تبیان، دستیار زندگی
امهندس میرحسین موسوی گفت: افراد تنگ‌نظری در حال ایجاددیوارهایی میان ارتباط نسل جدید و اندیشه‌های نو هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنیت مردم از امنیت دولت مهم‌تر است
موسوی

کلمه: مهندس میرحسین موسوی گفت: افراد تنگ‌نظری در حال ایجاد دیوارهایی میان ارتباط نسل جدید و اندیشه‌های نو هستند.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در جمع پرشور دانشجویان در دانشگاه تبریز با بیان این که آذربایجان مهد سرداران بزرگ، ستارخان‌ها، باقرخان‌ها،‌ خیابانی‌ها، باکری‌ها و شهریارهاست، گفت: من افتخار می‌کنم که فرزند آذربایجان هستم.

وی افزود: آذربایجان همیشه در نقاط حساس از استقلال و ارزش‌های بنیادی ایران حمایت کرده است. هر چه به عقب برگردید خواهید دید که این منطقه در هویت در وحدت ایران ما بزرگ‌ترین سهم را داشته است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نمونه به انقلاب مشروطه اشاره کرد و گفت: به مشروطه نگاه کنید؛ خواهید دید که در آن موقع از نظر اندیشه مبارزه و سهم در اقتصاد و سیاست این منطقه نقش تعیین کننده‌ای داشته است. بسیاری از واژه‌ها نظیر آزادی، عدالت و قانون از این منطقه به کل کشور گسترش پیدا کرده است.

او با بیان این که باکری، سلیمی، آل اسحاق و دیگر افراد بزرگی که سهم بالایی در انقلاب و دفاع مقدس داشتند در دانشگاه تبریز حضور داشتند، گفت: آنان پایبند ارزش‌های بنیادی بودند. آنان آزادی، جمهوریت و اسلامیت را با هم می‌دیدند و پیشتاز بودند.

تنگ‌نظری‌ها مخالف اسلام ناب محمدی و مخالف ایده‌آل‌ها و آرمان‌های ماست

موسوی با بیان این که افراد تنگ‌نظری در حال ایجاد دیوارهایی میان ارتباط نسل جدید و اندیشه‌های نو هستند،افزود: این مساله مخالف اسلام ناب محمدی و مخالف ایده‌آل‌ها و آرمان‌های ماست.

وی اضافه کرد: ما انقلاب کردیم تا آزاد باشیم و بتوانیم در دنیا پیشتاز باشیم نه این که با اندیشه‌های عقب مانده و متحجرانه با دیدگاه‌های امروز مواجه شویم.

کسی که تلاش کند با زور صداها را سرکوب کند، مخالف چندصدایی در دانشگاه‌هاست

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که نقش دانشجو پیشتازی است، اظهار کرد: در همه‌ی جریان‌های سیاسی و روشنفکری جهان نقش دانشجو پیشتازی است و اگر دانشجو این نقش را از دست بدهد، نقش او در سرنوشت کل کشور پایین می‌آید.

در همه‌ی جریان‌های سیاسی و روشنفکری جهان نقش دانشجو پیشتازی است

موسوی تصریح کرد: دانشگاه فضای گفت‌وگو است یعنی چندین صدا وجود دارد و یک صدا نیست. دانشگاه محیط چند صدایی است و آن صدا و کسی که تلاش کند با قدرت فیزیکی، زور و فریاد صداها را سرکوب کند یقینا مخالف چندصدایی در دانشگاه‌هاست.

چندصدایی به معنای از هم پاشیدگی نیست

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به این که چندصدایی به معنای از هم پاشیدگی نیست، خاطرنشان کرد: ملت و محیط دانشگاهی ما در برگشت به اصولی نظیر آزادی، عدالت، قانون‌گرایی و جمهوریت متحد است. دانشگاه‌های ما در عظمت ایران و آذربایجان یک صدا و متحد است. همه ما می‌خواهیم ایران و آذربایجان پیشرفته داشته باشیم. چندصدایی در درون ارزش‌های مشترکی که وحدت ایجاد می‌کند وجود دارد و همه یک صدا درباره ایران و آزادی شعار می‌دهیم.

امنیت مردم از امنیت دولت مهم‌تر است

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در این چارچوب است که می‌گوییم با حفظ این ارزش‌ها، هر نوع نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها مخالف مصالح ملی ماست، خاطرنشان کرد: امنیت دانشگاه مهم و مهم‌تر از آن امنیت دانشجویان است. در چارچوب همین ارزش‌های مشترک است که اعلام می‌کنیم امنیت دولت مهم است ولی امنیت مردم از امنیت دولت مهم‌تر است. اگر دولت ما این مساله را رعایت نکند از یک دولت خدمتگزار به یک دولت انتظامی تبدیل می‌شود.

او با بیان این که ما انقلاب کردیم چرا که به دنبال فضای آزاد و گفت‌وگو بودیم، یادآور شد: اول انقلاب فضا به نوعی بود که در یک برنامه تلویزیونی شهید بهشتی با رهبر حزب توده و رهبر چریک‌های فدایی خلق می‌توانستند مناظره کنند. این از اهداف انقلاب بود و به ضرر ماست که نتوانیم فضای چندصدایی را تحمل کنیم.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با بیان این که اگر نتوانیم فضایی چند صدایی را تحمل کنیم نخواهیم توانست از تجربیات و نظرات دیگر به نفع ارزش‌ها و منافع ملی خود و پیشرفت ایران استفاده کنیم، تاکید کرد: اگر این امر را به رسمیت نشناسیم در حوزه‌هایی نظیر کتاب، نشریات، روزنامه‌ها و فضای مجازی دچار محدودیت می‌شویم.

وجود بیش از 3 میلیون دانشجو باید یک سرمایه‌ برای دولت تلقی شود

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه از بیکاری دانشجویان کشور انتقاد کرد و گفت: ما دانشگاه‌ها را گسترش دادیم نه برای این که عده‌ای بیکار تربیت کنیم. وجود بیش از سه میلیون دانشجو باید یک سرمایه‌ اصلی برای دولت تلقی شود تا از این حالت فرد‌گرایی و تک‌صدایی خارج شود. چرا امروز طرح‌های راهبردی و کلان در کشور نمی‌بینیم؟ این امر به دلیل این است که با فکر موجود در دانشگاه‌ها قطع رابطه کردند و چند نفر می‌نشینند و بلند می‌شوند و تصمیم می‌گیرند.

وی با بیان این که ما هزاران کارشناس در زمینه‌های مختلف داریم، ادامه داد: پرسش ما از دولت این است که از چند نفر از این‌ها استفاده کرده‌اید؟ شما هم از دستگاه‌های تصمیم‌گیری قطع ارتباط کرده‌اید و هم به کادر علمی دانشگاه و دانشجو پشت می‌کنید. به شما می‌گویند این کارها را نکنید چرا که موجب ایجاد تورم و مشکلات فراوان است ولی شما باز هم کار خود را می‌کنید.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین از ستاره‌دار کردن دانشجویان در دانشگاه‌های کشور به شدت انتقاد کرد.

او با طرح این سوال که چرا در دانشگاه‌ها باید دانشجوی ستاره‌دار باشد؟ اضافه کرد: آیا دانشجو برای خود امکانات، پول و حکومتی می‌خواهد؟ آیا آنان تنها برای خودشان شعار می‌دهند یا شعارهای اساسی و مورد قبول همه جوامع بشری را فریاد می‌زنند؟

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با بیان این که آذربایجان همواره محل شعارهایی بوده که منجر به عظمت ایران شده است، اظهار کرد: شما صحبت‌های محمد خیابانی، ستارخان و افرادی نظیر این‌ها را مطالعه کنید و ببینید آنان چه می‌خواستند. آنان ایران و عظمت ایران را می‌خواستند.

نگذاریم هویت ملی‌مان تحت نگاه‌های تحجرآمیز گم شود

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که نباید بگذاریم توجه به ایران زیر شعارهای متحجرانه گم شود، افزود: نمی‌شود مسوولی در مجامع بین‌المللی بارها اسم کشورهای دیگر را به زبان بیاورد ولی یک بار هم نام ایران را بر زبان نیاورد.

وی اضافه کرد: نباید بگذاریم هویت ملی ما تحت نگاه‌های تحجرآمیز گم شود. با این نگاه است که می‌توانیم به موسیقی، فرهنگ، "عاشق‌ها" و زبان ترکی برگردیم. این زبان ترکی از سرمایه‌های ملی ما و سرمایه‌ی ایران است. زبان پدیده‌ای زنده است و نمی‌شود عامرانه و دستوری با آن برخورد کرد.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور