تبیان، دستیار زندگی
یك دیپلمات با تجربه انگلیسی با تأكید بر خروج لندن از جنگ در افغانستان گفت: انگلیس در روابط خود با آمریكا دچار سرافكندگی شده و نمی‌داند با مشكل مربوط به نیروهایش در افغانستان چه كار كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیپلمات انگلیسی:

از رابطه با آمریكا سرافكنده شده‌ایم
آمریکا و انگلیس در افعانستان

یك دیپلمات با تجربه انگلیسی با تأكید بر خروج لندن از جنگ در افغانستان گفت: انگلیس در روابط خود با آمریكا دچار سرافكندگی شده و نمی‌داند با مشكل مربوط به نیروهایش در افغانستان چه كار كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در لندن، "روری استوآرت " Rory Stewart كه اكنون در كابل زندگی می كند و در گذشته به عنوان یك نیروی نظامی و همچنین در سمت یك دیپلمات وزارت خارجه در افغانستان بوده است، گفت: افزایش شمار نیروهای نظامی در افغانستان هیچ كارآیی ندارد و نبرد در افغانستان پیروزی‌ای را به دنبال نخواهد داشت.

روری استوآرت در گفت‌وگو با خبر شبكه دو تلویزیون انگلیس گفت: ما در افغانستان با فقدان حمایت سیاسی روبرو هستیم و همانگونه كه افزایش نیروهای نظامی در عراق كارآیی نداشت، افزودن بر شمار نیروهای نظامی در افغانستان نیز اقدام كارآمدی نخواهد بود، در عراق مشكل بر سر تعداد نیروهای نظامی نبود و در افغانستان نیز به همین صورت است و نمی توان مسئله را با افزایش نیروهای نظامی حل كرد.

این دیپلمات با تجربه انگلیسی تصریح كرد: حتی پدید آوردن یك حاكمیت با ثبات در افغانستان كه در ابتدا از سوی آمریكا این ایده مطرح شد یك ایده اشتباه بوده است، ما نمی توانیم درگیر ایجاد یك حاكمیت با ثبات در افغانستان شویم و این كار را باید خود مردم افغانستان انجام دهند .

روری استوآرت گفت: من در 7 سال گذشته مدرك و دلیلی ندیده‌ام كه دال بر این باشد كه این نبرد و این روشی كه در افغانستان در پیش گرفته شده نتیجه كارآمدی داشته باشد، معتقدم كه اگر این نبرد ادامه پیدا كند در 7 سال آینده هم وضعیت به همین روال خواهد بود و اوضاع در افغانستان هیچ تغییری پیدا نخواهد كرد و این یك هدف غیر ممكن است.

اگر ما همچنان به حضور نظامی در افغانستان ادامه دهیم این بدین معنا خواهد بود كه دولت انگلیس بیش از توان خود عمل كرده و افراد بیشتری را نیز به كشتن خواهد داد

این نظامی كهنه كار انگلیسی تأكید كرد: ما یعنی امریكا و متحدان امریكا باید در افغانستان بر روی مقابله با تروریسم و توسعه افغانستان تمركز كنیم و خود را درگیر موضوع مربوط به برپایی حاكمیت در افغانستان نكنیم زیرا این یك موضوعی كه به خود مردم افغانستان مربوط می شود و این یك كاری است كه خود مردم افغانستان به تدریج در طی چندین دهه انجام می دهند، همچنین لازم است تا شمار كوچكی از نیروهای نظامی امریكا و متحدانش در افغانستان حضور داشته باشند و تمركز اندكی البته آنهم بر روی القاعده و نه طالبان صورت گیرد.

روری استوآرت سپس افزود: من با حرف آنهایی كه می گویند شكست خوردن در افغانستان یك گزینه نیست موافق نیستم، من بر این عقیده ام كه ما با اولویت‌های بسیاری در دنیا روبرو هستیم كه باید به آنها رسیدگی شود برای مثال ما اولویت هایی مانند پاكستان ، ایران ، سومالی و یمن را در پیش رو داریم، افزایش نیرو در افغانستان مؤثر نخواهد بود زیرا پایانی بر اینكه چه تعداد نیرو در افغانستان قرار داده شود وجود ندارد.

وی گفت: به عقیده من علت واقعی این مسئله كه انگلیس در نبرد افغانستان درگیر شده این است كه دولت انگلیس در ارتباط با روابطش با امریكا در یك مشكل افتاده است، آنها از روابطشان با امریكا دچار یك سرافكندگی شده اند و نمی دانند با مسائل مربوط به نیروهای نظامی چه كار كنند، من مطمئن نیستم كه كسی در دولت انگلیس به این برنامه ای كه وجود دارد اعتقادی داشته باشد و به همین علت است كه منابع و نیرویی در ارتباط با نبرد در افغانستان تأمین نمی شود ، دولت انگلیس اكنون در تلاش است تا بدون اینكه موجب ناراحتی امریكا شود یك راه حل مناسبی را برای خارج كردن خود از این وضعیت پیدا كند .

روری استوآرت تصریح كرد انگلیس نباید وانمود كند كه سرگرم انجام كارهای بیشتری در افغانستان است، اگر ما همچنان به حضور نظامی در افغانستان ادامه دهیم این بدین معنا خواهد بود كه دولت انگلیس بیش از توان خود عمل كرده و افراد بیشتری را نیز به كشتن خواهد داد.

این نظامی كهنه كار انگلیسی درباره نگرانی‌هایی كه در ارتباط با خلایی كه ممكن است بعد از خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان به وجود آید ، گفت : این امكان وجود دارد كه نیروهای افغانستان نتوانند مانند نیروهای نظامی امریكایی عمل كنند و نتوانند خلایی را كه برای مثال بعد از خروج نیروهای امریكایی به وجود می آید پر كنند اما مردم افغانستان با خارج شدن نیروهای نظامی خارجی از افغانستان می توانند به تدریج سعادتمند تر شوند.

روری استوآرت در پایان گفت: مردم افغانستان از جمله فقیرترین مردم دنیا هستند، ممكن است 30 سال دیگر به افغانستان بیاییم و اگر برای مثال شانس بیاوریم با یك افغانستانی روبرو شویم كه نهاد حكومتی‌اش دست كم مانند پاكستان باشد، اما در افغانستان هرگز تضمینی برای وجود ثبات و یا تضمینی برای عدم حضور نیروهای شورشی وجود نخواهد داشت .

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور