تبیان، دستیار زندگی
مهندس میرحسین موسوی تاکید کرد: اگر به اصالت کرامت انسانی معتقد باشیم از تنوع فرهنگ‌ها وحشت نخواهیم کرد بلکه به آن به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسوی در جمع نخبگان آذربایجانی
موسوی

قلم - مهندس میرحسین موسوی تاکید کرد: اگر به اصالت کرامت انسانی معتقد باشیم از تنوع فرهنگ‌ها وحشت نخواهیم کرد بلکه به آن به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار قلم‌نیوز، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس صبح چهارشنبه در جمع تعدادی از نخبگان استان آذربایجان غربی در مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه با بیان این مطلب افزود: من اعتقادی به عناوینی چون شهروند درجه‌ی یک و دو ندارم و معتقدم همه‌ی شهروندان در برابر قانون یکسان هستند.

وی بر حفظ حقوق شهروندی همه‌ شهروندان کشور تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به این مساله در صورتی که رای بیاورم معاونتی برای حقوق شهروندی در ریاست جمهوری خود ایجاد می‌کنم.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش به پروژه‌هایی نظیر پل میان‌گذر ارومیه اشاره کرد و گفت: نقل‌قولی راجع به برخی پروژه‌ها نظیر پروژه‌ پل دریاچه‌ ارومیه شنیده‌ام که در آن نقل قول زحماتی که بسیاری از مدیران و دانشمندان این کشور کشیده‌اند نادیده گرفته شده است. یا به عنوان نمونه، تکنولوژی هسته‌یی از آسمان نازل نشده است و مدیران و دانشمندان این کشور 30 سال زحمت کشیده‌اند و حتی قبل از آن هم زحماتی کشیده شده است. اگر به این شکل با مسائل روبه‌رو شویم و مفاخر خود را به جاهای مختلف مصادره کنیم ضرر خواهیم کرد.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با بیان این که به نفع ماست که دستاوردهای ملی به نام ملت ثبت شود خاطرنشان کرد: دولت در خدمت ملت است و اگر زحمات را نادیده بگیریم و سرنوشت همه چیز را با مسائل سیاسی کوتاه‌مدت گره بزنیم ضربه خواهیم خورد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه‌ سخنانش به تنوع قومیتی کشور به ویژه در برخی از استان‌ها نظیر آذربایجان اشاره کرد و گفت: همزیستی مردم و یا فرهنگ‌ها با یکدیگر نشان‌دهنده یک روال منطقی است که اگر دولت‌ها آن را درک نکنند با دشواری مواجه خواهند شد. نوع نگاهی که در قانون اساسی حاکم بوده است در این زمینه بسیار راه‌گشا است. یک پرسش اساسی این است که آیا کسانی که مسوولیت‌هایی دارند واقعا به کرامت انسانی معتقد هستند یا خیر؟ هستند کسانی که به کرامت انسانی به این شکل معتقد نیستند.

او اضافه کرد: قانون اساسی ما متاثر از دینی است که کرامت انسانی را برای همه به رسمیت می‌شناسد و در جهت یک امنیت پایدار برای ملت ما مجبوریم دائم به این مفهوم برگشت کنیم.

در صورتی که رای بیاورم جز اولین کارهایی که خواهم کرد این است که به کمک وزارت کشور لایحه و یا لوایحی را در زمینه‌ اختیارات شوراها تقدیم مجلس کنم

موسوی هم‌چنین به موسیقی‌های محلی و اهمیت‌شان اشاره کرد و افزود: موسیقی ضمن این که پیام‌رسان است وسیله‌ گفت‌وگو هم است و بسیاری از قومیت‌ها بخشی از فرهنگ خود را به وسیله‌ آن انتقال می‌دهند.

رییس فرهنگستان هنر با بیان این که وقتی به موسیقی ملی خود اهمیت ندهیم در واقع فضا را برای بازار سیاه داغ می‌کنیم، تاکید کرد: باید به فرهنگ اصیل خود برگردیم و به آن احترام بگذاریم. آن موقع است که فرهنگ و سیاست را می‌توانیم در خدمت یکدیگر به کار بگیریم. مساله‌ ساده‌ای مانند موسیقی که می‌تواند وسیله‌ وحدت باشد متاسفانه امروز تبدیل به محل گلایه‌ها شده است نظیر این که چرا موسیقی ما را پخش نمی‌کنید، نشان نمی‌دهید و به آن اهمیت نمی‌دهید؟

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه بر اجرای اصول 15، ‌12 و 19 قانون اساسی تاکید کرد و گفت: باید روح قانون اساسی مبنی بر حفظ کرامت انسانی را پاس بداریم.

وی با بیان این که گسترش نظام امنیتی به مسائل مختلف برای کشور ما مشکلات اساسی ایجاد می‌کند اظهار کرد: انسان‌ها نیاز به فضای آزادی از ترس دارند. وقتی کسی از ابراز حقایق خود می‌ترسد یا جوانی از آینده‌ شغلی خود بترسد، این نوعی حس ناامنی را ایجاد می‌کند. هرچه جامعه به سمتی برود که آزادی از ترس بیش‌تر در آن جا بیفتد شاداب‌تر خواهد بود و مشکلات امنیتی هم نخواهد داشت. حکومت باید نشان دهد که به مردم، دانشجویان و قومیت‌ها اعتقاد دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت شوراهای شهر و روستا اشاره کرد و گفت: نتوانسته‌ایم به طور کامل به سوی اصول شوراها در قانون اساسی حرکت کنیم. یک‌بار در دوران دفاع مقدس تلاش شد انتخابات شوراها برگزار شود و به دلایل مختلف انجام نشد و بعد در زمان آقای خاتمی اجرا شد ولی ظرفیت حصول مربوط به شوراها بسیار وسیع‌تر از این‌هاست به طوری که حتی شوراهای مرکزی استان‌ها می‌توانند مستقل از دولت به مجلس لایحه بدهند.

موسوی اضافه کرد: در صورتی که رای بیاورم جز اولین کارهایی که خواهم کرد این است که به کمک وزارت کشور لایحه و یا لوایحی را در زمینه‌ اختیارات شوراها تقدیم مجلس کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان به اهمیت زبان‌های مختلف کشور اشاره کرد و با تاکید بر این که زبان یک پدیده‌ی زنده است، خاطرنشان کرد: بخشی از ذخایر ارزشمند انسانی و فرهنگی ما در لابه‌لای واژه‌ها و صرف و نحوها پنهان است. این طور نیست که تصور شود زبان‌های اقوام مختلف فقط مربوط به خود آنان است بلکه به همه‌ی ملت ما تعلق دارد و سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور