تبیان، دستیار زندگی
مجلس شورای اسلامی در روز 11 اسفند ماه ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مورد مدرك تحصیلی انتخاب شوندگان را اصلاح كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترین مصوبات مجلس در نیمسال دوم 1389

مجلس

تصویب تـشـكـیـل وزارت ورزش و جـوانـان

12 دی ماه سال 89 نمایندگان به ادغام سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان رای دادند تا از رهگذر این ادغام تشکیل وزارت ورزش و جوانان کلید بخورد.

مخالفت مجلس  با انتخاب شهردار تهران توسط وزیر كشور

نمایندگان مجلس در روز 12 دی ماه هم چنین با كلیات طرحی مخالفت کردند كه طبق آن شهردار تهران از سوی وزیركشور انتخاب می‌شد.

بر اساس این طرح بنا بود شهردار تهران به پیشنهاد وزیر كشور و شهرداران مراكز استان و سایر شهرها به پیشنهاد استاندار و رای اعتماد شورای شهر ذیربط انتخاب شوند كه نمایندگان با این موضوع مخالفت كردند تا این طرح را از دستور كار مجلس خارج کنند.

تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه

بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه كه با بیش از 200 ماده از دی ماه سال 88 از سوی دولت به مجلس تقدیم شده بود سرانجام در روز 17 دیماه در مجلس در حالی به پایان رسید که تصمیم گیری درباره برخی مواد جنجال برانگیز آن از جمله ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی پس از ایراد شورای نگهبان و اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت سپرده شد.

نمایندگان مجلس در سال 88 پس از تقدیم این لایحه از سوی دولت به خاطر بررسی بودجه سال 89 نتوانستند بررسی این برنامه را آغاز كنند لذا بررسی جزییات لایحه برنامه پنجم عملا به سال 89 موكول شد.

در سال 89 كمیسیون‌های تخصصی و تلفیق با برگزاری دهها جلسه كارشناسی نهایتا این لایحه را به صحن علنی رساندند و در آنجا نیز با 5 هفته كار مداوم مواد این لایحه را برای بررسی و تایید نهایی به شورای نگهبان سپردند و در نهایت پس از دو مرتبه بررسی ایرادات شورای نگهبان در مورد 5 بند این لایحه بر نظر خود اصرار كرده و آن را برای تایید نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

قانون برنامه پنجم توسعه منهای مصوبه بحث برانگیز بخش مربوط به ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی روز دهم بهمن ماه از سوی رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

تصویب لایحه  نظارت بر رفتار قضات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه امسال پس از تصویب کلیات لایحه تشکیلات دادسرا و دادگاه عالی و نظارت انتظامی بر رفتار قضات جزییات آن را نیز به تصویب رساندند.

این لایحه که به موضوعاتی نظیر دادگاه عالی و دادسرای انتظامی قضات، مجازات ها و تخلفات انتظامی، تعلیق قضات و رسیدگی به صلاحیت قضات می پردازد، از این حیث قابل توجه است که پیش از این نوعی خلأ قانونی برای رسیدگی و برخورد با تخلفات احتمالی قضات وجود داشت.

بودجه‌ی شركت‌های دولتی، بانك‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتباری نیز در حدود 3 میلیون و 620 هزار و 83 میلیارد و 326 میلیون ریال پیش‌بینی شده است

از جمله مصوبات مجلس در جزییات این طرح می توان به تعیین مجازات انتظامی برای خروج قضات از بی‌طرفی در انجام وظایف قضایی اشاره کرد.

تصویب اختصاص دو میلیارد تومان به متروی تهران در سال 90

نمایندگان مجلس در روز 10 اسفند در جهت رفع ایراد شورای نگهبان به تصویب طرح اختصاص دو میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به حمل و نقل ریلی درون‌شهری مقرر کردند که اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای این قانون در بودجه سال 90 پیش‌بینی شود.

بر اساس این مصوبه قانون اختصاص تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به حمل و نقل ریلی درون‌شهری كه در سال 89 مصوب شده بود اما از سوی دولت به اجرا در نیامد برای سال 90 نیز تمدید شد.

مهم‌ترین بخش این قانون اختصاص دو میلیارد دلار به متروی تهران بود كه بر اساس برخی تحلیل ها به دلیل اختلاف دولت با شهرداری و شرکت متروی تهران در سال 89 به اجرا در نیامد.

تصویب الزامی شدن داشتن فوق لیسانس به شرط داشتن پنج سال سابقه‌ی خدمتی برای نمایندگان

مجلس شورای اسلامی در روز 11 اسفند ماه ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مورد مدرك تحصیلی انتخاب شوندگان را اصلاح كرد.

بر اساس این مصوبه دارا بودن مدرك تحصیلی فوق لیسانس یا معادل آن به شرط داشتن پنج سال سابقه‌ی خدمتی در پست مدیریتی و بالاتر در بخش‌های خصوصی یا دولتی و یا پنج سابقه‌ی فعالیت آموزشی و یا پژوهشی با تایید مراجع ذی‌ربط برای نمایندگان الزامی شد.

البته به موجب این قانون برای نمایندگان دوره‌های قبل، داشتن مدرك كارشناسی یا معادل حوزوی آن الزامی است.

بررسی جــزیــیــات لایــحـه بــودجــه ســال نــود

یکم اسفند ماه سال 89 دولت لایحه بودجه سال 90 را با 75 روز تاخیر تقدیم مجلس کرد؛ تاخیری که موجب شد تا علیرغم نظر اغلب نمایندگان برای بررسی فوری بودجه، تصویب لایحه بودجه پیش از پایان سال 89 همچنان در هاله ای از ابهام باشد.

بودجه‌ی تقدیمی از سوی دولت برای سال 1390 از حیث منابع بالغ بر 5 میلیون و 219 هزار و 546 میلیارد و 890 میلیون ریال است كه از حیث مصارف نیز در همین میزان پیش‌بینی شده است.

لایحه بودجه سال نود در40 بند و با مبلغی بالغ بر5 میلیون و 219 هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

بودجه‌ی تقدیمی از سوی دولت برای سال 1390 از حیث منابع بالغ بر 5 میلیون و 219 هزار و 546 میلیارد و 890 میلیون ریال است كه از حیث مصارف نیز در همین میزان پیش‌بینی شده است.

بر اساس بند 1 این بودجه، منابع بودجه‌ی عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه‌ی عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملك دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر یك میلیون و 769 هزار و 929 میلیارد و 229 میلیون ریال است.

بودجه‌ی شركت‌های دولتی، بانك‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتباری نیز در حدود 3 میلیون و 620 هزار و 83 میلیارد و 326 میلیون ریال پیش‌بینی شده است.

بر اساس این بودجه، درآمدهای دولت از منابع عمومی یك میلیون و 619 هزار و 696 میلیارد و 172 میلیون ریال و از محل درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی نیز بالغ بر 150 هزار و 233 میلیارد و 57 میلیون ریال از طرف دولت در نظر گرفته شده است.

گفتنی است طولانی‌ترین بند این بودجه مربوط به وزارت نفت می‌باشد.

در کنار این مصوبات، می توان از استیضاح وزیر راه وترابری، رای اعتماد به علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، مطرح شدن طرح قطع رابطه با انگلیس و طرح کاهش رابطه با امارات، قرائت گزارش غائله 25 بهمن، شرکت هیات پارلمانی ایران در اجلاس بین المجالس در ابوظبی و حذف دستور کار تشکیل کمیته مساعی حمیده و هم چنین تلاش نمایندگان برای سفر به غزه به عنوان مهمترین وقایع مجلس در سال 89 یاد کرد.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان