تبیان، دستیار زندگی
از دفاع رئیس جمهور تا مخالفت امام جمعه قم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش ها به" مکتب ایرانی" مشایی

بخش سیاسی_ مدتی بود که از اظهارات خبرساز رئیس دفتر رئیس جمهور خبری در رسانه ها نبود تا اینکه وی با سخنرانی در همایش ایرانیان خارج نشین باز هم حاشیه ساز شد.

اسفندیار رحیم مشائی

اسفندیار رحیم مشایی در بیاناتی  اینگون اظهار داشت که " برخی‌ها از من خرده می‌گیرند كه چرا نمی‌گویی مكتب اسلام و می‌گویی مكتب ایران، متذكر شد از مكتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد، اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مكتب ایران است و ما باید از این به بعد مكتب ایران را به دنیا معرفی كنیم"! اما این گله از ایراداتی که بر وی می گیرند خود با واکنش ها و خرده گیری هایی جدید و شدیدتری رو به روشد. البته دکتر احمدی در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش به طور تلویحی به دفاع از این اظهارات پرداخت و  با بیان اینكه یكی از ویژگی‌های كسانی كه وارد نظام آموزش و پرورش می‌شوند، عشق به ایران زمین است، گفت: برخی خیال نكنند كه این حرف بنده مبنی بر ملی‌گرایی و ناسیونالیسم است چرا كه امروز ایران یك جغرافیا، ملیت و قوم و قبیله نیست بلكه یك راه و مكتب است..

اما اولین واکنش های انتقادی در تیترهای سایت های خبری و مطبوعات می توان دیده شد و مقالاتی تفسیری و انتقادی آنان در اینباره تا اینکه نوبت به چهره های گوناگون رسید تا در بیانات خود به استقبال این سخنان قطب فرهنگی دولت بروند.

احمد توکلی:

مواضع انحرافی جدید آقای مشایی مبنی بر اینکه "برداشتهای متفاوتی از اسلام وجود دارد، تبلیغ مکتب اسلام وظیفه ما نیست بلکه باید مکتب ایران را به جهان بشناسانیم" ، توهمات ذهن بیماری است که با مبانی اسلام، با قانون اساسی و مصالح ایران عزیز سازگار نیست

آیت الله سید احمد خاتمی

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه دوم خود بعد از دعوت به تقوا سراغ اولین مطلب سیاسی که رفت، انتقاد از گفتمان مکتب ایرانی آقای مشایی بود.

وی قرار دادن مکتب ایران مقابل مکتب اسلام را همان ملی گرایی شرک آلودی دانست که امت اسلامی ما هرگز آن را نپذیرفته است و نخواهد پذیرفت. .

آیت الله سید احمد خاتمی ، اسلامیت را از ویژگی های برجسته انقلاب اسلامی دانست و گفت: به تعبیر امام راحل نهضت ما قبل از آنکه ایرانی باشد اسلامی است.

سید احمد خاتمی

خطیب جمعه تهران افزود: اساسا ایران با اسلام هویت خود را پیدا کرد و اسلام خدمت بزرگی به ایران انجام داد که شهید مطهری به این موضوع در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به خوبی اشاره کرد.

وی با اشاره به رخدادی در ابتدای انقلاب اینگونه اشاره کرد: یکی از سیاسیون گفته بود فرق ما با امام این است که امام ایران را برای اسلام می خواهد و ما اسلام را برای ایران می خواهیم که این همان ملی گرایی شرک آلود است و امام آن را خلاف اسلام و قرآن دانست.

آیت الله سید احمد خاتمی تصریح کرد: اینکه گفته شود اسلام برداشتهای متفاوتی دارد اما مکتب ایرانی چنین و چنان است این با روح اسلام سازگاری ندارد.

ایشان در ادامه اینگونه بیان کرد: البته هیچگاه وطن دوستی با اسلام در تعارض نیست اما مکتب ایران مقابل مکتب اسلام است و همان ملی گرایی شرک آلود است.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: ما دلداده اسلام و ایران اسلامی هستیم، همه چیزمان اسلام است و مقصد ما مکتب ماست بنابراین زمزمه های این چنینی که مکتب ایرانی را مقابل مکتب اسلام قرار می دهد چنان تباری دارد که اول انقلاب یکی از سیاسیون گفت و سرانجامش جمهوری ایرانی شد.

وی افزود: تاریخ نشان داده است که متدینان در خط اول دفاع از وطن بوده اند و بسیاری از ملی گرایان و داعیه داران ملی گرایی به این وطن خیانت کرده اند.

احمد توکلی

نماینده اصولگرای مجلس نهم هم در گفتگویی با خبرگزاری مهر انتقاد خود را نسبت به این سخنان ابراز  داشته است.

احمد توکلی  با انتقاد شدید نسبت به اظهارات اخیر مسئول دفتر رئیس جمهور مبنی بر لزوم ترویج «مکتب ایرانی» به جای «مکتب اسلام» ، ضمن بیان اینکه مجلس در قبال این مواضع سکوت نخواهد کرد، از رئیس جمهور خواست تا تکلیف خود را نسبت به مشایی و موضع گیری هایش روشن کند.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، درخصوص موضع اخیر رحیم مشائی مسئول دفتر رئیس جمهور درباره ضرورت ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام، اظهارداشت: مواضع انحرافی جدید آقای مشایی مبنی بر اینکه "برداشتهای متفاوتی از اسلام وجود دارد، تبلیغ مکتب اسلام وظیفه ما نیست بلکه باید مکتب ایران را به جهان بشناسانیم" ، توهمات ذهن بیماری است که با مبانی اسلام، با قانون اساسی و مصالح ایران عزیز سازگار نیست.

توکلی

وی افزود: این سخنان از حیث ملی تسهیل کننده مقاصد دشمنان ایران است که به منابع و منافع ملت ایران چشم طمع دوخته اند و از حیث منطقه ای نیز ضد مصالح نهضت اسلامی است که تنها جریان مقاومت در برابر فزون طلبی امپریالیسم و صهیونیست جهانی است

توکلی در ادامه با توهم خواندن این تفکرات  آنها را نه تنها خیانت به اسلام بلکه خیانت به ایراندانست  و اینگونه عنوان کرد: چه کسی است که از تاریخ و جغرافیای ایران مطلع باشد و نداند که آنچه اقوام مختلف ایران را به هم گره زده است، اسلام است.

وی ادامه داد: اگر می توانستند اسلام را از ایران بگیرند تجزیه کشور که از آمال دیرینه آمریکا و انگلیس است  بارها و به آسانی صورت می گرفت. اگر این اسلام و روحانیتی که معرف و شناساننده آن هستند، نبود و امام (ره) در راس آنها نبود در همان اول انقلاب و پیروزی آن، جنگ عراق علیه ایران به تجزیه ایران منجر می شد

آیت الله خاتمی

در اوایل انقلاب یکی از سیاسیون گفته بود فرق ما با امام این است که امام ایران را برای اسلام می خواهد و ما اسلام را برای ایران می خواهیم که این همان ملی گرایی شرک آلود است و امام آن را خلاف اسلام و قرآن دانست

علی مطهری

دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در یادداشتی که به صورت اختصاصی برای «تابناک» فرستاده به اظهارات اخیر مهندس مشایی رئیس دفتر رییس جمهور واکنش نشان داد.

وی با بیان این نکته که آقای رئیس جمهور ر از آقای مشائی برای عموم مردم توضیح بخواهند، اینگونه اشاره کرده است که:  آقای مشائی گفته است: «باید مکتب ایران را در دنیا ترویج کنیم نه مکتب اسلام را زیرا از اسلام برداشت های متفاوت می شود.» این عذر بدتر از گناه است. بدیهی است که از اسلام برداشت های متفاوتی می شود، ولی آیا همه برداشت ها معتبر است یا تنها برداشت کسانی که «اسلام شناس» شناخته می شوند، معتبر است و اختلاف برداشت آنها نیز جزیی است و در اصول و بنیان ها نیست؟!

مطهری

به علاوه، مقصود از «مکتب ایران» چیست؟ اگر مقصود فرهنگ و هویت و ملیت ایرانی است، روشن است که اصلی ترین عنصر سازنده فرهنگ و هویت و ملیت ایرانی اسلام است، پس باز باید مکتب اسلام را ترویج کنیم و اگر مقصود از «مکتب ایران» چیز دیگری است، پس آقای مشائی خود را در جایگاه هادی انقلاب قرار داده و راه جدیدی بیگانه از اسلام برای انقلاب گشوده است که در این صورت «و علی الاسلام السلام».

عضو کمسیون فرهنگی مجلس اینگونه بیان داشته است :اینجاست که به حکمت مخالفت رهبر انقلاب با معاونت اولی آقای مشائی پی می بریم و بهتر بود رئیس جمهور محترم اساسا ایشان را در هیچ پست حساسی قرار نمی داد.

وی در یادداشت خود اینگونه ادامه داد: بدیهی است که پرداختن به تاریخ ایران باستان به عنوان یک واقعیت تاریخی که افتخاراتی نیز به همراه داشته است، در ذات خود مورد نکوهش نیست، ولی تأکید غیر معمول مسئولان رده بالای یک نظام اسلامی ـ که باید داعیه جهانی اسلام همواره مورد توجه آنها باشد ـ بر این موضوع، انسان را دچار ابهام و شک و تردید می کند که چه برنامه ای برای ما تدارک دیده اند

آیت‌الله عباس کعبی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد شدید از سخنان نسنجیده برخی افراد در خصوص ایران و اسلام تاکید کرد: اندیشه‌ای که در پی اسلام ایرانی و دنبال مکتب‌سازی ناسیونالیستی برای اسلام است، اندیشه‌ای انحرافی و در امتداد تفکر نهضت آزادی به شمار می‌آید

به گزارش رسا، آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر پنج شنبه در جمع مسوولان و اعضای بنیاد مهدویت کرمان در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم، با بیان اینکه انقلاب اسلامی‌ایران در امتداد راه و انقلاب انبیا و اولیاء الهی است، ابراز داشت: ما در انقلاب اسلامی‌به دنبال شکل‌گیری ایرانی توسعه یافته با هویت اسلامی ‌و دینی هستیم.

آیت الله کعبی

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، با انتقاد از مدعیان و طرفداران اندیشه اسلام برای ایران تصریح کرد:‌ افرادی که دنبال اسلام ایرانی هستند،‌ اندیشه آنها انحرافی است، ما دنبال ایرانی هستیم که فدای اسلام شود نه اینکه اسلام در خدمت ایران باشد و فدای ایران شود.وی با بیان اینکه دو طرز تفکر اسلام برای ایران و ایران برای اسلام از ابتدای پیروزی انقلاب شکل گرفت، گفت: بازرگان در آن زمان در کتاب انقلاب اسلامی‌در دو حرکت، به این موضوع تصریح کرد و گفته بود، ما با امام خمینی (ره) در این مساله دچار تفاوت بینشی هستیم.

آیت الله کعبی ادامه داد: بازرگان می‌گفت ما دنبال اسلامی‌هستیم که فدای ایران شود و در تزاحم این دو،‌ ایران بر اسلام مقدم است.وی ابراز داشت: در مقابل این طرز تفکر انحرافی، دیدگاه امام راحل این است که ایران باید برای اسلام باشد و ایران جزیی از امت اسلام و در امتداد انقلاب انبیا و اولیای الهی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: متاسفانه کسانی که در این حوزه صاحبنظر هم نیستند، مطالبی را بیان می‌کنند و با سخنان نسنجیده در برابر جریان توفنده و روزافزون بیداری اسلامی‌ حاشیه‌سازی می‌کنند و با سخنان خود همه چیز را تحت‌الشعاع مسائل و موضع‌گیری‌های بی‌ربط قرار می‌دهند.

علی مطهری:

اینجاست که به حکمت مخالفت رهبر انقلاب با معاونت اولی آقای مشائی پی می بریم و بهتر بود رئیس جمهور محترم اساسا ایشان را در هیچ پست حساسی قرار نمی داد

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری

امام جمعه قم هم به پازل این انتفاد ها پیوست و در خطبه های نماز جمعه قم به انتفاد از این اظهارات پرداخت.

حسینی

آیت الله سید هاشم حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم معصومه(س) برگزار شد با اشاره به سخنان یکی از مسئولان در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور اظهار داشت: مسئولان و دست اندرکاران باید مراقب باشند که سخنی، حرکتی و کاری انجام ندهند که دشمنان از آن برداشت دیگری داشته باشند.

وی سخنرانی بدون مطالعه قبلی را به عنوان یک آفت برشمرد و گفت: بنا نیست که هر چیزی به ذهنمان می‌رسد را مطرح کنیم. یک روز مکتب اسلام را مطرح نمی‌کنیم و مکتب ایران را مطرح می‌کنیم این چه حرفی است چرا در جامعه تشکیک و نگرانی ایجاد می‌کنید.

وی برگزاری همایش ایرانیان مقیم خارج را اقدام خوبی دانست و گفت: این همایش باعث قوت قلب ایرانیان خارج کشور می‌شود اما بنا نیست هر سخنی به ذهنمان می‌آید بیان شود و چرا سخن صریح، شفاف و بدون تفسیر نمی‌زنید.

اما آنطور مشخص است سیر این انتقادها به اظهارات آقای مشایی ادامه خواهد داشت و حال باید منتظر سایر واکنش ها به دفاع رئیس جمهور از این گفته ها باشیم.

مطالب مرتبط:

تساهل در برابر ابتذال فرهنگی و دولت ها

آخرین اظهارات آقای مشایی

فرآوری: عطالله باباپور /گروه جامعه و ارتباطات


منابع: فارس/تابناک/ شیعه آنلاین