تبیان، دستیار زندگی
ایران به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشورهای منطقه ای و حتی جهانی در طول تاریخ کهن خود مطرح بوده است. نمونه کوچکی ازاین تاثیرگذاری را می توان تاثیر انتخابات ایران و تحولات قبل و بعد از آن در انتخابات دو کشور همسایه ایران یعنی ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سایه انتخابات ایران بر همسایگان
ایران، افغانستان، کردستان عراق

ایران به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشورهای منطقه ای و حتی جهانی در طول تاریخ کهن خود مطرح بوده است. نمونه کوچکی ازاین تاثیرگذاری را می توان تاثیر انتخابات ایران و تحولات قبل و بعد از آن در انتخابات دو کشور همسایه ایران یعنی افغانستان و عراق (اقلیم کردستان) دانست.  انتخابات اقلیم کردستان عراق روز شنبه برگزار شد و انتخابات افغانستان نیز در روزهای آتی برگزار خواهد شد. این دو کشور که پیوندهای فرهنگی و زبانی بسیاری میان ما و آنها وجود دارد از پتانسیلهای بسیاری برای تاثیرگذاری فرهنگی برخوردارند؛ البته اگر ما از این پتانسیل استفاده کنیم. شایان ذکر است که اشاره به این نمونه ها به معنای تایید و یا رد آنها چه در ایران یا این کشورها نیست بلکه صرفا به مساله الگوپذیری کشورهای همسایه از ایران اشاره دارد. برخی از این نمونه ها را می خوانیم:

افغانستان
افغانستان

در انتخابات افغانستان نیز طرفداران دکتر عبدالله عبدالله، رنگ آبی را به‌عنوان حمایت از وی انتخاب كرده‌اند، حامیان «حامد کرزی»، رئیس‌جمهوری افغانستان پرچم سه رنگ افغانستان را نشانه حمایت خود از کرزی قرار دادند و دیگر کاندیدای مطرح این دور از انتخابات یعنی «اشرف غنی احمدزی» نیز رنگ سفید که نشانه صلح و آرامش است، را رنگ انتخاباتی خود قرار داده‌اند. بدین ترتیب، سه رنگ انتخاباتی آبی، سفید و پرچم ملی كه در انتخابات ایران جلوه‌گر بودند، در انتخابات افغانستان نیز جلوه‌ای متفاوت به رقابت‌های انتخاباتی بخشیده‌اند.

در این میان حتی بازار شایعه ها نیز داغ شده، مثلا شنیده می شود که یکی از نمایندگان مردم در پارلمان هرات، سه هزار تی شرت آبی رنگ منقوش به تصویر دکتر عبدالله عبدالله - نامزد ریاست جمهوری افغانستان – را از ایران وارد هرات کرده و در روز استقبال از وی در هرات در میان مردم پخش کرده است.

شایان ذکر است که اشاره به این نمونه ها به معنای تایید و یا رد آنها چه در ایران یا این کشورها نیست بلکه صرفا به مساله الگوپذیری کشورهای همسایه از ایران اشاره دارد

همچنین عکسها و پوسترهای برخی نامزدها بسیار شبیه به آنچه که در انتخابات ایران بود طراحی شده است. به عنوان مثال از زمانی که عبدالله رنگ آبی را به عنوان نماد تبلیغاتی خود در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انتخاب کرده، کلیه پوسترها و بنرها و اقلام تبلیغاتی مربوط به او با این رنگ عرضه شده است. رنگ آبی در پوشش زنان افغان بطور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد، عبدالله‌عبدالله از محبوبیت اجتماعی و عرفی این رنگ‌ برای رونق‌دهی به تبلیغات انتخاباتی خویش استفاده می‌كند؛ مانند موسوی كه علاوه بر وجه مذهبی رنگ سبز‌ از محبوبیت اجتماعی و عرفی این رنگ در میان ایرانیان برای گسترش تبلیغات و محبوبیت خویش استفاده كرد.

در افغانستان نزدیک به 15 شبکه تلوزیزیون خصوصی وجود دارد. یکی از این شبکه ها با الهام از برگزاری مناظره ها در انتخابات ایران، مجری برگزاری "مناظره های انتخاباتی" میان کاندیداها شده است و برخی از کاندیدها در این مناظره ها شرکت کرده اند. نکته جالب آن است که حامد کرزای از حضور در مناظره ها استنکاف کرده است. برخی ناظران، افشاگری ها و تنشهای رخ داده در جریان مناظره های ایران را در این تصمیم کرزای دخیل دانسته اند.

کردستان عراق
کردستان عراق

در انتخابات کردستان عراق نیز که برای  انتخاب ??? نماینده مجلس و رئیس دولت کردستان عراق انجام گرفت؛ مخالفان «مسعود بارزانی»، رئیس‌جمهور كنونی كردستان، رنگ «آبی» را برای تبلیغات انتخاباتی خود برگزیدند. مخالفان بارزانی كه كاندیداهای مورد نظر خویش را در فهرستی موسوم به گوران - که به معنی «تغییر» است- معرفی كرده‌‌‌اند، می‌گویند كه تحت تاثیر  ایران اقدام به این‌كار كرده‌اند.

نکته جالب توجه دیگر این است که نوشیروان مصطفی اصلی ترین مخالف بارزانی، شاید به دلیل موفقیت استراتژِی افشاگری احمدی نژاد در ایران، بیشترین وجه همت خود و شبکه تلویزیونی وابسته اش را افشای فسادهای مالی و اداری قرار داده است.

برای دو کشور دوست و همسایه افغانستان و عراق آرزو می کنیم که حوادث بعد از انتخابات ایران در این کشورها تکرار نشود، هرچند که به دلیل انجام انتخابات تحت نظارت سازمانهای بین المللی احتمال چنین رخدادهایی کمرنگ است.

مطلب مرتبط: ایران چگونه امپراتوری می شود؟

گروه جامعه و سیاست