تبیان، دستیار زندگی
اگر چه وزارت خارجه این موضوع را تکذیب کرد اما بیانیه سفارت ایران در برزیل بر ابهام ها افزود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسوایی دیپلمات ایرانی در برزیل؟


اگر چه وزارت خارجه این موضوع را تکذیب کرد اما بیانیه سفارت ایران در برزیل بر ابهام ها افزود

رسوایی دیپلمات ایرانی در برزیل؟

در سه، چهار روز گذشته خبری تعجب برانگیز از برزیل توجه افکار عمومی در ایران و جهان دیپلماسی را برانگیخت. در اواخر هفته گذشته، رسانه‌های غربی، خبر سوءاستفاده اخلاقی یک دیپلمات ایرانی در استخری در برزیل را منتشر کردند که جنجال‌های بسیاری را به همراه داشت .خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال این گونه حادثه را روایت می کند:  پلیس برزیل یک دیپلمات ایرانی پنجاه و یک ساله را به دلیل "دست اندازی" به دختران زیر سن قانونی برای مدتی بازداشت کرد. در شرح ماوقع آمده  که این دیپلمات ایرانی به آزار  دو دختر 9 و 14 ساله در یک استخر مختلط متهم شده است!! والدین این دو دختر در استخر به دنبال این موضوع به دیپلمات ایرانی حمله می کنند اما وی در نهایت به پایگاه پلیس منتقل می شود ولی به دلیل مصونیت، این دیپلمات ایرانی آزاد شد. برخی خبر ها از امکان اخراج این دیپلمات از برزیل حکایت دارند.

برای نظام ما به عنوان پیروان مکتب امام علی (ع) زیبنده است با اقتدا به شیوه مولایمان در صورت و جود این گونه مشکلات بدون پرده پوشی و توجیه به مجازات خاطی اقدام نماییم.

این خبر تا دو سه روزی سوژه رسانه های غربی و مطبوعات برزیلی بود و همگان منتظر آن بودند که رسانه ها، کم و کیف و یا صحت و سقم حادثه را از طرفین جویا شوند. اما نحوه واکنش وزارت خارجه و سفارت ایران در برزیل بر ابهام ها افزود.

از تکذیب آقای مهمان پرست تا بیانیه عجیب سفارت ایران

آقای مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن رد "ادعاهای برخی رسانه های خارجی علیه یكی از اعضای سفارت ایران در برزیل" گفت: "بررسی های به عمل آمده نشان می دهد كه مطالب منتشر شده توسط این گونه رسانه ها ، خلاف واقع و فاقد صحت است."مهمانپرست همچنین اینگونه اتهامات را مغایر با سوابق این عضو سفارت ایران در برزیل دانست.

این تکذیب در واقع نشان می دهد وزارت خارجه کل اتهامات وارد شده را نادرست دانسته و آن را به گونه بازی رسانه ای و جنگ روانی تحلیل می کند. اما با صدور بیانیه سفارت ایران در برزیل بر ابهامات افزوده شد.

در بیانیه سفارت ایران که در رسانه های متعددی در جهان منتشر شده ، آمده است: "سفارت اعلام می کند که اتهام دیپلمات ایرانی تنها یک سوء تفاهم به دلیل تفاوت در مفاهیم فرهنگی است!!!"سفارت از بیان جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرده است.

در صورت این که مشخص شود  متاسفانه این فرد وابسته به دستگاه دیپلماسی کشور رفتار خارج از قانون و شرع انجام داده باید بدون پرده پوشی و کتمان نسبت به برخورد قانونی با وی اقدام گردد

به نظر می رسد این گونه بیانیه های عجیب ضمن دادن بهانه به دست رسانه ها برای زیر سوال بردن فرهنگ ایرانی  ، اصل اتهام را پذیرفته و نوعی توجیه تراشی برای آن محسوب می شود.به نظر می رسد در تحلیل این ماجرا و جنبه های متفاوت آن باید نکات ذیل مورد توجه قرار گیرد:

ضرورت بررسی اتهام و واکنش متناسب با آن

نکته اول و مهم اینجاست که اتهام مهمی و سنگینی به دیپلمات ایرانی وارد شده است.  اگر چه از نگاه برخی در داخل کشور  به درستی پرسیده می شود که دیپلمات ایرانی در استخر مختلط چه می کرده اما از لحاظ حقوقی اتهام آزار به کودکان و سواستفاده از آنها در جهان بسیار سنگین تر است. در واقع برای سواستفاده های این چنینی از کودکان و افراد زیر

سفارت ایران

سن قانونی مجازات های سختگیرانه ای وجود دارد. به نظر می رسد وزارت خارجه و دستگاههای مرتبط با آن می بایست به این سوال جواب دهند  که آیا واقعا این اتهام به این فرد وارد است؟ اگر پاسخ خیر است می بایست دستگاه دیپلماسی به شکل حقوقی و دستگاه دیپلماسی عمومی و رسانه ای ما وارد عرصه شوند و نسبت به روشن کردن افکار عمومی در جهان اقدام نمایند. در واقع در صورت بی اساس بودن اتهامات می بایست از این فرد اعاده حیثیت انجام شود.

اما در صورت این که مشخص شود  متاسفانه این فرد وابسته به دستگاه دیپلماسی کشور رفتار خارج از قانون و شرع انجام داده باید بدون پرده پوشی و کتمان نسبت به برخورد قانونی با وی اقدام گردد.

در تمام جهان ممکن است از این گونه اتفاقات رخ دهد. اما مساله اصلی و اساسی این جاست که نحوه برخورد دولتها با این گونه حوادث چگونه است؟ در تمامی دولتها و کشورها چه حکومتهای لیبرال دموکرات غربی و چه غیر از آن از این گونه حوادث رخ می دهد مساله اصلی اینجاست که نحوه برخورد چگونه است.  در همین چند روزه گذشته خبر عیاشی و اعمال خلاف اخلاق تیم حفاظت اوباما طی سفر او به آمریکای لاتین  در جهان منتشر شد. واکنش دولت آمریکا این بود که ضمن پذیرش خطا ، آنها را از ماموریت فراخواند.

برای نظام ما به عنوان پیروان مکتب امام علی (ع) زیبنده است با اقتدا به شیوه مولایمان در صورت و جود این گونه مشکلات بدون پرده پوشی و توجیه به مجازات خاطی اقدام نماییم.

لزوم بازنگری در آموزشها و گزینشها وزارت خارجه

حتی در صورت عدم اثبات این مورد و تبرئه دیپلمات ایرانی، این نکته که در چند سال اخیر برخی دیپلماتهای ایرانی به اشکالی مساله ساز شده اند غیر قابل انکار است. از یاد نبرده ایم که برخی دیپلماتهای ایرانی در سالهای اخیر با نزدیک شدن به سالهای آخر خدمتشان به کشورهای غربی پناهنده شده اند. لذا می بایست در گزینشهای وزارت امور خارجه دقت و ریز بینی بیشتری انجام داد.

فرض کنیم که این مساله همانگونه که سفارت ایران در برزیل  گفته است یک سو تفاهم می باشد،اما باید به پرسش پاسخ داد که این دیپلمات ایرانی در حال خدمت  در استخر مختلط چه می‌کرده است؟ مگر دیپلمات‌های ایرانی  پیمان‌نامه‌های مختص به نحوه رفتار دیپلماتهای  جمهوری اسلامی را رعایت نمی‌کنند ؟!

نکته دیگر اینجاست که چقدر به دیپلماتهای ایرانی و سفارت خانه ها درباره بایسته های رفتاری نمایندگان نظام اسلامی در خارج از کشور آموزش داده شده است و چقدر به این رفتارها نظارت می شود؟  فرض کنیم که این مساله همانگونه که

برزیل

سفارت ایران در برزیل  گفته است یک سو تفاهم می باشد،اما باید به پرسش پاسخ داد که این دیپلمات ایرانی در چنان مکانی چه کار می‌کرده است؟ مگر دیپلمات‌های ایرانی، پروتکل‌های بین‌المللی و البته پیمان‌نامه‌های مختص به جمهوری اسلامی را رعایت نمی‌کنند و...؟!

وزارت خارجه و برخورد منفعلانه با این حوادث

اما مساله نگران کننده تر موضع متناقض و سوال برانگیز وزارت امورخارجه است.  همان گونه که گفته شد فساد و تخلفات این چنینی می تواند در هر نظامی و ساختارسیاسی رخ دهد . مساله اول واکنش ما درباره این گونه حوادث است. به شکل عمومی در کشور ما رایج شده که برخورد ابتدایی با این حوادث که نقاط ضعف یک سیستم را به تصویر می کشد ، تکذیب است. وزارت خارجه به شکل فوری  هم این مساله را تکذیب کرد. اما نقطه ناراحت کننده این جاست که حتی در دستگاه وزارت خارجه این قدر هماهنگی وجود ندارد که مواضع بین مرکز و سفارت خانه ها همسان باشد. عملا سفارت ایران در برزیل  با اعلام کردن این گونه حوادث به عنوان سو تفاهم های فرهنگی بر ابهامات افزود و حتی به نوعی آنرا تایید کرد.به نظر می رسد برای نظام اسلامی ما زیبنده تر این است که در صورت انتشار این گونه اخبار به شکل دقیق و بدون مسامحه به بررسی موضوع پرداخته و به شکل واضح و صریح اعلام موضع نماید و در صورت وجود خطا آن را محکوم و اقدام لازم را مبذول نماید.

یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان