تبیان، دستیار زندگی
در دیداری که که سفیر عربستان پیشانی هاشمی را به نشانه احترام بوسید ، هاشمی گفت: باید تلاش کنیم تا زنده هستیم، معیاری برای همکاری دنیای اسلام تعریف و تنظیم کنیم، چون اختلافات، نا امنی‌های منطقه‌ای را گسترش می‌دهد و باعث تضییع امکانات کشورهای اسلامی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوسه سفیرسعودی بر پیشانی هاشمی!+تصویر


در دیداری که که سفیر عربستان پیشانی هاشمی را به نشانه احترام بوسید ، هاشمی گفت: باید تلاش کنیم تا زنده هستیم، معیاری برای همکاری دنیای اسلام تعریف و تنظیم کنیم، چون اختلافات، نا امنی‌های منطقه‌ای را گسترش می‌دهد و باعث تضییع امکانات کشورهای اسلامی می‌شود.
بوسه سفیرسعودی بر پیشانی هاشمی

عبدالرحمن بن‌غرمان شهری، سفیر جدید عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران، صبح دیروز با حضور در دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با وی دیدار کرد.

در این دیدار هاشمی رفسنجانی با تشریح جایگاه ایران و عربستان در کشورهای اسلامی، بر توسعه روابط تأکید کرد و افزود: با توسعه روابط در سطوح مختلف، هم منافع دو کشور تأمین می‌شود و هم دیگر کشورهای اسلامی به سوی بهبود روابط با همدیگر می‌روند.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا زنده هستیم، معیاری برای همکاری دنیای اسلام تعریف و تنظیم کنیم، چون اختلافات، نا امنی‌های منطقه‌ای را گسترش می‌دهد و باعث تضییع امکانات کشورهای اسلامی می‌شود.

همچنین سفیر عربستان نیز در این دیدار، با اعلام سلام ویژه پادشاه و ولیعهد عربستان گفت: جنابعالی جایگاه ویژه‌ای نزد مسۆولان و مردم عربستان دارید و من یکبار دیگر دعوت امیر از جنابعالی برای سفر به عربستان را تجدید می‌کنم و مردم و مسۆولان عربستان منتظر دیدار شما هستند.

آیا هاشمی به عربستان می رود؟

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص دعوت سفیر عربستان از آیت الله هاشمی و در پاسخ به این سوال که جواب آقای هاشمی به دعوت سفیر عربستان چه بوده است و آیا ایشان به عربستان سفر خواهد کرد یا خیر؟ گفت: در مورد این موضوعات اطلاعی ندارم.

باید تلاش کنیم تا زنده هستیم، معیاری برای همکاری دنیای اسلام تعریف و تنظیم کنیم، چون اختلافات، نا امنی‌های منطقه‌ای را گسترش می‌دهد و باعث تضییع امکانات کشورهای اسلامی می‌شود

محمدهاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به دعوت سفیر عربستان از هاشمی رفسنجانی برای سفر به این کشور گفت: سفیر جدید عربستان با آیت الله هاشمی دیدار کرد و در این دیدار گفت من بار دیگر دعوت امیر را برای سفر به عربستان تجدید  می کنم و مسوولان عربستان منتظر دیدار شما هستند.وی همچنین در پاسخ به این سوال که جواب آقای هاشمی به این دعوت چه بوده است و آیا به عربستان سفر خواهند کرد یا خیر؟ گفت : نمی دانم. من دیگر در مورد این موضوعات اطلاعی ندارم.

واکنش شبکه های اجتماعی به این تصاویر
بوسه سفیرسعودی بر پیشانی هاشمی

انتشار تصویر مصافحه سفیر عربستان با آیت الله هاشمی رفسنجانی موجی از خشم در میان فعالان در شبکه‌های اجتماعی در عربستان برانگیخت تا جایی که برخی جوانان معترض خطاب به خاندان سعودی نوشتند: قدرتنمایی شما فقط برای مردم خودتان است.

جوانان عربستانی روز سه‌شنبه، یک روز پس از انتشار تصویر سفیر عربستان در تهران در دیدار با آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، در صفحات توئیتر خود از دیدار سفیر کشورشان در تهران با علی اکبر هاشمی رفسنجانی انتقاد کردند و بوسه سفیر بر پیشانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به تمسخر گرفتند.

این جوانان که عمدتا به سیاست‌های داخلی خاندان سعودی اعتراض دارند، با انتقاد از رویکرد رژیم آل سعود در برخورد با اقلیت شیعیان در این کشور و سرکوب آنها تاکید کردند که درحالی که شیعیان در عربستان به دلیل شیعه بودن مورد غضب هستند وگاهی به «مزدوری برای ایران» متهم می‌شوند، نماینده عربستان بر پیشانی یکی از سران ایران بوسه می‌زند.

جوانان عربستانی در این خصوص «هشتگ السفیر _ السعودی _ فی _ ایران #» را راه انداختند و موج اعتراضات به خاندان سعودی را تحت این عنوان به راه انداختند.

اعتراض جوان عربستانی به مقامات سعودی: قدرت‌نمایی‌تان فقط برای ماست

یکی از این فعالان با نام کاربری «Lama Al-Qatify» که به نظر می‌رسد از منطقه قطیف عربستان باشد، خطاب به سران سعودی تأکید می‌کند که «به شیعیان عربستان عیب میگیرند که آدم‌های ایرانید اما خودشان سر ایرانی‌ها را می‌بوسند.. بزدلان.. شما ستمگری و قدرتنمایی‌تان فقط برای مردم داخل است».

یکی دیگر از فعالان نیز در مطلب خود تصریح می‌کند که آل سعود به بهانه مبارزه با شیعیان جوانان را به سوریه می‌فرستد تا [در مبارزه با آنچه آنان را جریان علوی میخوانند] کشته شوند و آنگاه خودشان برپیشانی یک شیعه ایرانی بوسه می‌زنند.

قطری‌ها هم در صفحات اجتماعی با انتقاد از رفتار سیاست خارجی عربستان از اینکه ریاض سفیر خود در دوحه فراخوانده و اینگونه سفیرش در تهران رفتار می‌کند خشمگین هستند

البته در این میان مخالفان نظام سوریه هم در شبکه اجتماعی توئیتر با الفاظ رکیک و فحاشی  به سفیر عربستان در تهران و دیگر مقامات عربستانی، آنها را متهم به دست داشتن در کشتار آنچه آن را «مجاهدان» خواندند و همچنین به توافق پنهانی با متحدان نظام سوریه متهم کردند. این مخالفان در حقیقت به اختلافات درونی گروهک‌های مسلح در سوریه اشاره کردند. گروهک‌هایی که برخی از آنان از حمایت عربستان برخورداند و با گروهک‌های مسلح مورد حمایت دیگر کشورها، می‌جنگندند.

قطری‌ها هم در صفحات اجتماعی با انتقاد از رفتار سیاست خارجی عربستان از اینکه ریاض سفیر خود در دوحه فراخوانده و اینگونه سفیرش در تهران رفتار می‌کند خشمگین هستند.

عبدالرحمن بنغرمان شهری، سفیر جدید عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران روز گذشته ، با حضور در دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی، با وی دیدار کرد.

فرآوری :  یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:  فارس، ایسنا، مهر