تبیان، دستیار زندگی
اخبار متفاوت از کاندیداتوری حسن روحانی به گوش می رسد. اگر چه او تا کنون اعلام رسمی حضور نکرده است اما به نظر می رسد یکی از افرادی است که به شکل جدی به انتخابات فکر می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسن روحانی نامزد هاشمی؟


اخبار متفاوت از کاندیداتوری حسن روحانی به گوش می رسد. اگر چه او تا کنون اعلام رسمی حضور نکرده است اما به نظر می رسد یکی از افرادی است که به شکل جدی به انتخابات فکر می کند.

حسن روحانی  نامزد  هاشمی؟

در انتهای هفته گذشته خبرگزاری تسنیم نوشت: حسن روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی تصمیم خود را قطعی کرده است.

اما گویا هنوز این حضور قطعی نشده است. ر پی منتشر شدن خبری مبنی بر قطعیت حضور حسن روحانی، رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست جمهوری با پیگیری‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشخص شد این موضوع صحت ندارد.

شایان ذکر است حجت‌الاسلام علی‌عسگری مشاور پارلمانی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از حضور حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: در این باره هیچ اطلاع خاصی ندارم و اخباری را مبنی بر حضور قطعی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده نشنیده‌ام.

در همین خصوص یکی دیگر از نزدیکان حسن روحانی نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از قطعیت حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری سال اینده اظهار بی‌اطلاعی کرد.

حرفهای انتخاباتی حسن روحانی

حسن روحانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در یازدهمین کنگره حزب مردم سالاری، اظهار داشت: مردم سالاری به این معنی نیست که تنها حاکمان بر مبنای رای مردم انتخاب شوند، که البته باید اینگونه باشد. اما مردم سالاری به این معنی است که حاکمی که با رای مردم به قدرت رسیده است، باید برای رفاه تک تک مردم تلاش کند و وقتی که انتخاب شد، تنها منتخب آنهایی که رای داده”‹اند نیست.

به گفته وی، در نظام مردم سالار، اقلیت و اکثریت حقوق برابر دارند و در نظام مردم سالار ایران، اداره کشور طبق آرای مردم خواهد بود. از این رو تصمیم”‹ها و تصمیم سازی”‹ها جمعی است و نه سلیقه”‹ای. تصمیمات باید بر اساس موازین اعتقادی مردم و بر مبنای کار کارشناسی باشد. اگر دستگاه کارشناسی غایب شد؛ تصمیمات سلیقه”‹ای می”‹شود.

روحانی با بیان خاطراتی از جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس و البرادعی دبیرکل سابق سازمان انرژی اتمی یادآورشد که حتی آنها هم بر مردم سالار بودن نظام ایران تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه شاید در دنیای سیاست منظره ای زیباتر از صف طولانی مردم پای صندوق انتخابات نباشد، ادامه داد: انتخابات نماد قدرت ملی است. بر خلاف تصور برخی پیش از قدرت نظامی و اقتصادی، قدرت ملی بر مبنای قدرت حضور مردم است که اهمیت دارد. در انتخابات و در حکومت مردم سالار، باید مردم احساس مالکیت بکنند که حکومتشان نماینده آنها است.

«شما موسس دولت وحدت ملی مد نظر هاشمی رفسنجانی خواهید بود؟» این سوالی بود که روحانی در پاسخ به آن گفت: اگر نامزد شوم، مستقل خواهم آمد.

روحانی از اصل 56 قانون اساسی یاد کرد و گفت: اداره جامعه حق مردم و مال مردم است. مردم این حق را به عنوان امانت به افکار خاص و در چارچوب خاص قرار می”‹دهند و هیچ خیانتی بالاتر از خیانت به حق مردم نیست. انتخابات در تمام مقاطع در نظام ما اهمیت فوق العاده”‹ای داشته است. 30 انتخابات در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده که همواره مظهر قدرت ملی بوده است اما این انتخابات پیش رو ویژگی دیگری دارد و باید بیش و پیش از گذشته این قدرت ملی را به نمایش بگذاریم. آنهایی که این طرف و آن طرف به گونه”‹ای سخن می”‹گویند که مردم را مایوس کنند، خدمتی به مردم نکرده”‹اند. یکی می”‹خواهد از «دیروز» انتقام بگیرد و آن یکی می”‹خواهد از «دیروز» گله کند.  کمی «دیروز» را ول کنید وبه امروز و آینده بپردازید. آنها که به گونه ای حرف می”‹زنند که فضا را امنیتی کنند، به ضرر مردم عمل کرده”‹اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه فضای انتخابات باید فرهنگی باشد، ادامه داد: فضای امنیتی به نفع کسی نیست و کسانی که به دنبال فضای امنیتی هستند، در واقع به دنبال بهانه سازی هستند. آنهایی هم که می خواهند مردم را از رفتن به پای صندوق رای مایوس کنند، به مردم خدمتی نکرده”‹اند. چرا اینقدر به گذشته چسبیده”‹اید؟ خیلی چیزها را باید فراموش کرد. اینقدر به گذشته نپردازیم. به آینده و معضلات کشور بپردازیم.

وی با اعتقاد بر اینکه سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم لطمه دیده و افق آینده غبار آلود است، افزود: مسائل با شفافیت بیان نمی”‹شود، آمارها از واقعیت فاصله دارد و نقدینگی به حدود 7 برابر رسیده است. بیکاری هم نه تنها کاهش نیافته که افزایش هم یافته است. اسراف این است که صدها هزار جوان را با سرمایه این مردم از دبستان تا دکترا بالا ببریم و آنوقت آنها بیکار باشند.

روحانی ادامه داد: مردم در انتخابات نباید احساس کنند که باید هزینه بالا بپردازند. بلکه باید کاری کنیم که مردم احساس کنند، انتخابات و فعالیت انتخاباتی پاداش دارد. روشن است که باید چه کار کنیم. مدام نگوییم که انتخابات مدیریت و مهندسی شده است. این کلمات معنی خوبی را القا نمی”‹کند. مردم حاکم و صاحب حق هستند و مردم انتخابات را مهندسی می”‹کنند. مبادا به جایی برسیم که مردم فکر کنند انتخابات تشریفاتی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی که به نامزدی احتمالی وی اشاره داشت، گفت: خیلی ها با من مشورت کرده”‹اند اما هنوز به این نتیجه نرسیده ام که بیایم یا نه؟

«شما موسس دولت وحدت ملی مد نظر هاشمی رفسنجانی خواهید بود؟» این سوالی بود که روحانی در پاسخ به آن گفت: اگر نامزد شوم، مستقل خواهم آمد.

حسن روحانی  نامزد  هاشمی؟

حسن روحانی نزدیکترین کاندیدا به هاشمی

حجت الاسلام علی عسگری،مشاور پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده پیشین مشهد در مجلس هفتم در گفتگو با آریا درباره حمایت هاشمی رفسنجانی ازکاندیداتوری حسن روحانی گفت:آقای هاشمی رفسنجانی شخصیت جامع فراجناحی دارد بنابراین با توجه به تجارب ،آینده نگری و دلسوزی هایی که ایشان برای انقلاب و نظام دارند طبیعی است در شرایط فعلی کشور خودشان بهترین گزینه برای کاندیداتوری در انتخابات باشند از این رو دلسوزان نظام ،روحانیت ،مجامع ،چهره ها و شخصیت های زیادی به ایشان رجوع داشته و دارند تا نامزدی در انتخابات را بپذیرنداما همانطور که در اخبار آمد بسیار بعید است که آقای هاشمی برای انتخابات ثبت نام کنند.

وی افزود:اما از آنجایی که روحانیونی چون آقایان هاشمی ،خاتمی،سید حسن خمینی و ناطق نوری تاکید کرده اند در انتخابات کاندیدا نخواهند شد بنابراین به نظر می رسد شانس حسن روحانی برای جذب آراء نخبگان و معتدلین جناح های اصولگرا ، اصلاح طلبان و مستقل ها در انتخابات بیشتر باشد .

عسگری تاکید کرد:طبیعی است در بین کاندیداهایی که تا کنون مطرح شده اند بنا بر مسئولیتهای گذشته وفعلی آنها و ارتباطشان با ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ، دکتر حسن روحانی رییس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع که در واقع اتاق فکر مجمع محسوب می شود و با توجه به مطالعاتی که درمورد موضوعات متنوع و مربوط به سیاستهای کلی نظام و راهبردهای کشور و نظام در آنجا صورت می گیرد بنده فکر می کنم ایشان در شرایط فعلی نزدیک ترین کاندیدا به آیت الله هاشمی باشند هر چند که آقای هاشمی تا به حال ازکسی نام نبرده اند.

حسن روحانی کیست؟

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی علاوه بر اینکه نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است، نماینده تهران درمجلس خبرگان رهبری و  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست. وی نایب رئیس مجلس چهارم و مجلس پنجم و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی پیش از ریاست جمهوری احمدی نژاد بود.

روحانی از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران است که سخنرانی  او در سال 1356 در مراسم ترحیم مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا مصطفی خمینی شهرت دارد. وی در این سخنرانی برای نخستین بار واژه "امام" را برای رهبر فقید انقلاب به کار برد.

به نظر می رسد حسن روحانی در میان اصولگرایان و اصلاح طلبان معتد و جریانات نزدیک به آیت الله هاشمی و... دارای پایگاه باشد و از این نظر، هم برای اصلاح طلبان و هم برای اصولگرایان، رقیب به حساب می آید.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: تسنیم،باشگاه خبرنگاران،آریا،خبرانلاین