تبیان، دستیار زندگی
كاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نظراتم با رضایی در الفاظ متفاوت است و تنها ما می‌گوئیم نفت در اختیار دولت نباشد زیرا ما پول‌های در اختیار دولت سبب شده چنین اتفاقی رخ دهد و معتقدیم كه نفت باید در اختیار مردم باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشروح مناظره تلویزیونی رضایی و كروبی
رضایی و كروبی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مهدی كروبی و محسن رضایی كاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه سه شنبه شب در مناظره‌ تلویزیونی شبكه 3 سیما كروبی در ابتدا در پاسخ به این سؤال كه نظرسنجی‌ و مشاهدات میدانی نشان از دغدغه‌‌های مردم در خصوص بیكاری و تورم دارد و آیا اولویت كاری شما بعد از انتخاب شدن در حول این مسائل می‌چرخد یا خیر، گفت: كسانی كه از سوی شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات تأیید شده‌اند شایستگی اداره كشور را دارند و بنده فكر می‌‌كنم در بین این نامزدها خصوصیاتی در بنده موجود است كه برای اداره كشور نسبت به دیگران تقدم دارم.

وی با اشاره به سوابق كاری خود گفت: مدیر اجرایی كشور باید خصوصیاتی در وی موجود باشد از جمله عقبه و سوابق كاری و بنده در این راستا سوابق طولانی غیر از مسائل مبارزاتی داشته‌ام و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های سنگینی بر دوش بنده بوده و همواره به شكلی عمل كردم كه مورد تحسین قرار گرفته‌ام.

كروبی با بیان اینكه در ابتدای پیروزی انقلاب وضع نهادهای كشور نابسامان بود، افزود: در برهه‌ای كمیته امداد، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و غیره با حكم امام خمینی تأسیس شده بودند و در اسفندماه 1357 با حكم امام خمینی كمیته امداد به بنده واگذار شد منتهی در این حكم عسگراولادی و یكی از دوستانی كه بنده تعیین می‌كردم باید همراه ما در كمیته امداد بودند ولیكن خطاب نامه امام به بنده بود.

وی اضافه كرد:‌ اكبر استاد از نیروهای مؤتلفه اسلامی را بنده به عنوان نفر سوم در نظر داشتم كه عسگراولادی پیشنهاد كردند كه به جای وی حبیب‌الله شفیق حضور داشته باشند كه بنده نیز برای شروع كار این پیشنهاد را پذیرفتم و اگر در این جهت پافشاری می‌كردم حرف بنده مورد قبول واقع می‌شد اما چون بنابر كار جمعی بود پیشنهاد عسگراولادی را قبول كردم.

رضایی: اولین كسی هستم كه به مردمی‌ترین شكل كار كرده‌ام

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با اشاره به اینكه پس از گذشت یكسال امام خمینی از بین ما سه نفر حكم جداگانه‌ای برای اداره بنیاد شهید به بنده دادند، تصریح كرد: امام این نظر را داشتند كه خانواده شهدا باید از كمیته امداد جدا شود لذا حكمی برای بنده صادر كردند و در این حكم 10 بند برای اجرای كار تعیین كرده بودند كه یكی از آن بندها به اینجانب اجازه می‌داد كه به طور مستقیم با امام در ارتباط باشم.

كروبی با تأكید براینكه بنده خیلی مقید به ارتباط با مردم هستم خاطرنشان كرد: مسئولیت باید همراه با سعه‌صدر باشد و مسئول باید با حفظ ارتباط خود با مردم حرمت آنان را نگه‌ دارد و خود را صاحب انقلاب نداند.

وی با اشاره به اینكه یك مسئول كشوری جدای از اینكه نباید مردم را تحقیر كند، باید ارتباطش را با اقوام مختلف حفظ كند اظهار داشت: بنده با وجود مسئولیـ‌ت‌های دیگر وارد مجلس شدم و توانستم با اقوام دیگر به شكلی ارتباط برقرار كنم هنوز با برخی از برادران اهل سنت كه در مجلس اول و دوم بودند ارتباط تنگاتنگ دارم.

رضایی در پاسخ به این سؤال كه قبل از بیان دیدگاههای خود آیا نسبت به سخنان كروبی نظری دارید یا خیر، گفت: بنده نیز مباحث مربوط به ارتباط با مردم را كه كروبی بیان كردند قبول دارم ولی آن را كافی نمی‌دانم زیرا اولین كسی هستم كه به مردمی‌ترین شكل كار كرده‌ام و در دوران جنگ ناچار به استفاده از مردم بودیم و در بین آنان جوانانی همچون شهدایی چون باكری، دقایقی، همت، متوسلیان و باقری بودند و در آنجا انسان می‌توانست به نیروی نهفته در دل مردم پی ببرد.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دهم با تأكید براینكه اولویت اول بنده اقتصاد است افزود: ایران در طی 100 سال گذشته گام‌ افتخارآمیزی برداشته و همواره برای استقلال و آزادی مردم مبارزه كرده است و امام خمینی با انقلاب اسلامی همه فعالیت‌های آزادیخواهانه را در چارچوب انقلاب تثبیت كرد ولیكن اگر بخواهیم روی این بحث ایستادگی كنیم و فقط افراد را تغییر بدهیم صحیح نیست و ما اعتقاد داریم باید صندلی دیگری در كنار دولت به معنای اقتصاد ایجاد شود كه در آن زندگی مردم بهبود یابد و تمدنی تأثیرگذار در روابط بین‌الملل ایجاد شود.

رضایی با اشاره به اینكه یك سری از مسائل اولیه هنوز روی زمین مانده است، گفت: در مباحث اقتصادی خود 2 محور را مدنظر دارم، اول مدیریت اقتصادی و در وهله دوم تأثیر بر روی كیفیت زندگی مردم به نحو شایسته دارم.

وی در پاسخ به این سؤال كه مؤلفه‌های انقلاب اقتصادی شما حول چه مسائلی است، افزود: از نظر بنده باید كل كاركردهای اقتصادی را از مسیر دولتی و رانتی خود خارج و به سمت ساختارهای جدید كه بهره‌وری‌اش بالا است سوق داد و همانطور كه تحول در سیاست رخ داده است تحول در بُعد اقتصاد نیز باید محقق شود.

در ادامه این مناظره كروبی در پاسخ به این سؤال كه رضایی تعریضی به مباحث جنابعالی داشتند و خود را شروع كننده مردمی‌ترین دولت دانستند و اعتقاد داشتند كه صندلی جدیدی باید در كنار هیئت دولت گذاشت نظرتان چیست، گفت: رضایی نقاط خوبی فرمودند اما بنده در مقدمه خواستم بیان كنم كه حاكم باید با داشتن روحیه مردمی دردهای مردم را احساس كند و خود را در جایگاه ولی‌نعمت مردم تصور نكند و منظور بنده به این شكل نبود كه حكومت باید مانند بولدوزر كار كند.

وی در ادامه افزود: مدیریت و نگاه مدیریت در كارها باید همراه با عواطف و درك خواسته‌های مردم باشد ضمن اینكه با برنامه‌ریزی باید كارهای كشور را به سامان رساند.

كروبی با اشاره به سوابق عملیاتی خود گفت: بنده 16 سال در مجلس بوده و 16 بودجه را تصویب كرده و برای برنامه‌های خود یك تیم قوی به همراه دارم.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دهم با تأكید براینكه تكمیل نهضت ملی شدن نفت را با واگذاری سهام نفتی كه 50 سال قبل به دست آمده دولت تا به حال به مردم نمی‌داده است در اختیار مردم خواهم گذاشت، تصریح كرد: در این راستا آنچه از درآمد صادرات نفت به دست آید در بخش‌های زیربنایی مورد استفاده قرار خواهم داد و قسمتی را نیز در اختیار مردم خواهم گذاشت و پول آن را به قیمت روز به حساب مردم واریز خواهم كرد.

کروبی: بنده 16 سال در مجلس بوده و 16 بودجه را تصویب كرده و برای برنامه‌های خود یك تیم قوی به همراه دارم

وی در ادامه خاطرنشان كرد: با احتساب قیمت فعلی نفت به حساب 6 دلار پایین‌تر از این قیمت به افراد بالای 18 سال ماهانه 70 هزار تومان می‌رسد و در این راستا مجموعه خوبی تشكیل داده‌ایم.

كروبی تأكید كرد:‌ دولت فعلی با تورم 11.5 درصد دولت را تحویل گرفته و در حال حاضر تورم به 26 درصد رسیده است.

* رضایی: در دولت ائتلافی با افراد تندرو كار نمی‌كنم

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی كروبی و محسن رضایی كاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امشب سه‌شنبه در مناظره‌ای تلویزیونی شبكه 3 سیما كروبی حضور یافتند.

كروبی در ادامه این مناظره با اشاره به اینكه حقوق شهروندی را حكومت رعایت نمی‌كند، افزود: قومیت‌های مختلف از كرد و عرب هر كدام ادعای این را دارند كه به آنان اعتنا نمی‌شود و ادعا دارند كه حقوق شهروندی در كشور رعایت نمی‌شود.

كروبی با اشاره به مشكلات آموزشی در كشور گفت: ما چرا حقوق معلمان را باید به این شكل پرداخت كنیم و حتی با تصویب نظام هماهنگ نیز آن را به اجرا درنیاوریم؟

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا در بحث اقتصاد اعتقاد به انقلاب اقتصادی دارید یا خیر؟ تصریح كرد: بنده شیوه فعلی را قبول ندارم ولی برای ایجاد تحول در كشور برنامه دارم و در این جهت می‌توانم دگرگونی بزرگی را ایجاد كنم.

در ادامه این مناظره، رضایی با تأكید براینكه معتقد به انقلاب اقتصادی در كشور است، افزود: تفاوت نظر بنده با كروبی در این است كه بهره چگونه به دست مردم برسد و در این جهت دیدگاه من تولید و اشتغال است لذا در این راستا طرح ایجاد صندوق توسعه ملی را داده‌ام.

وی اضافه كرد: سهام نفت را با سرمایه‌گذاری اثر خود را در بخش تولید می‌گذارد و سپس سود آن را از صندوق توسعه ملی به مردم می‌دهد و آن پولی مازاد است كه در صندوق انباشت شده و اگر این كار از ابتدای انقلاب صورت می‌گرفت در حال حاضر 200 میلیارد دلار پول ذخیره شده داشتیم و از طرفی نیز ماهانه 100 هزار تومان می‌توانستیم به مردم بدهیم و كارخانجات زیادی نیز در كنار آن احداث می‌شد.

رضایی با تأكید براینكه سهامی كه بنده به مردم خواهم داد پایدار و روبه‌رشد خواهد بود، افزود: 70 هزار تومان الان 35 هزار تومان 4 سال پیش است و 70 هزار تومان 4 سال دیگر 15 هزار تومان الان خواهد بود و وقتی ما می‌گوییم انقلاب اقتصادی منظورمان این است كه همه شیوه‌ها را تغییر خواهیم داد.

وی با تأكید براینكه باید الگوی را تغییر داد و این كار باید از سطح بالا به پایین شروع شود، افزود: بنده در دولت ائتلافی خود از تمام ظرفیت‌ها استفاده و با همه جناح‌ها كار می‌كنم البته نه با افراد تندرو، روحیه ما كار با نیروهای ارزشی است و دولت ما جمعی است ولیكن رئیس جمهور خودم خواهم بود.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم تیمی درست شود كه بخواهند رئیس جمهور را اداره كنند بنده اعتقاد دارم رئیس جمهور باید رئیس جمهور باشد و دولت كارآفرین.

رضایی با اشاره به اینكه باید به درآمد تجارت اهمیت بیشتری داده شود، گفت: به ایرانگردی و جهانگردی باید اهمیت بیشتری داده شود و بنده ایرانگردی سلامت را با تأسیس بیمارستان‌های مدرن در چند نقطه كشور احیا خواهم كرد.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهور دهم تصریح كرد: بنده با 8 تا 9 مزیت نسبی كه در كنار نفت و گاز خلق خواهم كرد مدیریت كشور را سامان می‌دهم و اگر امام خمینی انقلاب اسلامی را با یك تیم پیش‌رو كه پشت‌سرش بود به پیروزی رساند بنده نیز انقلاب اقتصادی را با تیمی پیش‌رو كه در كنار خود دارم ایجاد خواهم كرد.

كروبی در پاسخ به این سؤال كه رضایی از صندوق توسعه ملی سخن گفتند و آیا اعتقاد دارید كه با روش شما تطابقی دارد یا خیر، افزود: احساس می‌كنم نظرات بنده با رضایی در الفاظ متفاوت است و تنها ما می‌گوییم نفت در اختیار دولت نباشد زیرا ما پول‌های در اختیار دولت سبب شده چنین اتفاقی رخ دهد و معتقدیم كه نفت باید در اختیار مردم باشد و حتماً‌ نیز برای این موضوع راهكارهای قانونی مدنظرمان است.

وی با اشاره به اینكه اگر سیاست‌های خود را تغییر دهیم و روابط خود را با دنیا بهبود بخشیم قیمت نفت بالا خواهد رفت افزود: كسانی كه مبالغی كه از پول نفت پرداخت می‌شود را احتیاج ندارند در صندوقی برایشان ذخیره می‌كنیم و بیمه تحصیلی را نیز احیا خواهیم كرد.

كروبی با تأكید براینكه در صورت رئیس جمهور شدن با مجلس اصولگرای هشتم نیز تعامل خواهم داشت، افزود: مشكلات سهمیه‌بندی جنسی خانم‌ها را برطرف خواهم كرد.

رضایی در ادامه مناظره با اشاره به اینكه صندوق توسعه ملی را در سیاست‌های كلی با بردن به مجلس تصویب خواهد كرد‌، افزود: با تصویب مجلس ایجاد تغییرات در آن دشوار خواهد بود و بنده و كروبی نیت‌مان یكی است و آن مردم است و در اینكه مردم صاحب نفت باشند با كروبی مشترك هستم.

وی افزود: در بحث حقوق شهروندی یك فرایند سه مرحله‌ای را تبیین كرده و در وهله اول آزادی‌های مدنی را تبدیل به قانون خواهم كرد و در مرتبه بعدی با آموزش آن به صورت عمومی حقوق شهروندی را نهادینه و سپس با نظارت این قانون را جامعه‌پذیر خواهم كرد و از بانوان تحصیل‌كرده به عنوان پتانسیلی برای توسعه ملی بهره خواهم جست.

كروبی: من صحبت‌های آقای رضایی را قبول دارم

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی كروبی در ادامه مناظره تلویزیونی خود با محسن رضایی كه شامگاه سه‌شنبه از شبكه سوم سیما پخش می‌شد، با اشاره به سخنان رضایی در خصوص تدوین قانون جامع حقوق شهروندی، اظهار داشت: من صحبت‌های آقای رضایی را قبول دارم اما باید به ایشان بگویم كه آیا ما همین قوانینی كه داریم را عملی می‌كنیم؟ و آیا برای مثال ستاره‌دار شدن برخی دانشجویان جزو قوانین بوده است كه آنها را از حق تحصیل‌شان محروم كنند؟

وی افزود: من را در دوره شاه گرفتند و زندانی كردند اما بعد از اینكه دوران زندان خود را سپری كردم و بیرون آمدم، تحصیلم را ادامه دادم ولی الآن یك نفر را ستاره‌دار و از حقوقش محروم می‌كنند كه باید در این خصوص بگوییم اگر هم كسی شعار داده و حتی شعار بدی هم داده است، نباید از تحصیل محروم شود.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: بحث دیگر نظارت استصوابی است كه این همه انسان را از حق‌شان برای شركت در عرصه انتخابات محروم می‌كند، لذا من معتقدم در وهله اول بایستی از همه ظرفیت‌هایی كه در قانون اساسی وجود دارد استفاده كنیم و سپس آن كاری كه آقای رضایی گفتند را انجام بدهیم.

كروبی ادامه داد: مگر ما در مورد حریم خصوصی افراد قانون نداریم؟ پس چرا این همه دخالت‌‌ها در این باره صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینكه این گفته آقای رضایی كاملاً صحیح است كه قوانین ما در برخی جاها نقص دارد، اظهار داشت: اما اشكال فعلی برخی خودسری‌ها، خودكامگی‌ها، اعمال سلیقه و تنگ‌نظری چه از سوی اصلاح‌طلبان و چه از سوی اصولگرایان است كه بایستی برای این مشكل چاره‌ای بیندیشیم.

رضایی در ادامه این مناظره با اشاره به سخنان مهدی كروبی در خصوص دانشجویان ستاره‌دار و این گفته كروبی كه وی در زمان شاه به زندان افتاده و سپس به تحصیل خود ادامه داده است، اظهار داشت: خود من دانشجوی ستاره‌دار قبل از انقلاب بودم.

وی افزود: من هم معتقدم قوانین هست و اینگون

رضایی : سند چشم‌انداز 20 ساله و اصل 44 قانون اساسی نقشه راه درست و مهمی است و آینده ایران را رقم می‌زند

ه نیست كه ما قانونی نداشته باشیم، اما این قوانین ضعف دارد و علت عملكرد سلیقه‌ای نیز این است كه قانونی برای جلوگیری از اعمال سلیقه وجود ندارد، وگرنه مثلاً اگر معلوم باشد كه برخورد یك مأمور با یك فرد تخلف است نمی‌تواند این كار را انجام دهد، البته مأموران، نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی كشورمان دلسوز و شایسته هستند اما برخی به خاطر نبود قوانین كاری می‌كنند كه موجب ناراحتی مردم و مسئولان می‌شود لذا می‌خواهم قانون جامع شهروندی و مدنی را تدوین كنم.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یكی دیگر از مسائل بسیار مهم را موضوع مدیریت در كشور عنوان كرد و افزود:‌در حال حاضر سازمان‌ اطلاعاتی و نیروهای مسلح كشورمان قوی‌ترین نیروهای منطقه هستند اما وقتی وقتی شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت كشور نتوانند كارشان را به خوبی انجام داده و مدیریت كنند، از این مجموعه‌های عظیم، كارآمد و شایسته به خوبی استفاده نمی‌شود.

رضایی تأكید كرد: بنابراین اگر قانون جامع، آموزش و مدیریت با یكدیگر تركیب شوند، می‌توانیم حقوق شهروندی را آنقدر نهادینه كنیم كه هركسی بتواند به وظیفه‌اش عمل كند.

وی همچنین در خصوص سؤالی مبنی بر اصل 44 قانون اساسی و سند چشم‌انداز 20 ساله كشورمان اظهار داشت: به نظر من چشم‌انداز 20 ساله و اصل 44 به همراه سیاست‌های مكملی كه تنظیم شده كتاب دوم انقلاب است و اتفاقاً انقلاب اقتصادی من در چارچوب همین نقشه راه انجام خواهد شد.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به كارهای فراوانی كه بر روی تدوین سند چشم‌انداز و اصل 44 قانون اساسی شده است، افزود:‌ نظرات دو مجلس و حداقل یك دولت كه همان دولت خاتمی باشد و همچنین نظرات بسیاری از كارشناسان برای تدوین این دو برنامه به كار گرفته شده و از آن موقع به بعد تاكنون سمینارها و كارگاه‌های آموزشی زیادی در این زمینه تشكیل شده و حدود هزار مقاله در مورد اصل 44 قانون اساسی و تقریباً همین حدود در مورد سند چشم‌انداز 20 ساله نوشته شده است.

رضایی با تأكید براینكه سند چشم‌انداز 20 ساله و اصل 44 قانون اساسی نقشه راه درست و مهمی است و آینده ایران را رقم می‌زند، افزود: برخی می‌گویند اهداف تعیین شده در این دو سند رؤیایی است اما ما ثابت كردیم كه با منابع و ظرفیت‌های موجود می‌توان به این اهداف دست یافت اما مشكل ما در حال حاضر این است كه در سالهای اخیر دوستان ما كارهایی نمی‌كنند كه این اهداف محقق شود و اگر این كارها صورت می‌گرفت من به صحنه نمی‌آمدم.

وی با بیان اینكه برای تنظیم سند چشم‌انداز 20 سال و اصل 44 قانون اساسی بسیاری از نخبگان زحمت كشیده‌اند و بزرگان كشور بر روی این دو برنامه توافق دارند، تأكید كرد: اما متأسفانه این دو برنامه روی زمین مانده و یا در حاشیه قرار گرفته است.

در ادامه مناظره مهدی كروبی با بیان اینكه یكسری اصول قانون اساسی، جمهوریت، اسلامیت و اصل نظام دینی قابل تغییر نیست افزود: من نظارت را قبول دارم اما اینكه هر روز به گونه‌ای از این نظارت استفاده شود را قبول ندارم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه گویا سخنانی مبنی بر مخالفت با برخی موارد اصل 44 قانون اساسی داشته‌اید، اظهار داشت: من كار مجمع تشخیص مصلحت نظام را در رابطه با اصل 44 تقدیس كرده‌ام و گفته‌ام كه سند چشم‌انداز هم درست است.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: من نیز سخنان رضایی را قبول دارم كه گفتند به این دو برنامه عمل نشده است.

در ادامه محسن رضایی در ارائه برنامه‌های خود برای ریاست‌جمهوری، با بیان اینكه ما باید هویت ملی خود را بازیابی كنیم و من برای آن طرح دارم، اظهار داشت: مانند دهه اول انقلاب كه جوانان ما با نشاط و با معنویت بوده فعالانه حاضر بودند حتی جان خود را برای كشور و ملت و دینشان فدا كنند بایستی دوباره چنین جوششی در جامعه به وجود آوریم.

وی با بیان اینكه من قبلاً هم گفته‌ام كه جوانان فرشتگان نجات ملت هستند،‌ افزود: می‌خواهیم جوانان را در انقلاب اقتصادی وارد كنیم و معتقدم بایستی كم‌كم قدرت را از نسل اول انقلاب به نسل‌های دوم و سوم منتقل كنیم اما نه بصورت كاغذی بلكه در این تحول اساسی و انقلاب اقتصادی بایستی این انتقال صورت بگیرد ضمن اینكه من معتقدم این انقلاب اقتصادی بایستی با یك تحول فرهنگی همراه باشد كه مهم‌ترین نكته این تحول فرهنگی هویت‌سازی مجدد برای جامعه است.

رضایی با بیان اینكه ما به ارزش‌های ایرانی در این مدت بهای كمی داده‌ایم، تصریح كرد: بایستی ارزش‌های ایرانی را در كنار ارزش‌های اسلامی تقویت كنیم.

وی با اشاره به اینكه یكی دیگر از مسائل مهم ارزش‌های قومیتی كه در چارچوب هویت ایرانی اسلامی می‌تواند احیا شود، اظهار داشت: خیلی از قومیت‌های ما مهد تمدن‌های بزرگ بوده‌اند و فرهنگ قومی می‌تواند مقوّم هویت شود.

وی افزود: بازخوانی گذشته و ایجاد نشاط و امید به آینده می‌تواند در نسل جوان‌مان مؤثر باشد.

*رضایی: از توانایی‌های هاشمی رفسنجانی استفاده می‌كنم

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی كروبی در ادامه مناظره تلویزیونی خود با محسن رضایی كه شامگاه سه‌شنبه از شبكه سوم سیما پخش می‌شد، گفت:‌ با بیان اینكه باید به گونه‌ای عمل كنیم كه قومیت‌ها بدانند شهروند درجه یك هستند، اظهار داشت: ما می‌گوییم هویت را جمهوری اسلامی داده است اما داریم محدودش می‌كنیم.

وی با اشاره به پایه‌های اسلامیت، جمهوریت و ایرانیت نظام، اظهار داشت: آن تفكری كه می‌گوید رأی مردم، مشاوره‌ای است، مطلوب ما نیست.

كروبی مجدداًَ با تأكید براینكه بایستی كاری كنیم كه قوانین موجود عملی شود، اظهار داشت: باید گریبان كسانی كه قوانین را اجرا نمی‌كنند بگیریم و همه اهل عمل باشیم.

وی با اشاره به موضوع ورزش و با تأكید بر اینكه بایستی ورزش را از سیاست جدا كنیم، اظهار داشت: باید ورزش در دست آنهایی باشد كه كارشان این است تا اینقدر شكست به بار نیاورده و مردم را تحقیر نكنیم.

محسن رضایی در ادامه این مناظره با بیان اینكه وقتی می‌گویم دولت ائتلافی، یعنی اینكه باید از همه اقوام استفاده كنیم، اظهار داشت: خیلی شعارها در مورد اقوام داده شده اما آیا عدالت سیاسی برای همه آنها عملی شده است؟

وی افزود: من عدالت سیاسی را بر عدالت اقتصادی مقدم می‌دانم.

کروبی: بنده فكر می‌‌كنم در بین این نامزدها خصوصیاتی در بنده موجود است كه برای اداره كشور نسبت به دیگران تقدم دارم

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه خود برای تشكیل دولت در سایه به عنوان مكمل دولت ائتلافی، اظهار داشت: دولت ائتلافی، دولت رسمی و كابینه من است اما دولت در سایه را نیز با استفاده از نخبگان درست می‌كنم و حتی منتقدین خود را نیز به آن دولت می‌آورم؛ یعنی تركیبی از طرفداران و منتقدان خود را گردهم می‌آورم كه كارشان مشاوره، رصد و نظارت باشد.

رضایی با اشاره به اینكه در این 30 سال گذشته دولت‌ها بارها در مقابل حوادثی مانند خشكسالی و... غافلگیر شده‌اند، اظهار داشت: مشكل دولت در حالت فعلی این است كه چون از صبح تا شب به دنبال مسائل روزمره است، قدرت پیش‌بینی ندارد اما دولت در سایه كارش مشاوره، رصد و نظارت است و این مشكل را رفع می‌كند.

وی همچنین در خصوص موضوع ورزش نیز با تأكید براینكه ما باید مسائل سیاسی را از ورزش بیرون كنیم، تصریح كرد: لازمه این كار آن است كه ورزش را وزارتخانه كنیم، چراكه در این حالت وزیر در قبال مجلس پاسخگوست و دخالت‌های دولت كم می‌شود.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینكه باید در این زمینه 2 نوع قانون بنویسیم، افزود: عزل و نصب پست‌های سیاسی باید در دست رئیس جمهور باشد اما در عزل و نصب‌های تخصصی باید رئیس جمهور محدود شود.

در ادامه این مناظره كروبی با بیان اینكه مطالب آقای رضایی با مطالب من خیلی اختلاف ندارد، اظهار داشت: مسلم است كه باید دنبال عمل كردن و اجرای برنامه‌ها برویم.

وی در خصوص جوانان نیز گفت: جوان فرصتی برای كشور هستند كه اگر از آن استفاده نشود، تبدیل به یك تهدید می‌شود.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: هر عزیزی كه در این انتخابات رأی آورد بایستی فضایی برایش به وجود بیاوریم تا جلویش گرفته نشود و او هم باید به دیگران میدان بدهد كه نقد كنند و حرف‌هایشان را بزنند.

كروبی در پاسخ به این سؤال كه شما دولت خود را چه می‌نامید؟ اظهار داشت: دولت من دولت تغییر است، یعنی چهره‌های جدیدی ‌می‌آورم و از آنها استفاده كنم.

وی افزود: بنا دارم با كل‌ استانداران، وزرا و معاونین از اول انقلاب تا به حال ارتباط داشته باشم چرا كه معتقدم این همه نیرو و تجربه داریم اما از آن‌ها استفاده نمی‌شود ولی من بنا دارم از همه آن‌ها مشاوره بگیریم.

در بخش دیگری از این مناظره محسن رضایی با تأكید براینكه دولت ائتلافی و دولت در سایه مكمل‌ یكدیگر هستند، اظهار داشت: من از بزرگان انقلاب برای مشاوره و هدایت استفاده می‌كنم، اما كارهای اجرایی را می‌خواهم به دست جوان‌ها بدهم.

وی در توضیح دیگری از برنامه‌های اقتصادی خود نیز گفت: من به دنبال گداپروری نخواهم بود بلكه به دنبال ایجاد شغل‌های پایدار برای جوانان هستم، چراكه اعتقاد دارم اگر پول را به مردم بدهیم موجب تورم می‌شود و مثل این است كه در یك جیب مردم پول می‌گذاریم و از جیب دیگر، آن پول را برمی‌داریم.

رضایی با بیان اینكه مسئله اصلی طرح من ایجاد شغل و درآمد و بالا بردن قدرت خرید مردم است تا مردم معاش كافی داشته باشند، اظهار داشت: در كنار این‌ها مسئله مدیریت و حكمرانی و استفاده از همه ظرفیت‌ها برایم مهم است.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: دست بزرگان انقلاب را می‌بوسم و از توانایی‌هایشان استفاده می‌كنم و معتقدم هاشمی می‌تواند بخش مهمی از مسائل دولت ما را با جهان اسلام و جهان عرب حل كند، ضمن اینكه آقای خاتمی، ناطق نوری، ولایتی و... می‌توانند به ما كمك كنند.

رضایی با بیان اینكه می‌توانیم خیلی از فرمانداری‌ها و بخش‌داری‌ها را به جوانان دارای مدرك تحصیلی لیسانس به بالا بدهیم، افزود: من جوانان را خوب می‌شناسم و از بین هزار نفر كه در نظر گرفته‌ام می‌توانیم در پست‌های اجرایی استفاده كنیم كه بعد از یكسال می‌توان از بین آن‌ها استاندار و سپس حتی وزیر و حتی بعد از مدت‌ها رئیس جمهور ساخت.

وی ادامه داد: اگر رأی بیاورم از همان روز اول اجرای برنامه‌هایم را آغاز می‌كنم.

رضایی در پایان سخنان خود با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران تاكنون افتخارات بزرگی را آفریده است، خطاب به مردم تأكید كرد: شك نكنید اگر ما را لایق دانستید، به كمك خودتان و جوانان كاری می‌كنیم كه یك زندگی مطلوب داشته باشید.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور