تبیان، دستیار زندگی
رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنان مهمی در نماز جمعه تهران با بیان اینكه وضعیت به وجود آمده بعد از انتخابات را می‌توان به عنوان بحران تلقی كرد برای برون‌رفت از آنچه كه وی بحران نامید، چندین پیشنهاد از جمله آزادی زندانیان سیاسی و دلجویی از آسیب‌دیدگان، آزاد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاشمی در نماز جمعهآیت الله هاشمی رفسنجانی

رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنان مهمی در نماز جمعه تهران با بیان اینكه وضعیت به وجود آمده بعد از انتخابات را می‌توان به عنوان بحران تلقی كرد برای برون‌رفت از آنچه كه وی بحران نامید، چندین پیشنهاد از جمله آزادی زندانیان سیاسی و دلجویی از آسیب‌دیدگان، آزاد گذاشتن رسانه‌ها طبق قانون، حركت صداوسیما برای مطرح شدن مباحث هر دو طرف و دلجویی از مراجع و علمایی كه در این جریانات دلگیر شده‌اند، را ارائه كرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با اشاره به كشتار مردم مسلمان چین گفت: در مقطع فعلی روزهای سختی بر مسلمانان چین می‌گذرد و انتظار می‌رود دولت چین بتواند مظالمی كه بر مسلمانان این كشور می‌رود واكنش نشان می‌دهد. در این هنگام عده‌ای از نمازگزاران شعار مرگ بر چین سر دادند كه هاشمی رفسنجانی از آنها خواهش كرد، شعار ندهند.

وی در ادامه بحث مربوط به مساله كشور چین گفت: دولت چین دولت عاقلی است و در جهت توسعه حركت می‌كند و مسائل به وجود آمده به نفع آنها نیست. در همه دنیا مسلمانان هویت دارند و اكنون همه آنها دلشان مرتبط با مسلمان‌های چین است كه مورد ستم قرار می‌گیرند.

رئیس‌مجمع‌تشخیص مصلحت نظام خطاب به دولت چین گفت: دولت چین ملاحظه كند و منافع خود را در ارتباط با مسلمانان در نظر بگیرد. انشاءالله در آینده شاهد چنین مظالمی در هیچ كجایی از دنیا نباشد.

وی همچنین با اشاره به مسائلی كه در افغانستان، عراق و فلسطین می‌گذرد و آنچه كه هاشمی آن را خون‌ریزی در این كشورها نام برد، اظهار امیدواری كرد روند موجود در این كشورها اصلاح شود.

ایجاد وحدت پایه و اساس الگوی حكومت‌داری و امت‌سازی در حكومت اسلامی است

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از خطبه‌ دوم نماز جمعه به انتخابات ریاست جمهوری اشاره كرد و با بیان اینكه انتخابات را خیلی خوب شروع كردیم و رقابت خوبی شكل گرفت و مقدمات هم به نحو مناسبی انجام شد، گفت: رقابتی كه چهار نفر از افرادی كه از نظر شورای نگهبان صالح تشخیص داده شده بودند خوب انجام شد و مردم به آزادی در انتخابات امیدوار شدند. حضور بی‌سابقه‌ای هم از خود نشان دادند و در این شرایط همه چیز آماده یك افتخار بزرگ برای كشور ما بود و این افتخار را باید به مردم داد كه خوب آمدند و ركورد را در پای صندوق‌ها شكسته شد. باید از مردم تشكر كرد كه آزادانه آمدند و در انتخابات شركت كردند.

وی ادامه داد: ای كاش همان شرایط ادامه پیدا می‌كرد و می‌توانستیم سربلندترین شرایط را در دنیا داشته باشیم ولی متاسفانه آنگونه كه می‌خواستیم نشد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به اهداف انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: حرف‌هایی كه امروز می‌شنوید از زبان كسی است كه از پیش از شروع انقلاب لحظه‌به‌لحظه همراه انقلاب و امام بود و می‌دانم كه امام چه می‌خواست امام در مبارزات خود بارها تاكید می‌كردند كه مردم اصل هستند. دل مردم را با مبارزه آشنا كردند و به ما طلبه‌ها می‌گفتند رسالت این است كه به منبر برویم و بگوئیم كه در آن مقطع چه می‌خواهیم اگر مردم با ما باشند همه چیز خواهیم داشت.

وی با تاكید بر اینكه هدف انقلاب همان راه پیغمبر بود، كه معتقد بودند مردم باید با اعتقاد خود پای كار بیایند، ‌اظهار داشت: این هنر بزرگ امام (ره) بود كه موفق شدند مردم را به صحنه بیاورند و در كمتر از 20 سال مردم آگاه شدند و انقلاب به پیروزی رسید هر چند هزینه‌هایی داده شد و شهدایی هم تقدیم انقلاب گردید ولی سود زیادی هم به دست آوردیم.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب گفت: در آن ایام همه خیابان‌ها پر از ازدحام مردمی بود كه همراه امام بودند و توانستند كمر دولت بسیار مغرور رژیم پهلوی كه از شرق و غرب كمك می‌گرفت و به خاطر گران شدن نفت انبارش پر بود شكستند و مردم ابهت را از آنها گرفتند.

وی در ادامه به پیروزی انقلاب در سال‌های بعد از آن اشاره كرد و گفت: بعد از انقلاب هم امام معتقد بودند اگر مردم مد نظر قرار نگیرند آن حكومت انجام نمی‌شود.

هاشمی با ذكر روایتی كه امام (ره) از كتاب منتسب به «سیدبن‌طاووس» در خصوص رای و نظر مردم در حكومت نقل كرد، اشاره كرد و گفت: در آن كتاب از قول علی‌بن‌ابی‌طالب داریم كه این ولایت متعلق به مردم است و تاكید شده است كه اگر مردم شما را قبول كردند كه متولی امر شوید آن زمان مسؤولیت را بپذیرید و به ولایت خود ادامه دهید.

وی با تاكید بر اینكه مبنای حكومت پیغمبر هم بر محور اسلام و مردم بنا شده بود، به معرفی مهندس بازرگان از سوی امام به عنوان نخست‌وزیر اشاره كرد و گفت: امام در معرفی مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزیر و در حكمی كه من آن را قرائت كردم تاكید شده بود كه دوران شورای انقلاب كوتاه شود و قانون اساسی سریعاَ نوشته شود و معتقدم از لحاظ قانون اساسی همه چیز در كشور ما وابسته به رای مردم است. از رهبری گرفته كه با رای مردم به نمایندگان مجلس خبرگان انجام می‌پذیرد تا انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس، شوراها و افرادی كه بعد از اینها سمت می‌گیرند، همگی با اتكا به رای مردم است.

رئیس‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام تاكید كرد: جمهوری اسلامی یك لفظ تشریفاتی نیست (این سخنان، شعار مردم در حمایت از هاشمی را به همراه داشت) و جمهوری اسلامی یك واقعیت است كه از ریشه در اندیشه پیغمبر دارد و این دو جمهوریت و اسلامیت همیشه باید با هم باشند و اگر به یكی از این دو آسیب برسد ما دیگر انقلاب را نخواهیم داشت. اگر اسلامی نباشد به بیراهه خواهیم رفت و اگر جمهوری نباشد حكومت به اهداف خود نمی‌رسد.

وی با تاكید دوباره به رای و نظر مردم در ساختار حكومت با ذكر مثالی از بیعت مردم با حضرت علی گفت: اهمیت رای و نظر مردم زمانی بیشتر برای ما عینیت دارد كه حضرت علی 19 سال خانه‌نشین بود و وقتی مردم به در خانه او آمدند و آن تراكم جمعیتی به وجود آمد، ایشان پذیرفتند كه عهده‌دار حكومت شوند.

ای كاش همان شرایط ادامه پیدا می‌كرد و می‌توانستیم سربلندترین شرایط را در دنیا داشته باشیم ولی متاسفانه آنگونه كه می‌خواستیم نشد

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر مشكلات بعد از انتخابات پیش نمی‌آمد در 30 سالگی‌مان در جهت تحقق اصولی اساسی اسلام گام برمی‌داشتیم.

وی در آسیب‌شناسی حوادث بعداز انتخابات و در علت چرایی مسائل به وجود آمده، گفت: برخی از این مسائل به اواخر دوران تبلیغات برمی‌گردد كه فضای تردید بوجود آمد و افرادی پیدا شدند كه تردید پیدا كردند من معتقدم بذر این تردید در برخی مواقع با اعمال نادرست صداوسیما به وجود آمد. (این سخنان نیز شعار مردم را به همراه داشت كه آیت‌الله هاشمی بار دیگر نمازگزاران را به آرامش و شعاد ندادن دعوت كرد) و این مردم مثل خوره به جان مردم افتاد و افرادی گفتند ماتردید داریم و معتقدم كه برای رفع تردیدها باید چاره‌ای اندیشیده شود كه این كار در دراز مدت امكان‌پذیر است.

رئیس‌مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه در مسائل اخیر همه ضرر كردیم، با تاكید بر وحدت و همدلی كه وی آن را جزو الزامات كنونی كشور دانست، خاطر نشان كرد: دشمنان در صدد هستند كه از برخی اختلافات سوء‌استفاده كنند و بعضی دستاوردهای ما را از جمله انرژی هسته‌ای از ما بگیرند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی

وی با مخاطب قرار دادن همه گروه‌ها و جریانات سیاسی و با بیان اینكه من همیشه فراجناحی حرف می‌زنم و به هیچ طرفی نظر ندارم، گفت: ما باید تلاش كنیم آثار بدی كه در بعد از انتخابات به وجود آمد از بین برود و دشمنان را مایوس كنیم.

هاشمی در همین خصوص پینشهاداتی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی كه وی آن را بحران نامید، ارائه كرد و در همین خصوص با بیان اینكه پیشنهاداتی با هم‌فكری با نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای مجمع به ذهنم رسیده است، اظهار داشت: مساله مهم این است كه آن اعتمادی كه از دست رفت به كشور برگردانیم و همه ما چه نظام، حكومت، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و نظامی و مردم كه جزو معترضان هستند باید در چارچوب قانون حركت كنند و همه قانع باشیم حتی كسانی كه از برخی قوانین هم دل خوشی ندارند باید تلاش كنند قوانین اصلاح شود.

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل كنیم كه فضایی به وجود آورده شود كه همه اطرافیان این مس

اله حرف‌های خود را بدون دعوا و با منطق بزنند و رسانه‌ها به خصوص صداوسیما باید در این خصوص گام موثری بردارد.

رئیس مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام با یادآوری فرصتی كه از سوی رهبر انقلاب به شورای نگهبان برای بررسی شكایت كاندیداهای معترض داده شده بود، گفت: متاسفانه از فرصتی كه به شورای نگهبان داده شد كه عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حركت كند، استفاده خوبی نشد.

وی با بیان اینكه باید برای آینده بر اساس وحدت و اتحاد و حفظ ارزش‌هایی كه انقلاب آن را خلق كرده و بر اساس مجاهدت‌های مردم صورت گرفته تلاش كنیم، پیشنهاد كرد راه برای مناظره و مذاكره باز شود و گفت: شاید در مدت كوتاهی در این خصوص به قناعت برسیم.

هاشمی‌رفسنجانی یكی دیگر از پیشنهادات خود را منوط به آزادی زندانیان سیاسی دانست و گفت: لازم است در این شرایط افرادی كه در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌های خود بیایند و نگذاریم به خاطر زندانی شدن افراد دشمنان به ما بخندند و برای ما نقشه بكشند. ما باید همدیگر را تحمل كنیم.

رئیس‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام پیشنهاد بعدی خود را به دلجویی از آسیب‌دیدگان اخیر مرتبط دانست و گفت: باید از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر دلجویی كنیم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدری كرد.

بعد از انقلاب هم امام معتقد بودند اگر مردم مد نظر قرار نگیرند آن حكومت انجام نمی‌شود

وی در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی كه برای رسانه‌های مستقل به وجود آمده، گفت: باید با سعه‌صدر با رسانه‌ها برخورد كرد و آنها را محدود نكنیم. باید آنها نیز در چارچوب قانون حركت كنند و نظام هم به گونه‌ای رفتار نكند كه حق قانونی آنها نادیده گرفته شود. باید در این خصوص فضای آزاد برای آنها به وجود آورد.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینكه چرا باید بگذاریم از راه‌های دور برای ما نسخه بپیچند به تجربه 30 ساله انقلاب اشاره كرد و گفت: علمای ما همیشه پشتیبان مردم و نظام بودند چرا باید آنها اكنون برنجند و ما باید در مقطع فعلی متكی بر آنها باشیم.

خطیب‌امام‌جمعه موقت تهران در پایان با اظهارامیدواری نسبت به بازگرداندن اعتماد به مردم گفت: امیدوارم راهی كه در انقلاب شروع كردیم در آینده هم به خوبی ادامه دهیم و بتوانیم از وضعیت فعلی كه می‌توان نام آن را بحران گذاشت عبور كنیم و رقابت سالمی داشته باشیم.

وی همچنین سالگرد شهادت امام موسی‌بن‌جعفر(ع) را تسلیت گفت و اظهار داشت: امام موسی‌بن‌جعفر در تمام عمر خود دچار ستم‌های خاندان بنی‌عباس بودند و همیشه در فشار و سانسور قرار داشتند و در آخر هم در زندان‌ به شهادت رسیدند. ایشان ملقب به كاظم یعنی كسی كه غم و اندوه خود را می‌خورد و صابر یعنی كسی كه مدام ستم می‌بیند و صبر می‌كند، بودند.

نماز جمعه امروز یادآور نماز جمعه اوایل انقلاب است

همچنین رئیس مجلس خبرگان رهبری در خطبه اول نماز جمعه تهران با یادآوری نماز جمعه اوایل انقلاب و اقامه آن توسط آیت‌الله طالقانی گفت: نماز جمعه امروز بی‌ِشباهت با نماز‌جمعه اوایل انقلاب نیست كه در آن سلایق مختلفی شركت می‌كردند.

به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی در بخشی از خطبه‌ اول نماز جمعه تهران در واكنش به برخی شعارها كه از سوی حاضرین مطرح می‌شد، گفت: من در ابتدای سخنان خود باید یك تذكر اساسی به همه نمازگزاران بدهم كه مراقب باشند كه قداست نماز جمعه با اظهارنظرهایی كه جنبه عمومی و اصولی ندارد، آلوده نشود. این جایگاه مقدس سرمایه عظیم دوران است و امروز جزو مهم‌ترین فضایل انسانی و اسلامی است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی

وی با اشاره به در پیش بودن سالگرد اولین نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله سید محمود طالقانی گفت: نماز جمعه امروز بی‌شباهت با نماز جمعه هفته‌های اول انقلاب نیست كه در آن زمان آیت‌الله طالقانی نماز جمعه را اقامه كردند و حجم زیادی از سلایق مختلف مردم در آن شركت كردند و انشاءالله از اجتماعات امروز برای حل مشكلات و نیز ایجاد همدلی و همیاری و حركت در جهت اهداف انقلاب اسلامی كه همان حركت در جهت راهی است كه پیامبر اكرم از طریق آسمان برای ما آورده‌اند، حركت كنیم و انشاءالله این مهم از طریق هوشیاری به دست آید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان محورهایی كه وی در نمازجمعه امروز تهران بیان خواهد كرد،‌ گفت: دشمنان اسلام امروز در صدد هستند حقانیت اسلام را زیر سوال ببرند ولی موفق نخواهند شد و به همین دلیل ما باید اصول اساسی اسلام را توضیح و تبیین كنیم.

هاشمی‌رفسنجانی یكی دیگر از محورهایی كه در نماز جمعه امروز از سوی او مورد بحث قرار می‌گیرد در مورد اهداف انقلاب اسلامی عنوان كرد و گفت: امیدواریم با همان ابهت، محبت و همدلی كه در اوایل انقلاب آغاز كردیم و پیروز شدیم در آینده نیز بر همین اساس حركت كنیم.

علمای ما همیشه پشتیبان مردم و نظام بودند چرا باید آنها اكنون برنجند و ما باید در مقطع فعلی متكی بر آنها باشیم

ایجاد وحدت پایه و اساس الگوی حكومت‌داری و امت‌سازی در حكومت اسلامی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران به ذكر تاریخ اسلام در ایام تشكیل حكومت اسلامی در مدینه پرداخت و به چگونگی شكل‌گیری نخستین حكومت اسلامی در تاریخ اشاره كرد.

وی تشكیل یك حكومت اسلامی در آن برهه از تاریخ رااز ویژگی‌های شخص پیامبر دانست و افزود: ایشان در عصر جاهلیت مكتبی را پایه‌گذاری كردند كه هنوز قوی‌ترین مكتب انسانی در جهان است تا ابد نیز به اداره تمامی جهان خواهد پرداخت.

وی دوره 13 ساله حضور پیامبر در مكه را به دوران سازندگی كادر پیامبر و یاران ایشان تشبیه كرد و افزود: در آن دوران زمینه حكومتی و اجتماعی وسیعی وجود نداشت. از این رو پیامبر به تعلیم افكار الهی به مردم می‌پرداختند.

هاشمی ساخت مسجد قبا و سپس مسجدالنبی در مدینه را نخستین پایگاه‌های ارتباط پیامبر با مردم دانسته و افزود: پیامبر در این پایگاه حكومتی خود از مردمی كه گروه‌گروه به دیدارشان می‌آمدند استقبال می‌كرد. مردم در این دیدارها شروط‌شان را به پیامبر می‌گفتند و پیامبر نیز مطالباتشان را به مردم می‌گفتند تا افكار اصیل اسلام در این بیعت‌ها به مردم منتقل شود.

رئیس مجلس خبرگان به دو نكته در تشكیل حكومت اسلامی تاكید كرد و افزود: نخستین نكته «خداوند» و دیگری «مردم» است. واسطه میان آنها انسانی از جنس مردم است و آن كسی نیست جز پیامبر كه پیام خدا را به مردم می‌رساند.

**حكومت پیامبر با ایجاد الفت و نه زور

وی با تاكید بر اینكه سر و كار پیامبر در تشكیل حكومت اسلامی با زور و قدرت نبود، ادامه داد: ایشان با مردم وفادار خود كشور را اداره می‌كرد و دشمن را سر جای خود می‌نشاند. مهم‌ترین كار پیامبر ایجاد وحدت و الفت بود.

هاشمی‌رفسنجانی با تاكید بر اینكه هدف از بیان این خطبه تاكید بر موضوع اداره حكومت با حفظ وحدت والفت است، ادامه داد: پیامبر با پیمان‌هایی كه با قبایل مختلف و ادیان دیگر بستند، وحدت مثال‌زدنی‌ای را در مدینه ایجاد كردند. دومین گام ایشان كه اقدامی عمیق بود، مساله اخوت اسلامی و پیمان برادری میان مسلمانان اعم از قبایل مختلف و مهاجرین و انصار بود كه مدینه را به شهری متحد و نیرومند تبدیل كرد.

به گفته وی همین اتحاد بود كه سبب شد مدینه از شهر كوچك به امپراطوری‌های بزرگ ایران و روم و حبشه طعنه بزنند. در آن دوران حكومت‌ها بر اساس زور و فشار و تحمیل قدرت به وجود آمده بودند اما پیامبر مبانی جامعه مدنی خود را بر احكام الهی به تربیت مردم بر اساس آن قرار داده بودند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به آیاتی از كلام‌الله مجید كه اخطار می‌كند انسان‌ها با احساس بی‌نیازی، اهل طغیان می‌شوند، خاطر نشان كرد: خداوند اخطار می‌كند كه انسان‌ها باید در مقابل خود داوری عادلانه خدا را ببینند كه در زمین و آسمان در مقابل آنها قرار خواهد گرفت.

**حلالیت‌طلبی پیامبر در پایان عمرشان راهی بنیادین در اداره حكومت بود

رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح آخرین حركت پیامبر در ساعات پایانی عمرشان یادآور شد: ایشان به زحمت در منبر نشستند و گفتند اگر وعده‌ای به مردم داده‌ام و به آن عمل نكرده‌ام به من بگویید تا خلف وعده نكرده باشم اگر طلبی هم است بگوئید تا بپردازم تا مطالباتم به آخرت نرسد.

جمهوری اسلامی یك لفظ تشریفاتی نیست

وی كه با بغض این سخنان پیامبر را در راستای خداحافظی ایشان از امت خود معرفی می‌كرد، گفت: این شخصیت با این شیوه، چنین بنیادی را در ادامه حكومت گذاشت كه امروز یك میلیارد و 600 میلیون انسان عاشق این دین هستند.

هاشمی‌رفسنجانی ایجاد وحدت در بنیان‌گذاری حكومت اسلامی را مورد تاكید قرار داد و با اشاره به آیاتی در سوره‌های آل‌عمران و انفعال تاكید كرد: اگر خداوند نعمت وحدت را به مردم عطا نمی‌كرد، آنها در لبه گودال جهنم بودند و این خدا بود كه آنها را نجات داد و سرمایه الفت را برای ایجاد اتحاد برای مردم در اختیار پیامبر قرار داد.

وی افزود: پیامبر جامعه متحدی ساخت و در سایه این اتحاد، پیروزی‌های بزرگی را كسب كرد اما درروزهای آخر عمر خود احساس كرد كه این سرمایه در حال از بین رفتن است و امتش از یكدیگر جدا می‌شود.

وی با اشاره به حادثه غدیر و معرفی وصی پیامبر، یادآور شد كه زمینه‌های تفرقه در ماه محرم و صفر میان امت پیامبر دیده شد كه برگرفته از هوا و هوس‌هایی بود كه امت در مقابل هم قرار می‌داد.

رئیس مجلس خبرگان از گفت‌وگوی پیامبر و حضرت علی سخن گفت كه رسول اكرم با اشك از ابرهای فتنه سخن گفته و ابراز نگرانی كرده بودند.

هاشمی رفسنجانی در پایان خطبه‌های اول خود تاكید كرد كه ایجاد وحدت پایه و اساس الگوی حكومت‌داری و امت‌سازی و اداره ملت در حكومت اسلامی است.

گفتنی است در پایان مراسم شعارهایی در حمایت از هاشمی‌رفسنجانی از سوی حاضرین سر داده می‌شد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور