تبیان، دستیار زندگی
عضو حزب موتلفه اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که اگر دولتمردان دولت یازدهم رهنمودهای مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهند مطمئنا با چالش مواجه نخواهند شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت روحانی مقبول تر از دولت احمدی نژاد؟!


عضو حزب موتلفه اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که اگر دولتمردان دولت یازدهم رهنمودهای مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهند مطمئنا با چالش مواجه نخواهند شد...

احمدی نژاد - روحانی

عضو حزب موتلفه اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که اگر دولتمردان دولت یازدهم رهنمودهای مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهند مطمئنا با چالش مواجه نخواهند شد.
مشروح گفت و گوی خبرنگار ما با امیررضا واعظی آشتیانی را در زیر می خوانید.
1. شما عملکرد دولت را در حوزه ی اقتصادی چطور ارزیابی می کنید؟

دولت در ابتدا وعده رفع مشکلات اقتصادی در بازه زمانی صد روز را مطرح کرد و این در حالی است که زمان این وعده نه شروع شده و نه پایان یافته است .شرایط از حالت تورمی به حالت رکود منتقل شد و با این وجود بازار اقتصاد را تعطیل کردند و اسم چنین رویکردی را پایین آوردن تورم گذاشتند در واقع دولت اشاره می کند که تورم را کاهش داده است اما کنترل تورم به وسیله ایجاد رکود کار بزرگی نیست زیرا وقتی رکود ایجاد شود، تورم هم کاهش می‌یابد.
در واقع دولت‌ها زمانی می‌توانند ادعا کنند که تورم را کاهش داده‌اند که تولید را نهادینه کرده باشند. ما در این حوزه یک چالش جدی داریم و تیم اقتصادی دولت یک توازن فکری مشخص ندارند. بانک مرکزی و وزارتخانه‌های اقتصاد،‌ صنعت و جهاد کشاورزی فرض‌های متفاوتی دارند. در حالی که باید یک تئوری منطقی برای تولید وجود داشته باشد.
به نظر من در دو سال باقیمانده از عمر دولت یازدهم باید تعریف روشنی از تولید ارائه شود و اینگونه نباشد که هر کسی که فکر می‌کند در تولید موفق می‌شود، مورد حمایت قرار گیرد. باید تولید استراتژیک کشور مثل تولید گندم، فولاد یا معدن تعریف شود و از آن تولید حمایت شود. باید دولت از بخش خصوصی حمایت کند.
2.به نظر شما عملکرد دولت در عرصه سیاست داخلی چقدر مورد توجه است ؟
در این بخش عوامل دولت، خود باعث ایجاد تنش برای دولت یازدهم شدند .موضوعات و بحث هایی که از سوی آنان مطرح می شود  و در برخی موارد هم وارد مباحثی می شوند که به صلاح دولت و جامعه نیست .

هم چنین این دولت اعتقادی به جوانگرایی ندارد و از نیروهایی که با توجه به سنشان باید نقش یک مشاور را داشته باشند به عنوان عامل اجرایی استفاده می کند.

دولت در ابتدا وعده رفع مشکلات اقتصادی در بازه زمانی صد روز را مطرح کرد و این در حالی است که زمان این وعده نه شروع شده و نه پایان یافته است .شرایط از حالت تورمی به حالت رکود منتقل شد و با این وجود بازار اقتصاد را تعطیل کردند و اسم چنین رویکردی را پایین آوردن تورم گذاشتند

3. آیا می توان گفت که دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی گام های موثری برداشته و موفق بوده است؟
به نظر من دولت در این راستا تمام فکر و ذکرش این بوده است که با دشمنان نظام مذاکره و گفت و گو و به این فکر کند که حل تمام معضلات داخلی کشورمان در گرو مذاکره با دشمنان است در واقع تصور دولت این است که به اسم تلاش در جهت تنش زدایی چنین مذاکره ای را دنبال کند .
به نظر من دولت در این بخش فقط به چانه زنی روی آورده و باید از دولتمردان پرسید که اگر این دولت هیچ چیز مگویی ندارد چرا برجام را تحت یک لایحه به مجلس نمی دهد و مجلس را نامحرم می داند ؟
4. با این وجود شما در عرصه فرهنگ قائل به عملکرد مثبت دولت یازدهم هستید یا معتقد هستید در این بخش نیز پیشرفتی حاصل نشده است ؟
به نظر من این دولت در عرصه فرهنگ هم چنان با چالش مواجه است و نتوانسته شرایطی را فراهم کند که در بخش هایی مثل تئاتر ، سینما و هنر با تاثیرات قابل توجهی مواجه شویم.

معتقدم یکی از اشتباهات استراتژیک همه دولت‌ها این بوده که به دنبال یک مجلس همسو یکدست بوده‌اند. در حالی که فضای مجلس به گونه‌ای باید باشد که تبادل نظر در آن وجود داشته باشد. این دولت نیز نباید به دنبال مجلس یکدست بوده و اشتباهات دولت‌های قبلی را تکرار کند.

5. با وجود صحبت های شما می توان به این نتیجه رسید که شما دوران دولت آقای احمدی نژاد را مقبول تر ارزیابی می کنید ؟اینطور نیست ؟
نه ، من نمی گویم که شرایط ما به طور کلی در دولت قبل بهتر از شرایط این دولت بوده است و به قولی آن زمان گل و بلبل بوده است . البته که در دولت و دولت های گذشته درعرصه های مختلف نواقص وجود داشته است اما به هر ترتیب شدت و ضعف وجود داشته است .
من معتقدم یکی از اشتباهات استراتژیک همه دولت‌ها این بوده که به دنبال یک مجلس همسو یکدست بوده‌اند. در حالی که فضای مجلس به گونه‌ای باید باشد که تبادل نظر در آن وجود داشته باشد. این دولت نیز نباید به دنبال مجلس یکدست بوده و اشتباهات دولت‌های قبلی را تکرار کند.

6. با این توضیحات شما قائل به وجود نکته یا نکات مثبت دردولت یازدهم هستید یا خیر ؟
من فکر می کنم دولت در بخش بهداشت و درمان گام های خوبی برداشته و وزیر بی حاشیه ای در این بخش کار خود را به خوبی انجام داده است .

7. شما به دولت یازدهم در جهت بهبود عملکردش توصیه ای دارید ؟
اعتقاد من بر این است که اگر دولتمردان دولت یازدهم رهنمودهای مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهند مطمئنا با چالش مواجه نخواهند شد. هم چنین دولت باید بداند نظام ما ، نظام جمهوری اسلامی است و تنها نباید به موضوع جمهوریت اکتفا کرد .

س. کیان 

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

دستورهای روحانی درباره کالای داخلی

من در امنیت ملی متخصصم