تبیان، دستیار زندگی
ما قدرت خود را در بخش های مختلف به رخ دنیا کشیده بودیم اما قدرت نمایی سیاسی تا این حد آن هم در برابر قدرت های بزرگ جهانی کاری بسیار عظیم است. اینکه دیپلمات های ما موفق شوند قطعنامه های سازمان ملل را لغو کنند برای تاریخ کشور بس است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای برجام تا همین جا برای تاریخ کشور بس است!

ما قدرت خود را در بخش های مختلف به رخ دنیا کشیده بودیم اما قدرت نمایی سیاسی تا این حد آن هم در برابر قدرت های بزرگ جهانی کاری بسیار عظیم است. اینکه دیپلمات های ما موفق شوند قطعنامه های سازمان ملل را لغو کنند برای تاریخ کشور بس است.

بخش سیاست تبیان

برجام، برجام چیست، سازمان ملل، سیاسی، هفته دولت، روحانی، حسن روحانی، ظریف، مذاکرات هسته ای، تاریخ کش

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در اختتامیه جشنواره شهید رجایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به ویژگی شخصیتی شهید رجائی و باهنر اظهار کرد: علم، دانش، اخلاق، تواضع و فداکاری جزو حقایق و ویژگی های این دو شخصیت بزرگوار است.

وی دستیابی مسئولان به اهداف را در گرو پایبندی به راه شهیدان رجائی و باهنر عنوان و خاطر نشان کرد: اگر الگوی همه ما مسئولین، کارمندان و دستگاه های اجرائی این دو شهید بزرگوار باشند بی تردید به نقطه مطلوب مورد نظرمان دست خواهیم یافت.

روحانی با تاکید بر لزوم توجه کارمندان دستگاه های اجرائی به رعایت اخلاق،ادب و تواضع اظهار کرد: هر مقدار که ادب و تواضع مان در برابر مردم بیشتر باشد، هم در جامعه رستگار می شویم و هم در پیشگاه خداوند دارای اجر خواهیم بود.

اگر دولت در سه سال عمر خود اقدامی انجام نداده است حداقل برجام را محقق ساخته است و ما توانستیم در برجام قدرت سیاسی خود را به رخ دنیا بکشیم.

وی همچنین با بیان اینکه پذیرش مسئولیت یک آزمایش الهی است خاطر نشان کرد: همه ما در طول زندگی خود و به ویژه در پست ها مقاماتی که در طول خدمت کسب می کنیم، باید به عنوان مقطع آزمایش الهی بدانیم چراکه همه ما مورد آزمایش حق قرار خواهیم گرفت و براساس تعبیر قرآن همگان مورد آزمایش عملی و رفتاری قرار خواهیم گرفت.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم قدردانی از فرصت خدمت ادامه داد: اگر هرچه ما پشت میز اداری قرار می گیریم آن روز و ساعت خدمت را به عنوان ساعت امتحان الهی تلقی کنیم می توانیم در مسیر سعادت جامعه و آخرت خود کار شایسته ای انجام دهیم.

رئیس جمهور در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه تعصب بخشی نباید موجب دوری از انصاف شود، گفت: هر کدام از کارمندان جامعه به وزارتخانه، دستگاه، نهاد و قوه ای تعلق دارند که این تعلق از لحاظ نظام اداری بسیار طبیعی است اما این تعلق یا وابستگی نباید موجب تضعیف دستگاه یا بخش دیگر شود. نباید تعصب بخشی ما را از انصاف بر انجام وظایفمان دور کند بلکه باید از امکانات یکدیگر جهت هم افزایی میان دستگاه ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه واگرایی می تواند موجب وارد شدن لطمه هایی به مردم شود خاطر نشان کرد: تمام دستگاه های دولتی به دنبال خدمت به مردم هستند. در همین زمینه نیز خدمات باید معنای واقعی خود را پیدا کنند. برای انجام این کار مراحل تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا، نظارت و ارزیابی به دقت انجام بگیرد.

روحانی تاکید کرد: چنانچه بخواهیم عملکرد، رویکرد و مسیر دولت تدبیر و امید را در یک کلمه معنا کنیم باید بگوییم تلاش دولت یازدهم بر این است که تصمیم سازی و تصمیم گیری دقیق، خردمندانه در چارچوب مسائل و منافع ملی و معیارهای دینی و اخلاقی باشد. دولت یازدهم آنقدر این مسیر را باز گذاشته است که امروز مشاهده می کنیم زمانی که دولت قصد تصمیم گیری درباره موضوعی را دارد تمام جزئیات آن در افکار عمومی، رسانه، روزنامه ها و فضای مجازی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع حل وفصل پرونده هسته ای کشورمان از جمله این موارد است ادامه داد: فکر نمی کنم در تاریخ ایران سابقه داشته باشد که در موضوع مذاکره با طرف مقابل راجع به نحوه سخن گفتن، راه رفتن، لبخند زدن و همچنین کلمه تصمیم گیری در مجامع عمومی خطبه ها، تریبون ها، دانشگاه ها و رسانه ها بحث و تحلیل صورت بگیرد.

روحانی اظهار کرد: باید این موضوع را به عنوان سنت حسنه بپذیریم و آن را به مذاکرات اختصاص ندهیم. از این به بعد باید زمانی که مواردی یافت شد، اگر مردم خواستند درباره آن بحث کنند، کسی نباید گله کند؛ قوه و نهاد دیگر نمی تواند مخالفتی با این موضوع داشته باشد چراکه ما در بحث عمومی مردم، تقدس نداریم و مردم حق دارند که راجع به هر کلام، سخن و تصمیم در نظام حرف بزنند، فکر و اظهارنظر کنند و براساس گفته های مقام معظم رهبری نقد منصفانه توام با راه حل ارائه دهند.

وی با بیان اینکه وجود چنین فضایی بسیار خوب است و باید در جامعه ادامه پیدا کند گفت: باید در جامعه نسبت به سایر قوا نیز چنین فضایی به وجود بیاید و احترام، ادب، اخلاق، نقد منصفانه و ارائه راه حل باید همه جا باشد که تا ما بتوانیم تصمیمات دقیق تری اتخاذ کنیم.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه صحبت های خود با اشاره به تفکیک سازمان مدیریت و برنامه ریزی و به دو سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی اظهار کرد: در دولت فکر کردیم که برای دقیق تر شدن تصمیم گیری ها دو نهادی که سازگاری بیشتر ی با قانون اساسی دارند به عنوان دو بازوی مجزای دولت یازدهم فعالیت نمایند. چرا که تجربه سه سال اخیر ما نشان داد بار سنگینی بر دوش سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار دارد.

وی با اشاره به شرح وظایف سازمان اداری استخدامی و تاکید بر لزوم محصول محور بودن سیستم اداری به جای ساعت محور بودن اظهار کرد: متاسفانه نظام و سیستم ما به سمت ساعت محور بودن حرکت کرده که این یکی از مشکلات سیستم اداری محسوب می شود. امیدواریم که با تاسیس سازمان اداری و استخدامی مشکلات پیش روی سیستم اداری کاهش یابد.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در سیستم نظام اداری استخدامی کشور گفت: باید بررسی کنیم و ببینیم که کدام قسمت از سیستم اداری دارای زوائد است و کدام بخش مغفول مانده اند.

رئیس جمهور با اشاره با اسناد بالادستی سازمان اداری استخدامی خاطر نشان کرد: با توجه به اسناد و برنامه های خوبی که این سازمان در اختیار دارد باید به گونه ای فعالیت کنند تا شش ماه آینده مردم احساس کنند در نظام اداری کشور تحول خوبی صورت گرفته است.

وی مقررات زدایی، ادغام، کوچک سازی دستگاه ها، تغییرات اساسنامه ها و اصلاح سیستم نظام اداری را از جمله مهمترین وظایف سازمان اداری استخدامی دانست.

روحانی با تاکید بر لزوم وجود رقابت در همه نظام ها اظهار کرد: هر کجا که می توانیم باید رقابت سازی کنیم چرا که دستگاه بی رقیب مشکل ایجاد می کند؛ هرکجا که انحصار باشد و رقابت نباشد حتماً کیفیت کار پایین می آید و در همین راستا در خدمات نیز باید رقابت سازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه انحصار مشکل آفرین است بر لزوم مبارزه با ایجاد امضاهای طلایی در نظام های مختلف تاکید کرد و گفت: امضای طلایی فسادآفرین است و اگر می خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید با اینگونه فسادطلبی ها برخورد نمائیم.

آیا نباید امروز قدردان این نعمت بزرگ باشیم که در طول تاریخ برای نخستین بار در طی سه سال ماهانه با کاهش تورم روبه رو بوده ایم و تورم نقطه به نقطه از 45 درصد به زیر 8 درصد و تورم 12 ماهه نیز به کمتر از 10 درصد رسیده است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه با بگیر و ببندها فساد حل نمی شود، ادامه داد: در مبارزه با فساد باید به ریشه ها بپردازیم؛ اگر کسی جایی حقوقی ناعادلانه گرفته است، با دادگاه و چوب و شلاق کار پیش نمی رود بلکه باید به ریشه ها بپردازیم. دولت در حال پرداختن به ریشه ها در این موضوع است و می گوید که در این راه ذینفع نباید تصمیم گیر باشد بلکه قانون باید شفاف باشد و دستگاه های نظارت باید دقیق نظارت می کردند و نظارت کنند.

روحانی اضافه کرد: متاسفانه ما تا اتفاقی می افتد از ابتدا از چوبه دار کار را آغاز می کنیم در صورتی که اینطور نیست باید مقررات و قانون ها را اصلاح کنیم و چارچوب هایی که موجب ایجاد فساد می شود را اصلاح کنیم.

وی عدم شفافیت سیستم، وجود ابهامات قانونی، وجود استثناهایی در قانون و برخی موارد دیگر را از جمله دلایل ایجاد فساد عنوان و با بیان اینکه مشکل یک یا دو قوه نیست، اظهار کرد: این موضوع مشکلی سراسری است و تا زمانی که در کشور ما قوانین و پرداخت ها و درآمدها شفاف نیستند و بخش های خصولتی وجود دارد فساد نیز خواهد ماند و مشکلات مربوط به آن حل نخواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه صحبت های خود با تقدیر از کارکنان دولت، به برخی دستاوردهای دولت یازدهم اشاره و برجام، طرح تحول سلامت و ایجاد آرامش و ثبات در بازار و کنترل نرخ تورم را از جمله مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم عنوان کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر دولت در سه سال عمر خود اقدامی انجام نداده است حداقل برجام را محقق ساخته است و ما توانستیم در برجام قدرت سیاسی خود را به رخ دنیا بکشیم.

وی ادامه داد: ما قدرت خود را در بخش های مختلف به رخ دنیا کشیده بودیم اما قدرت نمایی سیاسی تا این حد آن هم در برابر قدرت های بزرگ جهانی کاری بسیار عظیم است. اینکه دیپلمات های ما موفق شوند قطعنامه های سازمان ملل را لغو کنند برای تاریخ کشور بس است.

رئیس جمهور، خاطر نشان کرد: ما باید به ملت خود و ایستادگی آنها و دیپلمات ها و همه آنهایی که مخلصانه در حال فعالیت هستند افتخار کنیم.

روحانی با انتقاد از برخی رفتارها اضافه کرد: گاهی حقد و حسد و رفتارهای کودکانه و این حزب و آن حزب بودن و این جناح و آن جناح بودن نباید ما را از وظایف اصلی خود منحرف کنند.

وی با اشاره به شرایط ایجاد شده در دوران پسابرجام گفت: امروز راه برای فعالیت باز شده و دیوارهای تحریم خراب شده اند و امروز شرایط بانکی، نقل و انتقالات بانکی و همچنین سرمایه گذاری و صادرات و واردات آسان تر از گذشته شده است.

روحانی در ادامه صحبت های خود طرح تحول سلامت را از جمله مهمترین و شاخص ترین اقدامات انجام شده توسط دولت بیان و اظهار کرد: مردم امروز با هزینه کمتر و  عزت و احترام بیشتر بدون زحمت طی کردن سفر در حال پذیرش خدمات پزشکی و درمانی در محل سکونت خود هستند.

رئیس جمهور در تشریح اقدامات انجام شده در طرح تحول سلامت خاطر نشان کرد: کار بزرگی که در طول مدت اجرای طرح تحول سلامت انجام شده آن است که تاکنون 16 میلیون و 300 هزار نفر از مردم کشور از این طرح استفاده نموده اند.

روحانی همچنین با اشاره به وضعیت بازار در کشور با تاکید بر اینکه امروز در بازارهای داخلی ثبات و آرامش وجود دارد، اظهار کرد: آیا نباید امروز قدردان این نعمت بزرگ باشیم که در طول تاریخ برای نخستین بار در طی سه سال ماهانه با کاهش تورم روبه رو بوده ایم و تورم نقطه به نقطه از 45 درصد به زیر 8 درصد و تورم 12 ماهه نیز به کمتر از 10 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه براساس اعلام مرکز آمار در سه ماهه نخست سال 95، اقتصاد 4.4 درصد داشته است، به انتقاد از برخی رسانه ها نسبت به ایجاد ناامیدی در میان مردم پرداخت و اظهار کرد: چرا عده ای به امید مردم لطمه وارد می کنند؟؛ این افراد چه سودی می برند و این کارها را به نفع چه کسی انجام می دهند؟؛ با پول بیت المال و روزنامه و خبرگزاری که از بیت المال است چرا امید مردم را ناامید می کنند مگر ما دشمن مردم و مملکت هستیم؟؛

رئیس جمهور بر تاکید بر اینکه باید واقعیت را بر زبان آورد به تاکید مقام معظم رهبری بر اعتماد و امید مردم به عنوان دو اصل مهم اشاره کرد و افزود: چرا امید را در جامعه پایین می آورند. این کشور برای همه است و برای جناح خاص نیست باید همه با هم کار را پیش ببریم؛ آیا این افتخار نیست که در کشاورزی به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم؛ آیا قبول نیست که امسال در گندم به خودکفایی رسیده ایم؟

روحانی در ادامه صحبت های خود با اشاره به تحولات صورت گرفته نسبت به جایگاه ایران در منطقه و دنیا در ابعاد مختلف خاطر نشان کرد: ما در عرض 6 ماه توانستیم میزان تولید نفت خود را از 2.7 میلیون به 3.8 برسانیم؛ آیا این افتخاری برای کشور نیست؟ چه طور رسانه های ما واقعیت ها را برای مردم تبیین نمی کنند؟

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از صحبت های خود از کاهش سود تسهیلات پرداختی به مسکن اولی ها خبر داد و گفت: هدیه دولت تدبیر و امید به مناسبت هفته دولت به مسکن اولی ها این است که برای نخستین بار در تاریخ سود تسهیلات وام مسکن یک رقمی شده و این میزان از 11 درصد کنونی به 8 درصد برای بافت های فرسوده و 9.5 درصد برای بافت های غیرفرسوده کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: رقم وام مسکن بر اساس اعلام قبلی 80، 60 و 40 میلیون تومان برای تهران و شهرهای بزرگ و کوچک اعلام شده بود که این میزان برای زوجین دو برابر می شود و این جوانان می توانند تسهیلات دریافتی را طی 144 ماه باز پرداخت کنند. روحانی گفت: امیدواریم که جوانان ما هرچه زودتر خانه دار شوند.


منبع :ایسنا