تبیان، دستیار زندگی
گفت‌وگو با كاظم جلالی: گزارش اخیر آمانو یك گزارش سفارشی است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش آمانو گزارشی سفارشی


گفت‌وگو با كاظم جلالی:

گزارش اخیر آمانو یك گزارش سفارشی است


کاظم جلالی

کاظم جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی است. وی معتقد است که گزارش اخیر آژانس بین الملی انرژی اتمی که از سوی "یوکیا آمانو" منتشر شده، با رویکردی سیاسی تهیه شده است. وی به هیاهوی ایجاد شده از سوی غربی ها در پیش و پس از انتشار گزارش استناد و تصریح می کند که این گزارش حتی شبیه به یک گزارش سفارشی است!

درباره گزارش اخیر آمانو و تحلیل دلایل انتشار چنین گزارشی و همچنین مسیر پیش روی جمهوری اسلامی ایران، گفت و گویی با کاظم جلالی انجام داده ایم که در ذیل می خوانید:

اخیرا شاهد انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران بودیم كه با سر و صدای زیادی هم همراه بود. در این گزارش برخی ادعاها نظیر عدم همكاری كامل ایران با آژانس و عدم اطمینان موثق آژانس درباره فقدان مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران مطرح شده است. ارزیابی شما از این گزارش چیست؟

این گزارش با یک رویکرد سیاسی تهیه شده است. اگر رسانه های جهان را رصد کنیم، می بینیم که بیش از یک ماه است که آمریکا و برخی کشورهای دیگر بطور مرتب بر روی این گزارش مانور داده اند. این مطلب بدین معنا است که آمریکایی ها و برخی دیگر از کشورها درباره محتوای گزارشی که هنوز منتشر نشده بود اظهار نظر می کردند و می گفتند كه قرار است گزارش آقای آمانو منتشر شود و در این گزارش رویکرد نظامی ایران در بحث انرژی هسته ای روشن خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول سالیان گذشته بطور مرتب بر فعالیت های ما اشراف داشته است و حتی در همین گزارش آقای آمانو می بینیم که حجم اشراف، بازرسی ها، نظر خواهی ها و پر کردن پرسش نامه ها توسط جمهوری اسلامی ایران و آژانس چقدر وسیع و گسترده است

از سوی دیگر می بینیم که رئیس جمهور فرانسه نیز راجع به این گزارش اظهار نظر می کند و چند روز قبل هم آقای شیمون پرز رئیس جمهور رژیم صهیونیستی می گوید این گزارش، گزارش خوبی است و بدین ترتیب از آن استقبال می کند. در ضمن شاهد بودیم که در اسناد ویکی لیکس آماده است که آقای آمانو گفته من در زمینه گزارش، خود را موظف به هماهنگی با آمریکا می دانم و از سوی دیگر هم آقای آمانو تعطیلات خود را در اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می گذراند. وقتی همه این مولفه ها را کنار همدیگر بگذاریم نتیجه به شکل شفافی به دست می آید مبنی بر اینکه این گزارش، گزارشی با رویکرد کاملا سیاسی والبته غیر حقوقی است. این در حالی است که از یک نهاد تخصصی به نام آژانس بین المللی انرژی اتمی این انتظار وجود دارد که گزارش آن کاملا مبتنی بر داده های علمی، دقت نظر، انصاف و بر اساس قواعد و دریافت های حقوقی باشد، در حالی که متاسفانه اینگونه نیست و لذا این گزارش کاملا با یک رویکرد سیاسی تهیه شده است.

به نظر می رسد كه با وجود تاكید ایران بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود و تلاش برای همكاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، این آژانس ادعاهای جدیدی مطرح كرده است.

رویکرد جمهوری اسلامی ایران به فناوری هسته ای همواره یک رویکرد صلح آمیز بوده است. ما به هیچ وجه نیاز به استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای نداریم و در آن راه هم حرکت نمی کنیم و دکترین امنیتی کشور ما نیز مبتنی بر استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای نیست.

کاظم جلالی

در ضمن آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول سالیان گذشته بطور مرتب بر فعالیت های ما اشراف داشته است و حتی در همین گزارش آقای آمانو می بینیم که حجم اشراف، بازرسی ها، نظر خواهی ها و پر کردن پرسش نامه ها توسط جمهوری اسلامی ایران و آژانس چقدر وسیع و گسترده است. بنابراین به نظر می رسد که این گزارش یک نوع بهانه جویی است و حتی گویی این گزارش، یک گزارش سفارشی است یعنی از طرف برخی کشورها سفارش شده تا آقای آمانو آن را تهیه کند.

 چرا این فشارها پیشتر به این شكل اعمال نمی شد تا آقای البرادعی هم به جای ارائه گزارش های دوپهلو، موضع گیری صریح تری نظیر آنچه آقای آمانو در گزارش خود نشان داده است اتخاذ كند؟ شرایط امروز چگونه بوده كه به گفته شما آمریكا و همراهانش چنین فشاری را بر آژانس وارد كرده اند؟

آمریکایی ها تا کنون از فشارهای مختلف خود به جمهوری اسلامی ایران طرفی نبسته اند و در وضعیت کنونی جهان که انقلاب های منطقه به ثمر رسیده ، جمهوری اسلامی ایران از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است و پژواک صدای انقلاب اسلامی ایران در انقلاب های منطقه ای شنیده شده، طبیعی است که در چنین شرایطی آنها به دنبال این هستند که کشور ما را تضعیف کنند و برای این کار به ایجاد فضایی برای یک جنگ روانی و رسانه ای نیازمند هستند. بر همین اساس می بینیم گزارش اخیر که منتشر شد، بیشتر از بعد روانی و رسانه ای از سوی غربی ها مورد توجه قرار گرفت؛ بطوریکه می بینیم از همان شبی که گزارش منتشر شد، با آمادگی خاصی به میدان آمدند تا یک جنگ روانی و رسانه ای را علیه ایران انجام دهند.

 پاسخ و واكنش ایران در برابر این گزارش و فشارهای بعد از آن چگونه خواهد بود؟

ما محکم ایستاده ایم و مسیری که در آن قرار داریم یک مسیر بی بازگشت است. ملت ما از اینگونه جنگ های روانی و رسانه ای ترسی ندارند و اگر قرار بود که ما تحمیل را بپذیریم خیلی زودتر از اینها باید می پذیرفتیم. هیچ چیزی را نمی توان به ملت ایران تحمیل کرد و در زمینه هسته ای نیز مسیر ما مسیری بی بازگشت برای دستیابی به این تکنولوژی به شکل کامل و در جهت مصارف صلح آمیز است.

حسین آشنا

بخش سیاست تبیان