تبیان، دستیار زندگی
سر و نوك نیزه باقیمانده از نقش سنگی برجسته یك سرباز هخامنشی در حراجی كریستیز لندن 580هزار و 500 پوند فروخته شد.این سنگ برجسته تاریخی همزمان با كشف مجموعه تخت جمشید از سوی گروه هرتزفلد (یكی از باستان شناسان آلمانی) توسط سارق یا سارقان به سرقت رفت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرباز هخامنشی در لندن به فروش رفت

آثار باستانی

سر و نوك نیزه باقیمانده از نقش سنگی برجسته یك سرباز هخامنشی در حراجی كریستیز لندن 580هزار و 500 پوند فروخته شد.

به گزارش فارس سرباز هخامنشی روز پنجشنبه در حراجی كریستیز به قیمت 580هزار و 500 پوند فروخته شد و خریدار آن ادعا كرد كه این شئی تاریخی را به یك مركز اروپایی كه تاریخ و فرهنگ ایران را اشاعه می دهد، اهدا می كند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در واكنش به حراج سرباز هخامنشی اعلام كرد: این شئی تاریخی به هر كشوری منتقل شود پیگیری قضایی خواهیم كرد و از خریدار آن نیز شكایت می كنیم.

گفتنی است: این سنگ برجسته تاریخی همزمان با كشف مجموعه تخت جمشید از سوی گروه هرتزفلد (یكی از باستان شناسان آلمانی) توسط سارق یا سارقان به سرقت رفت و تا 20 آوریل 2005میلادی هیچ اطلاعی از سرنوشت این قطعه سنگ نبود تا سرانجام در تاریخ مذكور با انتشار خبر حراج قطعه سنگ موصوف توسط موسسه كریستیز لندن، مكان نگهداری سنگ مسروقه مشخص شد.

بلافاصله پس از انتشار خبر حراج، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات قضایی خود را توسط وكلای انگلیسی مبنی بر توقیف حراج و طرح دعوی برای استرداد شئی به ایران با اثبات مالكیت ایران در خصوص قطعه سنگ مذكور آغاز كردند اما دادگاه لندن 20مارس 2007میلادی حكم به نفع دارنده فعلی اثر صادر كرد.

علی رغم مفاد كنوانسیون 1970 یونسكو و عضویت هر دو كشور ایران و انگلیس در آن كنوانسیون، دولت انگلستان به تعهد خود نسبت به آن معاهده اقدام نكرد و این سنگ برجسته به ایران بازگردانده نشد.

این اثر باستانی سنگ‌تراشی شده متعلق به كاخ تخت جمشید است كه قدمت آن به قرن پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد.