راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 12019
  • سه شنبه 16/4/1388
  • تاريخ :

مقصراتفاقات پس ازانتخابات کيست؟

قسمت اول

مقدمه

پس از انتخابات

روزهاي انتهايي بهار سال 1388، يکي از مهم ترين فرازهاي تاريخ انقلاب اسلامي بود. اگرچه در 30 سال گذشته انتخابات مکرري صورت گرفته است ،اما انتخابات رياست جمهوري دهم از حساسيت ها و ويژگي هاي خاصي برخوردار است. شايد به اذعان تمامي کارشناسان سياسي در  جهان، ايران داراي بزرگترين سازو کار مردم سالاري در خاورميانه بوده و از اين لحاظ کشوري پيشرو در منطقه مي باشد. فرايند انتخابات رياست جمهوري دهم  اگرچه آغازي شيرين و نويدبخش داشت ولي به انجامي که انتظار مي رفت، منجر نگرديد و با برخي تلخي ها همراه شد. در اين نوشتار برآنيم تا با نگاهي علمي و موشکافانه تلخي ها و شيريني هاي اين انتخابات را واکاوي نمائيم.

 تحولات و حوادث تلخ بعد از انتخابات ذهن مردان سياست و حتي مردم عادي را به اين سو ميل داده که مقصر اصلي در رخ دادن اين تلخ‏حادثه‏ها کيست؟ خون بهاي کشته شدگان بر عهده کيست؟ و البته طبيعي است که هر يک از طرفين، طرف مقابل را که متاسفانه اکنون از رقيب به خصم تبديل شده، مقصر اصلي مي دانند.

اما براستي مقصر کيست؟

کند و کاو و يافتن مقصر فردي يا ارگاني براي خونهاي ريخته شده نه تنها به حل بحران کمک نمي کند بلکه دامنه آن را وسيع تر و کنترل آن را دشوارتر مي سازد

کند و کاو و يافتن مقصر فردي يا ارگاني براي خونهاي ريخته شده نه تنها به حل بحران کمک نمي کند بلکه دامنه آن را وسيع تر و کنترل آن را دشوارتر مي سازد. تأمل دقيق در زواياي آشکار و نهان تحولات اخير نشان مي دهد که مقصر اصلي در شکل گيري مشکلات پس از انتخابات را بايد در عدم  تعميق ساختارهاي مردم سالارانه و عدم نهادينه شدن اخلاق اسلامي در چهارچوب مردم سالاري ديني دانست.

يکي از مهمترين سوالات در اين روزها اين است که ايا تجربه رقابت سياسي و فضاي مشارکت گرايانه که منجر به ايجاد  واگرايي و نزاع ميان نخبگان وهواداران مي گردد منحصر به ايران است؟ ايا تجربه ديگر کشورها نيز منجر به چنين وقايع و رويدادهاي تلخي مي گردد؟ در صورت وجود تجربه هاي موفق در رفع نزاع در رقابتهاي سياسي در جهان چه نقاط و مولفه هايي آنان را از ما متمايز مي سازد؟

مهمترين مفروض تحليلي اين نوشتار ان است که تجربه کنش در فضاي رقابتي مردم سالار نيازمند فرهنگ، ساختارها، رويه ها، رسانه ها، نهادها و تجارب تاريخي است که در طي تاريخ و به مرور زمان بر اثر تعاملات رقابت مدارانه و متناسب با نيازهاي يک نظام مردمسالار تحول يافته باشند اما زمان کافي براي اين تحول در ايران سپري نشده است. در اين راه براي بررسي چگونگي و چرايي عدم بهره برداري صحيح از اين فرصت تاريخي، تحولات رخ داده را با توجه به تجارب مردم سالاري در جهان و ايران،اخلاق و فرهنگ سياسي،آسيب شناسي رسانه اي ،تحليل و نقد نهاد ها و فرايندها ي انتخاباتي  مرور خواهيم کرد.

دمکراسي در جهان

دمکراسي و رقابت سياسي در عصر مدرن قدمتي چند صد ساله دارد. اولين تجربه دمکراتيک براي شکل گيري مجلسي از نمايندگان مردم در انگلستان به سال 1265 ميلادي يعني حدود 754 سال پيش بازمي گردد. اگرچه در طي قرنها طيف صاحبان حق راي از نجبا و اشراف به سرمايه داران و سپس مردم عادي، زنان و برده ها گسترش يافت و حدود اختيارات مردم و احزاب سياسي بيشتر شد،اما اين فرايند  بيش از 7 قرن به درازا انجاميد و نهادها، رويه ها، و فرهنگ سياسي خاص خود را برجا گذاشت.

سابقه رويه هاي دمکراتيک در آمريکا به آغاز استقلال اين کشور از امپراطوري بريتانيا در سال 1776 ميلادي بازمي گردد؛هر چند که ابتدا حق راي محدود بود و سالها طول کشيد تا اين حق به توده هاي ضعيف مردم و زنان داده شود.

وجود سابقه دموکراسي چند صد ساله در کشورهاي غربي ،زمينه را براي ايجاد فرهنگ سياسي متناسب با تضادهاي ناشي از رقابتهاي سياسي  فراهم ساخته است.اين فرهنگ به همراه ساختارها و نهادهاي مدني،قضايي و سياسي زمينه را براي حل وفصل مسالمت آميز مشکلات فراهم کرده و از واگرايي حاد در عرصه سياسي جلوگيري مي کند.  

اگرچه ماهيت دمکراسي هاي آمريکا، انگلستان و ساير کشورهاي غربي با هويت ليبرال و سرمايه داري عجين شده است و مدل مردم سالاري ديني داراي ماهيتي ارزش مدارانه، اخلاق مدارانه و متفاوت از دمکراسي هاي ليبرال غربي است، اما در اصل رجوع به آراي مردم، روش رقابت و نهادهاي متولي، شباهتهايي ميان آنها وجود دارد.

اگرچه ماهيت دمکراسي هاي آمريکا، انگلستان و ساير کشورهاي غربي با هويت ليبرال و سرمايه داري عجين شده است و مدل مردم سالاري ديني داراي ماهيتي ارزش مدارانه، اخلاق مدارانه و متفاوت از دمکراسي هاي ليبرال غربي اما در اصل رجوع به آراي مردم، روش رقابت و نهادهاي متولي، شباهتهايي ميان آنها وجود دارد

تجربه مردم سالاري در ايران

تصاوير نمايندگان مجلس اول

14 مرداد 1285 هجري شمسي ،روزي است که فرمان مشروطه از سوي مظفرالدين شاه قاجار صادر شد و به اين ترتيب پس از حداقل 2500 سال پادشاهي که عمدتاً با استبداد همراه بود، اولين تجربه مردم سالاري ايرانيان رقم خورد. حدود 103 سال از اين واقعه مي گذرد اما در همين مدت، تجربه مردم سالاري ايرانيان با فراز و نشيب هايي همراه بوده است. 20 سال استبداد رضاشاهي و 25 سال استبداد محمدرضاشاهي پس از فرجه اي 12 ساله که با سقوط مصدق پايان يافت، باعث شد که اين تجربه مجال کافي براي رشد و نمو را نيابد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، چشم انداز نويني براي تجربه مردم سالاري  فراروي ايرانيان گشوده شد. مدت 30 سال پس ازانقلاب در واقع اولين تجربه مداوم مردم سالاري در ايران است که به صورت ميان مدت و هماهنگ با تئوري ولايت فقيه و انديشه سياسي امام خميني بر پايه توأماني جمهوريت و اسلاميت استوار شد.

جايگاه انتخابات دهم

انتخابات رياست جمهوري دهم در مقايسه با انتخابات پيشين واجد برخي تمايزها و برجستگي هاست. در اکثر انتخابات معمول چه در ايران و چه در جهان، رقابت ميان احزاب يا جناحهاي سياسي و گروهي از طرفداران پر و پا قرص آنها محدود مي ماند که از آن با عنوان رقابت سياسي ياد مي کنيم. اما در اين انتخابات رقابت از سطح احزاب و هواداران آنها فراتر رفته و به لايه هاي دروني اجتماع کشيده شد که شاهد آن حضور پر رنگ مردم در خيابانها براي نشان دادن طرفداري جدي خود از نامزد مورد علاقه بود.

مسئله اين انتخابات اخير به بحث هاي سياسي داغ منجر شد تا جايي که محافل خصوصي خانواده ها نيز به ميتينگ هاي سياسي اعضاي خانه تبديل شد.

اين امر نشان دهنده پيدايش پتانسيل اجتماعي عظيمي بود که در تاريخ انتخابات انقلاب بي نظير بود و به مشارکت 85 درصدي مردم نيز منجر شد.

 بهره برداري مناسب از اين پتانسيل اجتماعي منحصر به فرد، نيازمند وجود فرهنگ سياسي مترقي و متعالي در ميان نخبگان سياسي، احزاب و هواداران، وجود رسانه هاي حرفه اي، ملي و فراگير، احزاب قوي و نهادمند و داراي پايگاه اجتماعي مشخص، فرايندهاي اجرايي و نظارتي کارا و در نهايت نهادهاي آماري بي طرف و تخصصي مي باشد.

اگر در غرب اخلاق عرفي مبتني بر قرارداد اجتماعي مبناي عمل قرار مي گيرد، در نظام مردم سالار ديني ارزشهاي اخلاقي با داشتن وثاقت ديني و ضمانت اجراي مذهبي از جايگاه بالاتري برخوردار است. اما متاسفانه در عمل کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 بهره برداري مناسب از اين پتانسيل اجتماعي منحصر به فرد، نيازمند وجود فرهنگ سياسي مترقي و متعالي در ميان نخبگان سياسي، احزاب و هواداران، وجود رسانه هاي حرفه اي، ملي و فراگير، احزاب قوي و نهادمند و داراي پايگاه اجتماعي مشخص، فرايندهاي اجرايي و نظارتي کارا و در نهايت نهادهاي آماري بي طرف و تخصصي مي باشد

تمرين مردمسالاري از طرف رسانه ها، احزاب، نامزدها و نهادهاي درگير انتخابات نيازمند تجربه و فرهنگ سياسي متعالي و مترقي است. اگرچه برخي تحليلهاي امنيتي و اطلاعاتي از يک سو و برخي تحليلهاي ساختارشکنانه و افراطي از سوي ديگر بر يافتن فرد و يا ارگان مقصر درکوتاه مدت تاکيد مي کند، ما در سلسله نوشتارهاي پيش رو با نگاهي ساختارگرايانه و آسيب شناسانه خواهيم کوشيد به صورت علمي، بي طرف و استراتژيک در حوزه فرهنگ سياسي (نامزدها، نخبگان سياسي، احزاب و هواداران) رسانه ها و کارکردهاي انها، جناحها  و احزاب، فرايند ها و رويه هاي اجرايي و نظارتي و در نهايت نهادها به تحليل اسيب شناسانه وضعيت فعلي پرداخته و بکوشيم ضمن معرفي زمينه هاي مشکلات پيش رو با شناخت انها زمينه هاي رفع نواقص را فراهم کرده و بستر تحقق کامل مردمسالاري ديني را فراهم نماييم.

اين نوشتار ادامه دارد...

حميد نساج/سيد حسين زرهاني

گروه جامعه و سياست

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ایکس ایگرگ
به نظر من علت عدم شفاف سازی از سوی هر دو طرف است.....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 14/7/1388 - 14:15
اکبر بیرامی
جالبه که چه کسانی حامی این اغتشاشات شدند.
ببینید همه می دانیم که جناحی واقعا آتش بیارمعرکه شدند
آقایان :اوباما،کوشنر،شیمون پرز،ایهودباراک،مسعودرجوی،ریگی ،و...از این اغتشاش حمایت کردند و به قول ابرمرد سیاست جمهوری که بسیار از طرف جناح ها به او گفته شد که تو نامزد شو ولی به خواسته خود نشد،آقای ولایتی،که مشاور عالی رهبری،رئیس بیمارستان،عضو تشخیص مصلحت،وزیر سابق خارجه و....از سمت های ایشان است چه خوب گفت که اگر آن شخصیت ها یک ذره غیرت دینی و میهنی داشتند لااقل مقابل آنها می ایستادند و آنها را نفی می کردند.
نتیجه گیری با خودتان.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 31/5/1388 - 23:25
بنده کوچک
مقصر را باید بین کسانی جستجو کرد که هیچ چیز از مدیریت تعارض نمی دانند، و اطلاع ندارند وقتی به کسانی که به یک موضوعی اعتراض دارند(فارق از صحیح بودن یا غلط بودن ادعا) تریبونی اختصاص ندادی، وقتی پیامک به علت اشکالات فنی!! قطع شد، وقتی تمام سایتهای طرف دعوا فیلتر شد، برخی برای نشان دادن اعتراض خود به خیابان ها آمدند و طبیعتا آن هایی که متخصص ماهی گیری در آب گل آلودند هم در این میان به خوبی سوء استفاده کرده و خود را همرنگ جماعت می کنند و به اعمال مجرمانه دست می زنند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 5/5/1388 - 13:45
ناشناس
مقصر اصلی احزاب و افرادی هستند كه خود میدانند تاریخ مصرفشان به سر امده است...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 5/5/1388 - 12:57
ehsan
حوادث نتیجه عملکرد ضعیف نهادهای حکومتی ،خصوصا شورای نگهبان بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 4/5/1388 - 8:15
هما
مقصرکسانی هستندکه11میلیون رای دهنده روستایی راجزءاین مملکت به حساب نیاوردندوفقط1میلیون بالاشهری تهران رادیدند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 30/4/1388 - 20:44
ناشناس
از مقصران حوادث و کسانی که شعار تو خالی قانون مداری سر می دادند چشم پوشی نشود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 30/4/1388 - 12:9
مهدی
به نام خدا.
به نظر من مقصر کسی یا کسانی هستند که ماورای آزادی حرکت کردند و حرف هایی در این انتخابات و زمان تبلیغات و در مناظره ها زده شد که نباید زده میشد.
کسی که میگه در انتخابات تقلب میشه، من با 30 ملیون رای اول میشم (آخه از کجا؟), و یا زیر سوال بردن دولت روی کار (بد جور) و ... این کارها به غیر از اینکه اذهان عمومی رو تحریک کنه به نظرم هدف دیگری به دنبال نداشت. می شد با بیانی دیگه انتقاد ها و برنامه ها رو مطرح کنند و جو رو برای انتخابات و بعد از اون آماده کنند. بعد از انتخابات هم که تابعیت از امام و رهبری و قانون و قانونمداری ...
از طرفی رقیب ایشون هم که نمیتونست فقط بیننده باشه. حرف هایی هم ایشون زدند که نباید میزدند.
در کل ابتدا خودم و بعد اکثر مردم شعور و درک سیاسی نداریم. شعور سیاسی ما رو کانالبی بی سی و صدای آمریکا داره میسازه. ما دیگه به خودمون زحمت نمیدیم مراجعه به تاریخ بکنیم و چند تا کتاب بخونیم و عملکرد ها رو بررسی کنیم.
نتیجه اینکه به نظرم اول سخنرانی های جناب آقای ... بر علیه رقیبشون و بعد جواب رقیب. و دوم بینش ضعیف سیاسی مردم عامل اتفاقات اخیر هستند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 29/4/1388 - 1:39
یه اریایی
شورای نگهبان باید فردی که شکست را قبول نداشت رد صلاحیت می کرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 28/4/1388 - 7:39
Salman
These comments are more interesting than the main passage
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 26/4/1388 - 14:58
حافظ
علت اصلی اغتشاشات کسانی هستند که عکس فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کرده و با میل باطنی خود تمایل به حضور اغتشاشگران داشتند تاشاید نتیجه انتخابات تغییر کند.این میل باطنی پس از اعلام صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان و باز هم اعتراض به صحت انتخابات بیشتر ملموس است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 24/4/1388 - 13:36
zamen123
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/4/1388 - 10:0
ناشناس
اللهّم اصلح کل فاسد من امور المسلمین

اللهّم اصلح کل ظالم من امور المسلمین

اللهّم اصلح کل غاصب من امور المسلمین
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/4/1388 - 8:59
never die ISLAM A!
بسمه تعالی
برای اینکه دوستان را دشمن ندانیم و دشمنان را دوست باید به اعمال نگریست که ما بالاتر از رهبری در این کشور دیگر مرجعی نیست و مرجع قانونی تر از رهبری وجود ندارد.
بنده که قبل از انتخابات جو ناشی از تبلیغات بعضی از نامزدها را که دیدم از آنها زده شدم. اسلام را به اندازه خود پایین آورده اند و ...
حال شما میگویید مردم سالاری دینی وجود ندارد و نهادینه نشده است چه کسی مردم سالاری را باید انجام دهد، این امر را تا زمانی که مردم ما نخواهند نمی شود. تا زمانی که معنی آزادی را درک نکنیم نمی توانیم اسلام را بشناسیم.
در این اوضاع نا به سامان این آزادی قبل از انتخابات برای اندام نمایی بعضی طرفداران نامزدهایی که می گویند هر که باشد قبولش می کنم، مگر شهر هرت است، پس اسلام در کجا باید جا داشته باشد.
آنکه از بانکداری اسلامی و سود پایین بانکی برای بازپرداخت وام ها صحبت می کند بانک ها صدایشان در می آید که چرا؟
آنهایی که چشمان عقل را بسته اند و از روی دل صحبت میکنند باید بدانند، اسلام را خدا زنده نگه میدارد و این از دست من و تو و حتی ما خارج است.
این حقیقت را بپذیریم که صاحب این زمان زنده است و در تمام نقاط این زمین شاهد است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/4/1388 - 8:6
leilydelpiero
مقصر ، کم ظرفیتی بزرگان سیاسی ما بود که فکر می کردند با بهتان میشود جلو رفت ، اما فراموش کردند مردم حقیقت را از رفتار انسانها تشخیص می دهند .
امیدواریم دیگر شاهد این مسائل نباشیم.
و امیدواریم همه قلباً به قانون پایبند باشیم.
و پیرو رهبر عزیزمون.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/4/1388 - 0:7
ناشناس
اتفاقات بعد از انتخابات محصول کج رویهای چند ساله ما بود.
1.صدا و سیما 4سال تمام فقط تعریف و تمجید از دولت را انجام داد مشکلاتی که عده ای در جامعه حس می کردند به صورت انفجاری بروز پیدا کرد
2.صدا و سیما حتی بعد از انتخابات هم این روند را اصلاح نکرد و مسلسل وار حرفهای یک طرف را پخش کرد تا جایی که هم آتش مردم تند تر میشد هم عده ای به صدا و سیما و حرفهایی که می گفت بی اعتماد شدند
3.اشکالات قانونی: 1.این که انتخابات توسط یک نهادی برگزار میشه که ما فوق اون نهاد از نامزدهای انتخاباتیه 2.روح قانون اساسی اقتضا میکنه که شورای نگهبان به عنوان داور و مرجع تفسیر از افرادی بیطرف یا لااقل از همه جناحها باشه نه اینکه داوران همگی از یک جناح باشند و برخی صراحتا از یک نامزد حمایت کنن
3.اقدام غیرقانونی وزارت کشور در ندادن مجوز به یکطرف و دادن مجوز به طرف دیگه
4.اقدام غیرقانونی به تشکیل تجمعات بدون مجوز
5.عدم رسیدن جامعه به این بلوغ که میتوان با آرامش تجمع اعتراض آمیز داشت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/4/1388 - 15:55
ناشناس
علتش این بود که انهایی که خود را تابع رای مردم میدانستند الان درشکست قبول نمیکردند وقانون تاوقتی خوب بود که اونها درقدرت بودند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/4/1388 - 1:4
ناشناس
عالی بود.از شما بسیار ممنونیم که بی طرف و در عین حال منطقی بودین.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/4/1388 - 9:27
ناشناس
متاسفانه نویسندگان محترم مردم سالاری را تنها قرائت غربی کرده اند و طبق مدعای خویش قصد ندارند به تئوری حکومت در اسلام بپردازند البته رندانه سعی در تطهیر دو نامزد که تمامی ارکان حکومت اسلامی را به رسمیت نمی شناسند دارد و چرا نباید به تحلیل عملیات روانی چهار ساله دشمن و جبهه مقابل دولت نپرداخت زیرا اساسا مفروض شما نادرست است زیرا هیچ پدیده اجتماعی ناگهان بروز نمی کند . ثانیا در انتخاب تیتر باز دچار احساسات شده اید و نتوانسته اید گرایش خود را به دو نامزد پنهان کنید و همچنین عکس
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/4/1388 - 9:4
ناشناس
من نمیدونم مقصر كیست ولی شما بدانید كه قلب پدر بزرگم كه پدر شهیده به خاطر این فجایع بدجوری پریشان است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/4/1388 - 0:59
ناشناس
اصولا مردم ما جو گیر می شوند من دانش جوی جامعه شناسی هستم باید قبول كنیم كه گرچه مردم نشان دادند كه سطح آگاهی آن ها رشد چشم گیری یافته اما هنوز بصیرت سیاسی اجتماعی ما بسیار نازل است باید مطالعه كنیم ، من و تو
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/4/1388 - 0:22
yedouste
ایکاش به سخنان رهبر بیشتر توجه می شد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/4/1388 - 23:35
Ale Yasin
مشکل از بی ظرفیتی و به بلوغ سیاسی نرسیدن عده ای هست که ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/4/1388 - 18:17
mohamad farahani
دنبال مقصر میگردی؟د به خدا تقصیر من و امسال من بود که به برخی رای ندادیم. همچنین اون جماعت روستایی که تهرانیا قبولشون ندارن.ما 8 سال تحمل کردیم 8سال به اسم آزادی... اما ما تحمل کردیم اندکی صبر ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/4/1388 - 17:29
ماه نمونه1
من با این حرف که "کند و کاو و یافتن مقصر فردی یا ارگانی برای خونهای ریخته شده نه تنها به حل بحران کمک نمی کند بلکه دامنه آن را وسیع تر و کنترل آن را دشوارتر می سازد" کاملا مخالفم . باید تمام کسانی که حامی این اغتشاشات بودند را به اشد مجازات رساند تا بفهمند مملکت قانون دارد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/4/1388 - 16:20
عباس
آقا کی میگه توی ایران قانونی نمیشه تظاهرات کرد؟اومدن گفتن که اگه می خواید قانونی تظاهرات کنید باید مجوز بگیرید.مگه نگفتن؟خوب بعدشم گفتن عمراً مجوز برای تظاهرات نمی دیم خوب آزادی همینه دیگه نه؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/4/1388 - 15:26
وحید چ
پایبندی به قانون را هم فهمیدیم اگر قانون مشکل دارد چرا با آگاهی از این موضوع ابتدا وارد انتخابات میشویم بعد قانون را زیر سوال می بریم؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/4/1388 - 12:0
ناشناس
اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: ((تشكیل اجتماعات و راه پیمایی ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است)). پس راهپیمایی مردم قانونی بود زیرا راهپیمایان، هیچ سلاحی نداشتند و حتی با فروع اسلام هم مخالفتی نداشتند چه برسد به مبانی و اصول آن. آنها تنها به یک موضوع اجتماعی و سیاسی اعتراض داشتند و این اعتراض را به آرامترین شیوه نشان می‌دادند. در بیشتر موارد حتی شعار هم نمی‌دادند و سکوت می‌کردند. ای کاش به اندازه‌ای سعه صدر داشتیم که دستکم سکوت مخالفانمان را تحمل کنیم. اگر به آنها مجوز می‌دادیم و تحریکشان نمی‌کردیم این رویدادهای تلخ پیش نمی‌آمد. معترضان می‌گویند رای اکثریت با ایشان بوده و ما می‌گوییم ما نزدیک به 24 میلیون رای آورده‌ایم و آنها نزدیک به 14 میلیون. آیا 14 میلیون ایرانی و نمایندگانشان هیچ حقی از صدا و سیما نداشتند؟ ای کاش به جای بهره برداری یکسویه از صدا و سیما، به آن 14 میلیون و نمایندگانشان هم فرصت می‌دادیم سخن بگویند. آن وقت دیگر هیچکس به ماهواره‌ها گوش نمی‌داد. ما هر اندازه هم که بر حق باشیم از پیامبر (ص) و امامان (ع) بهتر نیستیم و مخالفان ما هر اندازه هم که بد باشند از مخالفان پیامبر (ص) و امامان (ع)، بدتر نیستند. پس ای کاش ما هم به شیوه آن بزرگواران با مخالفانمان رفتار می‌کردیم. در آن صورت هیچ ماهواره و هیچ بیگانه‌ای نمی‌توانست سوئ استفاده کند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/4/1388 - 4:50
حسن
امیدوارم عقلانه بیندیشیم و یکترفه قضاوت نکنیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/4/1388 - 4:19
moriseif
در مجموع بد صحبت نکردین ولی به نظر من مقصر مردم ما هستند چرا همه ی چیزها را باید از دولت خواست؟ برید حرف گورباچف رو بشنوید برید کتاب های سیاسی بریتانیا رو بخونید برید کتاب هایی که انقلاب هند رو تشکیل داد بخونید هندی که بعد از رفتن انگلیس شده هنگلستان!!!دوستانی که سعی می کنن نظر بدن سعی کنن که اول نظرات رو بخونن 10 درصد حرف های اینوریا و 10 درصد حرفهای اونوری ها و 80 درصد کتاب های سیاسی بخونید بعدش متوجه می شوید انقلاب بزرگی داریم. دوستان هیچ انقلابی بعد از سی سال با این همه مخالفت ها رشد نکرده پس نامید نباشیم و خودمون رو درست کنیم.تا هر کسی در هر جایی هست خودش ناظر خودش نباشه ...بینش سیاسی ضعیفی داریم متاسفانه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/4/1388 - 1:18