تبیان، دستیار زندگی
دلایل حمله به لبنان چه بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازخوانی جنگ 33 روزه
دانشگاه جنگ، آمریکا،حزب الله، از تمام، ارتش های، عرب قوی تر، است

جورج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا که در زمره مسیحیان صهیونیستی قرار داشت، طرح خاورمیانه بزرگ را دنبال می کرد. بر اساس این طرح قرار بود نقشه خاورمیانه عوض شود و کشورهای موجود تجزیه شده و از به هم پیوستن بخشهای تجزیه شده کشورهای جدید پدید آید و اسراییل نیز قلمروی بزرگتری بیابد. در راستای اجرای همین طرح بود که به افغانستان و عراق حمله نظامی صورت گرفت و این کشورها اشغال شدند.

حلقه بعدی طرح بوش، حمله به ایران بود ولی در برابر ایران با یک مشکل بزرگ روبرو بودند. دفاع جانانه مردان این مرز و بوم در برابر عراق خیال خام حمله به ایران را از ذهن آنها می زدود.

پس راهکار دیگری به نام "ایران ویلچری" طراحی کردند. حمله به ایران و تخریب تمام زیرساختهای آن بود بدون آنکه بخواهند نیروی زمینی پیاده کنند محور این طرح بود. اما در این راه نیز دو مشکل مهم وجود داشت اول قدرت دفاع موشکی ایران؛ و دوم هشدار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان. ایشان اعلام کرد در صورت هر گونه حمله ای به ایران از خاک لبنان به اسراییل با تمام قوا حمله خواهد کرد. اسراییل کوشید با خرید سپر دفاع موشکی خود را در برابر حمله موشکی ایران مصون سازد و با حمله به لبنان و نابودی حزب الله مشکل دوم را هم از میان بردارد. در واقع حمله به لبنان بخشی از طرح حمله به ایران بود.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان. ایشان اعلام کرد در صورت هر گونه حمله ای به ایران از خاک لبنان به اسراییل با تمام قوا حمله خواهد کرد.

اما در این مسیر از حل هر دو مشکل ناتوان ماند. چرا که

ایران رسما به اطلاع آمریکا و اسراییل رسانید که پرتاب اولین شلیک موشک به ایران مصادف خواهد بود با شلیک 11000هزار موشک همزمان به اسراییل و هیچ سپر دفاع موشکی نمی تواند در برابر چنین حمله ای مقاومت کند. مضافا براینکه اساسا طرح سپر دفاع موشکی اسراییل نیز به شکست انجامید.

سید حسن نصرالله

از سوی دیگر این رژِیم در حمله به لبنان و نابودی حزب الله لبنان نیز ناتوان ماند. این امر در حالی بود که اسراییل و آمریکا پیش از حمله به لبنان موافقت اکثر کشورهای عربی برای این حمله را اخذ کرده بودند. حتی دولت وقت لبنان نیز با این طرح همکاری کرده و مقرهای حزب الله و شماره تلفنهای آن را در اختیار اسراییل قرار داده بود. در واقع حزب الله در دو جبهه می جنگید هم با اسراییل و هم با برخی از خائنان لبنانی که اسراییل را بر حزب الله شیعه ترجیح می دادند. اما به هر حال با پیروزی حزب الله نقشه های آمریکا و اسراییل نقش بر آب شد و دوران ریاست جمهوری بوش نیز به پایان رسید.

شایان ذکر است شکل گیری حزب الله لبنان براساس اندیشه امام خمینی در بعد از پیروزی انقلاب ایران بوده است. گروهی از جوانان حزب الدعوه، جنبش فتح و... که به ایده های امام خمینی و ضرروت بهره گیری از پتانسیل اسلام برای مبارزه و اصولا مبارزه به نام اسلام برای اسلام و با هدف اسلام اعتقاد داشتند گرد هم جمع شدند و حزب الله لبنان را تشکیل دادند. اکنون روابط ایران و حزب الله لبنان بسیار حسنه است و سران این حزب مانند دبیرکل آن سید حسن نصرالله تبعیت خود از دستورات مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای را در عمل و نظر نشان داده اند.

گروه جامعه و سیاست