تبیان، دستیار زندگی
اگر بخواهیم بجای رهبری واحد از شورای رهبری استفاده کنیم، شدنی نیست چراکه رهبری باید لحظه به لحظه بتواند مدیریت کند. وقتی رهبر واحد وجود نداشته باشد قدرت تصمیم گیری کم می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدی بر شورایی شدن رهبری

اگر بخواهیم بجای رهبری واحد از شورای رهبری استفاده کنیم، شدنی نیست چراکه رهبری باید لحظه به لحظه بتواند مدیریت کند. وقتی رهبر واحد وجود نداشته باشد قدرت تصمیم گیری کم می شود.

فرآوری: آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
رهبری

آیت الله حائری شیرازی طی گفت و گویی با انتقاد از برچسب زنی گروه های مختلف به یکدیگر در بستر رقابت های سیاسی گفت: وقتی دو گروه با هم رقابت و بحث می کنند به یکدیگر لقب هایی می دهند که طرف مقابل را در ذهن ها تحقیر و کوچک کنند. مثلا وقتی می خواهند به اصول گراها برچسب بچسبانند به آنها محافظه کار می گویند. در مقابل اصول گرایان نیز به اصلاح طلبان مثلا چپ یا تجدیدنظر طلب می گویند. قرآن می فرماید: «وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ»، یعنی به هم لقب ندهید. این یک نوع بداخلاقی است که انسان یک اسم زیبا برای خود و اسم زشتی برای دیگری بگذارد که این ریشه در نفسانیت و خودخواهی دارد.

رقابت های ما باید توام با رفاقت باشد نه توام با عداوت

این عالم دینی در مورد اهمیت گفتگو در بستر رقابت های سیاسی گفت: رقابت های ما باید توام با رفاقت باشد نه توام با عداوت. شما به کسی انتقاد می کنید اما دوست او هستید. می توانید با هم صحبت کنید یا شما او را قانع می کنید یا او شما را. اما دیده می شود به خاطر ترسِ دست کشیدن از اصول با هم حرف نمی زنند که این اشتباه است چرا که وقتی با هم حرف بزنند مردم احساس می کنند آنها خیلی با هم تفاوتی ندارند و این دوری از یکدیگر موجب بدبینی می شود. طرفین باید یک مراوده ای با هم داشته باشند که نتیجه این مراوده این باشد که هیچ کس از اصول خود عدول نکند اما در عین حال که بر اصول خود پا فشاری می کنند رُحَماءُ بَینَهُم نیز باشند.

اعضای شورای نگهبان مغرض به تمامیت خواهی نیستند

آیت الله حائری شیرازی در ادامه در مورد نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و نقش آن در رقابت سالم سیاسی گفت: اعضای شورای نگهبان خیلی خالصاً و مخلصاً عمل می کنند. اما ممکن است اشتباهاتی نیز در سطح خرد صورت گیرد. وگرنه همه نیات خوبی دارند ولی در موضع اثبات باید توجه بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: یک وقت گفته می شود بدبودن فردی برای رد صلاحیت او احراز نشده است. اما عدم احراز بدبودن فردی برای اینکه تایید صلاحیت شود، کافی نیست. لذا مناسب بودن فرد باید احراز شود یعنی من باید بدانم این فرد، آدم درستی است.

شورایی کردن رهبری شدنی نیست

در زمان غیبت حضرت ولی عصر، عجل الله تعالی فرجه، در جمهوری اسلامی ایران، ولایت امر و امامت امت، برعهده فقیه عادل و باتقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که اکثریت مردم، او را به رهبری شناخته و پذیرفته باشند.
آیت الله حائری شیرازی در واکنش به طرح مسئله شورایی شدن رهبری توسط بزرگان نظام، گفت: دو نوع شورا داریم که تقویت کننده و یا تضعیف کننده است. شورای تقویت کننده به این صورت است که افراد از همه امکانات خود استفاده می کنند تا رهبری را کمک کنند به شرطی که رهبری جایگاه خود را داشته باشد و این شورا فقط مشورت دهنده باشد.
ولی اینکه بخواهیم بجای رهبری واحد از شورای رهبری استفاده کنیم، شدنی نیست چراکه رهبری باید لحظه به لحظه بتواند مدیریت کند. وقتی رهبر واحد وجود نداشته باشد قدرت تصمیم گیری کم می شود. به همین دلیل وقتی که قوه قضائیه شورایی بود، دیدند اداره نمی شود، لذا اختیارات آن شورا را به رئیس هیئت دادند. لذا الان دیگر شورای عالی قضایی وجود ندارد.
شورای رهبری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مربوط به قانون اساسی مصوب سال 1358 بوده است. با این حال، همان قانون اساسی سال 1358 نیز اولویت را به انتخاب فرد واحد داده بود. در ضمن شیوه رهبری شورایی در آیات و روایات، مورد تأیید قرار نگرفته است. خداوند پس از این که پیامبر را به مشورت سفارش می کند، می فرماید: «فاذا عزمت فتوکل علی الله».2 این عبارت به صراحت دلالت می کند که تصمیم نهایی با خود پیامبر است و آن حضرت باید حرف آخر را بزند. در روایات نیز شیوه رهبری شورایی مورد تأیید قرار نگرفته است.


منبع : مهر / پایگاه اطلاع رسانی حوزه