تبیان، دستیار زندگی
جمعی از اساتید علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌های سراسر كشور در اقدامی بی‌سابقه با صدور بیانیه‌ای از كاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت كردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسوی نامزد شایسته برای تغییر در کشور است
موسوی

بیانیه 71 استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌های سراسر کشور

جمعی از اساتید علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌های سراسر كشور در اقدامی بی‌سابقه با صدور بیانیه‌ای از كاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت كردند. پیش از این جمعی از اساتید جامعه‌شناسی دانشگاه‌ها نیز از مهندس موسوی حمایت كرده بودند.

به گزارش خبرنگار کلمه، حمایت این تعداد از اساتید و صاحب نظران علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه ها از میرحسین موسوی در تاریخ کشور بی نظیر است.

71 استاد علوم سیاسی دانشگاه در بیانیه خود آورده‌اند: سرنوشت این ملت با تحولات بین‌المللی و ساختارهای سیاسی داخلی سخت پیوند خورده است. گرچه بسیاری تلاش کرده‌اند، شأن دانش سیاست را به گردآوری اطلاعات برای تأیید نگرش‌های حاکم یا گرایش‌های سیاسی خاص فروكاهند، اما تجربه تاریخی این ملت نشان داده که عدم بهره‌گیری درست از یافته‌های این دانش شگرف سبب ناتوانی نخبگان در بهره‌برداری درست از تحولات بین‌المللی، عدم شکل‌گیری ساختارهای کارآمد سیاسی و در نتیجه بروز مشکلاتی در جامعه ایران شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در زمانی که با افزایش سطح تحصیلات مردم و طبقه متوسط، زمینه فکری و اجتماعی توسعه سیاسی پایدار و آرامش متداوم سیاسی فراهم گردیده است، دیگر نمی‌توان عرصه سیاست را به صحنه رقابت‌های موقت انتخاباتی و کشمکش‌های پرمخاطره محدود کرد و با امنیتی کردن تمامی مسائل خرد و کلان سیاسی موجبات فضای پرفشار سیاسی و گریز دانشمندان و اهل تفکر را از عرصه سیاست فراهم ساخت. هم‌اکنون زمان آن است که با نهادینه کردن دموکراسی و مردم‌سالاری، ریشه‌دار کردن احزاب سیاسی و دیگر نهادهای جامعه مدنی، سیاست را به عرصه تعاملات مثبت و عقلایی برترین نخبگان اجتماعی بدل کرد و از حاکمیت روش‌های عوامانه، غیرعقلایی و غیردمکراتیک که هم‌اکنون بخش مهمی از مردم و نخبگان را از صحنه سیاست به دور ساخته است، اجتناب کرد.

حمایت این تعداد از اساتید و صاحب نظران علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه ها از میرحسین موسوی در تاریخ کشور بی نظیر است

این بیانیه افزوده است: در شرایطی که بخشی از استعدادهای سرشار نسل جوان و تحصیل‌کرده در کشور به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در حوزه اندیشه و مطبوعات و دانشگاه‌ها، از موطن خود مهاجرت کرده یا به عرصه‌هایی کشیده شده‌اند که با سطح تحصیلات و خواسته‌ها و توانایی‌های آنها ناهمخوان است، و در شرایطی که برخی از استادان برجسته به اشکال گوناگون از دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی رانده شده‌اند، تغییر وضعیت و پدید آوردن فضای آزاد سیاسی، فکری و مطبوعاتی، استعدادهای نهفته بسیاری را شکوفا کرده و زمینه را برای یافتن راه‌های اعتلای این سرزمین فراهم خواهد کرد. شأن و اهمیت و تأثیرگذاری دانش سیاست کمتر از دانش هسته‌ای و دانش سلول‌های بنیادی نیست، این دانش در آزادی شکوفا خواهد شد و این شکوفایی، بزرگی و شکوه جامعه ایران را به دنبال خواهد داشت.

در این شرایط حساس تاریخی، با تأکید بر ضرورت ایجاد تغییر در شرایط سیاسی کشور، بر شرکت گسترده مردم و دانشجویان و اهل دانش سیاسی در انتخابات تأکید می‌نماییم. شرکت گسترده مردم در انتخابات تنها تشریفاتی برای تأیید سیاست‌سازان امروزی نیست، بلكه تلاشی برای تأثیر در آینده جامعه است که نشان خواهد داد تنها راه ایجاد تغییر مثبت و سازنده در شرایط کنونی سیاسی انتخابات است و دیگر عصر مناقشات پرفشار و خشونت‌آمیز برای تغییر سیاسی گذشته است. در واقع ریاست‌جمهوری نهادی است که می‌تواند منشأ تحولاتی بزرگ در جامعه ایران شود.

در انتهای این بیانیه آمده است : در چنین شرایط حساسی که گزینشی مهم فراروی ایران و ایرانی قرار گرفته است، استادان علوم سیاسی این دیار بر آن شدند تا تخصص خود را در اختیار تعهد دینی- میهنی خود قرار داده، اعلام کنند که میرحسین موسوی را نامزد شایسته‌ای برای انجام تغییر می‌دانند.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور