تبیان، دستیار زندگی
در فاصله 5 ماه مانده به برگزاری ریاست جمهوری، سخنگوی شورای نگهبان از انتخاب اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت که این افراد در جلسه امروز این شورا برای نظارت بر انتخابات آینده انتخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گروه 7 نفره تضمین کننده صحت انتخابات

در فاصله 5 ماه مانده به برگزاری ریاست جمهوری، سخنگوی شورای نگهبان از انتخاب اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت که این افراد در جلسه امروز این شورا برای نظارت بر انتخابات آینده انتخاب شده اند.

بخش سیاست تبیان

انتخابات،انتخابات ریاست جمهوری،انتخابات 96،حسن روحانی،شورای نگهبان،وزارت کشور،اصلاح طلبان،اصولگرایان

عباسعلی کدخدایی اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی را بدین شرح معرفی کرد: آیت الله احمد جنتی، آیت الله محمد یزدی، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، محمدرضا علیزاده، عباسعلی کدخدایی، محسن اسماعیلی و سیامک ره پیک. این 7 نفر، کسانی هستند که بر انتخابات پیش رو نظارت خواهند داشت.

در بررسی سوابق ناظران انتخابات آینده به این رسیدیم که غیر از یک نفر از افراد معرفی شده که حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی است، سایر ناظران عضو شورای نگهبان بوده و هستند. از بین این افراد 2 نفر از فقهای شورای نگهبان حضور دارند و 4 نفر یا عضو حقوقدان فعلی و یا عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان بوده اند. در ادامه به معرفی اعضای اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی می پردازیم.

محسن اسماعیلی دارای مدرک دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس، عضو حقوقدان شورای نگهبان در سه دوره اخیر، نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، رئیس هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و استاد و رئیس سابق دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) است.

آیت الله احمد جنتی:

آیت الله جنتی که سوم اسفند ماه 1305 در روستای لادان اصفهان به دنیا آمده است، اکنون عضو فقها و دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و امام جمعه موقت تهران است. وی از دوره اول شورای نگهبان در سال 1359 به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب شد و از سال 1371 دبیری شورا را برعهده دارد. آیت الله جنتی از 1360 دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و از بدو تأسیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در سال 1372، رئیس این ستاد است. وی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در رقابت با آیات هاشمی شاهرودی و امینی با 51 رای رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.

آیت الله جنتی به دلیل نبود مدرسه در منطقه? زندگی، به مکتب خانه رفت و خود نیز اندکی از دروس جدید را مطالعه کرد و بعدها در قم مقداری زبان انگلیسی فرا گرفت و دوره ادبیات عرب و مقدمات سطح را تا سال 1324 در حوزه علمیه اصفهان خواند. وی پس از تکمیل مقدمات و طی کردن برخی از دروس سطح، به حوزه علمیه قم رفت. با ورود به قم به تکمیل دروس دوره سطح پرداخت و در درس خارج آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی و امام خمینی (ره) شرکت کرد و در این مدت در بحث های اخلاق و تفسیر نیز حضور یافت. هم اکنون آیت الله از نظر تحصیلات حوزوی دارای درجه? اجتهاد است.

آیت الله محمد یزدی:

آیت الله یزدی هم در دهم تیر ماه 1310 در اصفهان متولد شد، وی به مدت 10 سال ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت و پیشتر رئیس مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم بود و هم اکنون عضو فقهای شورای نگهبان است. آیت الله یزدی مسئولیت یکی از مهمترین قطب ها و تشکل های روحانی کشور یعنی دبیری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را بر عهده دارد و البته دبیر شورای عالی حوزه های علمیه نیز هست.

آیت الله یزدی نماینده? استان تهران در دومین، سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود و در چهارمین دوره برای یک سال به ریاست این مجلس رسید. آیت الله یزدی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از راهیابی به پارلمان خبرگان باز ماند، البته در 20 اسفند 1394 رهبر معظم انقلاب نبودن آیت الله یزدی در مجلس خبرگان رهبری را مایه? خسارت دانستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی:

«حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیس السادات» معروف به «سید ابراهیم رئیسی» در سال 1339 در محله نوغان مشهد مقدس متولد شد. او پس از رحلت آیت الله واعظ طبسی هم اکنون تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد. وی پیش تر و بین سال های 1393 تا 1394 دادستان کل کشور و قبل از آن در سال های 1383 تا 1393 در دوره های ریاست آیات شاهرودی و آملی لاریجانی معاون اول قوه قضائیه بود. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هم چنین عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری است. وی از سال 1376 به عضویت یکی از مهمترین تشکل های سیاسی ? روحانی یعنی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز شده است.

وی در سال 1339 در محله نوغان مشهد به دنیا آمد و در پنج سالگی پدر خود را از دست داد. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در سن 15 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و تحصیلات حوزوی خود را تا سطح چهار فقه و اصول در مدرسه? حقانی ادامه داد. وی هم چنین دارای دکتری فقه و حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری است.

دادستانی کرج، دادستانی همدان، دادستانی تهران و همچنین ریاست سازمان بازرسی کل کشور از دیگر مناصب مهم حجت الاسلام و المسلمین رئیسی است. او پیش از انتصابش به عنوان تولیت آستان قدس رضوی، تولیت رئیسی پیش از آستان قدس، تولیت امامزاده صالح تهران را بر عهده داشت. وی داماد آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی نیز هست.

محمدرضا علیزاده:

محمدرضا علیزاده متولد 1330 در سوادکوه مازنداران و دارای كارشناسی ارشد حقوق است. علیزاده با سابقه ترین عضو حقوقدان شورای نگهبان محسوب می شود به طوری که در پنج دوره اخیر او عضو حقوقدان این نهاد مهم و قائم مقام دبیر شورای نگهبان در دوره اخیر (دوره ششم) است. وی سابقه تصدی معاونت رئیس قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونت بازرسی کل کشور را نیز دارد. او با تصمیم امروز اعضای شورای نگهبان، یکی از ناظران انتخابات آینده نیز خواهد بود

عباسعلی کدخدایی:

عباسعلی کدخدائی الیادرانی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در سال 1340 در اصفهان متولد شده است. او کارشناس رشته حقوق را از دانشگاه تهران اخذ کرد و پس از اتمام تحصیل در وزارت سپاه سابق مشغول به کار شد. وی پس از پایان جنگ ایران-عراق برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و کارشناسی ارشد و دکتری در حقوق بین الملل را از دانشگاه هال اخذ کرد.. وی عضو حقوقدان شورای نگهبان (در دوره های چهارم و پنجم) و در سه سال اول دوره اخیر (دوره ششم) است. قائم مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان بود که دوره قانونی وی و دو عضو دیگر تا 25 تیر 1392 به پایان رسید. کدخدایی با کم آوردن تنها یک رای در مجلس شورای اسلامی نتوانست مجددا حقوقدان شورای نگهبان بشود. البته او چندی پیش بار دیگر به عنوان عضو حقوقدان و سپس سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شد.

وی عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او مدتی رئیس مرکز تحقیقات شورای نگهبان و پس از آن رئیس هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین نیز بود. وی مقالات بسیاری در زمینه حقوق اساسی و حقوق بین الملل در نشریات تخصصی حقوق به چاپ رسانده است.[ کدخدایی در تاریخ 29 خرداد ماه 95 طی حکمی از سوی آیت الله جنتی به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.کدخدایی در کنار سه نفر دیگر، از طرف ایران، یکی از قضات عضو دیوان دائمی داوری بین المللی هم هست.

محسن اسماعیلی:

محسن اسماعیلی که عضو حقوقدان و اولین و تنها عضو غیر معمم مجلس خبرگان رهبری است در سال 1344در تهران به دنیا آمد. او دارای مدرک دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس، عضو حقوقدان شورای نگهبان در سه دوره اخیر، نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، رئیس هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و استاد و رئیس سابق دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) است.

اسماعیلی جدای از تحصیلات دانشگاهی در مقطع خارج فقه و اصول تحصیل کرده و دارای درجه اجتهاد است. اواز شاگردان مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی است و در دروس حضرت آیت الله خامنه ای، آیت الله بجنوردی و آیت الله فاضل لنکرانی نیز شرکت داشته است. اسماعیلی در انتخابات 7 اسفند 1394 مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از استان تهران انتخاب شد.

سیامک ره پیک:

سیامک ره پیک عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان است که در 1342 در تهران متولد شده است. او معاون اجرایی و امور انتخابات سابق شورای نگهبان است. ره پیک، در سال 1389 به عضویت شورای نگهبان در آمد. او دارای سوابقی چون ریاست دانشکده علوم قضایی، سردبیری فصلنامه دیدگاه های حقوقی، مدیر مسوولی فصلنامه مطالعات راهبردی، ریاست پژوهشکده مطالعات راهبردی و ریاست مرکز تحقیقات شورای نگهبان است. وی دارای دکترای حقوق خصوصی است.


منبع : تابناک