تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله مهدوی‌كنی اعلام كرد: بنده نیز آقای احمدی‌نژاد را اصلح می‌دانم و به ایشان رای می‌دهم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمایت مهدوی کنی از احمدی نژاد

مهدوی کنی

آیت الله مهدوی كنی در گفتگو با سایت جامعه روحانیت مبارز افزود: در جامعه روحانیت مبارز روالی برای تصمیم گیری وجود دارد كه با رای دوسوم اعضای حاضر موضوعات به تصویب می رسد. ما در رای گیری كه چندی قبل در ارتباط با معرفی و حمایت از آقای احمدی نژاد به عنوان كاندیدای جامعه روحانیت مبارز داشتیم، به اكثریت رسیدیم ولی به دوسوم نرسیدیم. اقلیتی هم كه سه رای كمتر داشت رای به سكوت دادند و این سكوت به معنی نفی آقای احمدی نژاد نبود، بلكه آنها نظرشان این بود كه جامعه روحانیت مبارز در این موضوع سكوت كند.

وی گفت: اما نظر شخصی ام در بیان مصداق این است كه بعد از جمع بندی به این نتیجه رسیده ام كه آقای احمدی نژاد اصلح است و به ایشان رای می دهم.

وی یادآور شد: ما نظرمان را عرض كردیم، مردم ما در این سی سال بلكه قبل از آن نشان داده اند كه مردمی رشید و صاحب تشخیص هستند. به میدان رای خواهند آمد و آنها هم فردی را كه اصلح می دانند، انتخاب می كنند. و انشاءالله یك فردی بیاید كه مشكلاتی كه در این مملكت هست را حل بكند و در برابر دشمنان ما هم بتواند ایستادگی بكند.

متن پرسش و پاسخ به شرح ذیل است:

خبرنگار : حضرت آیت الله مهدوی كنی با توجه به اینكه كمتر از سه هفته دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، لطفا نظرتان را در مورد شركت آحاد مردم در این انتخابات بیان بفرمائید؛

نظر شخصی ام در بیان مصداق این است كه بعد از جمع بندی به این نتیجه رسیده ام كه آقای احمدی نژاد اصلح است و به ایشان رای می دهم.

بسم الله الرحمن الرحیم؛

همانطوری كه در تمام ادوار انتخابات، مردم و همه علاقه مندان به اسلام، انقلاب و این كشور در صحنه حضور داشته­ اند و این حضورشان یكی از عوامل مهم پیروزی و دوام انقلاب بوده است، در این مرحله انتخابات ریاست جمهوری هم حضور مردم هم در داخل و هم در خارج میتواند كارگشا بوده و آثار خوبی داشته باشد.

حضور و رای دادن مردم در انتخابات به عنوان یك حق قانونی و طبیعی است و علاوه بر آن یك تكلیف شرعی و سیاسی است.

اینكه گفتم حق قانونی است چون انسان یك موجود مدنی بالطبع است و در اجتماع زندگی میكند؛ پس سرنوشت او وابسته به اجتماعش است و اوست كه این اجتماع را می سازد و از آن هم متاثر می شود.

و قهرا عدم حضور نتیجه ای جز محكوم شدن به چیزی كه نخواسته است ندارد. ولی اگر حاضر شد و دخالت كرد، در سرنوشت خودش مؤثر واقع شده و اگر رأیش هم مقبول واقع نشود، وظیفه اش را انجام داده است.

من در انتخابات شركت می كنم، رای میدهم و انشاءالله همه ایرانیان، مؤمنین، مسلمانها، غیر مسلمانها هم در این انتخابات شركت خواهند كرد.

خبرنگار: لطفا برای امت بیدار و همیشه در صحنه جمهوری اسلامی ایران بفرمائید شاخصهای كاندیدای اصلح به نظر شما چیست و جایگاه نقد در تبلیغات كاندیداها كدام است؟

آیت‌الله محمدرضا مهدوی كنی

در انتخابات قاعدتا به كسی كه صالح تر است رای داده میشود. اصلح بودن هم جهات مختلفی دارد. اگر به كسی رای داده می شود، معنایش این نیست كه او هیچ عیبی ندارد و قابل نقد هم نیست. چون انسانهای معمولی طبعا اشكال در كارشان وجود دارد و ممكن است اشتباه و خطا بكنند.

رای دهندگان من حیث المجموع فردی را با تمام خصوصیات و جنبه های سلبی و ایجابی اش بررسی می كنند و در نهایت یك نفر كه به نظرشان برای مردم، انقلاب و اسلام مفید است را انتخاب می كنند.

ما هم روی این جهت است كه می خواهیم فردی را انتخاب بكنیم و الا نسبت به كاندیداهای دیگر هم احترام می گذاریم. وقتی كاندیدائی تائید شده است، مورد احترام است و نباید بی احترامی به هیچ یك از سایر كاندیداها بشود.

من بی احترامی نسبت به هر یك از كاندیداها چه از ناحیه سایر كاندیداها و چه از ناحیه طرفداران آنها را نمی پسندم.

نباید نقدها دلالت برسلب مطلق بكنند. یعنی نباید كاندیداها به گونه ای نقد شوند كه معنایش این باشد كه او بدرد نمی خورد و تا به حال هم كار حسابی انجام نداده است.

وقتی كاندیدائی تائید شده است، مورد احترام است و نباید بی احترامی به هیچ یك از سایر كاندیداها بشود.

بعضی حرفها نفی تمامی زحمات گذشتگان است. این كم لطفی و بی انصافی است كه زحمات كسانی كه در این سی ساله خدمت كرده اند از مرحوم شهید رجائی گرفته تا به امروز، نادیده گرفته شود. یعنی فرض كنیم كسی كه قبل از ما بوده عناد كرده و همه اش برای تخریب بوده و حالا ما آمده ایم و می خواهیم آن خرابیها را اصلاح كنیم. ممكن است اشتباهاتی در كار وجود داشته باشد ولی معمولا گذشتگان ما این گونه نبوده اند كه می­ خواستند انقلاب را تخریب بكنند.

نقد معنایش این است كه انسان جنبه های مثبت را ببیند، و در جنبه های منفی هم راه حل نشان بدهد. نه اینكه فقط منفی بافی بشود. و از طرفی هم نباید به عنوان یك معاند با طرف برخورد شود.

اگر پیشنهادی هست باید گفته شود كه ما برای رفع مشكلات موجود، كه موجود هم هست، این راه حل ها را داریم. خوب است به مردم بگوئیم كه ما راه حل داریم.

احمدی نژاد

بیان مشكلات را همه مردم می دانند. اگر از تمام روستائیان ما بپرسید كه آقا در كشور ما چه مشكلاتی است؟ آنها هم می دانند بیكاری، گرانی، كمبودها و ... وجود دارد و همه اینها را مشاهده می كنند. لزومی ندارد كه بنده بیایم پشت میكروفون و اینها را برای مردم دوباره بازگو كنم. سؤال این است كه جنابعالی كه تشریف آورده اید چه راه حلی دارید؟

اما اگر فقط نقد كند ولی راه حلی ارائه ندهد. یا كلی گوئی بكند، فائده ای ندارد. اگر هم این منفیات اثر بكند، وقتی كه در موقع عمل راه حلی نبود، مردم برمی گردند و می گویند كه جنابعالی كه تشریف آورده اید چه كار كردید؟ شما كه آن همه اشكال می كردید حالا خودتان آن اشكالها را چگونه رفع كردید؟

نكته دیگر در انتخاب اصلح این است كه دو بعد در كاندیدای اصلح وجود دارد. یك بعد رفع مشكلات داخلی و یك بعد هم ایستادگی در مقابل دشمنان خارجی. دشمنی آنها برای این نیست كه چون ما نتوانستیم برای مردم ایجاد كار كنیم با ما دشمن شده اند و اگر فرضا رئیس جمهوری ایجاد كار بكند دیگر با او دشمن نخواهند بود.

آنها از اول با اصل این انقلاب مخالف بوده اند، بنابر این ما كسی را می خواهیم كه هم بتواند مشكلاتمان را برطرف بكند و هم در برابر فشارهائی كه دشمنان بر ما وارد می كنند بتواند مقاومت و ایستادگی كند.

در انتخاب اصلح این است كه دو بعد در كاندیدای اصلح وجود دارد. یك بعد رفع مشكلات داخلی و یك بعد هم ایستادگی در مقابل دشمنان خارجی. دشمنی آنها برای این نیست كه چون ما نتوانستیم برای مردم ایجاد كار كنیم با ما دشمن شده اند و اگر فرضا رئیس جمهوری ایجاد كار بكند دیگر با او دشمن نخواهند بود.

خبرنگار: مردم دلسوز و قهرمان ایران اسلامی بسیار با ما تماس می گیرند و می پرسند كه ما می خواهیم رای بدهیم، و لی در مورد مصداق كاندیدای اصلح منتظر اظهار نظر جامعه روحانیت مبارز هستیم. لطفا بفرمائید كه موضع حضرتعالی و جامعه روحانیت مبارز در انتخاب كاندیدای اصلح كدام است؟

در جامعه روحانیت مبارز روالی برای تصمیم گیری وجود دارد كه با رای دوسوم اعضای حاضر موضوعات به تصویب می رسد. ما در رای گیری كه چندی قبل در ارتباط با معرفی و حمایت از آقای احمدی نژاد به عنوان كاندیدای جامعه روحانیت مبارز داشتیم، به اكثریت رسیدیم ولی به دوسوم نرسیدیم. اقلیتی هم كه سه رای كمتر داشت رای به سكوت دادند و این سكوت به معنی نفی آقای احمدی نژاد نبود، بلكه آنها نظرشان این بود كه جامعه روحانیت مبارز در این موضوع سكوت كند.

اما نظر شخصی ام در بیان مصداق این است كه بعد از جمع بندی به این نتیجه رسیده ام كه آقای احمدی نژاد اصلح است و به ایشان رای میدهم.ما نظرمان را عرض كردیم، مردم ما در این سی سال بلكه قبل از آن نشان داده اند كه مردمی رشید و صاحب تشخیص هستند. به میدان رای خواهند آمد و آنها هم فردی را كه اصلح می دانند، انتخاب می كنند. و انشاءالله یك فردی بیاید كه مشكلاتی كه در این مملكت هست را حل بكند و در برابر دشمنان ما هم بتواند ایستادگی بكند.

والسلام علیكم و رحمت الله و بركاته

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

منبع: خبرگزاری فارس

تنظیم برای تبیان: گروه جامعه و سیاست