تبیان، دستیار زندگی
دفاع رئیس مجلس از وزیر اقتصاد علی رغم اظهارات توکلی، بیشترین تاثیر را در ابقای وزیر اقتصاد بازی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه های جلسه استیضاح دیروز


دفاع رئیس مجلس از وزیر اقتصاد علی رغم اظهارات توکلی، بیشترین تاثیر را در ابقای وزیر اقتصاد بازی کرد.

محمود احمدی نژاد  رئیس جمهور  راس ساعت 14 در حالی که تعداد کمی از نمایندگان در صحن حاضر شده بودند ، وارد مجلس شد.

وزیر اقتصاد

حدودساعت 14:20 رئیس‌جمهور پشت تریبون قرار گرفت. محمود احمدی‌نژاد 20 دقیقه از وقت خود را به تحولات خاورمیانه و فضای عمومی کشور اختصاص داد، و 15دقیقه پایانی آن  مربوط به استیضاح بود.

احمدی‌نژاد در لابه‌لای سخنان خود وقتی گفت «قوه‌قضائیه باید با هر کسی که هر غلطی کرده، برخورد کند»، این سخن با احسنت-احسنت نمایندگان همراه شد.

در میانه صحبت‌های رئیس‌جمهور در صندلی‌های انتهایی، کاظم جلالی با روح‌الله حسینیان هم‌کلام شده بود که کرمی‌راد هم به این جمع پیوست.

وقتی احمدی‌نژاد در بین سخنان خود گفت که وزرا را از ما می‌گیرید و آنها مدام در مجلس هستند، رئیس مجلس به به احمدی‌نژاد گفت:« احتمالاً وزرایتان جای دیگری می‌روند.»

بعد از پایان سخنان رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس به عنوان یک نماینده از حسینی دفاع کرد.رئیس‌مجلس در صحبت‌های خود با بیان اینکه وزیر اقتصاد در نطق خود 4 بار عذر‌خواهی کرده، تصریح کرد: «ما نباید نسبت به این پدیده بی‌توجه باشیم.» این اظهارات با تحسین دوباره نمایندگان همراه شد.

گفت‌وگوی مطهری با حسینیان از حاشیه‌های جالب صحن علنی در زمان نطق لاریجانی بود. پایان سخنرانی رئیس مجلس، بار دیگر  با فریاد‌های احسنت نمایندگان همراه بود.

بعد از آنکه جهانگیر‌زاده که صبح دیروز بیشترین تلاش‌ها را در ساماندهی موافقین استیضاح انجام داده بود، قصد داشت پشت تریبون قرار بگیرد، بافریاد های بلند نمایندگان روبرو شد که از وی می‌خواستند از این اقدام بپرهیزد. آخرین مخالف احمد توکلی اصولگرای شهیر منتقد دولت بود.وی وقتی  پشت تریبون قرار گرفت از آنجا که نمی‌توانست متن خود را بخواند از نمایندگان خواست عینکش را به او برسانند.

پس از دفاع لاریجانی از حسینی، توکلی پژوهش ها پشت تریبون رفت و مدارک خود را درباره آنچه که مدعی بود اظهارات دروغ حسینی است، ارائه کرد.

وزیر اقتصاد وقتی بعد از توکلی پشت تریبون قرار گرفت صدایش نشان می‌داد که عصبانی است. او با مخاطب قرار دادن بختیاری وزیر دادگستری که توکلی گفته بود حرف خلاف واقع زده است از او خواست تا شهادت دهد که او دروغ نگفته است. اظهارات بختیاری که صدای آن را تنها به نمایندگان جلوی مجلس می‌رسید در نهایت با درخواست حسینی برای صلوات فرستادن خاتمه یافت

وی برای اثبات سخنان خود صحبت های ضبط شده حسینی را در صحن علنی مجلس پخش کرد. فایل  صوتی که بعد از پایان جلسه وی گفت آن را از رئیس کمیسیون اصل نود گرفته است.پایان صحبت‌های توکلی هم با احسنت  تعدادی از نمایندگان همراه شد و وقتی او در صندلی خود قرار گرفت نمایندگان موافق استیضاح دستی به پشت او زدند و به او خسته نباشید گفتند.

وزیر اقتصاد وقتی بعد از توکلی پشت تریبون قرار گرفت صدایش نشان می‌داد که عصبانی است. او با مخاطب قرار دادن بختیاری وزیر دادگستری که توکلی گفته بود حرف خلاف واقع زده است از او خواست تا شهادت دهد که او دروغ نگفته است. اظهارات بختیاری که صدای آن را تنها به نمایندگان جلوی مجلس می‌رسید در نهایت با درخواست حسینی برای صلوات فرستادن خاتمه یافت.

با پایان رأی‌گیری و ابقای حسینی به عنوان وزیر اقتصاد،پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در پیامکی خبر ابقا حسینی را این چنین مخابره کرد.«دکتر شمس‌الدین حسینی با رأی نمایندگان در رأس وزارت اقتصاد ماندگار شد.

بعد از پایان جلسه، عصبانیت و خوشحالی نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، در کنار تفسیر های ریز و درشت تماشاچیان صحن علنی مهم ترین صحنه های جلسه عصر مجلس بود.

بخش سیاست تبیان


منبع: خبرآنلاین