تبیان، دستیار زندگی
در موضوع دین و سیاست، ظاهر وباطن آمریكا كاملا با هم متفاوت است. در خارج و در فراسوی مرزهای ملی این طور جلوه داده شده است كه آمریكا یك نظام و جامعه سكولار است. در نوشته ها در داخل و خارج ایالات متحده بیش از آنچه هست درباره جدائی و فاصله دین از سیاست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دین و حكومت در آمریكا

مسیحیت

پروفسور حمید مولانا

ابرقدرت آمریكا یك ابرقدرت مسیحی از نوع آمریكایی است. گسترش نفوذ آمریكا از جنگ جهانی دوم به این معنی بوده است كه ارزش های مسیحی نوع آمریكائی درباره فرد، طبیعت، و جامعه نیز در دنیا اشاعه یافته است.

مسیحیت در آمریكا، بویژه فرقه پروتستان همیشه میسیونری، با مأموریت، تبلیغاتی و در بسیاری موارد تندرو و مبارزه كننده و گاهی رادیكال بوده است. ائتلاف سیاسی جناح های حزب جمهوریخواه كه هفت سال قبل جرج دبلیو بوش(پسر) را به كاخ سفید فرستاد از مذهبیون تندرو مسیحی، از نو محافظه كاران رادیكال و از صهیونیست های آتشین بود.

بوش در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری توانست توجه 30 تا 40 درصد از مسیحیانی را كه به قرائت انجیل علاقه ویژه ای دارند به طرف حزب جمهوریخواه جلب كند. برای اولین بار در تاریخ آمریكا حزب جمهوریخواه در عمل به یك حزب سیاسی- مذهبی آمریكا تبدیل شده است. حزب دموكرات كه گروه و حزب دوم مسلط بر آمریكاست بعد سكولار (غیردینی) تشكل سیاسی و انتخاباتی آمریكا را تشكیل می دهد.

اجتماعات و ایالات اولیه آمریكا كه تحت استعمار انگلیس اداره می شدند و مهاجران نخستین این ایالات كه اغلب از انگلستان، اسكاتلند و هلند بودند قریب به اتفاق دینی و مذهبی بوده و فرقه های پروتستان مسیحیت را تشكیل می دادند.

فرقه گری مذهبی، به ویژه در مذهب پروتستان در آمریكا بیش از سایر نقاط دنیاست. یك دهه قبل در ایالات متحده آمریكا شاخه «پرسپیتاریان» مذهب پروتستان 16 فرقه مختلف، شاخه «لوترن» 32 فرقه، شاخه «متدودیست» 36 فرقه، شاخه «اپیسكوپال» 37 فرقه، شاخه «باپتیست» 60 فرقه، و شاخه «پنته كستال» 241 فرقه داشت.

كتاب مقدس «انجیل» پر تیراژترین نشریه در آمریكاست و در سال های بین 1777 تا 1865 میلادی 1800 نوع مختلف آن در ایالات متحده چاپ و توزیع شد. در حال كنونی 7000 مجلد مختلف از «انجیل» با تیراژ میلیون ها نسخه در آمریكا به چاپ می رسد.

تعصبات و به اصطلاح اصول گرایی مذهب پروتستان در سطح وسیع و با فرقه های مختلف در آغاز قرن بیستم در آمریكا بیش از اروپا و در ایالات متحده آمریكا بیش از انگلستان، آلمان، هلند، اسكاتلند و سوئیس كه در حقیقت زادگاه و پرورشگاه نهضت اصلاح طلبی در كلیسای مسیحیت بود، توسعه پیدا كرد.

یكی از این فرقه های پرسروصدا در آمریكا گروه موسوم به مورمن ها بودند كه به رهبری فردی به نام ژوزف اسمیت در دهه 1820 میلادی شروع به فعالیت و تبلیغات منجی گری كردند. ژوزف اسمیت «دركتاب مورمن» كه در سال 1830 نوشت ادعا كرد كه كریستف كلمب كاشف قاره آمریكا به وحی الهی مأمور دریانوردی به سوی خاك آمریكا شده تا مرزهای آن را به مردم و نژادجدید باز كند و زمانی كه حضرت مسیح برای نجات مردم این دنیا ظهور می كند این نقطه در آمریكا و در شهری به نام ایندیپندنس در ایالت میسوری خواهد بود و آمریكا همان اورشلیم مقدس نسل یهود است كه خود را برای بازگشت حضرت موسی(ع) آماده می كند.

اسمیت در سال 1844 خود را نامزد ریاست جمهوری آمریكا كرد ولی بلافاصله به زندان افتاد و در آنجا كشته شد. در حقیقت مورمن ها فرقه ای از مذهب پروتستان هاست كه اغلب در ایالت یوتا زندگی می كنند و به داشتن همسر و ازدواج با زنان متعدد معتقد بوده و نوعی خمس و زكوه را از پیروان خود دریافت می كنند.

در دهه های اخیر فعالیت میسیونرهای مورمن در بسیاری از نقاط دنیا از جمله خاورمیانه افزایش پیدا كرده است. پس از پایان جنگ جهانی دوم فعالیت فرقه های پروتستان های آمریكا كه اصول گرایی را شعار خود قرار دادند شدت گرفت و یكی از كشیش های آن به نام بیلی گرام در دهه های 1940 و 1950 به تبلیغات دامنه داری دست زد و مدت ها به عنوان كشیش و دعاگوی چندین رئیس جمهور آمریكا به كاخ سفید راه یافت و شبكه تلویزیونی و رادیوئی خود را به راه انداخت. فرقه های باپتیست و متدودیست دو گروه اصلی شاخه پروتستان در آمریكا هستند و در فعالیت های نیم قرن اخیر باپتیست های جنوبی آمریكا پیش دستی متدودیست ها را قبضه كرده اند. مارتین لوتر گینگ رهبر آزادیخواهان مدنی سیاه پوستان آمریكا در دهه 1960 كه ترور شد و رئیس جمهور كنونی آمریكا جرج دبلیو بوش و بسیاری از هواداران دولت او در حزب جمهوریخواه همه از فرقه های متعدد باپتیست هستند. نظرسنجی های جدید نشان می دهد كه یك چهارم (25درصد) آمریكائی هائی كه به كلیسا می روند وبه انجیل اعتقاد دارند جزو این فرقه ها هستند.

كاتولیك های آمریكا كه پس از پروتستان ها بخش اعظم مردم مسیحی آمریكا را تشكیل می دهند كم و بیش خود را وابسته به پاپ و تشكیلات او در واتیكان می دانند و هویت مسیحی خود را با اظهارعلاقه به ملیت تبلیغ و اشاعه می دهند، مانند كاتولیك های ایرلندی، كاتولیك های لهستانی، كاتولیك های ایتالیائی و فرانسه و غیره. به طور خلاصه ملیت گرائی با اعتقاد به اصول گرایی كلیسای واتیكان نقطه عطف هویت گرائی مذهبی كاتولیك های آمریكا را تشكیل می دهد.

در موضوع دین و سیاست، ظاهر وباطن آمریكا كاملا با هم متفاوت است. در خارج و در فراسوی مرزهای ملی این طور جلوه داده شده است كه آمریكا یك نظام و جامعه سكولار است. در نوشته ها و گفتمان ها در داخل و خارج ایالات متحده بیش از آنچه هست درباره جدائی و فاصله دین از سیاست صحبت شده است. ولی باطن و بافت سیاست و دین در آمریكا با آنچه كه تبلیغ شده است تفاوت فاحشی دارد. از زمان كشف قاره آمریكا توسط اروپائی ها تا به امروز رابطه دین و مذهب با سیاست و جنگ مرتبط بوده است.آغاز نظام امروزی آمریكا كه جنگ های استقلال یا به اصطلاح خود آمریكائی ها «انقلاب آمریكا»می باشد در حقیقت یك كشمكش و جنگ مذهبی بوده كه شباهت فوق العاده ای به جنگ های داخلی انگلستان در قرن های قبلی داشت.

در جنگ های استقلال آمریكا در سال 1776 دو فرقه و مذهب پرسپیتاریان و كانگرگیشنیست بزرگترین رقم جنگ كنندگان علیه استعمار انگلستان را تشكیل دادند. در مقابل گروهی از مذهب و فرقه اپیسكوپال كه شعبه ای از كلیسای انگلستان یعنی انگلیكان را تشكیل می دادند از طرفداران پادشاهی و نایب السلطنه انگلستان در آمریكا بودند. انگلیكان های ایالات نیوانگلند، نیویورك و نیوجرسی طرفدار سلطنت انگلستان در آمریكا و انگلیكان های جنوب آمریكا در ایالات مریلند و كارولینا طرفدار آزادی از انگلستان و استقلال كامل آمریكا بودند. در اوائل و اواسط قرن نوزدهم، ایالات متحده بزرگترین كشور مسیحی دنیا به شمار می رفت. جامعه شناس و نویسنده معروف قرن نوزدهم فرانسوی، الكس دوتوكویل جامعه آن روز آمریكا را یك جامعه كاملا مذهبی و دینی تلقی كرد كه سیاست و گفتمان خصوصی و عمومی را نمی شد از آن جدا كرد.

منبع: کیهان