تبیان، دستیار زندگی
تناقضات اخبار درباره گفتگوها و ماجرای دوربین ها و دعوای لفظی در مجلس نشان می دهد عده ای نمی خواهند مردم آرامش روانی داشته باشند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشای محرمانه های مجلس!


تناقضات اخبار درباره گفتگوها  و ماجرای دوربین ها و دعوای لفظی در مجلس  نشان می دهد عده ای نمی خواهند مردم آرامش روانی داشته باشند!

این روزها افکار عمومی درگیر جلسه ی  مجلس شورای اسلامی برای استماع توضیحات سکاندار دیپلماسی کشور درباره پرونده هسته‌ای و آخرین تحولات در این زمینه می باشد جلسه ای که  به سبب آن نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان جزییات مذاکرات صورت گرفته ایران و 1+5 قرار گیرند.

مجلس ، کوچک زاده و ظریف

این جلسه که عنوان "غیر علنی" را با خود یدک می‌کشید با حواشی نیز همراه بود و متن‌هایی که برخی نمایندگان با عنوان متن کامل سخنان معاون وزیر و یا وزیر منتشر کردند نشان از این داشت که برخی از نمایندگان چندان واژه "غیرعلنی" را درست متوجه نشده اند. یکی از بزرگترین ایراداتی که به برگزاری جلسات غیرعلنی وارد می‌کنند درز اطلاعات مختلف از این جلسات به بیرون و چندصدایی بعد از جلسات غیرعلنی مجلس است.
همانطور که از عنوان غیرعلنی پیداست یعنی این جلسات بنا به دلایلی باید دور از افکار عمومی و به شکلی ویژه‌تر برگزار شود و موارد مطروحه در آن نیز بر اساس همین درجه بندی باید در حالت کلی به اطلاع عموم برسد اما در حال حاضر بعد از برگزاری هر جلسه غیر علنی برداشت های متفاوتی به بیرون منتقل می‌شود و در برخی موارد مانند همین مورد آخر که نقل قولی از معاون وزیر خارجه به رسانه‌ها منتقل شد که بعدا تکذیب و کار به واگذاری یک رسانه و یک نماینده به خدا کشید.
آیین نامه داخلی مجلس چه می‌گوید؟
 بر اساس ماده 103 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در صورت اضطرار که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای کتبی رئیس جمهوری یا یکی از وزراء یا ده نفر از نمایندگان، جلسه‌غیرعلنی تشکیل می‌شود. در این صورت، تقاضاکنندگان ادله خویش را مبنی ‌بر وجود شرایط اضطرار و اقتضای امنیت کشور و در نتیجه لزوم برگزاری‌غیرعلنی جلسه رسمی مجلس، حداکثر تا مدت پانزده دقیقه، متوالیاً و یا متناوباً در دو نوبت، ارائه و سپس یک نفر به‌عنوان مخالف حداکثر تا پانزده ‌دقیقه صحبت می‌کند، در صورت تصویب دو سوم حاضران، کار رسیدگی در جلسه غیرعلنی ادامه می‌یابد، در غیر این صورت، جلسه به حالت علنی ‌بازگشته و به روال عادی عمل خواهد کرد.
‌تبصره 1 - مصوبات جلسه غیرعلنی در صورتی معتبر است که با حضور شورای نگهبان به ‌تصویب سه‌چهارم مجموع نمایندگان برسد.


‌تبصره 2 - تشخیص رفع شرایط اضطراری برای انتشار مذاکرات و مصوبات جلسات غیرعلنی برای اطلاع عموم با مجلس است که با پیشنهاد‌ حداقل ده نفر از نمایندگان و مذاکره به نحو مقرر در همین ماده، در جلسه غیرعلنی و تصویب اکثریت حاضرین در مجلس عملی می‌گردد.

برخی از نمایندگان چندان واژه "غیرعلنی" را درست متوجه نشده اند.یکی از بزرگترین ایراداتی که به برگزاری جلسات غیرعلنی وارد می‌کنند درز اطلاعات مختلف از این جلسات به بیرون و چندصدایی بعد از جلسات غیرعلنی مجلس است


‌در آخرین جلسه غیر علنی که در قالب ارائه گزارش و رفع ابهامات نمایندگان برگزار شد وزیر امور خارجه طی دو ساعت درباره روند مذاکرات هسته‌ای توضیحات لازم را ارائه کرد که این توضیحات برخی از نمایندگان را قانع و برخی را عصبانی‌تر از قبل کرد.
پایان جلسه واکنش یک نماینده و فریاد‌هایش، ظریف را وادار به واکنش کرد و این چند لحظه کوتاه باعث شد جلسه غیرعلنی از هر جلسه علنی‌ بیشتر رسانه‌ای شده و حاشیه داشته باشد.
نباید این نکته را فراموش کرد که فلسفه برگزاری جلسات غیر علنی مجلس بررسی یک موضوع با درجه حساسیت خاص و بدور از جنجال رسانه‌ای است و اینکه در پایان صدای واحدی از آن جلسه به گوش برسد و منافع سیاسی و گروهی مقدم بر منافع ملی نشوند و قوانین مصوب پیرامون برگزاری جلسات غیر علنی رعایت گردد.

مجلس ، کوچک زاده و ظریف

همانگونه که جلسات برخی از دادگاه‌ها که حالت خاص‌تری دارند، غیرعلنی برگزار می‌شود و تنها از سوی وکیل متهم چند جمله کوتاه درباره دادگاه و روندش به اطلاع افکار عمومی می‌رسد، شاید لازم باشد بعد از جلسات غیر علنی مجلس نیز سخنگوی هیات رییسه تنها به بیان کلیات جلسه برای افکار عمومی بپردازد و اینگونه نباشد که یک نماینده از سوی خود بیانات معاون وزیر امور خارجه در صحن غیر علنی مجلس را منتشر کند. اگر بنا بر این انتشار بود چرا جلسه در قالب غیر علنی تشکیل شده است؟ آیا علت برگزاری جلسه غیر علنی جز این است که نمایندگان مجلس که وظایف نظارتی و قانون گذاری را دارند در جریان جزییات بیشتری از امور قرار گیرند؟ و این سر و صداهای بعد از آن آیا نمی‌تواند شائبه برخورد‌های سلیقه‌ای با منافع ملی را به ذهن متبادر کند؟
مجلس در ساختار قدرت سیاسی هر کشوری از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. مجلس را قوه عاقله هر نظامی قلمداد می‌کنند و آن را تجلی اراده عمومی به حساب می آورند که کار ویژه آن وضع قوانین یا قواعد کلی لازم الاجراست و نهادهای دیگر ملزم به اجرای قوانین موضوعه مجلس هستند و اصولاً وظیفه سایر نهادها پس از تصویب قوانین و مقررات در مجلس آغاز می‌شود. بنابراین نخستین نهادی که وجودش در هر نظامی ضروری است، نهاد قانون گذاری است. مجلس در واقع تصویر کوچک شده ای از مردم یا ملت یک کشور محسوب می شود.
شاید بهتر باشد جلسات غیرعلنی بازتعریف و برای نمایندگانی که مواردی بیش از آنچه باید را به رسانه‌ها منتقل می‌کنند منع قانونی قائل شد تا افکار عمومی در آرامش بیشتر و دور از حواشی سیاسی زندگی‌ کنند.

البته  موضوع محرمانه های علنی شده و  نامحرمانه های غیر علنی میان دولت و مجلس و این دو نهاد با مردم،  فارغ از توصیه هایی است که بارها خطاب به سیاسیون از جمله دولتی ها و نمایندگان مطرح شده است که چه در صورت  تعاملات علنی و چه غیر علنی  آنها باید مودب به اخلاق اسلامی و همدلی و همزبانی با هم  و تحکیم فضای وحدت و انسجام ملی باشند.