تبیان، دستیار زندگی
همکاری مناسب اخیر روسیه با ایران و حل و فصل اختلاف های ایران و ترکیه در آینده موجب شکل گیری ائتلاف جدید نظامی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترس از ایران به جان ترکیه افتاد

همکاری مناسب اخیر روسیه با ایران و حل و فصل اختلاف های ایران و ترکیه در آینده موجب شکل گیری ائتلاف جدید نظامی خواهد شد.

بخش سیاست تبیان

ایران، ترکیه، روسیه، نیروی نظامی، جنگ، همکاری، ائتلاف، سیاست، جهاد، ترکیه، آخرین اخبار

«فرنک گفنی» از تحلیلگران ارشد سیاسی آمریکا و از حامیان نظریه های توطئه و موسس و رئیس مرکز «سیاست امنیتی» در یادداشتی که در وبگاه «کانتر جهاد» در زمینه همکاری ایران، روسیه و ترکیه و استفاده مسکو از این موقعیت» منتشر شده است، نوشت: روسیه با رفع قطعی رقابت ترکیه با ایران و وارد کردن آن ها به محور خود قادر است شمال غرب آسیا را همانطور که می خواهد شکل دهد.

نویسنده با اشاره به گام های جدید آنکارا چون خرید موشک های «اس-400» از مسکو عنوان می دارد: دو اقدام اخیر ترکیه به طور بالقوه جدی بودند. نخست باز کردن باب گفت و گو با روسیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 می تواند علامت تغییر و فاصله قابل توجه از ناتو باشد زیرا این جنگ افزارها روسی بوده و نیاز به پشتیبانی های فنی آن ها دارند. همچنین این سامانه دفاع موشکی برای سرنگون سازی جنگنده ها و موشک های غربی طراحی شده اند.

اتحادیه اروپا ترکیه را ناقض حقوق بشر بر می شمارد و احتمالا اعضای آن رای در عدم عضویت ترکیه در این اتحادیه می دهند.

از سویی دیگر توافق با چین برای اسقرار این موشک ها «اف -35» جدیدترین جنگنده آمریکا را تسلیم می کند. اگر ترکیه فضای خود را بر روی هواپیماهای آمریکایی ببندد، این جنگ افزارهای روسی این توانایی را به آن ها می بخشند.

بر اساس این گزارش، مذاکرات روسیه برای فروش سامانه دفاع موشکی «اس-300» به ایران که نسخه قدیمی تر اس-400 است نیز با همین منظور صورت گرفته است. ایران نیز این جنگ افزارهای جدید را در یکی از تاسیسات اتمی خود گذاشته است.

در بخش دیگر این یادداشت آمده است: تهدید دوم بالقوه از ناحیه «اردوغان» رییس جمهور ترکیه و طرح پیوستن به پیمان امنیتی همکاری شانگهای است. آنکارا اخیرا گفت و گوهایی را در این زمینه انجام داده و با توجه به عضویت کشورهای آسیای مرکزی اشتراک گذاری سرنوشت با کسانی که زبان و فرهنگ یکسانی دارد آسانتر از کشورهای اروپایی و عضویت در اتحادیه آن ها است .

اتحادیه اروپا نیز ترکیه را ناقض حقوق بشر بر می شمارد و احتمالا اعضای آن رای در عدم عضویت ترکیه در این اتحادیه می دهند.

اگر ترکیه به پیمان شانگهای بپیوندد،آنگاه شرکای جدی سیاسی و اقتصادی با روسیه و چین رقبای آمریکا خواهد شد.در حالی که منشور ناتو نیازمند هم رایی دارد، با خروج ترکیه از ناتو به طور موثری ائتلاف نظامی آمریکا بی اثر می شود.

نویسنده در بخشی دیگر عنوان می دارد: روسیه با توجه به همکاری قابل توجه اش با ایران موقعیتی مطلوب در شمال منطقه کسب کرده است. اگر این کشور بتواند مشکلات رقابتی ایران و ترکیه را پیرامون عراق و سوریه حل و فصل نماید، آنگاه ائتلاف جدید نظامی را تشکیل داده تا با فراغ بال تعریفی جدید از تمامی شمال خاورمیانه داشته باشند.

در خاتمه این مطلب آمده است: همکاری ترکیه با روسیه ناتو را بی ثبات ساخته و عرصه را برای نفوذ بیشتر روسیه به اروپای شرقی هموار می کند. بنابراین گام ترکیه به سوی روسیه نگران کننده است. باید دید برای ممانعت از دست دادن ترکیه به سوی حوزه روسیه چه اقدام هایی صورت خواهد پذیرفت.


منبع : خبرگزاری فارس