تبیان، دستیار زندگی
منافقین بعد از تصرف اردوگاه اشرف توسط نیروهای عراقی به کجا خواهند رفت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقصد بعدی منافقین کجاست؟

به دنبال اقدام دولت عراق در تصرف پادگان اشرف، مشاور رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ضمن بیان جزئیات این اقدام اعلام كرد بیش از 900 تن از منافقین تابعیت كشورهای اروپایی و غربی را دارند.

منافقین

سیدمحسن حكیم، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران با اشاره به اقدام دولت عراق در ورود به اردوگاه اشرف گفت: از اول ژانویه 2009 امنیت پایگاه اشرف به دست نیروهای عراقی افتاد كه پس از اجرای توافق نامه خروج نیروهای آمریكایی از تمامی پادگان های عراق، از تاریخ سی ام ژوئن 2009 مسئولیت كل پادگان اشرف به دولت عراق واگذار شد.

وی اضافه كرد: دولت عراق در راستای تحكیم حاكمیت ملی خود قصد داشت سایتی امنیتی در این اردوگاه ایجاد كند تا بتواند از این طریق بر این اردوگاه نظارت داشته باشد، كه با رفتار وحشیانه اعضای گروهك تروریستی منافقین مواجه شد و آنها با سنگ، گاز اشك آور و بمب صوتی به پلیس حمله كردند.

بیش از 900 نفر از منافقین قرارگاه اشرف تبعه كشورهای اروپایی هستند

به گفته حكیم در اثر این اقدام منافقین 25نفر از اعضای پلیس زخمی شدند و دولت عراق نیز مجبور به استفاده از زور برای تحكیم حاكمیت خود شد. وی افزود: حدود 928تن از اعضای این گروهك دارای تابعیت و اقامت در كشورهای اروپایی و غربی هستند كه دولت عراق با سفارت خانه های 12 كشور اروپایی برای بازگشت این افراد به اروپا در حال رایزنی است.

مشاور سیاسی عبدالعزیز حكیم با اشاره به وضعیت حقوقی ساكنین این پادگان اظهار داشت: اعضای گروهك منافقین هیچگونه حقی نسبت به حضور در این اردوگاه ندارند و دولت عراق نیز هیچ گونه تكلیفی در قبال آنها همچون اعطای حق پناهندگی ندارد.

وی خاطر نشان كرد: گروهك منافقین بر طبق قوانین بین المللی و همچنین قوانین داخلی عراق یك گروهك تروریستی بوده و در جنایات رژیم صدام كاملا شریك هستند بنابراین باید هرچه سریع تر خاك عراق را ترك كنند.

حكیم با بیان این كه قطعنامه های سازمان ملل همچون 1773، 1816 و سایر كنوانسیون های بین المللی و قانون اساسی عراق ضرورت اخراج هرچه سریع تر این افراد را مشخص كرده اند، اظهار داشت: بین دو دولت ایران و عراق تلاش هایی برای انتقال تعداد زیادی از آنها كه خواهان بازگشت به ایران هستند صورت گرفته است تا مكانیزم های مناسبی طراحی شود.

حكیم با اشاره به تحت پیگرد بودن 100نفر از اعضای این گروهك توسط دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: سایر اعضای گروهك منافقین از عفو دولت ایران برخوردار هستند كه در طول سال های گذشته نیز حدود 500نفر از این افراد به ایران بازگشته و كاملا مورد عفو قرار گرفتند.

در همین ارتباط كتایون حسین نژاد مسئول ارتباطات دفتر صلیب سرخ در تهران، در مورد خدمات بشردوستانه این كمیته به ساكنان اردوگاه اشرف اظهار داشت: مذاكراتی با مقامات مرتبط با اردوگاه و ساكنان این اردوگاه بر مبنای اهداف بشردوستانه در جریان است و مهم ترین كاری كه كمیته صلیب سرخ در این راستا انجام می دهد برقراری ارتباط با خانواده ها و ساكنان از طریق پیام های صلیب سرخ است.

دولت عراق با سفارت خانه های 12 كشور اروپایی برای بازگشت این افراد به اروپا در حال رایزنی است

وی با اشاره به اقدامات این كمیته برای تسریع در بازگشت كسانی كه تمایل دارند به ایران بازگردند گفت: آخرین بازگشت در تیرماه 88بوده كه صلیب سرخ بر مبنای اهداف بشردوستانه و با رضایت كامل آنها و با هماهنگی كامل با مقامات مربوطه این اقدام را صورت داده است.

شایان ذكر است كه اعضای مجلس نمایندگان آمریكا نیز به دنبال برخورد نیروهای ارتش عراق با گروهك تروریستی منافقین تشكیل جلسه داد. این جلسه كه به ریاست «هاواردلرمن» رئیس كمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریكا برگزار شد؛ طی آن اعضا نگرانی خود را درباره این اقدام دولت عراق ابراز داشتند.

بر همین اساس و طبق درخواست مقامات امریكایی، دولت عراق به نیروهای امریكا اجازه داد تا كمك های پزشكی خود را به شماری از اعضای گروهك تروریستی منافقین كه در جریان درگیری های اخیر زخمی شده اند، برسانند!

یان كلی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریكا در این خصوص گفت: ما هرگونه نیاز بهداشتی و دارویی و تجهیزات پزشكی مورد نیاز ساكنین این اردوگاه را تامین می كنیم.!

همچنین مشاور امنیت ملی عراق گفت: آمریكا خواهان انتقال اعضای گروهك تروریستی منافقین در پادگان اشرف به كشور پاكستان بوده تا آنها را در آنجا مقابل ایران قرار دهد.

«موفق الربیعی» در این رابطه ابراز داشت: این ایده در میان نظامیان آمریكایی در زمانی كه مسئولیت اوضاع امنیتی عراق را برعهده داشتند مطرح شده بود.

منبع: کیهان

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور