تبیان، دستیار زندگی
جلسه روز گذشته فراکسیون رهروان ولایت در حالی برگزار شد که چهره ای نظیر سردار سلیمانی با حضور در همایش این رهروان وجه دیگری به آن بخشید. تا عدد ۱۹۰ نفری اعضای این فراکسیون مناسبات مجلس آتی را روشن تر نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز شمارش معکوس انتخاب رئیس مجلس

جلسه روز گذشته فراکسیون رهروان ولایت در حالی برگزار شد که چهره ای نظیر سردار سلیمانی با حضور در همایش این رهروان وجه دیگری به آن بخشید. تا عدد 190 نفری اعضای این فراکسیون مناسبات مجلس آتی را روشن تر نماید.

فراوری : آزاده مرنی- بخش سیاست تبیان
رئیس مجلس

کرسی ریاست مجلس نصیب چه کسی می شود؟ و آیا این فرد از جناح اصلاح طلب است یا اصولگرا؟ این قبیل سوالات ، امروز به تیتر اول اذهان عمومی تبدیل شده است و این جریان با آغاز بکار مجلس جدید شدت بیشتری گرفته است.
زمان آغاز به کار راه یافتگان انتخابات هفتم اسفند ماه به بهارستان رسیده است، مجلسی که از هر دو جناح سیاسی کشور تشکیل شده است. هرچند پس از اعلام نتایج تمام طیف های سیاسی خود را پیروز انتخابات دانسته که حایز اکثریت کرسی های پارلمان شده اند. در چند روز گذشته جناح های مختلف سعی می کردند با برگزاری نشست ها و جلساتی برای رسیدن به یک فراکسیون قوی تر و منسجم تر برنامه ریزی کنند.
آنگونه که تا این لحظه مشخص شده است دو فراکسیون اصلی مجلس دهم به فراکسیون «ولایت» و فراکسیون «امید» اختصاص دارد که ریاست اولی به عهده علی لاریجانی و ریاست دیگری برعهده محمد رضا عارف است.  فراکسیون ها در روزهای آتی نقش به سزایی در شکل گیری هیات رئیسه و ریاست مجلس دارد همچنین آن های می توانند در تعیین ریاست کمیسیون ها نقش قابل توجهی داشته باشند.
جلسه روز گذشته فراکسیون رهروان ولایت در حالی برگزار شد که چهره ای نظیر سردار سلیمانی با حضور در همایش این رهروان وجه دیگری به آن بخشید. تا عدد 190 نفری اعضای این فراکسیون مناسبات مجلس آتی را روشن تر نماید. مجلسی که بر پاشنه اصول گرایی خواهد چرخید نه اصلاح طلبی و اعتدالی و نه حتی مستقل.
فراکسیون های موجود هرکدام می توانند سهمی از 288 منتخب مردم در خانه ملت را به عنوان اعضای خود معرفی کنند اما با نگاهی به نشست ها و مجمع های عمومی و همچنین جلسات برگزار شده این دو فراکسیون  که وزنه فراکسیون فراگیر اصولگرایان در مجلس دهم به طور قابل توجهی بیشتر است و همین موضوع احتمال ریاست علی لاریجانی بر دهمین دوره خانه ملت را قوت می بخشد.
پس از اولین نشست فراکسیون های منتخبان مجلس دهم در اردیبهشت ماه، در حالی که رسانه های اصولگرا با یکدیگر اتفاق نظر داشتند و به صورت یکپارچه اعلام کردند 181 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اعضای فراکسیون رهروان خواهند بود رسانه های اصلاح طلب با یکدیگر در خصوص تعداد اعضای فراکسیون امید اختلاف نظر دارند. به گونه ای که  اعضای فراکسیون امید از سوی رسانه های اصلاح طلب بین 156 تا 158 نفر اعلام شده است. عددی که در جلسه دوم فراکسیون امید به حدود 130 نفر رسید.

سابقه فعالیت فراکسیون ها در مجلس نهم

اینک باید به انتظار نشست تا این انتخاب بزرگ به نتیجه رسد و پاسخ تمامی سوالات این جریان داده شود ؛ رییس مجلس کیست ؟ عارف یا لاریجانی؟

در مجلس نهم دو فراکسیون رهروان ولایت و فراکسیون اصولگرایان تشکیل شد، فراکسیون رهروان ولایت با 170 نماینده توانست تمامی دوازده کرسی هیات رئیسه را به خود اختصاص دهد و ریاست آن مجلس را نیز به علی لاریجانی واگذار کند. همچنین روسای کمیسیون های امنیت، صنایع و معادن، بهداشت و درمان، برنامه و بودجه، قضایی و حقوقی، کشاورزی و منابع طبیعی، اصل 90 و اجتماعی نیز در اختیار رهروان قرار گرفت. از این رو بود که حسن روحانی بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس دولت یازدهم، بیشترین رایزنی جهت کسب رای اعتماد به وزرای پیشنهادی اش را با علی لاریجانی انجام می داد.
از سوی دیگر فراکسیون اصولگرا که از قدیمترین فراکسیون های پارلمانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود و از مجلس ششم به این نام تغییر یافت و در دوره قبلی با ریاست حداد عادل برنامه های خود را پیش می برد.
اما در مجلس دهم حضور دو فراکسیون با اختلاف نظر سیاسی زیاد و مواضع متفاوت کار را برای مشخص کردن رئیس مجلس بسیار حساس کرده است، در شرایطی که روی کاغذ می توان لاریجانی را پیروز انتخابات ریاست مجلس دانست خارج از هر نتیجه ای که بدست آید اصلاح طلبان را بازنده این رقابت دانست.
عارف اگر برای ریاست مجلس پا به عرصه رقابت بگذارد با وجود بخت کمی که دارد ریسک بسیار بزرگی کرده است و از طرفی دیگر اصلاح طلبان راضی به تعامل نیستند و بارها اعلام کرده اند که از طرف فراکسیون امید برای انتخابات ریاست مجلس نماینده معرفی می کنند که در این صورت بازهم از امتیاز هایی که می توانستد در صورت تعامل بگیرند دستشان کوتاه خواهد ماند. از همین رو بسیاری از چهره های اعتدالی در روزهای گذشته سعی در منصرف کردن عارف از حضور در انتخابات رئیس مجلس نمودند. تلاش هایی که تا این لحظه بی نتیجه مانده است. اینک باید به انتظار نشست تا این انتخاب بزرگ به نتیجه رسد و پاسخ تمامی سوالات این جریان داده شود ؛ رییس مجلس کیست ؟ عارف یا لاریجانی؟


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان / پایگاه خبری فردا