تبیان، دستیار زندگی
دولت امارات عربی متحده می‌گوید که یک عضو خانواده سلطنتی را که در ارتباط با شکنجه یک مرد افغان بازداشت خانگی کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازداشت شیخ شکنجه گر اماراتی

دولت امارات عربی متحده می‌گوید که یک عضو خانواده سلطنتی را که در ارتباط با شکنجه یک مرد افغان بازداشت خانگی کرده است.

روز شنبه سی‌ان‌ان به نقل از یکی از مقام‌های علی‌رتبه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، دولت امارات عربی متحده به دولت آمریکا اظلاع داده است، «شیخ عیسی بن زاید آل‌نهیان» در ارتباط با تحقیقات در باره موضوع شکنجه یک تاجر افغان تحت حبس خانگی قرار گرفته است.

امارات،شکنجه تاجر افغان

هر چند این ادعای دولت امارات تاکنون از سوی منابع آمریکایی تایید نشده است، با این حال سازمان دیده‌بان حقوق بشر با استقبال از اعلام خبر بازداشت شیخ شکنجه‌گر اماراتی این اقدام را «تحولی مثبت» تلقی کرد و از دولت امارات خواست، اقدامات بیشتری به منظور جلب اعتماد از دست رفته نسبت به دستگاه قضایی این کشور انجام دهد.

«سارا لی‌ویتسون» مدیر امور خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت:« نوار ویدیویی منتشر شده جهانیان را شوکه کرده است. اعلام خبر بازداشت (شیخ عیسی بن زاید) خبر خوبی بود، اما دولت امارات باید جزییات موضوع را اعلام کند.»

حدود یک ماه پیش صحنه‌هایی از شکنجه یک مرد افغان توسط شیخ عیسی بن زاید آل نهیان یکی از برادران حاکم امارات توسط شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا پخش شده بود. پخش این نوار ویدیویی و نیز انتشار گسترده آن در شبکه اینترنت واکنش‌های گسترده‌ای را به ویژه از سوی سازمان‌های طرفدار حقوق بشر در جهان در پی داشت.

مقام‌های اماراتی در واکنش به پخش این توار ویدویویی اعلام کرده بودند، تحقیقات آنها نشان می‌دهد، هیچ قانونی در این میان نقض نشده است.

حدود یک ماه پیش صحنه‌هایی از شکنجه یک مرد افغان توسط شیخ عیسی بن زاید آل نهیان یکی از برادران حاکم امارات توسط شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا پخش شده بود.

به گفته یک مقام عالی رتبه آمریکایی به دنبال انتشار نوار شکنجه مقام‌های آمریکایی روند تایید قرارداد همکاری هسته‌ای میان ایالات متحده و امارات را به تعویق انداخته‌اند.

تصاویر مربوط به شکنجه یک تاجر غلات افغان توسط یکی از برداران حاکم امارات از سوی «بسام نابولسی» یکی از شرکای تجاری پیشین شاهزاده اماراتی که شهروند آمریکا است، به دادگاهی در ایالت تکزاس آمریکا ارایه شده بود.

در مقابل شیخ شکنجه گر اماراتی «نابولسی» را متهم به استفاده از این نوار ویدیویی برای تحت فشار قرار دادن وی و رسیدن به اهداف تجاری خود کرده است.

ماجرای شکنجه در سال ۲۰۰۴ و در ملک شخصی برادر «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» حاکم امارات در ابوظبی روی داده است. شاهزاده اماراتی تاجر افغان را به کلاهبرداری متهم کرده و سعی داشت با شکنجه از او اعتراف بگیرد.

به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها جهانی مقام‌های اماراتی اعلام کرده بودند، شاهزاده آل نهیان و تاجر شکنجه شده با هم کنار آمده‌اند تا کار به دادگاه کشیده نشود.

تهیه وتنظیم یرای تبیان :سید ابراهیمی

منبع تابناک