تبیان، دستیار زندگی
گفته دولت نذری اف سیاست خارجی درهای باز به تاجیكستان امكان می‌دهد تا به قدرت و كشور خاصی وابسته نباشد بلكه با هر دولتی كه بر اصل احترام متقابل و منافع مشترك پایبند است، همكاری نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران اولویت اول سیاست خارجی ماست
تاجیکستان

"دولت نذری اف " سخنگوی وزارت خارجه جمهوری تاجیكستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارسضمن معرفی اولویت‌های سیاست خارجی كشورش جایگاه ایران را بسیار برجسته ارزیابی كرد.

وی وجود حسن اعتماد میان مقامات عالی دو كشور، به خصوص رؤسای جمهوری دو كشور "امام علی رحمان " و "محمود احمدی نژاد " را مورد تاكید قرار داد و افزود: میان دوشنبه و تهران بالاترین میزان تبادل هیئت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود داشته و با توافقاتی كه در عرصه‌های مختلف حاصل شده است، روابط دو كشور آینده روشنی را پیش رو خواهد داشت.

دولت نذری اف ضمن اشاره به نقش ماندگار ایران در اجرای طرح های اقتصادی و به ویژه زیر بنایی تاجیكستان گفت: توافقاتی كه میان مقامات دو كشور و همچنین در چهارچوب همكاری‌های راهبردی سه كشور فارسی زبان تاجیكستان، ایران و افغانستان حاصل شده سطح روابط را وارد مرحله جدید كرده است.

گفته دولت نذری اف سیاست خارجی درهای باز به تاجیكستان امكان می‌دهد تا به قدرت و كشور خاصی وابسته نباشد بلكه با هر دولتی كه بر اصل احترام متقابل و منافع مشترك پایبند است، همكاری نماید

این مقام تاجیك در این زمینه از طرح ساخت راه آهن، جاده و خطوط انتقال برق از طریق افغانستان به ایران نام برد.

وی افزود: در دنیای امروز چگونگی شرایط هر كشور در كنار حل و فصل مسائل داخلی به تدوین و اجرای سیاست دقیق، پویا و حساب شده خارجی بستگی دارد، تاجیكستان تنها بعد از كسب استقلال موفق به اجرای سیاست خارجی مستقل شد و با تلاش‌هایی كه در سطح ملی انجام پذیرفت توانست مشكلات و موانع موجود در این عرصه را تا جای ممكن رفع نماید.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری تاجیكستان تصریح كرد: تاجیكستان با وارد شدن به مرحله ثبات و سازندگی سیاست خارجی درهای باز را اعلام كرد كه هدف از آن برقراری و گسترش روابط با همه كشورها و به خصوص با كشورهایی است كه علاقمند همكاری‌های متقابلاً سودمند با دوشنبه هستند.

به گفته دولت نذری اف سیاست خارجی درهای باز به تاجیكستان امكان می‌دهد تا به قدرت و كشور خاصی وابسته نباشد بلكه با هر دولتی كه بر اصل احترام متقابل و منافع مشترك پایبند است، همكاری نماید.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری تاجیكستان در پایان خاطرنشان كرد: ما ( تاجیكستان و ایران) امروز یكدیگر را كاملاً می شناسیم و مستقلانه تصمیم می گیریم، امروز ملت تاجیكستان و ایران نیازمند معرفی بهتر و بیشتر به یكدیگر هستند و در این عرصه رسانه های گروهی و از جمله خبرگزاری فارس می تواند نقش موثر ایفا نماید.