تبیان، دستیار زندگی
هر کسی بعد از دولت دهم روی کار می آمد توقع ها از او زیاد بود تا هم رکود اقتصادی را بشکند و هم خط بطلانی بر ناملایمات سیاسی بکشد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لبخند معنادار رئیس جمهور به منتقدان


هر کسی بعد از دولت دهم روی کار می آمد توقع ها از او زیاد بود تا هم  رکود اقتصادی را بشکند و هم خط بطلانی بر ناملایمات سیاسی  بکشد ...


روحانی

رئیس جمهور شدن است و نقد شدنش؛ وقتی یک کاندیدا وارد عرصه رقابت ریاست جمهوری می شود نقد ها، تخریبها و تحلیل ها درباره او شروع می شود تا اینکه به کرسی ریاست جمهوری بنشیند و این جریان به صورت منظم تر و هدفمند تر او را فرا بگیرد.  دولت روحانی نیز از این جریان جدا نبوده و این سیر را طی خواهد کرد. در همین مدتی که از عمر دولت می گذرد در زمینه نقد فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است، از 3 هزار سوالی که در سه ماه اول وزرا در مجلس پاسخ داده اند تا مستند من روحانی هستم و فعالیت سایت ها و مطبوعات  در رصد، تحلیل و نقد دولت بر سر ماجراهایی چون جشن همسر رئیس جمهور، هولوکاست هسته ای و.... نقد هایی که در برخی از رویکردهای خود جنبه تخریبی داشته اند.متاسفانه نقد، امروز به یکی از مسائل حاشیه ای برای دولت تبدیل  شده تا جایی که رهبری در دیدار خود با دولت در تاریخ ۱۳۹۳/۰۶/۰۵پیرامون این مسئله نکاتی را بیان داشتند.

رئیس جمهور تا به حال صحبت های بسیاری را درباره احترام و نقد پذیری دولت بیان داشتند که آخرین آن چند روز پیش بود که در دیدار  با مردم قم مطرح شد و گفتند:"ما همواره به منتقدان احترام می‌گذاریم و به آنها همانند حامیان می‌گوییم که از حمایت دولت برخوردار بوده و خواهند بود اما تخریب در این کشور جایی ندارد" اما برخی از رفتار ها و لحن ها موید این مسئله و تاکید رئیس جمهور نبوده است و برخی از نقدها نیز در جهت رویکرد کمک به دولت که  همواره از تاکیدات رهبری است، نمی باشد.

طیف ها و افراد مختلف باید در نقد خود جانب انصاف و حق را رعایت کرده به مسئله وحدت و انسجام ملی، مسائل اصلی و فرعی  توجه کنند و از قصاص قبل از جنایت، نیت خوانی و قضاوت زود هنگام که باعث هزینه سازی برای دولت و تخریب می شود پرهیز کنند

هر کسی بعد از دولت دهم روی کار می آمد توقع ها از او زیاد بود تا هم  رکود اقتصادی را بشکند و هم خط بطلانی بر ناملایمات سیاسی  بکشد نهایتا این حسن روحانی بود که  توانست رای اعتماد را از مردم بگیرد. روحانی هر چند ریشه در اصولگرایی دارد و فردی معتدل است اما حال و روز این روزهای او بیشتر سمت اصلاح طلبان متمایل است و او تقریبا گزینه عاریت گرفته شده آنها بود که با کنار کشیدن عارف به این مقام رسید. با توجه به این مسئله  مسیر نقد دولت  از جناح اصولگرایان و بعد از  طرف اصلاح طلبان تندرو شروع شد  که به دولت روحانی  چون پلی برای رسیدن دوباره به قدرت می نگریستند.

نقد آنجا که بیشتر جنبه تخریب گرفته است در رسانه و چهره های پایداری دیده شده است- کسانی که  غالبا  دلسوزی هایشان هم با صدای بلند است- و اصلاح طلبان تندرو  و آنجا که اصل خود را حفظ کرده است توسط معتدلین دو گروه انجام گرفته است. جریان پایداری  بیشترین حاشیه را پیرامون نقد دولت داشته است  که غالبا بر سر مذاکرات هسته ای بوده مانند همایشی چون دلواپسیم.

روحانی

شاید با آمدن حسن روحانی برای جناح مقابل  نگرانی هایی وجود داشت، با همه آسوده خاطری از گذشته و شخصیت  اصولگرا و انقلابی رئیس جمهور مسائلی بر سر سیاست داخلی، فرهنگ و سیاست خارجی  این موضوع را سبب شده بود و همین موارد محورهای نقد و تخریب های کنونی را تشکیل می دهند.

اینکه نقد باعث شود سیاسیون چه در دولت و چه درسایر جناح ها متوجه کاستی ها شوند و در پی اصلاح آن بر آیند وظیفه ای همگانی و امری مطلوب است اما چرا این مهم توسط عده ای  پتانسیل سوزی شده و در دایره تخریب وارد می شود ؛ نقد زود هنگام، عدم حمایت و فرصت دادن به دولت، پیش قضاوت ها، نگاه سو گیرانه وعجولانه، نیت خوانی  و رفتار بد اخلاقانه در رقابت سیاسی باعث این امر شده است.

در مورد نگرانی اول- سیاست داخلی- نقدها بدین علت بیان می شوند که در میان حامیان رئیس جمهور و اطرافیان آنها افرادی تند رو دیده می شوند که در فتنه های سالیان پیش نیز دخیل بوده اند و ممکن است از دولت به عنوان سکویی برای پیاده سازی اهداف خود استفاده کنند و حاشیه برای آن بیافرینند در برخی از موارد این نگرانی ها به حق بوده اما نوع بیان آنها در کنار برخی از دیدگاه های متوهمانه  فشارهای بی علت و  تخریبی برای دولت دارد.

روحانی

اما پیرامون نگرانی دوم یعنی موضوع فرهنگ  باز هم اطرافیان خاص رئیس جمهور مسبب این مسئله هستند اصلاح طلبان در دوران حاکمیت خود نشان داده اند تا عده ای با سو استفاده از پتانسیل دولت پا روی خط قرمزهای ایرانی اسلامی گذاشته اند  و  آن جریان تا به حال نشانه هایی از خود را نشان داده است اما عده ای قبل از آنکه نشانه ای عیان شود قصاص قبل از جنایت می کنند و می خواهند نگذارند مسئله ای که هنوز هیچ اثری از آن نیست و اتفاق نیفتاده، اتفاق بیفتد!

اما نگرانی سوم پیرامون بحث سیاست خارجی به ویژه مذاکرات هسته ای می باشد عده ای که از زمان ریاست روحانی بر شورای عالی امنیت ملی به روند مذاکرات انتقاد داشتند با مطرح شدن دوباره  مذاکرات در دولت وی شروع به بیان همان مواضع و تخطئه مذاکرات کردند هر چند حساسیت این موضوع نیاز به رصد ،تحلیل و نقد دارد اما اگر این  موارد به جای کمک به دولت برای او حاشیه ساز و مانع شود، موجب تخریب آن می شود. عده ای دقیقا مرتکب این عمل شده اند و در راه مخالفت های خود حتی از رهبری هم که می فرمایند که مذاکره کنندگان را سازشکار ننامید، آنها فرزند انقلاب هستند و اینکه موافق مذاکرات هستند و باید این روند جلو برود، جلوتر می روند و فقط عبارت بنده به مذاکرات خوشبین نیستم را می بینند و تفسیر می کنند آنها حتی روش نقد مذاکرات را هم از بیان رهبری الگو برداری نکرده اند.

رویکرد حمایتی از دولت باید اساس کار باشد تا همه برای ساخت ایران اسلامی به او کمک کنیم نقد اگر در غیر این مسیر  وارد شود اثرات نامطلوب و مضر خواهد داشت

اکنون بیش از یکسال از انتخاب شدن دولت می گذرد مسلما با نقد های بیشتری روبرو خواهند شد و فضا برای این امر مهیا تر می شود اما طیف ها و افراد مختلف باید در نقد خود جانب انصاف و حق را رعایت کرده به مسئله وحدت و انسجام ملی و مسائل اصلی و فرعی  توجه کنند و از قصاص قبل از جنایت، نیت خوانی و قضاوت زود هنگام که باعث هزینه سازی برای دولت و تخریب می شود، پرهیز کنند رویکرد حمایتی از دولت باید اساس کار باشد تا همه برای ساخت ایران اسلامی به او کمک کنیم نقد اگر در غیر این مسیر  وارد شود اثرات نامطلوب و مضر خواهد داشت، رسانه ها و افراد نباید وارد رقابت های سیاسی  و حاشیه سازی  شوند؛ دولت نیز باید با درون نگری، نقد پذیری و سعه صدر – نه مانند بی سواد خواندن منتقدان که حاشیه ساز است- به تبیین این مورد کمک کند. نقد چه از طرف منتقدان و چه از سمت دولتمردان باید از یک موضوع حاشیه ساز خارج شود و رویکرد سازندگی خود را به دست آورد.

امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

آیا روحانی هم خط قرمز دارد؟!

کابینه روحانی با بلیط سوار می شوند؟ 

جشن حاشیه ساز همسر رئیس جمهور