تبیان، دستیار زندگی
رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی فضای عمومی دانشگاه ها و حضور چهره های سیاسی در مراسم روز دانشجو را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مجموع برگزاری آیین روز دانشجو سال 95 در دانشگاه های سراسر کشور خوب بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عارف: مجموع مراسم روز دانشجو خوب بود

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی فضای عمومی دانشگاه ها و حضور چهره های سیاسی در مراسم روز دانشجو را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مجموع برگزاری آیین روز دانشجو سال 95 در دانشگاه های سراسر کشور خوب بوده است.

بخش سیاست تبیان

عارف،محمد رضا عارف،دانشگاه،روز دانشجو،دانشجو،اصلاح طلبان،چهره سیاسی،آخرین اخبار

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاریم ایرنا، حمدرضا عارف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره چگونگی برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه های سراسر کشور، اظهار داشت: با رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم. مسوولان در جلسات دانشجویان حضور پیدا کنند و تا جلسات چالشی برگزار شده و بحث های خوبی داشته باشیم.
عارف همچنین خبر از رونمایی و افتتاح سایت فراکسیون امید داد و گفت: هفته آینده نشستی خبری برگزار خواهیم کرد و به سوالات خبرنگارن پاسخ می دهیم.
بعد از کودتای 28 مرداد 1332، رژیم وابسته پهلوی که توانسته بود با کمک اربابان امریکایی بر اریکه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پایه های حکومت خود را تثبیت کند، اما غافل از اینکه مقاومت مردم بطور کامل از بین نرفته و ایران در اولین فرصت خشم و انزجار خویش را نشان خواهد داد.
نیکسون معاون رئیس جمهور امریکا در سال 1332، راهی ایران شد. در حقیقت او می آمد تا نتیجه سرمایه گذاری 21 میلیون دلاری را که سازمان جاسوسی امریکا (سیا) در راه کودتا و سرنگونی دولت مصدق هزینه کرده بود، از نزدیک مشاهده کند. ملت در حال افسردگی و از نفاق و تفرقه ای که استبداد توانسته بود در میان او ایجاد کند، ناراحت بود.
رهبری نهضت مقاومت، قصد رساندن صدای اعتراض مردم را به گوش جهانیان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را که می خواست با مشروع جلوه دادن رژیم کودتا، امتیازات مورد نظر خود را در محیط آرام بدست آورد، خنثی کند. اجرای این برنامه به عهده کمیته هماهنگی دانشگاه تهران واگذار شده بود.
تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به ورود دنیس رایت، کاردار جدید سفارت انگلیس در ایران، از روز 14 آذر 1332، آ َغاز شد. دانشجویان دانشکده های حقوق و علوم سیاسی، علوم دندان پزشکی، فنی، پزشکی و داروسازی در دانشکده های خود تظاهرات پرشوری علیه رژیم کودتا برپا کردند. رژیم پهلوی که به خوبی از خشم ملت و خصوصا دانشجویان نسبت به خود و اربابان امریکا از پیش آگاه بود، با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.
روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه کشیده شد و ماموران انتظامی، در زد و خورد با دانشجویان، شماری را مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی کردند. صبح روز 16 آذر 1332، گارد تا دندان مسلح رژیم پهلوی برای اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه کند.
در یکی از کلاس های درس دانشکده فنی، چند تن از دانشجویان در اعتراض به حضور ماموران گارد رژیم شاه در صحن دانشگاه، آنها را به مسخره می گیرند و همین بهانه کافی بود تا وارد کلاس درس شوند و با ایجاد جو رعب و وحشت، محیط را برای بهره برداری و گرفتن زهر چشم دانشجویان آماده سازند. ماموران گارد با حمله به دانشجویان بی پناه سه تن از آنان را به شهادت رساندند و از آن روز، حادثه 16 آذر 1332، بعنوان یک روز (مقاومت تاریخی) در دانشگاه های کشور گرامی داشته می شود.


منبع : خبرگزاری ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .