تبیان، دستیار زندگی
مرتضی الویری در گفتگو با زاگرس پرس ،سیاست را از منظری متفاوتی نگاه می كند.همیشه سعی بر آن دارد به گزاره هایش ساختاری عقلانی بدهد و كلامی را بر زبان بیاورد كه قابلیت برنامه ریزی عملی داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصلاح طلبان پیروز انتخابات

مرتضی الویری

پیش از آنكه به هر پرسشی برسیم باید وضعیت موجود را مورد شناسایی قرار دهیم ،چرا كه اتخاذ هر موضع سیاسی مشروط به این شناسایی است . شما چه تصویری از شرایط موجود دارید؟

مهمترین نكته ای كه وضع را هول انگیز می كند آشفتگی وضع موجود است ، در توصیف شرایط با دولتی طرف هستیم كه بجای استفاده از آمار و ارقام در جهت توصیف شرایط اقتصادی با آنها بازی می كند، آمار و ارقامی در سخنرانی ها ارائه می شود كه با داده های مراكز رسمی كه زیر نظر همین دولت ارائه می شود همخوانی می شود. بجای آنكه نگاهها معطوف به برنامه ها و تشخیص فرصت ها و كمبودها باشد با یك رجز خوانی بی وقفه طرف هستیم.

دولتی طرف هستیم كه بجای استفاده از آمار و ارقام در جهت توصیف شرایط اقتصادی با آنها بازی می كند.

مثلا می گویند ما به برنامه راهبردی بیست ساله بی اعتنائیم چرا كه می توانیم پنج ساله به آن برسیم .در حالی كه برای ادعایشان هیچ شواهد تجربی  ارائه نمی دهند و به ما نمی گویند بر اساس كدام قابلیت ، منابع و توان مدیریتی این ادعا را می كنند.در حالی وقتی به صورت شهودی و نه حتی كارشناسی به مسئله نگاه می كنیم در می یابیم اوضاع نابهنجار است . نرخ تورم و نرخ بیكاری به سطح خطرناكی رسیده است. اخباری كه از وزارتخانه ها و سازمانها به گوش می رسد خبر از هرج و.مرج در تصمیم گیری ها می دهد . برنامه ریزی دیگر وجود خارجی ندارد. تصمیمات توسط یك نفر انجام می گیرد و آنهم تصمیمات ناقص . این وضعیت آینده را بسیار پر مخاطره كرده است.

با تصویری كه شما ارائه می دهید چگونه می توان از این مشكل خلاصی جست آیا با تغییر ریاست جمهوری می توان از نابسامانی عظیم خلاصی یافت؟

مرتضی الویری

بی شك تنها راه حل تغییر رئیس جمهوری نیست اما  بخشی از راه حل و سریع ترین است. این تغییر اولین سودی كه در بردارد این است كه جلوی رشد بحران را می گیرد .بیماروقتی به بیمارستان می رسد اولین كاری كه می كنند وضع موجود او را حفظ می كنند تا از خطر مرگ برهد و بعد با شناخت بیماری گام به گام سلامت را به او باز می گردانند. انتخابات  در این دوره رساندن بیمار به بخش فوریتهای ویژه است . باید قبل از هر كار هیات دولتی بر سر كار بیایند كه به برنامه ریزِی ،تدبیر و مشورت بهای لازم را بدهد .احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شوراهای تخصصی اولین گام است و در گام دوم ایجاد انگیزه در نیروی كارشناسی است كه بپذیرند وارد چالش با انبوه مشكلات شوند .چرا كه این انگیزه در چهار سال اخیر به شدت كم رنگ شده است و در گام بعدی باید برای احیای اقتصاد تصمیمات شجاعانه گرفت و با صراحت با مردم در مورد پیچیدگی اوضاع سخن گفت؟

با این گفته وقت آن رسیده است كه این سوال را به صورت مشخص بپرسیم در میان دو گزینه موسوی و كروبی شما بر اساس چه ادله ای دومی را انتخاب كردید؟

پرسش خوبی است. با صراحت می گوئیم هر نامزد اصلاح طلب توان این را دارند كه كشور را از گردونه های بحران زا عبور دهند و هر كدام انتخاب شوند به نفع تمام خواهد شد و به این دلیل معتقدم همه نیروهای اصلاح طلب وظیفه دارند كه رای های بیشتری را به سبد اصلاحات جلب كنند . اگر مشاركت به مرز چهل میلیون نزدیك بشود امكان تقلب و رای سازی به شدت كاهش می یابد.

اگر مشاركت به مرز چهل میلیون نزدیك بشود امكان تقلب و رای سازی به شدت كاهش می یابد.

هر دو كاندیدا رای های مخصوص به خود را دارند و می توانند در این هدف راهبردی نقش موثری ایفا كنند ، ولی جدا از احترامی كه به قابلیت و شایستگی موسوی قائلم ، به دلیل شرایط سیاسی كشورجسارت  و شفافیت كلام  كروبی در شرایط  كنونی  را بسیارراهگشا می دانم. ایشان اولین شخصیت طراز اول كشورند كه كار حزبی می كنند و از همه مهمتر مشورت پذیریشان در دایره حزب محدود نمی شود . تیمی كه اطراف ایشان جمع شده اند با سلایق متفاوت نشاندهنده این سعه صدر است . خستگی ناپذیرشان در تعقیب هدفی كه بر می گزید بی نظیر است و از همه مهمتر نگاه پدرانه به اطراف خود دارد كه جز فرهنگ دیرپای ملی ما محسوب می شود

با این حساب شما روند كلی انتخابات را چگونه پیش بینی می كنید ،آیا اصلاح طلبان قادر خواهند بود به آنچه می خواهند در این انتخابات برسند؟

بایداز همه ابزارهایی كه در اختیار داریم بدرستی استفاده كنیم .باید منصفانه دولت فعلی را نقد كنیم و مردم را در جریان واقعیات قرار دهیم. باید به كسانی كه از وضع موجود گله دارند بفهمانیم كه راه حل كناره گیری و تحریم نیست بلكه حضور فعال در صحنه است. باید بتوانیم تعاد بیشتری را برای فعالیت انتخاباتی بسیج كنیم. اگر بتوانیم به صورت چهره به چهره با مردم سخن بگوئیم و واقعیت را همانگونه كه هست انتقال دهیم و مراقب جنگهای روانی رقیب و سلامت انتخابات باشیم تردید ندارم كه اصلاح طلبان پیروز انتخابات خواهند شد.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

منبع: سحام نیوز

تنظیم برای تبیان: گروه جامعه و سیاست