تبیان، دستیار زندگی
تغیر و تحولات دولت دهم در سالی که گذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عزل و استیضاح در دولت دهم

سال 89 هم مانند سال های گذشته، احمدی نژاد تغییرات زیادی را در تركیب كابینه خود ایجاد كرد.

متکی و کلینتون

منوچهر متكی:

تغییرات كابینه دهم به رهبری محمود احمدی نژاد با تغییر منوچهر متكی، دیپلمات كهنه كار ایرانی كه بر دولت نهم نیز بر مسند وزارت امور خارجه تكیه زده بود شروع شد. متكی كه بنا بر روحیه پر كار خود و بر اساس مسئولیت های ذاتی وزارت امور خارجه برا رتق و فتق امور در سنگال به سر می برد، ناگهان از مسئولیت خود بركنار شد تا هم طرفداران و هم مخالفان دولت تیغ تیز انتقادات را به سمت شخص محمود احمدی نژاد نشانه روند. البته از مدت ها قبل بحث تغییر وزیر امور خارجه مطرح شده بود چراكه به گفته برخی از منابع او با سیاست خارجی مد نظر شخص احمدی نژاد همخوانی كامل نداشته است.

از مسائل دیگری كه موجب این تغییر شد می توان به مخالف او به موازی كاری رئیس جمهور به وسیله انتصاب نمایندگان ویژه او در قاره های مختلف بود. او 15 شهریور در واكنش به اظهارات بقایی كه یكی از نمایندگان –مشاوران- ویژه رئیس جمهور بود، گفت: مشخص نیست آقای بقایی بر اساس كدام مسئولیت و از چه جایگاهی اینگونه سخنان نسنجیده را بیان می‌كند، در حالی كه هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان كه موجب بروز مشكل در روابط خارجی شد، از بین نرفته است.

وی نظر مقام معظم رهبری در پرهیز از موازی كاری در سیاست‌ خارجی را فصل الخطاب دانست و اظهار داشت: تضعیف دستگاه دیپلماسی كشور به ویژه در شرایط كنونی آن هم توسط برخی از اعضای دولت مصداق بارز «بر شاخه نشستن و بن بریدن» است.

حمید بهبهانی:

پدر راه ایران را می توان اولین قربانی استیضاح های دولت دهم دانست. پس از آنكه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از چندین بار جمع اوری امضاء برای استیضاح وزاری مختلف دولت و پس گرفتن آن امضاها مورد انتقادات بسیار قرار گرفته بودند، سرانجام نوبت به استیضاح حمید بهبهانی رسید. بهبهانی كه سال بسیار سختی را از لحاظ حوادث هوایی و جاده ای پشت سر گذاشته بود و از بابت بعضی از طرح های نیمه كاره تحت فشار بود سرانجام برای استیضاح به مجلس فراخوانده شد. اما طی یك بدعت نه او و نه محمود احمدی نژاد در جلسه استیضاح حاضر نشدند تا عزم نمایندگان برای بركناری او از وزارت راه جزم تر شود. احمد توكلی در جلسه بررسی استیضاح دكتر حمید بهبهانی گفت كه شخص احمدی نژاد دستور عدم حضور او در این جلسه را صادر كرده است كه این مطلب با انتقاد شدید نمایندگان مجلس روبرو شد. البته پدر راه ایران  در جلسه تودیعش در پاسخ به این مطلب گفته بود: « من به نمایندگان مجلس بی اعتنا نیستم و تمامی آنها بر روی چشم و قلب و در قلب من هستند. »

بذرپاش

بركناری مهرداد بذرپاش:

سال 84 که محمود احمدی نژاد شهردار وقت تهران، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شد یکی از مهمترین شعارهای او جوان گرایی در بدنه مدیران دولت و مدیران اجرایی بود. او این مطلب را به عنوان پاشنه آشیل سایر نامزدها مطرح و موفق شد افرادی چون هاشمی رفسنجانی، قالیباف و لاریجانی را شکست دهد. او پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری ایران وعده خود را عملی نمود و سعی کرد کابینه و معاونین جوانتری نسبت به گذشته را به کار گمارد تا این افراد بتوانند ایده های او را عملی سازند.

یکی از افرادی که از زمان شهرداری به عنوان رئیس گروه مشاوران جوان شهردار فعالیت می کرد مهرداد بذرپاش بود. بذرپاش در زمان انتخابات جزو حلقه اصلی یاران احمدی نژاد به شمار می رفت و در اکثر مکان ها وی را همراهی می کرد. به عبارت دیگر در واقع بذرپاش نماد جوان گرایی احمدی نژاد در مقابل سایر رقبای انتخاباتی اش محسوب می شد.

بذرپاش پس از رسیدن احمدی نژاد به ریاست جمهوری همچنان سمت ریاست گروه مشاوران جوان رئیس جمهور را حفظ کرد. پس از گذشت چندین ماه از آغاز کار دولت محمود احمدی نژاد او در راس فهرست ستاد «رایحه خوش خدمت» برای انتخابات سومین دوره شورای شهر تهران کاندید شد که البته در این راه شکست سنگینی را متحمل گشت. پس از آن وی به سمت مدیرعامل گروه خودرو سازی پارس خودرو منصوب گردید. او که پله های ترقی را به سرعت طی می کرد پس از چندی به عنوان مدیرعامل کارتل بزرگ اقتصادی گروه خودروسازی سایپا انتخاب شد.

پس از شروع دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد، بذرپاش در اولین سفر استانی هیئت دولت در مشهد مقدس به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان انتخاب گردید که جشنواره ملی جوان ایرانی و طرح گواهینامه ازدواج از جمله کارهای او در این سازمان است. دوران ریاست او بر سازمان ملی جوانان بسیار کوتاه بود و روز یکشنبه –28 آذرماه 89- در جلسه هیئت دولت از سمت خود عزل و حکم مشاور اجتماعی رئیس جمهور برای او ابلاغ شد. اکثر سایت های خبری اختلاف او با اسفندیار رحیم مشایی را دلیل عزل او از سمتش ذکر کرده اند.

مهدی کلهر(مشاور رسانه‌ای)، مجتبی رحماندوست(مشاور امور ایثارگران)، داود دانش جعفری(مشاور عالی در امور اقتصادی)، توکلی بینا(مشاور امور اصناف و بازرگانی)، اعتمادیان(مشاور امور اصناف و بازرگانی)، وزیری هامانه(مشاور امور نفت و گاز)، سوسن کشاورز(مشاور امور تعلیم و تربیت)، ستار وفایی، حاج علی اکبری(مشاور امور جوانان)، مهدی چمران(مشاور امور شوراها)، رویانیان، علی منتظری، علی اصغر زارعی(مشاور فرهنگی)، مهدی مصطفوی از جمله نام‌هایی بودند که رئیس‌جمهور از آنان در مسئولیت مشاورت رئیس‌جمهور خداحافظی شد

بركناری محمد علی رامین:

محمد جعفر محمدزاده در حالی جانشین محمد علی رامین شد که معاون مطبوعاتی سابق بارها برکناری خود را تکذیب کرده بود و حتی انتشار شایعه آن را به «صهیونیست‌ها» منتسب کرده بود. وی همچنین بارها گفته بود قانون مطبوعات «دست وی را برای برخورد با مطبوعات بسته» و مدعی شده بود «روزنامه‌نگاران خاطی باید از حقوق شهروندی محروم شوند».

در طول فعالیت رامین در معاونت مطبوعاتی ارشاد، روزنامه‌های متعددی همچون اعتماد و مجلاتی چون چلچراغ و ایراندخت توقیف شده‌اند. توقیف موقت روزنامه همشهری، وابسته به شهرداری تهران، بدلیل چاپ یک آگهی که مشابه آن در برخی از روزنامه‌های منتسب به دولت چاپ شده بود نیز از جمله دیگر نکات کارنامه آقای رامین است.

بركناری مشاوران ریاست جمهوری:

اما موج تغییرات در دولت دهم به اسامی بالا ختم نشد. دیماه 89 احمدی نژاد با تشكر از  14 نفر از مشاورانش با آنها قطع همكاری نمود. البته واكنش های كه پس از اعلام این اسامی صورت گرفت بسیار جالب بود. چرا كه بسیاری از آنها خودشان هم نمی دانستند كه  مشاور رئیس جمهور هستند. تنها مهدی چمران بود كه نام او اشتباها در میان اسامی مشاوران اعلام شده بود كه روز بعد از اعلام اسامی، سایت رسمی ریاست جمهوری از این اشتباه عذرخواهی نمود.

مهدی کلهر(مشاور رسانه‌ای)، مجتبی رحماندوست(مشاور امور ایثارگران)، داود دانش جعفری(مشاور عالی در امور اقتصادی)، توکلی بینا(مشاور امور اصناف و بازرگانی)، اعتمادیان(مشاور امور اصناف و بازرگانی)، وزیری هامانه(مشاور امور نفت و گاز)، سوسن کشاورز(مشاور امور تعلیم و تربیت)، ستار وفایی، حاج علی اکبری(مشاور امور جوانان)، مهدی چمران(مشاور امور شوراها)، رویانیان، علی منتظری، علی اصغر زارعی(مشاور فرهنگی)، مهدی مصطفوی از جمله نام‌هایی بودند که رئیس‌جمهور از آنان در مسئولیت مشاورت رئیس‌جمهور خداحافظی شد.

سیدمحمد صادقی

بخش سیاست تبیان