تبیان، دستیار زندگی
كه وی در پاسخ گفت كه: امور به شكل خوبی پیش خواهد رفت ولی كاش شما می‌توانستید كاری برای خمینی بكنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخواست محمدرضا شاه از موساد و

پیشنهاد فرانسه برای ترور امام خمینی

محمدرضا پهلوی

خبرگزاری فارس: رئیس اسبق موساد در تهران با پرده برداشتن از پیشنهاد رئیس جمهور وقت فرانسه به شاه ایران برای ترور امام خمینی فاش كرد، یكی از مشاوران "محمد رضا پهلوی " به درخواست وی، در اوایل دسامبر سال 1978در تماسی از او خواسته است تا موساد "امام خمینی (ره) " را ترور كند.

به گزارش فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای "الحیات " به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، نوشت، «الیعازر تسفریر» رئیس اسبق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در تهران، با اشاره به زمانی كه "امام خمینی "‌ (ره) در فرانسه بودند، فاش كرد كه یكی از مشاوران "محمد رضا پهلوی " از وی خواسته است تا امام خمینی را ترور كند.

بنا بر این گزارش، یدیعوت به نقل از الیعازر نوشت: زمانی كه در اوایل دسامبر سال 1978 تظاهرات و اعتصاب‌ها در ایران زندگی عادی را فلج كرده بود یكی از مشاوران شاه با وی تماس گرفته و از او درخواست كرده است كه ترور خمینی را بررسی كند.

بنابر این گزارش، مشاور شاه كه به نام وی اشاره‌ای نشد، الیعازر را به دیدار با محمد رضا دعوت كرده است تا این درخواست را مستقیما از وی بشنود.

بنا بر این گزارش، در آن برهه زمانی امام خمینی هنوز در پاریس [پایتخت فرانسه] بود و "الیعازر تسفریر" مسئول انتقال و خارج كردن 34 اسرائیلی از ایران بود.

" كه بختیار گفت كه: امور به شكل خوبی پیش خواهد رفت ولی كاش شما می‌توانستید كاری برای خمینی بكنید."

به گزارش یدیعوت، تسفریر همچینن اعلام كرد كه در 11 فوریه سال 1979، "شاهپور بختیار " نخست وزیر وقت ایران وی را برای این موضوع به دفتر خود فراخوانده است.

الیعازر گفت "یك ساعت تمام در دفتر وی [بخیتار] نشستم و از وی خواستم تا اگر از وی درخواست كردم تا در خارج كردن اسرائیلی‌ها به من كمك كند، این امر را تضمین كند " كه وی در پاسخ گفت كه: امور به شكل خوبی پیش خواهد رفت ولی كاش شما می‌توانستید كاری برای خمینی بكنید."

رئیس اسبق موساد در تهران با بیان این امر افزود كه بختیار "درخواستش را به صراحت مطرح نكرد ولی ما كاملا فهمیدیم كه وی از ما انتظار دارد چه كاری برای او انجام بدهیم. "

بنا بر این گزارش، "والیری ژیسكارد دیكسن " رئیس جمهوری وقت فرانسه در آن زمان كه امام خمینی هنوز در پاریس بود، وزیر كشور خود را نزد شاه فرستاد و اعزام گروهی برای ترور خمینی را پیشنهاد كرد «ولی شاه از فرصت استفاده نكرد».

تهیه و تنظیم برای تبیان : سعید آقازاده