تبیان، دستیار زندگی
كشته شدن 8 نظامی انگلیسی طی 24 ساعت در افغانستان باعث شد كه تلفات نظامیان این كشور از جنگ عراق هم فراتر برود . ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستان سخت انگلیس در افغانستان

انگلستان

اروپا- كشته شدن 8 نظامی انگلیسی  طی 24 ساعت در افغانستان باعث شد كه تلفات نظامیان این كشور از جنگ عراق هم فراتر برود و دولت گوردون براون را تحت فشار افكار عمومی و انتقاد رسانه‌ها قرار دهد.

انجام عملیات گسترده در شرق افغانستان و همچنین نزدیك شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری باعث افزایش حملات شبه‌نظامیان طالبان شده است و در بدترین روز برای نظامیان انگلیس روز جمعه 8 نظامی این كشور در استان هلمند كشته شدند تا تلفات نظامیان این كشور در افغانستان از سال 2001 به 184 نفر برسد؛  این در حالی است كه در كل زمان اشغال عراق، 179 نفر از نظامیان این كشور در عراق كشته شدند.

در 10 روز گذشته نظامیان انگلیسی با كشته شدن 15 نفر از جمله 4 افسر ارشد تلفات سنگینی را متحمل شدند.

آخرین نظامیان انگلیس با انفجار 2 بمب در منطقه سانجن كشته شدند كه پیش از این وزیر دفاع كابینه براون آن را یكی از امن‌ترین مناطق در شرق افغانستان خوانده بود. این افزایش تلفات همزمان با ورود جنازه 8 نظامی این كشور به انگلیس باعث انتقاد شدید از راهبرد نظامی انگلیس در افغانستان شد.

دیوید كامرون رهبر حزب مخالف محافظه كار، كمبود تجهیزات نیروهای انگلیسی را در افغانستان رسوایی خواند و خواستار توضیح دولت گوردون براون درباره ماموریت نظامیان این كشور در افغانستان شد.

روزنامه تایمز با چاپ عكس 184 سرباز انگلیسی كشته شده در افغانستان درست بودن تصمیم لندن را برای شركت در جنگ مورد تردید قرار داد و با افزایش پیدا كردن آمار تلفات اعلام كرد كه افغانستان تبدیل به باتلاقی برای نیروهای انگلیسی شده است.

در 10 روز گذشته نظامیان انگلیسی با كشته شدن 15 نفر از جمله 4 افسر ارشد تلفات سنگینی را متحمل شدند.

دیلی میل و دیلی اكسپرس هم در گزارش‌هایی از دولت خواستند خروج نیروهای انگلیسی را از افغانستان مد نظر قرار دهد. ائتلاف «توقف جنگ» خواستار برگزاری یك تظاهرات گسترده در روز دوشنبه برای خروج نیروهای انگلیس از افغانستان شد. سخنگوی این گروه اعلام كرد مردم انگلیس می‌خواهند جنگی كه پیروزی در آن امكان ندارد هر چه سریع‌تر تمام شود.

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس با افزایش انتقاد‌ها در این مورد اعلام كرد عزم انگلیس برای به اتمام رساندن كاری كه در افغانستان و پاكستان شروع كرده، كاهش نیافته است. با وجود این وی با پیش‌بینی تلفات بیشتر نیروهای انگلیس هشدار داد كه تابستان بسیار سختی برای انگلیس در افغانستان در پیش خواهد بود.

براون ضمن ارسال پیام تسلیت به خانواده‌های سربازان كشته شده اعلام كرد كه انگلیس و متحدانش در نیروهای بین‌المللی كمك به برقراری امنیت ناتو (ایساف) باید به ماموریت خود پایبند باشند.

وی با اعلام اینكه دولت قصد خروج نظامیان انگلیس از افغانستان را ندارد، گفت: ‌این یك تابستان بسیار سخت است و جامعه بین‌المللی باید به تعهد خود پایبند باشد.

سرباز انگلیسی

شدت انتقادها از دولت انگلیس باعث دفاع دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس از ادامه حضور نظامیان این كشور در افغانستان شد. میلیبند در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام كرد: ما نباید بگذاریم كه افغانستان بار دیگر تبدیل به محل پرورش تروریسم برای هدف قرار دادن غرب شود. نظامیان ما برای آینده انگلیس می‌جنگند.

جك استیراپ، فرمانده شورای دفاعی انگلیس با وجود تلفات سنگین نیروهای انگلیسی روز گذشته اعلام كرد كه شبه نظامیان طالبان در حال شكست هستند. وی گفت: برای شكست طالبان در افغانستان به فرصت بیشتری نیاز است و متأسفانه این مسئله مستلزم تحمل تلفات است.

وی در یك بیانیه‌ اعلام كرد: از آنجا كه طالبان استان هلمند را به‌عنوان مقر حیاتی خود می‌داند، اوضاع سختی در افغانستان وجود دارد.

مجموع  1228 مك ‌كریستال: نیروهای امنیتی افغانستان ناكافی است.

فرمانده جدید نیروهای آمریكایی در افغانستان اعلام كرد كه میزان نیروهای امنیتی افغان باید بسیار بیشتر از میزانی باشد كه‌ در حال حاضر برنامه‌ریزی شده است.

استنلی مك كریستال اعلام كرد: برای موفقیت استراتژی باراك اوباما رئیس‌جمهوری آمریكا برای پیروزی در جنگ میزان نیروهای امنیتی افغان باید بسیار بیشتر از میزانی باشد كه در حال‌حاضر برنامه‌ریزی شده است.

تلفات نظامیان خارجی در افغانستان :

نام کشورتعداد (نفر)
آمریکا730
انگلستان184
آلمان35
فرانسه38
اسپانیا25
دانمارک22
هلند19
سایر کشورها67

تهیه و تنظیم برای تبیان : سعید آقازاده