تبیان، دستیار زندگی
مجری: اقای احمدی نژاد قاعدتا هر کسی دارای دغدغه هایی است و شما هم دغدغه های ذهنی فردی و اجتماعی دارید و می خواهید در صحنه باشید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشروح مناظره احمدی نژاد و موسوی

 موسوی و احمدی نژاد

متن کامل مناظره به شرح زیر است:

مجری: اقای احمدی نژاد قاعدتا هر کسی دارای دغدغه هایی است و شما هم دغدغه های ذهنی فردی و اجتماعی دارید و می خواهید در صحنه باشید به عنوان کاندیدا در این رقابت، به عنوان ریاست جمهوری احتمالی مهمترین دغدغه های شما که باعث شده شما در صحنه باشید چه هست ؟

ج- بسم الله - اللهم عجل ... من ابتدا خدای بزرگ را شاکرم که فرصت داد یک دوره در خدمت ملت عزیز ایران باشم و ازمردم خوبمان بخاطر همه حمایت ها و بزرگواریها و همراهی هایشان تشکر می کنم و ارزو می کنم که ملت ایران همواره سربلند باشد.

یاد امام عزیز،شهدای بزرگوار، ایثارگران،جانبازان و آزادگان را گرامی می داریم که راه سربلندی را در برابر ما قراردادند و امروز هرچه داریم از آنهاست.

انتخابات عرصه بسیار مهم سرنوشت است، انتخابات در کشور ما فقط انتخاب یک فرد نیست بلکه انرژی گرفتن ملت برای پرشهای بلند به سمت قله های عزت و پیشرفت است.

فضای انتخابات باید فضایی پرشور و نشاط باشد، فضای انتخابات باید سرشار از منطق و دوستی ها و هم افزاییها و برادری ها باشد .

من می خواهم در ابتدای عرایضم گله بکنم از برخوردهای بسیار غیرمنصفانه و ظالمانه بلکه دروغ پردازی های بزرگ و تخریب بی سابقه ای که علیه یک دولت انجام شده است درطول تاریخ بعد ازانقلاب ما نداشتیم چه در طول دوران یک دولت چه در ایام انتخابات این قدر هجمه سنگین علیه دولت، بنظرم علتش این است دوستانی که تصمیم گرفتند وارد عرصه بشوند احساس کردند که در هیچ یک از عرصه های مثبت و سازنده قدرت رقابت با این دولت را ندارند بخصوص درعرصه خدمات گسترده دولت که بی نظیر بود در هربخشی که ما وارد می شویم در مقایسه با دولت های قبل گرچه آنها خدمات ارزشمندی را داشتند کار دولت به اندازه چند دولت بوده است.

انتخابات عرصه بسیار مهم سرنوشت است، انتخابات در کشور ما فقط انتخاب یک فرد نیست بلکه انرژی گرفتن ملت برای پرشهای بلند به سمت قله های عزت و پیشرفت است

بخصوص درعرصه بین الملل متاسفانه پیروزیهای بزرگ ملت را هم انکار کردند خدمات دولت را بطور مطلق منکر شدند ای کاش به جای این همه تخریب و این تبلیغات سنگین و بی سابقه یک برنامه ای ارایه می شد ، متاسفانه در تبلیغات انتخاباتی به ملت بزرگ ایران توهین شد که من بسیار متاثر شدم ما چرا باید مردم را از خودمان ناامید کنیم چرا باید اینقدر خودمان را شیفته قدرت نشان بدهیم من شخصا علاقه مند به ورود به این بحث ها نبودم چهار سال تحمل کردم و ازهمه توهین ها و افتراتی که بخود من شد ونسبت داده شد گذشت کردم الان هم می گذرم بارها اعلام کردم که من همه را بخشیده ام اما ازتوهین به مردم، توهین به انتخاب مردم از توهین به فهم وشعور مردم ومنافع مردم نمی توانم بگذرم اجازه ندارم، مردم این اجازه ر ا نمی دهند که وقتی که حیثیت انها مورد هجوم قرار می گیرد یک خادم انها گذشت بکند.

مناظره موسوی و احمدی نژاد

دردیدار هایی که من با مردم دارم در شهرهای گوناگون قشرهای گوناگون بطور گسترده ازمن می خواهند که ازحق انها دفاع کنم از موضع انها دفاع کنم من باید ریشه این بد اخلاقی ها ، این جفا ها و این فریب ها را به مردم بگویم.

قبلا هم وعده کرده بودم که بگویم باور من این است که امروز آقای موسوی در برابر من نیست تنها اقای موسوی نیست بلکه سه دولت پی درپی در برابر بنده قرار گرفته اند هم اقای موسوی هم اقای هاشمی وهم اقای خاتمی که این سه در گذشته باهم بودند در دور گذشته هم اقای موسوی از اقای خاتمی حمایت کرد و هم از اقای هاشمی حمایت کرد وهم اقای خاتمی از اقای هاشمی حمایت کرد در واقع اینها همه باهم بودند از روز اولی که این دولت تشکیل شد هجوم ها بود برای ضربه زدن البته مردم اینها را می دانند اما باید جوانها هم بدانند که بنده دربرابر یک کاندیدا نیستم دربرابر یک مجموعه ای هستم که با محوریت اقای هاشمی وهمکاری اقای موسوی و خاتمی علیه بنده حرکت کردند.

علت این فشار سنگین به بنده در طول چهار سال و فشارهای سنگین تر در ایام انتخابات بنظرمن به یک مسئله برمی گردد اینکه در این سه دوره یک ساختار اداری و حلقه های مدیریتی شکل گرفت که از مسیر انقلاب و ارزشهای انقلاب فاصله گرفت نه اینکه در این سه دوره خدماتی نشد چرا شد اما ارام ارام یک جریانی شکل گرفت که خود را مالک ملت، مالک انقلاب، حاکم برمردم و دست خودش را در بیت المال ومسایل کشور باز می دید.

انها درانتخابات قبل صف آرایی کردند اما ملت برانها غلبه کرد در طول این چهار سال تلاش کردند که دولت را ناموفق جلوه بدهند وبشکنند اما خدای متعال عنایت کرد با حمایت مردم تا اینجا امدیم درانتخابات قبل از داخل وخارج رقیب من پشتیبانی شد و کمک شد در همان اوایل این دولت اقای هاشمی پیغامی برای یکی از این پادشاهان حاشیه خلیج فارس فرستاد که شما نگران نباشید ظرف شش ماه این دولت ساقط می شود که بعدا افرادی رفتتند توضیح دادند ومسئله تا حدودی حل شد معنای این حرف به روشنی طراحی های گسترده علیه این دولت را می رساند در حالی که این دولت درخدمت مردم بود، در مدت کوتاه چهار سال افتخارات بزرگ در عرصه های داخلی وجهانی بوجود اورد که البته کار ملت است، می بینیم امروز ملت با نشاط هستند ظرفیت های ملت در حال شکوفایی است درعرصه های علمی فن آوری در عرصه های سیاسی بخصوص در سیاست خارجی امروز ملت ایران عزیز و عزیزترین ملت هاست اما همه اینها نادیده گرفته می شود وسنگین ترین دروغها و تهمت ها در طول چهار سال بخصوص درطول سه ماه اخیر من ا لبته اقای موسوی را دوست دارم همیشه هم به ایشان احترام گذاشته ام اما اتفاقی که در این سه ماه افتاد برای من قابل توجیه نیست.

جناب اقای موسوی برای اینکه متوجه بشویم در کشور مشکل هست واعتیاد هست ما نیاز نداریم که برویم یک بازیگر رابیاوریم در اتوبوس تا بفهیم اعتیاد هست شما چند تا سفر کردید متوجه شدید که در کشور مشکلات هست ایا این مشکلات در چهار سال ایجاد شده است پس 24 سال چه ، یعنی یک گلستانی را دوستان جنابعالی متحدان جنابعالی به من بنده تحویل دادند و بنده این را تبدیل کردم به یک خرابه هیچ اتفاق مثبتی هم نیفتاده است تازه معلوم شده که بنگاهها مشکل دارند تازه معلوم شده که بیکاری هست شما چهار تا شهرستان واستان رفتید بنده همه ایران را دیده ام اگر بنا باشد از مشکلاتی که مردم دارند صحبت کنم تمام وقت این مناظره را هم اختصاص بدهیم باز وقت کم می آوریم.

احمدی نژاد گفت : تازه معلوم شده است در گذشته ما بیکاری نداشتیم ، اعتیاد نداشتیم ، کارگاهها مشکل نداشتند، مشکلات اقتصادی و کشاورزی نبود، مشکل صنعت نبود همه اینها در این دوره ، ای کاش شما برنامه ارایه می دادید.

احمدی نژاد افزود:من به شوخی در یک جایی گفتم خوب شد که من هم داوطلبم والا این سه عزیزی که امروز کاندیدا هستند چه می خواستند به مردم بگویند و این جمله را هم بگویم درهمین عرصه رقابت هم رقابتی بین چهار نفر نیست سه نفر علیه یک نفر است. همه حرف ها حتی مناظره دیشب مناظره نبود علیه یک نفر بود به نظرم این فاقد منطق است ما باید بیاییم برمبنای عدالت و منطق کار کنیم.

مجری :آقای موسوی بفرمایید.

موسوی گفت: بسم الله ... من از همه بیننده ها و تماشا کننده ها تشکر می کنم و صحبت های خوبی هم مطرح شد که بنده بصورت روش مند می خواهم با آن برخورد کنم وجواب بدهم .

اولا بنده دوست داشتم که اقای احمدی نژاد موفق باشند در کارهایشان وبنده وارد این عرصه نشوم واگر چنین اعتقادی پیدا می کردم قطعا برخوردم لازم می دیدم که در ان کاری که هستم باشم و وارد این عرصه نشوم ،دوسه تا نکته می گویم وبه اصل قضیه می پردازم.

اقای هاشمی و اقای خاتمی اشخاص بزرگی هستند که خودشان با اقای دکتر باید مناظره کنند و جواب خودشان را بدهند و بنده یک مشکلاتی با دولت دارم و بخاطر خطری وارد این صحنه شدم که درمورد ان صحبت خواهم کرد و وارد دوران اقای هاشمی وخاتمی نخواهم شد .

چهار سال از این مدتی که ایشان می فرمایند مربوط به دوره بنده هست و دوره حضرت امام که راجع آن اگر لازم باشد توضیح خواهم داد .

من همیشه ایران را دوست داشتم واین عشق فکر می کنم باهمه ماها قرین هست، هیچ ایرانی را فکر نمی کنم که به ایرانیت خودش افتخار نکند و نگران اینده ایران نباشد ونگران مشکلاتش نباشد همه دلشان می خواهد ایران را بزرگ بینند و سرافراز ببینند.

ما دوست داشتیم که ایران یک نقشی داشته باشد بعنوان قدرت اول منطقه درهمه شئون علمی و اقتصادی ، آبرو داشته باشد الگویی باشد برای همه جهان پس انقلاب کردیم، برای اینها انقلاب کردیم که ایران بزرگ بشود، ایران اسلامی بزرگ باشد ، تاثیر گذار باشد و بتواند ترجیحا اثر گذار باشد و پیام خودش را به همه جهان برساند منتهی در برخورد با حل مسایل کشور واینکه ما ایران را به جایگاه واقعی خودش برسانیم من احساس می کنم که دو نوع می شود روبرو شد دو نوع مدیریت می شود داشت یکی مدیریتی هست که براساس ماجراجویی و بی ثباتی، رفتارهای نمایشی و قهرمان نمایی وشعاری است ، خیال بافی و خرافه گرایی است وخلاف گویی و پنهان کاری است خودمحوری و قانون گریزی است سطحی نگری و روزمرگی است و افراط و تفریط .

من بقیه بحث هایم را در این چهار چوب پیش خواهم برد .یک موردی هم هست که ما بیاییم براصل متانت رفتارهای منطقی و کارشناسی شده واقع بینی و خرافه ستیزی، شفافیت و... قانونگرایی و اتکا به خرد جمعی دور اندیشی واینده نگری و اعتدال و میانه روی کار کنیم .

من همیشه ایران را دوست داشتم واین عشق فکر می کنم باهمه ماها قرین هست، هیچ ایرانی را فکر نمی کنم که به ایرانیت خودش افتخار نکند و نگران اینده ایران نباشد ونگران مشکلاتش نباشد همه دلشان می خواهد ایران را بزرگ بینند و سرافراز ببینند

ما اگر می خواهیم ایران نیرومند داشته باشیم من فکر می کنم که ان رفتار دوم مناسبتر است یعنی ما بر اساس ان باید عمل بکنیم خوب در اینجا بحث هست ... که برنامه ها را نوشته ام و ادامه دادم و فکر می کنم که بنده سه تا برنامه و مناظره دارم که مورد علاقه مردم است و اینها را مکمل همدیگر می دانم برعکس اقای احمدی نژاد فکر می کنم که اینها می تواند فرصتی باشد که بتدریج هم برنامه هایم را بگویم وهم نقطه نظراتم .

آن چیزی که در این جلسه مهم است بگویم انگیزه اصلی بنده هست، برای این امدم به صحنه، حقیقت این است که بنده درمورد اینده کشور احساس خطر کردم بااین مدیریتی که حاکم هست وچون بحث از سیاست خارجی شروع شد من مستقیم به سیاست خارجی می پردازم وبعد به مسایل اقتصادی، فرهنگی واجتماعی می پردازم .

یکی از مشکلاتی که ما داریم من موردی صحبت کنم کیس به کیس یا مورد به مورد که قابل لمس برای همه مردم ما باشد کلی صحبت نخواهم کرد نمونه نشان خواهم داد .

یکی از مشکلات ما عدم تناسب شعارهایی است که داده می شود تا عمل شعارها بیشتر جنبه اسطوره پردازی و بنظر من یک مقدار زیادی خیال پردازی در مورد اینده جهان هست ومتاسفانه اینده کشور در حال فرو ریختن است و تمدن دارد از بین می رود و یا اینکه ما مدیریت جهان را می کنیم وامثال ا ینها ، پشتوانه عملی بنظرمن هیچی نیست مثال مسئله ازاد سازی ملوانان انگلیسی، ملوانان انگلیسی به حوزه ما تجاوز کردند نیروهای ما سررسیدند انان را دستگیر کردند وکار افتخار امیزی کردند وباید مورد تایید قرار می گرفتند بعد بلافاصله براساس همین چارچوبی که اشاره کردم ما اول گفتیم اینهاباید اعدام بشوند چه را امدند درسر زمین ما، یک بحران بزرگ جهانی ایجادکردیم بعدا هم تصمیم گرفتیم به تن انها کت و شلوار بپوشانیم و بعد رییس جمهور ما که مسولیتش ومنزلتش متعلق به خودش نیست متعلق به مردم است و متعلق به شماست امد از انها خداحافظی کرد و بایک مراسم که حتی برای سران کشورهای دیگر هم انجام دادیم انها را راه انداختند ورفتند بعد ازنهیبی که ما از انگلستان داشتیم ایا این عزت ملت ما را حفظ کرد من فکر می کنم نه اینجور چیزها هم خسارت می اورد از نظر امنیت ذهنی مردم ما و هم ازنظر عزت انها وهم اینکه سیاست خارجی ما را دچار یک فراز و نشیبی می کند که نمی توانیم با هزینه هایی که می پردازیم مشکلاتمان را حل کنیم .

بعد یک مسافرتی رییس کشور ما داشتند به عراق بدون اینکه معلوم بشود ازکجا و چگونه مطرح کردند که من را می خواهند بربایند یک هزینه زیاد بکنند اگر می ربایند چطور امریکایی هایی بنزین هواپیمای دولتی ما را در انجا تامین کردند ، وبعد ما در عراق رفتیم به منطقه خضرا منطقه ای که تحت تسلط امریکایی هاست در انجا ملاقاتمان کردیم وبعدا با سربازان امریکایی هم عکس گرفتیم برگشتیم همین مسئله در ایتالیا تکرار شد من می گویم که ایا ما باید تصورات خودمان را اینقدر گسترش بدهیم که درحوزه سیاست خارجی ما که مربوط به صحنه منافع ملی ماست این را گسترش بدهیم، آیا این می تواند مشکلات ما را حل بکند یا مشکل ایجاد می کند برای ما و هزینه های گزافی را دارد.

بعد مسئله عربستان پیش می اید آنطوری که بارها گفتند و بنده با واسطه هم شنیدم وانقدر هم گفته شد، من قدیم هم بالاخره مسولیت داشتم خیلی مهم است که چگونه از آدم دعوت بکنند چگونه به یک مسافرتی برود بعد ما از این طرف پیغام دادیم که ما را بخواهید ما را دعوت کنید ما بیاییم وهمه دوستانی که در وزارت خارجه وجاهای دیگر هستند وازملک عبدالله هم بنده نقل قول با واسطه دارم درمورد همین خواست ما برای ا ینکه از ما دعوت بشود که به انجا برویم.

بعد وقتی ما می رویم انجا حالا باید یک نتیجه بدهید برای مسافرتی که ما چنددفعه رفتیم انجا و برگشتیم ، نتیجه باید بگیریم این وضعیت زوار ماست یا رابطه ما با عربستان هست که ایا بهتر شده یا بدتر شده.

بعدا امدید از قول رییس ان کشور علیه وزیر خارجه اش یک صحبتی کردید که بخش قابل توجه ان خاندان و ان وضعیتی که درعربستان هست و حتی برای کشور خودمان مشکل ایجاد کردیم ما می گوییم چرا این هزینه ها راما ایجاد کنیم به حساب کی این کارها را می کنیم ایا اثرش کم است یا زیاد است.

موسوی گفت:صرف اینکه ما صحبت بکنیم و بگوییم که اینها اثری نداشته مسایل را حل نمی کند مردم ما اثرات این سیاست ها را می چشند

عدم امنیت ذهنی خودشان را در اقتصاد و صنعت ، در مبادله ای که با جهان دارند در بی اعتبار شدن گذرنامه هایشان، در سطح بین المللی تحقیر شدن ایرانی ها درسراسر دنیا درک می کنند، ایا یک دولت درمقابل این مسئله ایرانی و ایرانیت برای خودش یک مسولیت دارد یا ندارد.

من می گویم که دولت بسیار بی اعتنا به این نوع مسایلی است که مربوط به رنج و درد و مشکل مردم است واقعا من دلم برای مردم می سوزد با این سیاست هایی که ما داریم و این بلاهایی که سرشان می اوریم ازاین طریق این افراط کاری هایی که ما داریم و اینها را من بر می گردم به آن دید اول که متاسفانه در سیاست خارجی ماست .

بعد مسایل دیگری که مطرح شد، اقای هاشمی گفتم مرد بزرگی است امام هم راجع به ایشان صحبت کرده بود، نقاط ضعف وقدرتش را ایشان می تواند صحبت بکند ولی نباید دیگری، یک کمی سن من هم زیاد است. تو عالم سیاست قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هم بودم مردم یک کمی فکر دارند ما برای اینکه بگوییم خیلی تنها ماندیم سه تا دوره را بهم پیوند بدهند این که سه تا طرز فکر است.

برای اینکه ما درمقابل این طرز فکر قرارداریم خوب مردم این را نمی پذیرد چرا اصلا ما این بحث را می کنیم خوب اقای خاتمی که آدم کمی هم نیست ، ادم سیاسی مطرح در سطح کشور هست ، هشت سال هم رییس جمهوری بوده ْ اقای هاشمی هم همینطور ایشان مجال صحبت و گفت وگو با انها را دارند می توانند در رادیو تلویزیون این صحبت ها را برقرار کنند ماشالله صدا و سیماهم که در اخیتار دوستان هست بطور ظاهر می توانند دعوت کنند در یک میز گردی با انها صحبت بکنند مسایل را حل کنند چه ربطی به عقاید بنده دارد بنده می گویم این سیاست خارجی شما باعث شده که کشور لطمه وحیثیت ما لطمه بییند و این شیر غران ایرانی را در بند بکند هم سیاست خارجی واقتصادی شما ، برمی گردم به یک مسئله دیگر در رابطه با همبستگی ملی ما چه کار داریم می کنیم چه بلایی سردانشگاهایمان و محیط های جوانان و مردم اوردیم که بنده هرجا می روم اعتراض است هرجا می روم می گویند به ما اهانت شده است.این دانشجو را ستاره دار کردیم آنرا دستگیر کردیم ان یکی را دستگیر کردیم آنرا از دانشگاه بیرون کردیم.

بنده یک روشنفکر هم هستم، فردی می اید پانزده بار کتابش چاپ شده ،مجوز از همین دولت گرفته در چاپ شانزدهم جلویش را می گیرند آخر دولت حیثیتی دارد ،نظام ما حیثیتی دارد هر دولتی باید مقید باشد به آن امضاها وحرف هایی که می زند سر حرفش باید بایستد الان شما خود مردم ، خود انتشاراتی ها می دانند این انتشاراتی ها در این چهار سال چند تا بودند به چند تا رسیدند و چند هزار تا کم شدند چه مشکلاتی دارند.

صرف اینکه ما صحبت بکنیم و بگوییم که اینها اثری نداشته مسایل را حل نمی کند مردم ما اثرات این سیاست ها را می چشند

ببینید یک کارهایی می شود که واقعا دردناک است و آدم را اذیت می کند بالاخره همه ما یک هویت اسلامی ایرانی داریم ، انسانی هستیم، شما فکر کنید یک کتاب فروش بدبخت و بیچاره ای که با زور یک بیست جلد کتاب چاپ کرده کافی است که وزارت ارشاد چهارتا از این کتابها را درحبس نگه دارد درچاپ دوم و سومش ورشکست می شود همینطور که دارند ورشکست می شوند خوب این در مقابل نظام قرار می گیرد علت اینکه این همه هنرمند در مقابل دولت هستند برای چیست ، بنده اعتقاد دارم که هنرمندان خیلی سیاسی نیستند و در سیاست روز اصلا وارد نمی شوند اما به تنگ امده اند، مشکل پیدا کرده اند در سطح ملی به دلیل همین سیاستها وحالا خود روحانیت هم از یک طرف دیگر رابطه دولت با روحانیت را ما می بینیم که به چه شکل است، مرجعیت چگونه با دولت روبرو می شود وتوهین هایی که در اموزش و پرورش به پیامبر اسلام شد چه واکنش نشان دادیم تمام اینها یک نوع بدبینی نسبت به دولت ایجاد کرده خوب من می گویم آیا دولت نشسته و فکر کرده که چرا رابطه اش با روحانیت خراب شده چرا رابطه اش با روشنفکران از بین رفته چرا باجوانان ارتباط خودش را ازدست داده ، بنده هرجا که می روم چندی نفری شعار می دهند و جلسه را بهم می زنند و سروکله می زنند وتحریک می کنند، بقیه شعار علیه این نوع سیاست ها می دهند.

حالا در رابطه با سیاست داخلی بنده این را بازتر خواهم کرد که یکی از کارهایی که دولت می کند بنظرم برخلاف نص صریح فرمان هشت ماده ای حضرت امام است. دولت مردم را خودی و غیر خودی می کند این را بخودش جذب می کند و آن یکی را خلاف سلیقه خودش می داند آنرا از این جدا می کند .

مجری: آقای موسوی 21 دقیقه صحبت کردند و آقای احمدی نژاد 23 دقیقه.

اقای احمدی نژاد بفرمایید.

احمدی ن‍ژاد گفت: خیلی ممنونم از اقای موسوی اجازه بدهید باز آن حرفم را تکرار کنم. اقای موسوی من بعضی وقتها دلم می سوزد یک اطلاعاتی را شما مطرح می کنید که می دانم از روی بی اطلاعی است.

من یک موردش را باز می کنم برای اینکه معلوم بشود که اطلاعات شما ازکجاست. دانشجویان ستاره دار ، این ستاره دار از کجا درآمد که اقای موسوی امروز می کوبد در کله این دولت و استنادش هم به حرف یک عده ای است که من نمی دانم این عده کی هستند .

موضوع ستاره دار در زمان اقای معین درست شد سال 80 یعنی زمان دوست جناب اقای موسوی که امروز هم حمایت می کند از اقای موسوی آنها امدند از کارشناسی ارشد دربرابر قبولی ها یک ستاره می زدند یک ستاره یعنی شما دراموزش مشکل دارید، پرونده کم است نقص دارد برو بر طرف کن، دو ستاره یعنی شما یک مشکلی درکمیته انضباطی داشتید تخلفی داشتید مراعات کنید این در زمان جناب اقای معین وضع شد درهمان سال اول این دولت منتفی شد ما نفی کردیم گفتیم این توهین به دانشجو ست وزیر علوم ما این را برداشت ان وقت جالب است اقای موسوی بجای اینکه به دوستانش انتقادبکند به ما انتقاد می کند .

مناظره موسوی و احمدی نژاد

من واقعا متاسفم چطور اینجور شما قاطع قضاوت می کنید .شما می روید دور شما جمع می شوند ما هم می رویم مردم جمع می شوند حرف می زنند دیروز بنده در مشهد بودم این چند صد هزار ادم اینها مردم این مملکت نیستند .چرا شما خیال می کنید انها که برای شما جمع می شوند فقط ادم هستند و مردم ایران هستند اتفاقا شما دارید مردم را جدا می کنید شما دارید ، اینها را نگاه کنید من اینها را اوردم برای اینکه مشاهده کنیدشما فرمودید کتاب بله بنده باشما هم نظرم نامه هم نوشته ام به وزیر ارشاد تذکر هم دادم امارهای ما هم نشان می دهد نسبت به دوره اقای هاشمی و خاتمی ما کمترین میزان را داشتیم ازنظر کنترل من ان را هم قبول ندارم البته نامه مکتوب من خطاب به وزیر ارشاد هست .

اما جناب اقای موسوی جنابعالی هشت سال نخست وزیر بودید تنها یک روزنامه منتقد وجود داشت انهم ازسال 64 راه افتاد، که هفته ای یک یا دو نقد اقتصادی برشما می نوشت که امار ارقامی که من اینجا دارم الان ان نقد ها را تایید می کند که خواهم گفت .

چه فضایی شما برایش درست کردید خود جنابعالی چند بار علیه ان یک روزنامه صحبت کردید. من متن سخنرانی شما را دارم خواهش می کنم مراجعه کنید حافظه تاریخی نباید از دست برود که جنابعالی گفتید که شما در خط دشمنید. شما دارید ضد انقلابی عمل می کنید. شما دارید ضربه به کشور می زنید درحالیکه ان گزارشی که ان روزنامه نقد کرده بود گزارشی بود از برنامه وبودجه خود جنابعالی ،امده بود رفته بود در کمیسیون کشاورزی مجلس یکی ازافرادی که مرتبط بود ان را گرفته بود یک نقدی رویش نوشته بود .

اینقدر فشار اوردید تا بخشی از ان نقدها تعطیل شد اما اینها را ببینید اینها چهار سال تیتر توهین هایی است که به من ودولت شده است ، تهمت ها بنده این ها را تحمل کردم شما در سخنرانیهایتان بنده را به دیکتاتوری متهم کردید این دیکتاتوری کدام دیکتاتوری است زمان اقای هاشمی هم همینطور بود اینکه شما می گویید باهم مقایسه نکنید اتفاقا باید مقایسه کنم زمان اقای هاشمی یک روزنامه منتقد من کاری به مواضع ان روزنامه ها ندارم شخص رییس دولت بارها علیه ان روزنامه موضعگیری کردتا بالاخره صدایش را انداخت در زمان اقای خاتمی هم که معلوم بود کسی مگر می توانست یک کلمه انتقاد کند همان علمایی که جنابعالی می فرمایید یکی شان یک اظهار نظر کرد کاریکاتورش را کشیدند که ما بعدا دیگر نداشتیم که علیه علما کسی کاریکاتور بکشند.

بخصوص درعرصه بین الملل متاسفانه پیروزیهای بزرگ ملت را هم انکار کردند خدمات دولت را بطور مطلق منکر شدند ای کاش به جای این همه تخریب و این تبلیغات سنگین و بی سابقه یک برنامه ای ارایه می شد

موسوی گفت : بعدا بارها شنیدیم که آمریکا دارد از بین می رود، خب اگر این طور هست چرا چهارمرتبه مسافرت کردیم انجا چرا دوتا نامه نوشتیم، چرا دایم دنبال این هستیم که به شکل خاصی با انها صحبت کنیم، پیش رییس جمهوری سوییس رفته صحبت کرده، فکر نمی کنم که یک کسی چنین ریسک بکند و دروغ بگوید که از ما خواسته شده به اوباما گفته شود قبل از انتخابات با ما صحبت کند و مساله رابطه امریکا و ایران بنوعی مشکلاتش حل بشود یا گفت وگو شروع بشود.

خوب آیا این بنفع کشور ماست ، من تند می گویم برای اینکه یک سرفصل هایی بدهم صحبت از سیاست خارجی شروع شد.

اتفاقا ما در زمینه سیاست خارجی هم عزت ملت خودمان را مخدوش کردیم ولطمه زدیم آبروی کشورخودمان را بردیم و هم توسعه داخل کشور خودمان را با مشکل مواجه کردیم ، تنش وسیعی با کشورها ایجاد کردیم.

مسئله هولوکاست را ما مطرح کردیم و دوباره بعد ازاینکه خسارتهایی دیدیم از مجمع عمومی یک مصوبه گذراندند که دیگر این مسئله جرم شد که اگر کسی راجع به هولوکاست صحبت کند، اخیرا هم در سوییس که آن ماجرا پیش امد واقعا تصویرش را من اگر نمی دیدم باورم نمی شد که تا این اندازه اهانت به رییس جمهوری ما که مظهر ملت ماست ومظهر کشورماست، ایشان نباید راضی باشند. من در بندهای بعدی خاطره ای از حضرت امام نقل می کنم که چقدر در زمینه حیثیت جمهوری اسلامی حساس بوده و بعدا آمدیم این را بعنوان یک حماسه مطرح کردیم، چه حماسه ای جز اینکه یک مصوبه دیگر برای هولوکاست دادند جز اینکه اروپا رابطه اش با ا سراییل بد شد بخاطر جنایت غزه اما به دلیل این صحبت ها امد پشت سر اسراییل قرار گرفت ما کجا توانستیم تامین منافع خودمان را درسطح جهان داشته باشیم .

مجری - آقای احمدی نژاد بفرمایید:

احمدی ن‍ژاد گفت: خیلی متشکرم اقای موسوی فکر می کنم اگر تمام قضاوتهای شما براساس این استنادات باشد باید یک تجدید نظر جدی بکنید.

من دوستانه بشما می گویم به شما علاقه مندم این جور قضاوت براساس اطلاعات غلط این بد است.

ملوانان انگلیسی دستگیر شدند، ماجرا اوج گرفت اقای بلر کتبا نامه داد، عذر خواهی کرد و گفت ما سیاست های مان را در رابطه با ایران عوض خواهیم کرد این سند الان در وزارت خارجه موجود است بعد هم ما تفکیک کردیم بنظرمن یکی از زیباترین کارهای جمهوری اسلامی آزادی ملوانها بود انها 27 و28 سال بود از جمله در دوره خود اقای موسوی ما را ضد انسان ،ضد حقوق بشر، خشن و گروگانگیر معرفی می کردند انجا ما امدیم مردم انگلیس را از دولت انگلیس جدا کردیم این کار بنظرمن بهترین کار بود.

در موضوع عربستان برخلاف حرف اقای موسوی که من نمی دانم از کجا این اطلاعات را می اورد درنشست اوپک که ما رفته بودیم اقای ملک عبدالله ابتدا به ساکن ، قبلا هم به من گفته بود که بیایید مکه من دعوت می کنم بیاید، در نشست سران اسلامی من گفتم نه من الان اینجا امدم فرصت ندارم اول دولتم هست ، در اوپک ایشان به من گفت اگر دعوت بکنم می ایی مکه گفتم بله اگر شما دعوت بکنید من می ایم و دعوت هم فقط برای حج بود . سفر سیاسی انچنانی که انتظار داشته باشیم نبود، ضمن اینکه خوب بود اقای موسوی تصاویر را ببینند وقتی ما وارد مطاف شدیم چه موجی در کل مسلمانها درست شد چه سخنرانیها وچه تظاهرات و فریاد ها و اظهار محبت هایی به ملت ایران کردند.

درموضوع هولوکاست خیلی جالب است اقای موسوی در همین عربستان رابطه ما الان چطور است رابطه آقای موسوی چطور بوده من نمی خواهم بگویم در دوره جناب اقای موسوی از گذرنامه وفرودگاه ایشان چه بردند انجا و دستگیر شد وچه بساطی علیه کشور راه افتاد اما همین مقدارمی گویم که رابطه ما با انها قطع شد. یعنی طوری عمل کردند دردوره اقای موسوی که رابطه از اساس قطع شد با عربستان، من تعجب می کنم حالا ایشان نگران رابطه با عربستان هستند بله ماهم نگران هستیم کی دائما مقاله می نوشت برخوردهای تند می کرد جمعی از دوستانی که الان در مشارکت اند و الان در ستاد جناب اقای موسوی فعالیت می کنند اینها اصلا اعتقاد نداشتن .

درموضوع فلسطین اشغالی خوب است که اقای موسوی ذهنشان را ببرند مواضع خودشان را مرور کنند .جناب اقای موسوی صریحا اعلام کردند که ما نیروی نظامی می فرستیم

در کنار مقاومت فلسطین علیه اشغالگران بجنگند، ایشان اعلام کردند که باید رژیم صهیونیستی محو بشود اما اقای موسوی ما بخواهیم وارد این جزییات بشویم و تاکتیک ها را بحث بکنیم ازمسیر منحرف می شویم دیپلماسی عمومی امروز پیشرفته ترین وعلمی ترین کار دیپلماسی است وقتی دشمن مواضع اصلی دنیا را گرفته ما اگر بخواهیم درمیدان ان بازی کنیم که حتما شکست خورده ایم همین کاری که دردوره اقای هاشمی اتفاق افتاد و شما حمایت کردید در دوره اقای خاتمی اتفاق افتاد حمایت کردید ما امدیم خارج از فرمولی که قدرتهای بزرگ طراحی کردند وارد شدیم واین اموزه امام است امام هیچگاه قبول نکرد. فرمولهای انها را اگر می پذیرفتیم انقلاب نباید می کردیم.

کدام سیاست خارجی موفق بوده وکدام ذلت آفریده است. کدام سیاست خارجی استقلال ما را حفظ کرده و کدام بیشتر امتیاز داده و دستاوردی نداشته است؟

درموضوع هسته ای حتما شما اطلاع دارید روشی که در دولت قبل بنام تنش زدایی درپیش گرفته شد بجایی رسید که تمام تاسیسات هسته ای ما بطور کامل تعطیل شد ودوتا قرار داد برملت ما تحمیل شد یکی پروتکل الحاقی بدون مصوبه مجلس و برخلاف قانون اساسی ودو ترتیبات اجرایی ، در پروتکل الحاقی مامورین اژانس ازادند هرلحظه ای ازهرنقطه ایران بازدید کنند هدف چیست ،هدف این است که قدرت دفاعی ما را کشف کنند بدهند دست دشمن ، ودرترتیبات اجرایی یک بندی اوردندکه هر اندیشه و طرحی در ذهن دانشمندان ما درموضوع هسته ای شکل می گیرد قبل از هراقدام باید مامورین اژانس را مطلع کنند سنگین تر ازاین تحمیل برملت نمی تواند باشد در حالی که طبق ان پی تی ما می توانیم هر فعالیتی بکنیم 180 روز قبل از غنی سازی باید اطلاع بدهیم .

تاسیسات تعطیل شد، سنگین ترین تعلیق ، همه تاسیسات پلوم شد دو تا قرارداد پذیرفته شد در همان فاصله جناب اقای موسوی جهت اطلاع حضرتعالی می گویم هفت قطعنامه شورای حکام علیه ما صادر شد درحالیکه عقب نشینی مطلق بود ، قطعنامه شورای حکام به لحاظ حقوقی بسیار مهمتر از قطعنامه شورای امنیت است شورای امنیت قطعنامه اش سیاسی است اعتبار حقوقی ندارد اما شورای حکام قطعنامه اش حقوقی است ما را ملزم می کند که کارهایی را انجام بدهیم ، تمام ادعاهای اژانس در شش سرفصل دردوره این دولت حل و فصل شد و ما نامه اش را از اژانس داریم که گفتند مسایل اساسی ما حل شده است در وسط این بحث ها امریکاییها یک ادعایی کردند انها دارند این را دنبال می کنند که ما هیچوقت انرا به رسمیت نشناختیم در سعد اباد در بروکسل در پاریس چه گذشت جناب اقای موسوی امروز ما هسته ای شده ایم برای سه تا سانتریفیوژ صورت مذاکرات را شما بخوانید چقدر ازاین طرف خواهش می شود امروز بیش از هفت هزار سانتریفیوژ دارد می چرخد اقای بوش بعد از این همه همکاری در افغانستان ودر موضوع هسته ای اعلام کرد ایران محور شرارت است تعجب می کنیم انجا ابروی ایران نرفت ایران را تهدید کرد به حمله نظامی اما امروز چه، همان اقای بوش دراواخر عمر حکومتش اعلام کرد ما دنبال براندازی ایران نیستیم واقای اوباما هم به صراحت اعلام کرد.

احمدی نژاد گفت: 27سال در دوره جنابعالی، جناب آقای هاشمی و جناب آقای خاتمی، آمریکا به دنبال براندازی بود. امروز آمریکا رسما اعلام می کند که ما به دنبال براندازی نیستیم.

کدام سیاست خارجی موفق بوده وکدام ذلت آفریده است. کدام سیاست خارجی استقلال ما را حفظ کرده و کدام بیشتر امتیاز داده و دستاوردی نداشته است.

15 سال اروپاییان می گفتند ، ما می خواهیم گفت وگوی انتقادی کنیم با ایران .هرروز می آمدند و می گفتند که آقا ایران حقوق بشر را رعایت نمی کند.

بنده دو تا سوال کردم راجع به هولو کاست . دوتا سوال تمام نظام حقوق بشر غربی براثر آن زیر سوال رفته است. آنها دارند فریاد می زنند . من تعجب می کنم . اسراییلیان فریاد می زنند . غربیها هم فریاد می زنند . بعضی دوستان هم می گویند آبروی ایران رفت . چطورآبروی ایران رفت. ما که نباید بنشینیم دشمن بیاید درخانه ما . بعد شروع کنیم با او مواجه بشویم.

امروز تهدید برای همیشه از ایران برطرف شده است . البته همه اینها به همت ملت بزرگ . ایستادگی ملت بزرگ . فداکاری ملت بزرگ. رهبری عزیز و عنایات حضرت ولی عصر علیه السلام بوده است.

من تعجب می کنم . آقای موسوی بد نیست یک سفرخارج از کشور بروند و ببینند که دولتها وملتها چگونه ازایشان استقبال می کنند.

در دوره خود ایشان، ایشان چندتا مسافرت خارج ازکشور رفت. آن موقع ایران سرافکنده بود یا الان ، البته نمی خواهم بگویم که آن موقع ایران سرافکنده بود خیر آن موقع هم عزیز بودیم ولی ازدید قدرتهای بزرگ نه.

اگرنگاه جنابعالی (آقای موسوی ) این است که ما باید سعی کنیم چهارتا قدرت بزرگ را راضی کنیم ، این برخلاف نظر امام ، برخلاف منطق و استقلال ماست .

اما اگر نه ما باید با توده های وسیع ملتها و دولتها ارتباط داشته باشیم. در چهارسال بیش از 60 رییس دولت به ایران سفرکرده است .درهیچ دوره ای سابقه نداشته است.ما عزیز نیستیم. 118 عضو جنبش عدم تعهد از برنامه هسته ای ما حمایت کرد.

من حالا اینجا می خواهم بگویم، جناب آقای موسوی سوال می کنم ازشما که درزمان آقای هاشمی تورم شد 5/49درصد، 49میلیارد دلار استقراض خارجی کردیم . بحران های اجتماعی بسیاری از شهرهای بزرگ مارا در برگرفت و عده زیادی کشته شدند ، شما احساس نگرانی نکردید؟ وقتی که تحریم شد و 20 میلیون دلارآقای کلینتون گذاشت مبنی براینکه هرشرکتی که بالای 20میلیون دلار با ایران قرارداد نفتی ببندد، تورم شد 5/49درصد شما(چرا ) نگران نشدید ؟

من با اینها مخالفم من می گویم با رانت بازی و باند بازی و ا ین جور چیزهایی که یک عده ببرند بقیه محروم باشند من با اینها مخالفم جناب اقای موسوی نه با قانون، بنده تابع قانونم ودولت ما قانون مدارترین است

وقتی که جریان برانداز در 18تیر شروع کرد ومی خواست تهران را بگیرد و حرکت کند به سمت مرکز حکومت و علنا هم اطلاعیه دادند و از بیرون ازکشور هم حمایت شدند وبه قول خودشان می خواستند انقلاب مخملی را راه بیندازند شما (چرا ) نگران کشورنشدید؟

مجری برنامه خطاب به احمدی نژاد : آقای احمدی نژاد اگر ممکن است کوتاه ، وقت تان گذشت ...

احمدی نژاد خطاب به میرحسین موسوی گفت: شما نگران نشدید . امروز (به من) می گویید چرا گفته اید هولوکاست. من ازشما سوال می کنم چرا نباید بگوییم هولوکاست.

ما باید بنشینیم و اروپاییان بیایند راجع به حقوق بشرما حرف بزنند یا ما باید بگوییم شما آزادی ندارید. استعمار دارید می کنید . ملتها را دارید خفه می کنید. سیاست خارجی این دولت ، سیاست برآمده از متن مردم . متن خط امام و عزت آفرین است . می بینید . چطورشد که آنها عقب نشینی نکردند . امروز مساله هسته ای ایران در دنیا مساله دست دهم شده است.

درحالیکه که یک روزی اینجا به ما گفتند ،خط قرمز را بگذارید شورای امنیت . خب شورای امنیت هم رفت . عبورکردیم . چکارکردند. تحریم کردند. الان چکارمی توانند بکنند. اصلا مگر می شود از موضع نرمش در برابر مستکبرین ایستاد.

درهمین تهران،آقای موسوی مقاله نوشتند ،دوران امام ،شما سکوت کردید . دولت وقت از آن مقاله نویس حمایت کرد. شما سکوت کردید . شما نگران شدید؟. من به شما علاقه مندم ولی نمی توانم ازاتهامات بی اساسی که به ملت زده می شود یا توهین هایی که به ملت می شود از اینها بگذریم .

میرحسین موسوی گفت: صحبت از خط امام شد . من جا دارد که یک خاطره ای از حضرت امام دراینجا نقل بکنم. یک موقعی اسراییلی ها آمدند و حمله کردند به جنوب لبنان و درداخل کشور همه به این اتفاق رسیدند که ما باید نیرو بفرستیم و به اصطلاح اسراییلها را بیرون کنیم و کنار لبنانیها بجنگیم.

آن موقع شهید همت هم قرارشد که رییس لشکرهایی باشد که قراربود بفرستند. نیروهایی را هم پیشاپیش اعزام کردند که درلبنان بررسی کننند این نیروها باید درکجا مستقربشوند.

مناظره موسوی و احمدی نژاد

آن شبی که فردایش قراربود نیروها فرستاده بشود. بیاد دارم که جلسه روسای سه قوه بود و شهید همیت هم آمده بود. مرحوم حاج احمدآقا هم آمدند و گفتند که خیراست این بحث و بعد گفتند که امام فرمودند راه قدس از کربلا می گذرد یعنی شما بپردازید به جنگتان. چکاردارید به لبنان که نیرو بفرستید به آنجا . راه قدس ازکربلا بگذرد. حالا ما بحث مان برسراین قضیه است.ما می گوییم که نظام تصمیم گرفت که بگوید.برای اینکه با هنجارهای بین المللی سازگار باشد ولی هدف خودش را دنبال کند درمورد اسراییل فقط این حرف گفته بشود که ما موافق این هستیم که همه مردم فلسطین جمع بشوند . حتی آنانی که بیرون از کشور مهاجرت کرده اند.

اینها هرکس یک رای .اعم ازیهودی ، مسلمان ومسیحی رای بدهند و سرنوشت خودشان را خودشان تعیین بکنند. این نیز بطور کامل با هنجارهای بین المللی سازگاراست . جاهای دیگر هم عمل شد. بعد ازجنگهای استعماری .

ما وقتی که به اجتهاد خودمان و بنا به تندروی خودمان . افراط گری خودمان. درموقعیتی که 20سال است این شعار به همین شکل داده می شود . ما می آْییم از این فراتر می رویم خوب همینجاست که مصیبت ایجاد می شود.به عوض اینکه اسراییل را منزوی بکنیم آمده ایم او را بیشتردرمعرض مظلومیت قرارمی دهیم . درهمین دوربان در سویس ، مساله ای که ایجاد شد اروپاییان بعد ازکشتار غزه درمقابل اسراییل بودند داشتند قطعنامه صادرمی کردند و موضع داشتند. آنهم بخاطر موضعگیری واشتباه ما و آن لطماتی که حیثیت ما خورد . همه شان پشت اسراییل بازهم جمع شدند.

آیپک که بزرگترین نهاد صهیونیستی درآمریکاست وجود این سیاست را برای خودش نعمت می شمرد. ما حالا داریم همین را می گوییم که براساس همین چیزی که می گویند نباید خیال بافی بکنیم درمورد مسایل جهانی . واقع بینانه باید عمل بکنیم. با تدبیر باید عمل بکنیم. مشکلی که بنده دارم برسر چیزهای دراز مدت نیست بلکه برسریک سری روشهای اجرایی معمول است.

ببینید آیا وزارت خارجه و مامورین حساس ما و آنهایی که آگاه هستند ونیروهای متفکر ما هستند چه در دانشگاه، چه درخود وزارت خارجه این مساله را تایید نمی کنند و نظیر این را ما یکی دوتا نداریم.

ببینید، بنده یک بحثی کردم، توی همین تبلیغات انتخاباتی هم گفته ام در هرزمینه ای با هرروشی که باشد اگر ما افراط داشته باشیم به دنبالش تفریط داریم .

برای مثال، ما می آییم این صحبت تند (هولوکاست ) را راجع به اسراییل می کنیم یعنی هولوکاست را مطرح می کنیم بدون اینکه به فایده وهزینه آخرش فکری بکنیم مبنی براینکه آیا این ما را به نتایج خودمان می تواند نزدیک بکند یا نه.

نتیجه اش این می شود که یک وقتی مشاهد می شود اوضاع بد شد معاون ما می آید و می گوید ما دوست مردم اسراییل هستیم. آن درمقابل این است. یعنی آن افراط این تفریط را هم می آورد که او تصور بکند که ما دوست هستیم.

ازاین موضع هم دست برنمی دارد ،مگراینکه یک تشری به او آمده باشد مبنی براینکه ایشان عقب نشینی بکند. آنوقت چگونه مردمی که غاصب هستند و تمام سرزمینهای فلسطین را گرفته اند و ما یکباره دوست آنها می شویم . من می گویم که این اظهارنظر درمقابل افراطی است که ما درآنجا کردیم.

حالا شبیه این را ما درمورد مسایل سیاسی واقتصادی هم داریم که کم نیست و حالا من قصد ندارم که راجع به خلیج فارس یا به کشورهای دیگر رفتن صحبت کنم که هرکدام برای ما هزینه های سنگینی را به دنبال داشت.

شما نگران نشدید . امروز (به من) می گویید چرا گفته اید هولوکاست. من ازشما سوال می کنم چرا نباید بگوییم هولوکاست

موسوی گفت:صرف اینکه ما صحبت بکنیم و بگوییم که اینها اثری نداشته مسایل را حل نمی کند مردم ما اثرات این سیاست ها را می چشند

عدم امنیت ذهنی خودشان را در اقتصاد و صنعت ، در مبادله ای که با جهان دارند در بی اعتبار شدن گذرنامه هایشان، در سطح بین المللی تحقیر شدن ایرانی ها درسراسر دنیا درک می کنند، ایا یک دولت درمقابل این مسئله ایرانی و ایرانیت برای خودش یک مسولیت دارد یا ندارد.

من می گویم که دولت بسیار بی اعتنا به این نوع مسایلی است که مربوط به رنج و درد و مشکل مردم است واقعا من دلم برای مردم می سوزد با این سیاست هایی که ما داریم و این بلاهایی که سرشان می اوریم ازاین طریق این افراط کاری هایی که ما داریم و اینها را من بر می گردم به آن دید اول که متاسفانه در سیاست خارجی ماست .

بعد مسایل دیگری که مطرح شد، اقای هاشمی گفتم مرد بزرگی است امام هم راجع به ایشان صحبت کرده بود، نقاط ضعف وقدرتش را ایشان می تواند صحبت بکند ولی نباید دیگری، یک کمی سن من هم زیاد است. تو عالم سیاست قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هم بودم مردم یک کمی فکر دارند ما برای اینکه بگوییم خیلی تنها ماندیم سه تا دوره را بهم پیوند بدهند این که سه تا طرز فکر است.

برای اینکه ما درمقابل این طرز فکر قرارداریم خوب مردم این را نمی پذیرد چرا اصلا ما این بحث را می کنیم خوب اقای خاتمی که آدم کمی هم نیست ، ادم سیاسی مطرح در سطح کشور هست ، هشت سال هم رییس جمهوری بوده ْ اقای هاشمی هم همینطور ایشان مجال صحبت و گفت وگو با انها را دارند می توانند در رادیو تلویزیون این صحبت ها را برقرار کنند ماشالله صدا و سیماهم که در اخیتار دوستان هست بطور ظاهر می توانند دعوت کنند در یک میز گردی با انها صحبت بکنند مسایل را حل کنند چه ربطی به عقاید بنده دارد بنده می گویم این سیاست خارجی شما باعث شده که کشور لطمه وحیثیت ما لطمه بییند و این شیر غران ایرانی را در بند بکند هم سیاست خارجی واقتصادی شما ، برمی گردم به یک مسئله دیگر در رابطه با همبستگی ملی ما چه کار داریم می کنیم چه بلایی سردانشگاهایمان و محیط های جوانان و مردم اوردیم که بنده هرجا می روم اعتراض است هرجا می روم می گویند به ما اهانت شده است.این دانشجو را ستاره دار کردیم آنرا دستگیر کردیم ان یکی را دستگیر کردیم آنرا از دانشگاه بیرون کردیم.

بنده یک روشنفکر هم هستم، فردی می اید پانزده بار کتابش چاپ شده ،مجوز از همین دولت گرفته در چاپ شانزدهم جلویش را می گیرند آخر دولت حیثیتی دارد ،نظام ما حیثیتی دارد هر دولتی باید مقید باشد به آن امضاها وحرف هایی که می زند سر حرفش باید بایستد الان شما خود مردم ، خود انتشاراتی ها می دانند این انتشاراتی ها در این چهار سال چند تا بودند به چند تا رسیدند و چند هزار تا کم شدند چه مشکلاتی دارند.

ببینید یک کارهایی می شود که واقعا دردناک است و آدم را اذیت می کند بالاخره همه ما یک هویت اسلامی ایرانی داریم ، انسانی هستیم، شما فکر کنید یک کتاب فروش بدبخت و بیچاره ای که با زور یک بیست جلد کتاب چاپ کرده کافی است که وزارت ارشاد چهارتا از این کتابها را درحبس نگه دارد درچاپ دوم و سومش ورشکست می شود همینطور که دارند ورشکست می شوند خوب این در مقابل نظام قرار می گیرد علت اینکه این همه هنرمند در مقابل دولت هستند برای چیست ، بنده اعتقاد دارم که هنرمندان خیلی سیاسی نیستند و در سیاست روز اصلا وارد نمی شوند اما به تنگ امده اند، مشکل پیدا کرده اند در سطح ملی به دلیل همین سیاستها وحالا خود روحانیت هم از یک طرف دیگر رابطه دولت با روحانیت را ما می بینیم که به چه شکل است، مرجعیت چگونه با دولت روبرو می شود وتوهین هایی که در اموزش و پرورش به پیامبر اسلام شد چه واکنش نشان دادیم تمام اینها یک نوع بدبینی نسبت به دولت ایجاد کرده خوب من می گویم آیا دولت نشسته و فکر کرده که چرا رابطه اش با روحانیت خراب شده چرا رابطه اش با روشنفکران از بین رفته چرا باجوانان ارتباط خودش را ازدست داده ، بنده هرجا که می روم چندی نفری شعار می دهند و جلسه را بهم می زنند و سروکله می زنند وتحریک می کنند، بقیه شعار علیه این نوع سیاست ها می دهند.

حالا در رابطه با سیاست داخلی بنده این را بازتر خواهم کرد که یکی از کارهایی که دولت می کند بنظرم برخلاف نص صریح فرمان هشت ماده ای حضرت امام است. دولت مردم را خودی و غیر خودی می کند این را بخودش جذب می کند و آن یکی را خلاف سلیقه خودش می داند آنرا از این جدا می کند .

مجری: آقای موسوی 21 دقیقه صحبت کردند و آقای احمدی نژاد 23 دقیقه.

اقای احمدی نژاد بفرمایید.

احمدی ن‍ژاد گفت: خیلی ممنونم از اقای موسوی اجازه بدهید باز آن حرفم را تکرار کنم. اقای موسوی من بعضی وقتها دلم می سوزد یک اطلاعاتی را شما مطرح می کنید که می دانم از روی بی اطلاعی است.

من یک موردش را باز می کنم برای اینکه معلوم بشود که اطلاعات شما ازکجاست. دانشجویان ستاره دار ، این ستاره دار از کجا درآمد که اقای موسوی امروز می کوبد در کله این دولت و استنادش هم به حرف یک عده ای است که من نمی دانم این عده کی هستند .

موضوع ستاره دار در زمان اقای معین درست شد سال 80 یعنی زمان دوست جناب اقای موسوی که امروز هم حمایت می کند از اقای موسوی آنها امدند از کارشناسی ارشد دربرابر قبولی ها یک ستاره می زدند یک ستاره یعنی شما دراموزش مشکل دارید، پرونده کم است نقص دارد برو بر طرف کن، دو ستاره یعنی شما یک مشکلی درکمیته انضباطی داشتید تخلفی داشتید مراعات کنید این در زمان جناب اقای معین وضع شد درهمان سال اول این دولت منتفی شد ما نفی کردیم گفتیم این توهین به دانشجو ست وزیر علوم ما این را برداشت ان وقت جالب است اقای موسوی بجای اینکه به دوستانش انتقادبکند به ما انتقاد می کند .

اولا بنده دوست داشتم که اقای احمدی نژاد موفق باشند در کارهایشان وبنده وارد این عرصه نشوم واگر چنین اعتقادی پیدا می کردم قطعا برخوردم لازم می دیدم که در ان کاری که هستم باشم و وارد این عرصه نشوم

من واقعا متاسفم چطور اینجور شما قاطع قضاوت می کنید .شما می روید دور شما جمع می شوند ما هم می رویم مردم جمع می شوند حرف می زنند دیروز بنده در مشهد بودم این چند صد هزار ادم اینها مردم این مملکت نیستند .چرا شما خیال می کنید انها که برای شما جمع می شوند فقط ادم هستند و مردم ایران هستند اتفاقا شما دارید مردم را جدا می کنید شما دارید ، اینها را نگاه کنید من اینها را اوردم برای اینکه مشاهده کنیدشما فرمودید کتاب بله بنده باشما هم نظرم نامه هم نوشته ام به وزیر ارشاد تذکر هم دادم امارهای ما هم نشان می دهد نسبت به دوره اقای هاشمی و خاتمی ما کمترین میزان را داشتیم ازنظر کنترل من ان را هم قبول ندارم البته نامه مکتوب من خطاب به وزیر ارشاد هست .

اما جناب اقای موسوی جنابعالی هشت سال نخست وزیر بودید تنها یک روزنامه منتقد وجود داشت انهم ازسال 64 راه افتاد، که هفته ای یک یا دو نقد اقتصادی برشما می نوشت که امار ارقامی که من اینجا دارم الان ان نقد ها را تایید می کند که خواهم گفت .

چه فضایی شما برایش درست کردید خود جنابعالی چند بار علیه ان یک روزنامه صحبت کردید. من متن سخنرانی شما را دارم خواهش می کنم مراجعه کنید حافظه تاریخی نباید از دست برود که جنابعالی گفتید که شما در خط دشمنید. شما دارید ضد انقلابی عمل می کنید. شما دارید ضربه به کشور می زنید درحالیکه ان گزارشی که ان روزنامه نقد کرده بود گزارشی بود از برنامه وبودجه خود جنابعالی ،امده بود رفته بود در کمیسیون کشاورزی مجلس یکی ازافرادی که مرتبط بود ان را گرفته بود یک نقدی رویش نوشته بود .

اینقدر فشار اوردید تا بخشی از ان نقدها تعطیل شد اما اینها را ببینید اینها چهار سال تیتر توهین هایی است که به من ودولت شده است ، تهمت ها بنده این ها را تحمل کردم شما در سخنرانیهایتان بنده را به دیکتاتوری متهم کردید این دیکتاتوری کدام دیکتاتوری است زمان اقای هاشمی هم همینطور بود اینکه شما می گویید باهم مقایسه نکنید اتفاقا باید مقایسه کنم زمان اقای هاشمی یک روزنامه منتقد من کاری به مواضع ان روزنامه ها ندارم شخص رییس دولت بارها علیه ان روزنامه موضعگیری کردتا بالاخره صدایش را انداخت در زمان اقای خاتمی هم که معلوم بود کسی مگر می توانست یک کلمه انتقاد کند همان علمایی که جنابعالی می فرمایید یکی شان یک اظهار نظر کرد کاریکاتورش را کشیدند که ما بعدا دیگر نداشتیم که علیه علما کسی کاریکاتور بکشند.

احمدی نژاد گفت:باز برای اینکه جنابعالی بدانید ، یک دانشیاردانشگاه ما ، پژوهشگر نمونه کشور ما علیه سیاستهای پژوهشی یک مقاله نوشت . آنچنان مدیریت دانشگاه اورا له کرد . توهین کرد. یک عده ای را راه انداخت .. مرگ براو مرگ براو ...

حالا اینکه من می گویم،آقای موسوی،آقای هاشمی و آقای خاتمی حرف درستی است.

شما سخنرانی دخترآقای هاشمی درجلسه ای که همسرشما وجناب آقای خاتمی هم حضور دارند را ببینید. ایشان قشنگ تشریح می کند و می گوید : دوره اصلاحات ادامه راه سازندگی است. دراین دولت آسیب دیده است . ما آقای موسوی را می خواهیم برای اینکه استمرار همان راه است. یعنی اشرافیتی که جناب آقای هاشمی دراین کشور پایه گذاری کرد ، قرار است ادامه پیدا بکند.

الان نگرانی . آقای موسوی مردم هم می دانند . جنابعالی فرمودید افتخارمی کنید به حمایت آقای هاشمی . معنایش چیست. بالاخره یک معنایی دارد.باور ما این است که صحنه گردان اصلی آقای هاشمی است.

بالاخره ما می بینیم رییس ستاد انتخاباتی چه کسی است واینها کجا می روند وجلسه می گذارند و چگونه ارتباطاتشان را برقرار می کنند.

شما نفرمایید که ارتباطی نیست. مگر می توانیم چشمان را ببندید مگرملت می تواند چشم خود را ببندد.این حلقه ها چه شده است.

دراین دولت چه خبراست ؟ اینها فقط تیترهاست.320هزارتیتر توهین آمیز علیه دولت. ما نه یک روزنامه ای را بستیم. نه فشارآوردیم. هنوز هم دارند می نویسند و به حمایت ازشما علیه ما بدتردارند می نویسند.

بحث های فراوانی کردید شما علیه این دولت. ما می خواهیم مقایسه ای داشته باشیم بین سه دولت که یادمان نرود چه بود درسه دولت . امروزچی شده است . شما فرمودید رابطه با روحانیت. شما بالاخره چند بار رفتید پیش مراجع . عددش را بگویید که بنده ومردم هم بدانیم. رابطه این دولت با علما رابطه بسیارخوبی است. شما چه ادعایی می کنید. معنایش حریت نیست. نقض حریت نیست . رابطه رابطه بسیارخوبی است ولی من تعجب می کنم . کسانی که نگاهشان و نظرشان را نسبت به مسایل اصلی وفکری بیان نکرده اند چطورمی روند روی این مسایل جزیی انگشت می گذارند و می خواهند نتیجه کلی بگیرند. شما دولت را به بی قانونی و دیکتاتوری متهم کردید. دوره خودتان را یادتان هست، جنابعالی آقای موسوی . بر خلاف قانون اساسی آن حداقل اختیارات رییس جمهوری را با فضا سازی سیاسی از او گرفتید.

شما باید وزیران خودتان را می بردید رییس جمهور تایید بکند. برای اینکه اختلاف نظرداشتید کاری کردید امام وارد شد و امام یک گروهی را گذاشت برای اینکه وزرا تعیین بشوند. یعنی عملا اختیار رییس جمهور از دست رفت.

دربین نمایندگان مجلس کسی آیا جرئت داشت علیه شما حرف بزند. یادتان هست که دوستانتان چه کردند. یکبار نمایندگان به شما رای منفی دادند. رای هم مخفی بود. اسامی اینها را رفتند استخراج کردند، اعلام کردند . اینقدرعلیه اینها اسلام آمریکایی ، اسلام آمریکایی گفتند که بعضی ازاینها اصلا خانه نشین شدند.این فضای تحمل. دولت بعدی هم همان است.

شما می گویید نظر نظام آن بوده است . خوب الان نظرنظام این است . شما چرا خودتان را جای نظام می نشانید. بنده موضع گیری کردم علیه ماجرای هولوکاست . رهبری هم تایید کرد. ملت هم تایید کردند. کی هست اینجا توی نظام که می گویید نظام تصمیم دیگری گرفته است. اگر از دید مردم صحبت می کنید . بالاخره مردم درشرایط مختلف مواضع خودشان را اعلام کردند . شما دولت را به بی قانونی متهم کردید. من نمی خواهم وارد این بشوم که 95 میلیارد تومان ازحساب بانک مرکزی دردولت شما بدون مصوبه مجلس برداشته شد . درتعطیلات تابستان وقتی مجلس آمدید دعوایی درکشور درست شد.

مجری برنامه : آقای احمدی نژاد وقت شما تمام است.

احمدی نژاد : ده دقیقه تمام است ؟ پس یک جمله را اجازه می دهید بگویم .

احمدی نژاد خطاب به موسوی گفت:من می خواهم یک مقدار راجع به این مدارک دانشگاهی صحبت کنم . شما آقای خاتمی را دکتر خطاب کردید. می دانید طبق مقررات ما کسی می تواند خطاب دکتر بشود که دکترای قطعی دانشگاهی داشته باشد یا حداقل امتحان جامع را گذرانده باشد . ایشان لیسانس فلسفه است، محترم هستند. اما بالاخره شما بیان کردید. آیا من می توانم راجع به پرونده آموزشی یک خانم صحبت کنم . بگویم؟

مجری : آقای احمدی نژاد وقت شما تمام شد.

احمدی نژاد : دوربعد صحبت کنم .

مجری : بله . دوربعد . خیلی متشکرم.

میرحسین موسوی گفت: بنده می خواهم بگویم یکی ازمشکلاتی که درکشور ما الان هست شبیه همین روشی است که الان دراین صحنه با آن روبرو هستیم . مثل پرونده سازی . دنبال یک واژه هایی گشتن. مثلا مسایلی مثل وزیر کشور و دولت را داریم که اگررییس دولت نمی دانسته که این فوق دیپلم هست و خودش را دکتر جا زاده خوب این نشان می دهد که ضعف اطلاعات داشته است و اگر فکر می کرده دارد و... خوب آن یک معنای دیگری دارد که خدای نکرده ذهنم نمی خواهد آنجا برود و بعد ما می آییم براساس این هم درمقابل مجلس قرارمی گیریم، هم درمقابل مردم قرارمی گیریم و یا پایان نامه های دانشجویان را به عنوان خلاف کاری قلمداد می کنیم. بعد همین فرد را آنقدر مورد اعتماد خودمان قرارمی دهیم که برخلاف قانون یک معامله چند ده میلیارد دلاری ، موقعی که ایشان وزیر کشوراست دردفتر ایشان مشغول مذاکره و گفت وگو می شود که مسایل آن درروزنامه ها مطرح شد .

بنده نمی خواهم بگویم که ایشان خدای ناخواسته می خواهد خودش دیکتاتور باشد ولی فرض بکنید که هشت سال یک دولتی بیاید واین قانون را رد بکند و بگوید خوشم نمی آید. آن یکی را دوست ندارم. آن یکی به نفع کشورنیست .آن یکی اختیارات مرا محدود می کند

بعدا نوبت به یک معاون دیگر ایشان رسید. یک روز من از جلوی وزارتخانه رد می شدم ، رفتم دوستم را ببینم دیدم که اینها مشغول مذاکره با رییس فلان کمپانی هستند و من هم وارد بحث شدم.

خوب تمام اینها نوعی از ظن را در جامعه ایجاد می کند که خیلی ناراحت کننده است ویکی از دلایل این مشکلاتی که دولت فعلی پیدا کرده همین نوع رفتارهاست . بعد وقتی که مقاومت هم کارسازی ندارد بعد یک وزیر دیگر مطرح می شود که هنوز پرونده ای دارد در رابطه با اردبیل. خودش یک محل سوال است واین ثروت چند صد میلیارد تومانی . بعد در حساسترین پست گماشته می شود برخلاف خط و روشی که حضرت امام ترسیم کرده بود که وزیران را از بین چه کسانی انتخاب بکنید.

حالا من خیلی سریع برمی گردم به همان چیزی که ایشان به عنوان قانون گریزی به آن اشاره کردند. بله ، یکی ازدلایل اصلی حرفهای من هم همین است . چرا که بنده معتقدم که اسبتداد صغیر به دلیل پشت کردن به قانون پیش َْآمده است . بنابراین عادت دادن مردم مقدمه اش اینجور شد که می شود قانون را شکست.

رضا خان دراین کشور موقعی روی کارآمد که مردم را بتدریج عادت دادند به اینکه قوانینی که مجلس می گذراند براساس هرچیزی، حالا حقوق بشر بگیریم و...، پشت سرگذارده شد. بنابراین من اینجا موارد بسیارسنگین وزیادی دارم مبنی براینکه دولت نه یک مورد نه دومورد، بلکه بارها بطور علنی در مقابل قانون ایستاده است و این بودکه من واقعا احساس خوف کردم.

بنده نمی خواهم بگویم که ایشان خدای ناخواسته می خواهد خودش دیکتاتور باشد ولی فرض بکنید که هشت سال یک دولتی بیاید واین قانون را رد بکند و بگوید خوشم نمی آید. آن یکی را دوست ندارم. آن یکی به نفع کشورنیست .آن یکی اختیارات مرا محدود می کند.

خوب درآنصورت چی درکشور باقی ماند ، اگر همه مردم کرخت بشوند وعادت کنندکه برای مدت هشت سال قانون اجرا نشود.

موسوی گفت: هشت سال ما در کشور طوری عمل کنیم که رییس دولت و دولت قوانین را پشت سر خودشان بیندازند خوب بعد از هشت سال من نمی گویم دراین دولت یک فراز و نشیبی بشود یا کسی درصحنه ازهمین حس استفاده بکند.

بنده اینجا به خودداری از اجرای برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کنم ، بنده نمی دانم که دولت می تواند که با یک قانون اینطور رفتار بکندخوب یک قانون دیگری را باید جانشین بکند و ببرد مجلس و تصویب بکند تا بتواند از ان بگذرد.

انحلال غیر قانونی شورای عالی و خودداری از اجرای مصوبه مجلس وهمچنین مصوبه تشیخص مصلحت، دولت پایش را دریک کفس کرده که من اجرا نمی کنم دوست ندارم حالا هزاربهانه می اورد من فکر نمی کنم از مجمع تشخیص مصلحت ما دیگر مرجعی بالاتر داشته باشیم که رای رهبر انقلاب هم پشت ان هست و حتی انقدر مهم است که براساس مصلحت می تواند از مشکلاتی که شرعی داریم فراتر برود وانجا همه تصویب کردند، مصوب شد که هیجده تا از این شوراهایی که دولت منحل کرده به جای اساسی خودش برگردد و دولت هنوز هم که هنوز هست این را اجرا نکرده یکی شورای پول واعتبار است بنده به مردم می گویم که این تورم 25 درصدی یک دلیلش همین عدم برگزاری شورای پول واعتبار است یک دلیلش این هست که دولت می خواهد تمام این اختیارات بانکها و تمام موسسات زیر دست خودش باشد کسی دخالت نکند، نماینده دادستانی نباشد، نماینده بخشهای مختلف نباشد نماینده بخش خصوصی نباشد خوب نتیجه اش این تورم واین وضعیت اقتصادی می شود که همه دادشان بالا است، صنعت درحال خوابیدن ، تورم 25درصد واین نتیجه اش است ونقدینگی دو ونیم برابر وضعیتی است از زمانیکه دوستان دولت را در اختیار گرفتند ، هزینه کردن غیرقانونی از بودجه عمومی که بنده نمی خواهم این مسئله را بگویم ،می گویم به صورتجلسات مجلس نگاه کنید و گزارش دیوان محاسبات عمومی که یکی از مهمترین سازمان های نظارتی کشور است .

انحلال سازمان برنامه و بودجه که مستندات قانونی آن هست بنده دراین زمینه حساسیت دارم دلیلش این است که من حسی داشتم زمان مسوولیت خودم که یک عده ای ممکن است با برنامه مخالف باشند یک عده از اول انقلاب با برنامه مخالف بودن می گفتم شما بخدا توکل کنید بالا نعمت خدا می ریزد بر سرشان اصلاخوششان نمی امد می خواستند تک روی کنند.

به همین دلیل احساس خطر ، بنده در مجلس بازبینی قانون اساسی سخنگوی بخش کمیسیون اجرایی بودم مسئله امور استخدامی و برنامه و بودجه مخصوصا پیشنهاد بنده است که در قانون اساسی ما بیاید جالب اینجاست تنها سازمانهایی است که در قانون اساسی امده ، خوب دوستان امدند این را منحل کردند وتبدیل کردن به یک معاونتی که یقینا هیچگونه اختیاراتی نمی تواند داشته باشد.

زیر پا گذاشتن قانون مالیات مستقیم اگر لازم باشد جزییاتش را بنده بخوانم ودستور توقف اجرای قانون مالیات برارزش افزوده که اصلا دراختیار دولت نیست که چنین کاری انجام بدهد .

عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری ، من لیستی می خوانم و مراحل بعدی ممکن است دانه دانه بگویم، الحاق غیرقانونی سازمان حج وزیارت به سازمان میراث فرهنگی وگردشگری ،وقتی رهبری دخالت کردن این مسئله برگشت آن هم بصورت صریح درصورتی که مشخص بود این کار غیر قانونی است ونمی باید صورت بگیرد.

بی اعتنایی آشکاربه احکام قانون دادگاهها، بنده یک موردی دارم ، وزیر علوم درمقابل دیوان عدالت اداری که حکم داده و صریح می گوید اصلا این کار را نکند اما افتخار می کند و می گوید که من به این رییس دانشگاه که فردی انقلابی و جانباز بود گفتم در صورت اخراج نیز با ورود این متخلف به دانشگاه مخالفت کند و در مورد این موضوع رسانه ها به حمایت ازرییس دانشگاه نپرداختند. بعد اینجا گفته شده چطور شده چند بار گفته شده که وضعیت این استاد چه هست ایشان صریحا این نامه را نوشته خوب ایشان ممکن است با این فرد مخالف باشد برود از راههای قانونی راه حل پیدا کند که نباشد در انجا ولی بی اعتنایی اشکار به مدرک جعلی اقای کردان و حمایت و نقض اشکار قانون ممنوعیت تصدی بیش از شغل است

من فکر می کنم که دوستان عوض اینکه بروند پرونده سازی کنند وچیزهایی که جواب دارد دنبال این مسایل بروند بهتر است، بروند دنبال حل مسایلی که مشکلات کشور را حل بکنند وکشور را نجات بدهد از بحرانهایی که هست بنده واقعا صادقانه و بدون هیج نوع شیله وپیله یکی ازدلایل اصلی یکی ازمهمترین انگیزه های من از ورود به صحنه انتخابات همین مسایل گریز از قانون بوده، می خواهم به مردم این را بگویم که اگر دولت چند بار نه یکبار گوید اشتباه کردم ولی دایم این را روش ادامه دهد از جایی که با سلیقه اش مخالف است درمقابل قانونی که مجلس تصویب کرده آن هم مجلسی که تا اندازه زیادی با خود این رییس جمهوری کاملا همسو است بایستد بعد از یک مدتی مردم به این مسئله حساسیت خودشان را از دست می دهند ایا اجساس خطر برای کشور نمی کنند ایا کشور روی پای خودش می ماند؟

مجری : اقای موسوی 30 دقیقه و 51 ثانیه صحبت کردند و آقای احمدی نژاد 34دقیقه و17 ثانیه.

احمدی نژاد گفت :من باید دوباره تکرار کنم آن جمله قبلی را درباره قضاوت های جناب اقای موسوی ، این دولت قانون را زیر پا گذاشته، شما استنادتان فقط به یک مصوبه مجلس است آن هم قانون شوراهاست، شورای نگهبان می گوید این خلاف قانون اساسی است مجمع تشخیص می پذیرد اگر شما می خواهید قانون را اجرا کنید و واقعا معترضید شما دو خط بنویسید به دیوان عدالت اداری ما قانون داریم که اگر دولت برخلاف قانون عمل کرد می اید باطل می کند.

بگذارید دوتا عدد بدهم .

برای وارد شدن به این دوراز انتخابات من هیچ انگیزه ای نداشتم.درمدت چهارسال دولت فعلی هم من هیچ سخنی نگفتم . فقط دیدم شما دارید کشور را به خطرمی اندازید

مجری : اقای احمدی نژاد شما 8 دقیقه بیشتر فرصت ندارید.

احمدی نژاد شما ادامه بدهید سه تا چهار ساعت بگذارید بالاخره آقایون دارند همه باهم حمله می کنند و می زنند، 45 دقیقه فرصت می دهید سه نفر در برابر یک نفر ،اشکال ندارد.

طبق اسنادی که ما داریم در دولت قبل تعداد مصوباتی که باطل شده است 303 تا است در دولت ما 157 تا ، مصوباتی که ا ز ما توسط دیوان عدالت اداری باطل شده 3/2درصد و دولت قبل شش ونیم درصد ، کی بیشتر تابع قانون است و اصلاحاتی که ما انجام دادیم درایرادات مجلس بیشترین است اتفاقا ما داریم عین ان قانون مصوب مجمع را اجرا می کنیم شما با دو تا حقوقدان صحبت کنید توجیه می کنند شما را اگر فکر می کنید واقعا ما داریم نقض قانون می کنیم یک یادداشت می دهید دیوان عدالت اداری این قانون اساسی ماست هرکس هرجایی بود این را باطل می کند و الا اینکه در فلان جا این اتفاق افتاد بله یک کشور بزرگی است در گوشه و کنار در دوره شما مگر کم از این اتفاقات افتاد ما دنبال پرونده سازی هستیم .

ماجرای کردان به این ترتیب است که دردهه هشتاد یعی ازسال 70 به بعد اتفاقا در دوره اقای هاشمی که حامی جناب اقای موسوی است یک موجی درمدیران درست شد که همه می خواستند دکترا بگیرند دانشگاه ازاد هم پشت قضیه بود دکترا صادر کرد پشت سر هم یک موج درست شد کردان هم یکی مثل همان ها ، من در مجلس گفتم این جور مدارک را من ارزشی برایش قایل نیستم استاد دانشگاه دکترا باید کسی باشد شب نخوابی کشیده باشد زحمت کشیده باشد این همه افراد درکشور دارند زحمت می کشند برای درس من گفتم هیچکدام ازاینها را قبول ندارم ، می شود فهرست را بیاوریم چقدر از ادم ها دوره اقای هاشمی وموسوی همینطور رفتند دکترای قلابی گرفتند اقای کردان هم یکی اش حالا یک دانه را روش انگشت گذاشتند. من در مجلس گفتم این را قبول ندارم مدرک را بگذارید کنار عملکرد ایشان را بیاورید راجع به یک کس دیگر که می گویند صدها میلیارد من نمی دانم واقعا یک کسی بوده فرمانده لشکر بعد در دوره اقای هاشمی و اقای خاتمی رفته در کار اقتصاد پولدار شده زمانی که پولدار بود من بهش گفتم بگذار کنار بیا تو دولت امد اما جناب اقای موسوی بسیاری ازمدیران شما و اقای هاشمی با دست خالی آمدند و با یک امتیاز دلار هفت تومانی و با واردات و صادرات میلیاردر شدند.

احمدی نژاد گفت:اقای صفایی فراهانی مدیر دولت شماست از دولت شما پولدار شده فهرست بلندی است من نمی خواهم اینجا اسم ببرم شما می گویید میلیادر شدند، پسرهای اقای هاشمی چکار می کنند در کشور کدام یک از وزرای بنده در دوره وزارتشان میلیاردرشدند یا رانتی را خوردند یا ملکی را گرفتند.

من فهرستی دارم از زمین هایی که مدیران گرفتند برایتان بخوانم 40 هکتار، 50 هکتار، 80 هکتار و 400 هکتار در دوره واگذاری بیشترین مشکلات ما درکارگاهها برای واگذاریهای دوره قبل از این دولت است کی گرفته کسانی که الان دارند از جنابعالی حمایت می کنند این هزینه سنگین تبلیغاتی شما ازکجا می آید.

آقای موسوی من دوست دارم شما را ، این چه نحوه هزینه کردن است از کجا می اید. یک مورد رشت الکتریک بدون هیچ مزایده ای دادند به دوستان جناب اقای کرباسچی ، همسر اقای کرباسچی و همسر اقای قبه ، کارخانه را از بیخ تراشیدن زمینش را بفروشند و دهها مورد اینطور ، 400 هکتار زمین در هرمزگان گرفتند مردم برای دو هکتار و چهار تا جوان بتوانند بروند سرکار لنگند.

بی قانونی اینهاست جناب اقای موسوی استات اویل بی قانونی است که طرف می اید اینجا محاکمه می شود و محکوم می شود از زندان فراری داده می شود و می رود خارج و تهش پسر اقای هاشمی است .

بی قانونی در پسران بعضی از همین اقایانی است که امروز از شما حمایت می کنند .پسر اقای ناطق چطوری میلیاردر شد خود ، اقای ناطق چطوری دارد زندگی می کند اینها حامیان شما هستند بی قانونی انهاست جناب اقای موسوی ما قانون را نمی پذیریم؟ یک مورد هم نمی توانید بیاورید. من اینجا پرونده ای دارم برای یک خانم شما می شناسید در تبلیغات انتخاباتی کنار شما می نشیند،برخلاف همه قوانین کشور همزمان که کارمند بوده دو تا رشته فوق لیسانس خوانده در دانشگاه ازاد دکترا گرفته بدون کنکور و بعد در رشته غیر مرتبط دانشیار شده استادیار شده بدون اینکه شرایطش را داشته باشد رییس دانشگاه شده اینها بی قانونی است .

من با اینها مخالفم من می گویم با رانت بازی و باند بازی و ا ین جور چیزهایی که یک عده ببرند بقیه محروم باشند من با اینها مخالفم جناب اقای موسوی نه با قانون، بنده تابع قانونم ودولت ما قانون مدارترین است ، من وارد آمار نشدم برای اینکه درهمین دوره ای که می گوید اقتصاد ضربه خورده بهترین وضعیت اقتصاد نسبت به قبل است نسبت به دوره شما که عالی است نسبت به قبلی ها هم ، اینجا گزارش هست دقیق ، اماری است که منتشر شده اما من سواال می کنم گزینش ها را امام در زمان چه کسی منحل کرد در زمان ما یا زمان شما . یک خاطره عرضم تمام ، اقای مهندس نقره کار باجناق جنابعالی دعوت کرد، رفتیم جزو تجدید نظر گزینش پرونده هایی را می دادند به ما یک دختر خانمی امد بهش می گویند فلان سوال را جواب بده اگرجواب می داد می گفتند خیلی مسلط بود باطل اگر جواب نمی داد می نوشتند ، این ها را من دیدم با چشم خودم فرمان هشت ماده ای برای جنابعالی صادر شد نه برای این دولت شما بگویید چقدر آن را اجرا کردید.

مجری : اقای موسوی بفرمایید ، 12 دقیقه وقت دارید.

موسوی گفت:خوب صحبت های مختلفی می کنند که واقعا من نمی دانم چطوری می خواهند جواب بدهند یکی از مشکلات صحبت کردن با اقای احمدی نژاد هست یک چیزهایی است که یک کمی غیر عادی وغیره منتظره است، ایشان می گوید شما به دیوان عدالت اداری نامه بنویسید فلان مصوبه را لغو کند ( احمدی نژاد شما ادعا می کنید غیر قانونی بوده ) موسوی وقت من را نگیرید ، ببینید همین روحیه شما که الان خود صدا و سیما هم می دانند که کی ها هستند تو رجانیوز در اینجا هستند ما می دانیم چطوری اینجا عمل می کنند، می گویند چیزی بنویسید دیوان عدالت اداری ایا راه برخورد با مجلس یا مجمع تشخیص مصلحت این است جایی که ریش سفیدهای نظام انجا نشسته اند جایی که پشت سرش مشروعیتش را از کل قانون اساسی و رهبری می گیرد ایا به این ترتیب مسئله کشور را می شود اداره کرد من می ترسم مشکل هم سر همین قضایاست در یک چیزهایی که بین هست طوری عمل بکنیم ، طوری حرف بزنیم که اول برویم به سمت اشتباه و اینجا می خواهیم اصلاح کنیم همین است که منجر به دیکتاتوری می شود ایشان می گوید چرا می گویند من دیکتاتور هستم من نگفتم دیکتاتور هستید ولی این روش قطعا به دیکتاتوری می انجامد که شما رای خودتان را به جمع مجمع تشخیص مصلحت بتوانید ارجحیت بدهید و از رای مجلس هم بالاتر بدانید.

موسوی: برای مردم باید تولید ایجاد کنیم. کارایجاد بکنیم . تولید ملی وصنعت خودمان را تقویت بکنیم تا شاهد برخی نابسامانیها نباشیم

بحث اسامی را بردند ما فکر می کنیم واقعا شایسته یک مسوول دولت نیست که کسانی را که محکوم نشده اند در قوه قضاییه نام انها مطرح شود، این جرم است ما اینجا نام ببریم بدون اینکه قدرت دفاع از خودشان داشته باشند شما یک افرادی را دارید مورد حمله قرار می دهید که دراین صحنه حضور ندارند و آن را قاطی سرنوشت بنده می کنید، ظاهرا چیزی ازبنده نداشتید امدید حالا وصل کردید من را به دو دولت قبل ، من بدون اینکه بخواهم از انها دفاع بکنم واقعا به انها حق می دهم که ازدست شما عصبانی باشند مردمی که این صحنه را نگاه می کنند این را نپذیرند از رییس جمهورشان که یک شهروند را شما فکر نمی کنید که اقای هاشمی چکارکرده دراین مملکت یا خاتمی چکارکرده رییس جمهور بودند کی بودن ولی شما بعنوان یک شهروند هم باید به ایشان حق بدهید در جایی که نمی توانند از خودشان دفاع بکنند در یک جمع 50 میلیونی که حداقل امروز مردم دارند این صحنه را نگاه می کنند شما متهم می کنید ، اسم خانواده شان را می برید، بچه ها یشان را نام می برید کسان دیگری را نام می برید بنده می گویم قوه قضاییه حکمتش این است و اقای احمدی نژاد اینک می گویم بدانید قوه قضاییه در جهان معنایش این است وقتی کسی را محکوم می کند یعنی بقیه ملت بری هستند این اصل اسلامی است شما از اول کار خودتان شروع کردید گفتن که هزاران مفسد دراین کشور است پرونده را می خواهم باز کنم اسامی را می خواهم نام ببرم رییس بانک پارسیان رابرداشتید لجن مالش کردید بعد مشاورخودتان کردید ودیگران را همینطور خوب اینها گناه دارد ما مسلمان هستیم ما متدین هستیم ما به خدااعتقاد داریم نمی توانیم افراد را همینطور نام ببریم و متهمشان بکنیم.

در مورد واگذاری هکتاری ، اگر این کار را کرده اند خیلی کار بد وغلطی بوده اما چه ربطی به بنده دارد شما می گویید چرا از من حمایت می کنند بنده گفتم هرشهروند یک ستاد ، مثل بعضی دوستانی که بنرهایشان همه سطح جهان را پوشانده و از تمام امکانات دولتی استفاده می کنند از ادارات و از خود وزارت کشور استفاده می کنند از صدا وسیما استفاده می کنند بنده استفاده نکردم در انجا را باز کردیم روی همه ، هسته خیلی سالمی داریم که یک نفر راجع به ان هسته نمی تواند حرف بزند افراد بسیار وارسته بسیار معتقد و مومن درانجا هستند اگر بودن الان شما نام می بردید شما روحیه تان اینطوری هست انها را معکوس می کردید ولی نیستند آنها ادم های وارسته ای هستند درها را باز گذاشتیم هرکه از ما حمایت می کند، استقبال می کنیم هیچ دلیلی ندارد که استقبال نکنیم ازهمه ملت استقبال می کنیم که از بنده حمایت بکنند رای بدهند تا تغییر ایجادبکنیم بنده این را گفتم الان هم می گویم به همه مردم می گویم اگر بخواهید این فضا عوض بشود اینجوری راحت دیگران را معکوس بکنند ،ایشان جلوی بنده عکس خانم بنده را می گیرد که این را اینجوری کردن اینجوری کردن ایشان مهمترین روشنفکر زن این کشور هست ده سال برای دکترای علوم سیاسی زحمت کشیده سندهایش هست مدارکش هست ، سایت های مرتبط با شما برگشتن علیه ایشان جوسازی کردند، ایشان قرآن پژوه است بله ایشان افتخارش این است که فوق لیسانس رشته هنر هم دارد دکترای علوم سیاسی هم فوق لیسانس علوم سیاسی هم دارد.

شما ببینید آن موقعی که کنکور بوده برای دانشگاه ازاد بروید ان را بررسی کنید بنده خبر دارم و متاسفانه یکی از دلایل مشکلات دولت همین است، معاون اجرایی اقای رییس جمهور بجای اینکه مشغول حل مشکلات مردم باشد مشغول رفتن و سرکشی به این پرونده و ان پرونده به انجا و اینجاست که یک چیزی بسازنند که به درد امشب بخورد.

میرحسین موسوی گفت:بنده آمده ام که این روحیه را عوض می کنم . آن چیزی که درفرمان هشت ماده ای حضرت امام هست برخلاف این روحیه است وبنده این حالت پرونده سازی ، سیاه کردن برنامه ها ، سیاه کردن داشجویان وامثال اینها را عوض می کنم.

ایشان می گوید ، ستاره کردن کارزمان آقای معین بوده است. خوب کاری ندارم اگرایشان هم این کار را کرده باز کار بدی کرده است ولی بنظر نمی رسد که اینجور به آدم ها گیرداده باشند.

برای وارد شدن به این دوراز انتخابات من هیچ انگیزه ای نداشتم.درمدت چهارسال دولت فعلی هم من هیچ سخنی نگفتم . فقط دیدم شما دارید کشور را به خطرمی اندازید. بنده دربرنامه های دیگر مسایل اقتصادی را مطرح خواهم کرد که با چه روشی شما کشور را دارید اداره می کنید . برای مثال همین عدم تشکیل شورای پول واعتبار، عملا بانکها را تبدیل به حیات خلوت شما کرده است . من می گویم این سیاست قجری است. مگرحکم قجری یا حاج میرزا آقا آغاسی چکار می کرده است. یک خزانه داشته است . دستش را می کرد توی این به این تخصیص می داده به آن تخصیص می داده است.

آقا شورای پول واعتبار برای این است که شما را محدود بکند، بنده را محدود بکند. سازمان برنامه مدیریت وبرنامه ریزی برای این است که نگذارد شما هرجور دلت خواست هزینه بکنید . بیاید و از شما حساب کشی بکند. که در نتیجه این چیزی که دیوان محاسبات ما می گوید، پولها گم شد یا به خزانه ریخته نشد. چندهزار تخلف شد. این مسایل نباید پیش بیاید . خوب این به صلاح همه ما هست. به صلاح شما هم هست به صلاح همه ملت ماست . شما این کار را نکردید.

ببینید ، بحث بنده از روی دلسوزی است. رسما از روی طرح مشکلی است که اگر ادامه پیدا بکند و اگر بقیه ابعادش را هم بشکافم خواهیم دید که همین مسایلی چون بیکاری ، تورم واعتیاد و بد فرهنگی هم نتیجه و ناشی از این سیاستهاست و شکست ما درسیاست خارجی هم همین مساله است و بالاخره اینکه اگر می بینیم درسطح منطقه یک کشور دوست نزدیک نداریم باز هم ناشی ازهمین قضیه است وتماما برمی گردد به این چیزهایی که من درچارچوب همان طرحی که گفتم و دوباره برای شما می خوانم، ببینید که آیا مسایل اثر دارد یا ندارد.

بنده چهار، پنج تا ویژگی هایی که دراین نوع مدیریت وجود دارد و ما را به این بن بستها می کشاند را برای شما مطرح کردم . به هرحال می ارزد دراین چهاردقیقه باقیمانده ازوقتم عنوان بکنم . ولی چون آقای احمدی نژاد ما را مجبورکرد چیزهایی بگویم که خوش نداشتم دراین جا مطرح بکنم.

به هرحال یک مدیریت هیجانی بی ثبات، نمایشی و شعاری . خیال بافی و خرافه گرایی . ما مرتب داریم می شنویم که اسراییل درحال فروپاشی است. خوب براساس این ما سیاست خارجی تدوین می کنیم . خوب معلومه که به بیراهه می رویم . معلومه که اشتباه می کنیم و این خود محوری و قانون گریزی است .

خوب آدمی که قانون محور نباشد گرفتار قانون گریزی می شود. بنابراین اگر آدم قانون محور نباشد از قانون فرار می کند. دوست هم ندارد قانون را . اما آدم قانون محور می رود و از راه قانونی مسئله را حلش می کند. حتی اگر قانون را هم دوست نداشته باشد.

درمورد این روزمرگی ها و سطحی نگری ها و سایراین مسایل وبویژه آن افراط وتفریط هایی که اینها دراین چهارسال گذشته به ملت ما خسارت زده و لطمه زده بعد صحبت خواهم کرد. اما حالا پیام خودم را به مردم می دهم مبنی براینکه از مردم بوده ام و به مردم برمی گردم . مسلما مردم دراین باره قضاوت خواهند کرد می توانند راجع به این دوره هم قضاوت بکنند. دراین زمینه می توانند ببینند که رویه ها و سیاست ها چگونه است و براین اساس آنها می توانند واقعا تصمیم بگیرند. این بود که من این را برای کشور خطرناک دیدم و از روی احساس وظیفه آمدم.

درپایان من ازهمه مردم تشکرمی کنم و مردم را به ارزش ها دعوت می کنم . مردم را خوار کردن و برای یک نامه به دنبال ماشین خود کشیدن به عنوان اینکه ما سیاست رو در رو با مردم داریم . این روش کار نیست .

برای مردم باید تولید ایجاد کنیم. کارایجاد بکنیم . تولید ملی وصنعت خودمان را تقویت بکنیم تا شاهد برخی نابسامانیها نباشیم. مثلا محصول همدان سیر است اما مردم آنجا می گویند از وقتی که سیر چینی وارد شده نمی توانیم سیر بکاریم، نباید شاهد این نابسامانی باشیم.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور