تبیان، دستیار زندگی
ظاهرا خبرهای مربوط به رسوایی‌های مالی و اخلاقی سران و سیاستمداران اسرائیلی تمامی ندارد..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک رسوایی دیگر

لیبرمن

ظاهرا خبرهای مربوط به رسوایی‌های مالی و اخلاقی سران و سیاستمداران اسرائیلی تمامی ندارد.

پس از رسوایی‌های مالی ایهود اولمرت و موشه كاتساو، این بار آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر متهم شده است كه در اعمال غیرقانونی و غیراخلاقی نظیر رشوه دادن، پولشویی و خریدن شاهدان و وادار كردن آنها به شهادت دروغ، كلاهبرداری و ممانعت از اجرای عدالت دست داشته است.

البته خود او در واكنش به این اتهامات گفته است كه هیچ كار اشتباهی از او سر نزده و تنها در صورتی استعفا خواهد داد كه دادستان كل اسرائیل بتواند اتهامات وارده به او را ثابت كند.

البته پلیس اسرائیل اعلام كرده است كه شواهد و مدارك مربوط به دست داشتن لیبرمن در كلاهبرداری، پولشویی و رشوه دادن را به دادستان كل اسرائیل ارائه كرده است. لیبرمن اما در پاسخ، پلیس اسرائیل را متهم به فساد كرده و گفته: « 13‌سال است كه پلیس تمام تلاش خود را به كار گرفته است تا علیه من اقامه دعوی كند». درصورتی كه پرونده لیبرمن به دادگاه كشیده شود، احتمالا با خطر مجازاتی برابر با 31‌سال زندان روبه‌رو خواهد بود.

خروج لیبرمن از كابینه اسرائیل، دولت نتانیاهو را با بحران روبه‌رو خواهد كرد؛ چراكه حزب لیبرمن كه «اسرائیل خانه ما» نام دارد، سومین حزب اسرائیل است و در پارلمان این كشور 15 كرسی را در اختیار دارد. از این جهت چنانچه لیبرمن استعفا كند نتانیاهو در پارلمان اسرائیل با مشكلاتی مواجه خواهد شد.

درصورتی كه پرونده لیبرمن به دادگاه كشیده شود، احتمالا با خطر مجازاتی برابر با 31‌سال زندان روبه‌رو خواهد بود

لیبرمن كیست؟

لیبرمن به‌خاطر مواضع افراطی‌اش در قبال اعراب و فلسطینی‌ها در مصر و اردن پیش‌چشم اكثر رهبران كشورهای عربی به‌عنوان یك عنصر نامطلوب قلمداد می‌شود. او بار‌ها گفته است كه اعراب اسرائیل درصورتی كه دولت یهود را به رسمیت نشناسند، باید از این كشور اخراج شوند.

اظهارات افراطی لیبرمن و همچنین سابقه وی آنچنان رادیكال است كه حتی حسنی مبارك رئیس‌جمهور مصر نیز در سخنانی درخصوص مذاكره كشورش با رژیم صهیونیستی گفته است: «من تنها با نتانیاهو همكاری می‌كنم نه با لیبرمن. مردم مصر هم وی را نمی‌پذیرند؛ چون او  اعلام كرده است كه به سینا حمله خواهد كرد و علیه ما وارد جنگ خواهد شد.

من تصور نمی‌كنم یك شخصیت سیاسی كه در راستای آینده 2 كشور تلاش می‌كند چنین حرفی را بزند.» نكته جالب توجه این است كه لیبرمن حتی در میان كشورهای اروپایی نیز محبوب نیست و اكثر كشورهای اروپایی اظهارات رادیكال او درخصوص مسائلی نظیر تشكیل 2كشور فلسطینی و اسرائیلی و همچنین روابط اسرائیل با اعراب را رد می‌كنند.

از آن جالب‌تر اما ماجرای غیبت لیبرمن در مذاكرات اخیر مقامات بلند پایه آمریكا با مقامات رژیم صهیونیستی است. هفته گذشته تعدادی از دیپلمات‌های بلند پایه  آمریكا  برای گفت‌وگو با مقامات رژیم صهیونیستی  به تل‌آویو سفر كردند.

شنبه هفته گذشته جورج‌میچل نماینده ویژه باراك اوباما در امور خاورمیانه برای گفت‌وگو درخصوص طرح‌های اسرائیل برای شهرك‌سازی‌ها وارد تل‌آویو شد. یك روز بعد رابرت گیتس وزیر دفاع آمریكا مسافر تل‌آویو بود و پس از او هواپیمای جیمز جونز مشاور امنیت ملی باراك اوباما نیز در تل‌آویو بر زمین نشست.

اما در تمامی مذاكراتی كه مقامات عالی‌رتبه آمریكایی با مقامات رژیم صهیونیستی داشتند یك غایب بزرگ به چشم می‌آمد؛ آویگدور لیبرمن.

در حقیقت نتانیاهو به‌شدت به حمایت حزب دست راستی لیبرمن برای ماندن در قدرت نیاز داشت.

این مسئله نشان‌دهنده این واقعیت است كه حتی آمریكا نیز نمی‌تواند با وجود لیبرمن مذاكرات خود را با مقامات اسرائیلی پیش ببرد. عقاید و نظریات لیبرمن آنقدر تند و بی‌اساس و منطق است كه بر سر میز مذاكره هیچ‌گونه تبادل‌نظری با وی امكان پذیر نیست.

البته اینكه چرا نتانیاهو با وجود شناخت از لیبرمن وی را به  وزارت امور خارجه اسرائیل منصوب كرد، تنها یك پاسخ دارد. نتانیاهو تنها به‌دلیل ملاحظات سیاسی از لیبرمن استفاده كرد. در حقیقت نتانیاهو به‌شدت به حمایت حزب دست راستی لیبرمن برای ماندن در قدرت نیاز داشت.

این در حالی است كه حتی اروپایی‌ها هم لیبرمن را برنمی‌تابند. نیكلا ساركوزی رئیس‌جمهور فرانسه كه نظریات جانبدارانه او از اسرائیل زبانزد است تا آن اندازه از لیبرمن متنفر است كه به نتانیاهو هشدار داد كه لیبرمن را كنار بگذارد. گفته می‌شود كه ساركوزی صراحتا به نتانیاهو گفته است: «‌باید از شر لیبرمن خلاص شوی».

حتی روزنامه دست چپی اسرائیل به نام "هاآرتص" نیز با توجه به غیبت لیبرمن در مذاكرات نمایندگان آمریكا با مقامات رژیم صهیونیستی، در تیتر نخست چند روز پیش خود نوشته بود: «‌لیبرمن دیگر جایی ندارد».

ظاهرا تیتر نخست روزنامه هاآرتص به حقیقت بسیار نزدیك است. خاصه آنكه موضوع اتهامات بلند بالای لیبرمن نیز در دست بررسی است. مرد تندروی صهیونیست هیچ یاوری برای خود باقی نگذاشته است و خروج عنقریب او از كابینه اسرائیل دور از ذهن نیست.

تهیه و تنظیم برای تبیان: آقازاده