تبیان، دستیار زندگی
کتاب خاطرات آیت الله مهدوی کنی در سال های پیش از انقلاب، دوران تحصیل در حوزه علمیه، دوران ابتدایی انقلاب و دوران کوتاه پست نخست وزیری، حاصل ده ها ساعت مصاحبه با ایشان با تنظیم غلامرضا خواجه سروی در 609 صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات مهدوی کنی در سالهای قبل از انقلاب


آیت الله مهدوی کنی به عنوان یکی از شاگردان قدیمی حضرت امام (ره) دارای پیشینه مبارزاتی ارزشمندی هستند: مبارزه، زندان، شکنجه، تبعید، تهدید را بسیار چشیده و کشیده و شنیده اند


خاطرات ایت الله مهدوی کنی

آیت الله مهدوی کنی به عنوان یکی از شاگردان قدیمی حضرت امام (ره) دارای پیشینه مبارزاتی ارزشمندی هستند: مبارزه، زندان، شکنجه، تبعید، تهدید را بسیار چشیده و کشیده و شنیده اند. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ساماندهی کمیته های انقلاب به فرمان امام به ساماندهی نیروهای نظامی و به تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی مشغول شد. مدتی نیز در پست وزارت کشور کابینه شهید رجایی مشغول خدمت بودند و دوره کوتاهی را نیز مسئولیت نخست وزیری ایران را در سالهای بحرانی ابتدای انقلاب بر عهده داشتند. لیکن ارزشمندترین اقدام ایشان تأسیس دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که در این عرصه توانسته است نیروهای متخصص و متعهدی برای خدمت نظام در جمهوری اسلامی پرورش دهد.

ویژگیهای شخصیتی و جایگاه گذشته و کنونی آیت الله مهدوی کنی یقینا از یک سو به شناخت بسیاری از حوادث و وقایع تاریخ انقلاب اسلامی کمک خواهد کرد و از سوی دیگر برگهای جدیدی در تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی خواهد افزود، چرا که بسیاری از خاطرات بازگو شده برای نخستین بار توسط ایشان عنوان شده است.

کتاب خاطرات آیت‌الله مهدوی‌کنی در سال‌های پیش از انقلاب، دوران تحصیل در حوزه علمیه، دوران ابتدایی انقلاب و دوران کوتاه پست نخست وزیری، حاصل ده‌ها ساعت مصاحبه با ایشان با تنظیم غلامرضا خواجه‌سروی در 609 صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

فصل اول به بررسی خاستگاه خانوادگی و تربیتی آیت الله مهدوی کنی می‌پردازد.

در فصل دوم تحصیلات حوزوی ایشان در قم و تهران و حوادث سیاسی اجتماعی آن دوره مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل سوم مربوط به خاطرات و فعالیت‌های قبل از انقلاب ایشان از زمان مبارزه آیت الله بروجردی با بهایی‌ها تا انقلاب اسلامی است.

ویژگیهای شخصیتی و جایگاه گذشته و کنونی آیت الله مهدوی کنی یقینا از یک سو به شناخت بسیاری از حوادث و وقایع تاریخ انقلاب اسلامی کمک خواهد کرد و از سوی دیگر برگهای جدیدی در تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی خواهد افزود، چرا که بسیاری از خاطرات بازگو شده برای نخستین بار توسط ایشان عنوان شده است

در فصل چهارم خاطرات و فعالیت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مخصوصاً سالهای بحرانی 57 تا 60 از جمله دولت موقت، ریاست جمهوری بنی صدر، انفجار حزب جمهوری، انفجار نخست وزیری و قائم مقامی آیت الله منتظری بررسی شده است و در ادامه این بخش خاطرات سا‌ل‌های جنگ و بعد ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی را روایت کرده است.

در فصل پنجم قضایای پس از دوم خرداد و ریاست جمهوری آقای محمد خاتمی را روایت کرده است، فصل ششم نیز مربوط به فعالیتهای فرهنگی حضرت آیت الله مهدوی کنی در مدرسه مروی و دانشگاه امام صادق علیه السلام است. در انتها نیز اسناد و تصاویری از فعالیت‌ها و مبارزات ایشان به زیور طبع آراسته شده است.

به طور نمونه در این کتاب و در فصل پنجم، به ماجرای انتقاد از سید محمد خاتمی اشاره می‌شود که در زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید:

بعد از آنکه جناب آقای خاتمی در یک سخنرانی در برابر سخنان آقای مصباح موضع گیری کردند من در مقاله‌ای به عنوان جامعه روحانیت نوشتم که چرا مسائل اعتقادی و معرفتی را با مسائل سیاسی خلط می‌‌کنید... در آن اعلامیه این نکته را اضافه کردم که متاسفانه آن مسئول محترم ناخودآگاه به مخالفین نظام و انقلاب چراغ سبز نشان می‌دهد و آنها از بیانات ایشان سوء استفاده می‌کنند. البته اعتراف دارم که مقاله قدری تند بود و لذا مقام معظم رهبری در جمعه بعد در حرم امام« گویا در سالگرد امام» در خطبه نماز جمعه مطالبی را در پشتیبانی از آقای رئیس‌جمهور ایراد فرمودند و گفتند:

این برخوردها و موضع گیری‌ها در برابر آقای خاتمی بی‌انصافی است و فرمودند چرا اینگونه با رئیس جمهوری برخورد می‌کنید؟ رئیس جمهوری ما روحانی، روحانی‌زاده و چنین و چنان است و خیلی از ایشان تعریف کردند و به معترضان- که من و آقای خزعلی بودیم- حمله کردند و گفتند بی‌انصاف‌ها! چرا این حرف‌ها را می‌زنید؟ تعبیرهایی به کار بردند که الان یادم نیست و به طور کلی بیاناتی کوبنده بود. من و آقای خزعلی پای منبر نشسته بودیم و مردم هم به ما نگاه می‌کردند که منظور آقا ما هستیم. وقتی آقا برای نماز از منبر پائین آمدند، آقای خزعلی که در صف جلو بودند ایشان را در آغوش گرفتند و بوسیدند ولی بنده فرار کردم.

تاسیس حزب جمهوری اسلامی و مسائل مربوط به انجمن حجتیه از دیگر بخش‌های خواندنی خاطرات قبل انقلاب آیت‌الله مهدوی‌کنی است. خاطرات پس از انقلاب ایشان مفصل‌تر است

از جمله خاطرات جالب ایشان نحوه آشنایی و ارتباط‌گیری با فداییان اسلام و نواب صفوی، حضور در درس امام، آشنایی با آیت‌الله شریعتمداری و بحث دارالتبلیغ، داستان حسینیه ارشاد و نیز بحث‌ها درباره کتاب شهید جاوید مرحوم صالحی نجف‌آبادی و نیز خاطراتش از مجاهدین خلق و تبعید ایشان به بوکان و دستگیری مجدد به اتهام کمک مالی به مجاهدین خلق و 2 ماه شکنجه به خاطر آن و سپس دوران زندان آمده است.

تاسیس حزب جمهوری اسلامی و مسائل مربوط به انجمن حجتیه از دیگر بخش‌های خواندنی خاطرات قبل انقلاب آیت‌الله مهدوی‌کنی است. خاطرات پس از انقلاب ایشان مفصل‌تر است و دوران ریاست بر کمیته انقلاب اسلامی و بحران‌هایی که در شهرهای مختلف از جمله تبریز و اصفهان پیش آمد، داستان بنی‌صدر و عزل وی از ریاست جمهوری که ایشان در آن زمان وزارت کشور را هم اداره می‌کرد، انفجار حزب و سپس دفتر نخست وزیری و مسائل مربوط به قائم مقامی آیت‌الله منتظری از دیگر بخش‌های خواندنی و نکته‌دار این کتاب است.

مولف: محمد رضا مهدوی کنی

تحقیق و تنظیم کتاب: غلامرضا خواجه سروی

ناشر کتاب : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نوع جلد: شومیز

قطع: وزیری

زبان کتاب: فارسی

شمارگان: 3000

چاپ جاری: 3

تعداد صفحات: 609

فراوری: اخباریه

بخش سیاست تبیان

منابع: تسنیم-نامه نیوز- کتاب فردا

مطالب مرتبط:

معنی اعتدال در بیان ایت الله مهدوی کنی

تسلیت روحانی و اعلام دو روز عزای عمومی

پیام های تسلیت سیاسیون درپی درگذشت آیت‌الله‌مهدوی