تبیان، دستیار زندگی
در حالی که برخی گزارشها از اعلام آمادگی محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حکایت دارد، سایت شخصی وی نوشته که وی هنوز در این مورد تصمیم نگرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محسن رضایی باز نامزد ریاست جمهوری؟


 در حالی که برخی گزارشها از اعلام آمادگی محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حکایت دارد، سایت شخصی وی نوشته که وی هنوز در این مورد تصمیم نگرفته است.

روز گذشته خبری با این محتوا از سوی خبرگزاری ایلنا از طرف خبرنگار آنها در یاسوج منتشر شد:

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبر داد.

" محسن رضایی" در نشستی با کهگیلویه و بویراحمدی‌های مقیم تهران تاکید کرد که بطور حتم نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

محسن رضایی

وی گفت: 27 تیرماه جاری به یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کنم تا بار دیگر با مردم دیارم دیداری داشته باشم.

رضایی افزود: حضورم در انتخابات آتی ریاست جمهوری قطعی است و برای پیروزی در انتخابات شركت خواهم كرد.

اگر آقای رضایی به عنوان نامزد انتخابات معرفی شود، سومین باری خواهد بود که وی خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری می کند. آقای رضایی اولین بار در سال 1384 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد. اما دو روز مانده به انتخابات از نامزدی انصراف داد. او دلیل کناره گیری خود را "جلوگیری از تشتت آرای مردم" در اثر تعدد نامزدها عنوان کرد.

اما با خبری دیگر ،  رسانه ها دچار سردرگمی شدند. پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در واقع از طرف خود وی مدیریت می شود روایت دیگری از پاسخ رضایی را در آن جلسه بیان کرد:

دکتر رضایی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می شوید ؟ اظهار داشت : انتخابات ریاست جمهوری آینده بسیار مهم است و نسبت به آن نمی توان بی تفاوت بود اما من هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام و اگر تصمیمی بگیرم اعلام خواهم کرد .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد : همه کاندیداهای احتمالی اصولگرا و ارزشی که از آنها در محافل عمومی نام برده می شود باید در دولت آینده مشارکت داشته باشند تا یک دولت قوی ، کارآمد و ارزشی برای پایان دادن به مشکلات جاری کشور بوجود آید .

سایت محسن رضایی: انتخابات ریاست جمهوری آینده بسیار مهم است و نسبت به آن نمی توان بی تفاوت بود اما من هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام و اگر تصمیمی بگیرم اعلام خواهم کرد

در هفته های گذشته نیز آقای رضایی از احتمال نامزد شدن هفت نفر در انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داده بود. این احتمال با واکنشهای سیاسیون و تحلیلگران روبرو شد. مهمترین واکنش مربوط به صادق زیبا کلام بود که در تحلیلی پیشگویانه شرایط انتخابات آینده را پیش بینی کرد. سایت قانون در گفت”وگویی با صادق زیباکلام نوشت:

· {در واکنش به صحبت‌های اخیر محسن رضایی در مورد کاندیدا شدن هفت نفر در انتخابات ریاست جمهوری آینده} شاید خود آقای رضایی هم به صورت دقیق نداند که این هفت نفر چه کسانی هستند و آیا اساسا فقط هفت نفر نامزد خواهند شد یا بیشتر، چرا که تا انتخابات ریاست جمهوری یک سالی باقی مانده است. البته نامزدها باید تا پیش از خرداد ماه سال آینده برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کنند.

محسن رضایی

· در حال حاضر جبهه اصولگرایان تَرَک جدی برداشته است و به دو جریان مخالف و موافق احمدی‌نژاد تقسیم شده‌اند و همانطور که در جریان انتخابات مجلس نهم نیز شاهد بودیم، با وجود تلاش‌های فراوان، این دو جریان نتوانستند به توافق یا وحدت برسند.این اختلافات و دوگانگی میان اصولگرایان همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و تشدید خواهد شد. از سوی دیگر اصولگرایانی نیز هستند که ضمن اصولگرا دانستن خود نه با جبهه پایداری و نه با اصولگرایان سنتی همخوانی ندارند که می‌توان گفت شاخص‌ترین چهره این جناح دکتر علی مطهری است که ممکن است خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند. بنابر این تا بدین جا ما سه نامزد از سه جریان وابسته به اصولگرایان خواهیم داشت.

· ممکن است که آقای رضایی نیز تمایل به حضور در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند که در این صورت ما با چهار نامزد مواجه می‌شویم. نامزد پنجم نیز آقای قالبیاف خواهند بود. البته ما همانطور که از آیت‌الله مهدوی‌کنی عبور می‌کنیم و به سمت آیت‌الله مصباح و آقایان مطهری، محسن رضایی و نهایتا به قالیباف می‌رسیم، از شدت اصولگرایی این جریانات منظما کاسته می‌شود، یعنی در میان این پنج جریان اصلی جناح راست، بیشترین غلظت اصولگرایی از آن جریان وابسته به آیت‌الله مهدوی کنی یا همان اصولگرایان سنتی و کمترین آن متعلق به قالیباف است.

· نامزدهای پنجم و ششم از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود، با این ترتیب که ممکن است یک نامزد از جانب کارگزاران باشد و یک نامزد هم فی‌المثل دکتر محمد رضا عارف از جریان اصلی اصلاح‌طلبان. کارگزاران ممکن است آقایان اسحاق جهانگیری و یا حجت الاسلام دکتر حسن روحانی را معرفی کند. در عین حال بایستی توجه داشت که آیا عارف از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شود یا خیر؟

ایلنا: رضایی افزود: حضورم در انتخابات آتی ریاست جمهوری قطعی است و برای پیروزی در انتخابات شركت خواهم كرد

· نامزدهای اصولگرایان تحت رهبری آیت‌الله مهدوی‌کنی یا به حساب بنده همان جریان اول، ممکن است چهره‌هایی همچون آقایان دکتر علی لاریجانی، دکتر علی‌اکبر ولایتی و یا دکتر سعید جلیلی باشند. جریان دوم اصولگرا یا طیف احمدی‌نژاد - آیت‌الله مصباح گزینه‌های زیادتری دارند. مهرداد بذرپاش، ثمره هاشمی، روح‌الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی و علیرضا پناهیان از جمله گزینه‌های طرفدار احمدی‌نژاد هستند. هرچند که بعید به نظر می‌رسد که مطهری از هیچکدام این نامزد‌ها حمایت کند و حتی ممکن است که او خودش نامزد شود. ایضا محسن رضایی و قالیباف هم حاضر به حمایت از نامزدهای دو جریان اصولگرا نخواهند شد. می‌رسیم به بخش دشوار: وزن هر کدام از این جریانات چقدر خواهد بود؟ شانس پیروزی هر کدام آنان چه میزان است؟

· البته به نظر می رسد تحلیلهای آقای زیباکلام هنوز بسیار مبتنی بر مفروضات  و متاثر از شرایط ذهنی ایشان است. اما هم چنان در اذهان افکار عمومی این سوال وجود دارد، رقابت سال بعد با حضور چه کسانی برگزار می شود؟

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:  ایلنا، تابناک، قانون