تبیان، دستیار زندگی
توصیه های ده گانه رهبری به دولت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته دولت دهم از نگاه رهبری

برای بررسی هفته دولت و انتظارات پیش روی دولت دهم، گزینه ای بهتر از بیانات مقام معظم رهبری ندیدم. ایشان در بیانات خود در مناسبت های گوناگون چنین می فرمایند:

* هفته دولت، فرصت مغتنمی است تا مردم با نتایج تلاش‏های بخشی از مجموعه نظام اسلامی بیشتر آشنا شوند و دروغ بودن محور اصلی تبلیغات دشمنان اسلام مبنی بر ناكارآیی و ناتوانی نظام اسلامی، آشكارتر گردد.

آیت الله خامنه ای

* هفته دولت، یك فرصت مغتنم دیگری هم هست برای نقد و اصلاح عملكردها به شكل صحیح.

رهبری فرزانه انقلاب با اتكا به تجربه‏های ارزشمند اجرایی و تیزبینی خاص خویش، كوشیده اند با نظارت دقیق بر عملكرد دولت‏مردان و نمایاندن نقاط قوّت و ضعف آنها، با بیان هشدارها، رهنمودها و راه‏كارها، دولت را برای رسیدن به اهداف چشم‏اندازی روشن و امیدبخش یاری رسانند. ایشان همواره با طرح خواسته‏هایی چون مبارزه دولت‏مردان با مثلث شوم فقر و فساد و تبعیض و طرح‏های دیگر، به تبیین سیاست‏های صحیح نظام پرداخته اند.

* ممكن است ما انواع و اقسام كارها و برنامه‏ها را پیش رو داشته باشیم و اجرا كنیم. باید در میان آنها، آنچه خدمت‏رسانی عمیق‏تر و ماندگارتر و زودبازده‏تر محسوب می‏شود، اولویت پیدا كند. به ویژه این كارها باید بیشتر در خدمت قشرهای مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گیرد.

* مسئولان كشور امروز از حمایت ملت فداكار برخوردار هستند و این چیزی است كه در هیچ نقطه‏ای از دنیا وجود ندارد.

* زمامدار مسلمان وظایفش را در مقابل مردم انجام می‏دهد و امت مسلمان وظایف‏شان را در قبال زمامدار انجام می‏دهند. آن وقت است كه دولت و ملت یكپارچه به سوی هدفی كه اسلام و قرآن ترسیم كرده است، به پیش می‏تازند.

* هیچ دولتی بدون كمك و همیاری مردم نمی‏تواند موفق شود.

ما آمدیم و هفته دولتمان را یادبود شهادت قراردادیم. این چیز خیلی پرمعنا و مهمی است؛ این معنایش آن است كه راه ما راه همین خصوصیات است

* توصیه من به مردم و تمامی دستگاه‏های دولتی آن است كه نیروی مردم را قدر بدانند.

* این مناسبت هفته دولت ما یكی از تصادف‏های پرمعناست. هفته دولت این كشور یادبود شهادت دو شخصیت دولتی برجسته است... در كشور ما هفته دولت، هفته ولادت دولت نیست. جاهای دیگر اگر بخواهند، چنین روزی و چنین مناسبتی بگذارند، قاعدتا ولادت دولت، یا مثلاً كار برجسته‏ای كه دولت انجام داده، این را به عنوان هفته دولت معین می‏كنند، اما ما آمدیم و هفته دولتمان را یادبود شهادت قراردادیم. این چیز خیلی پرمعنا و مهمی است؛ این معنایش آن است كه راه ما راه همین خصوصیات است.

* ذخیره معنوی شما (دولتمردان) یكی توكل به خداست و یكی اعتماد به این مردم مؤمن و صادق، فداكار، علاقه‏مند به مسئولان، علاقه‏مند به اسلام و علاقه‏مند و قدردان نظام جمهوری اسلامی كه هرجا از طرف مسئولان نظام از این مردم كمكی خواسته شد، آنچه در اختیارشان بوده در اختیار ما قرار دادند و حجت را بر ما تمام كردند.

* از اهداف اصلی حكومت اسلامی، برپایی قسط و عدالت اجتماعی است. اجرای درست عدالت در جامعه و بهره‏مندی تمامی مردمان از امكانات موجود، اصلی‏ترین عامل اجتماعی حركت جامعه انسانی به سوی تعالی است. بنابراین، وظیفه دولت اسلامی است كه در تأمین عدالت اجتماعی تلاش كند.

آیت الله خامنه ای

* مسئولان باید به دنبال عدالت باشند. دنبال آسان كردن زندگی برای طبقات مستضعف و محروم و پابرهنه باشند؛ كسانی كه در روز خطر این مملكت را نجات دادند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهریور ماه 88 در دیدار با اعضای هیئت دولت چنین فرمودند: انتخابات ریاست جمهوری دهم صفحه تازه ای در حیات انقلاب و نظام گشود البته واكنش برخی نسبت به این حركت عظیم مردمی، نجیبانه، جوانمردانه و اخلاقی نبود اما آنچه برای كشور و تاریخ مهم و ماندنی است نعمت الهی حركت عظیم مردم و جریان پربركت انقلاب اسلامی است.

ایشان مسئولان و بیش از همه رئیس جمهور را به شكرگزاری و مغتنم شمردن این نعمت الهی و پرهیز كامل از غرور فراخواندند و تأكید كردند: باید به رأی مردم مفتخر و مستظهر بود اما در اوج تواضع، از هرگونه غرور پرهیز كرد چرا كه غرور از دامهای بزرگ شیطان است و انحرافات و انحطاطات گوناگونی را به همراه می آورد.

در این دیدار ایشان توصیه های ده گانه ای خطاب به دولت دادند که میتواند بهترین محک برای فعالیتهای دولت دهم باشد:

توصیه های ده گانه به دولت

1- توکل بر خدا

2-ادامه رویکردهای اساسی دولت نهم

3-توجه کامل به سند چشم انداز

4-اجرای كامل سیاستهای اصل 44

5- حل مشکلات اقتصادی: تورم و بیکاری

6-پرهیز از شتابزدگی و استفاده از نظر کارشناسان

7- اهتمام به مسائل فرهنگی و توجه كامل به هدف گذاری صحیح فرهنگی

8-رعایت دقیق قانون

9-سینه گشاده، روی گشوده و گوش شنوا در مقابل نقد و انتقاد

10-طراحی و تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت

انتخابات ریاست جمهوری دهم صفحه تازه ای در حیات انقلاب و نظام گشود البته واكنش برخی نسبت به این حركت عظیم مردمی، نجیبانه، جوانمردانه و اخلاقی نبود اما آنچه برای كشور و تاریخ مهم و ماندنی است نعمت الهی حركت عظیم مردم و جریان پربركت انقلاب اسلامی است

طبعا از دولت دهم انتظار می رود که رئوس فعالیتها و تصمیمات خود را بر مبنای همین 10 توصیه مهم و ارزشمند قرار دهند.

ایشان هم چنین در نشست صمیمی با دانشجویان با تأیید سخنان یکی دیگر از دانشجویان درباره جدا بودن عرصه های فرهنگی و بهداشتی از اصل 44 و شمول خصوصی سازی افزودند: این اشکال باید مورد توجه قرار گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به گفته های مسئولان درباره اجرای خوب اصل 44 و برخی نظرهای متفاوت دیگر، به دانشجویان توصیه کردند: با دعوت مسئولان در مجامع دانشجویی سؤالات و ابهامات خود را پیگیری کنند.

رهبر انقلاب اسلامی درباره سخنان یکی از دانشجویان در انتقاد از عملکرد برخی همکاران رئیس جمهور افزودند: من در این زمینه ورود و قضاوتی نمی کنم البته ممکن است اشکال و ایراد وارد باشد اما باید مسائل را اصلی – فرعی کرد و مراقب بود که مسائل درجه دوم، جای مسائل اصلی و تعیین کننده را نگیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، با انتقاد از اقدام مسئولان در علنی کردن اختلافات افزودند: در این باره تذکر جدی داده شده است.

پیش از این هم در دیدار با مسئولین، وحدت و همدلی را تكیه گاه اساسی ملت و نظام در ادامه حركت مقتدرانه انقلاب اسلامی دانستند و برای تشریح اهمیت این موضوع تأكید كردند: اتحاد و همدلی مسئولان كشور یك فریضه است و تعمد در مخالفت با آن، به ویژه در سطوح بالا خلاف شرع است.

امید است که دولت دهم با در نظر گرفتن توصیه های شفاف مقام معظم رهبری هفته دولت را آغز کند. و با همین دیدگاه تا پایان به حرکت خود ادامه دهد

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات