تبیان، دستیار زندگی
كرباسچی امروز رئیس ستاد انتخاباتی مهدی كروبی است و تلاش می‌كند در این راه به كروبی كمك كند تا او رئیس‌جمهور شود. گفت‌وگوی سایت خبری زاگرس‌پرس را با او می‌خوانید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كروبی به شعارهایی كه می‌دهد پایبند است
غلامحسین کرباسچی

سحام نیوز: هنوز هم هر طرح عمرانی كه در تهران به فرجام می‌رسد شهروندان تهرانی سهم غلامحسین كرباسچی را در آن با قلب و جان خود حس می‌‌كنند و خط و نام او را در این طرح عمرانی پیگیری می‌كنند. تاكنون تنها تجسمی ‌كه از او در ذهن داشتیم یك چهره موفق اجرایی بود كه  به یك شهر كهنه فرصت داد با بزرگراه‌ها، پارك‌ها و فرهنگسراها و... چهره یك شهر مدرن را به خود بگیرد‌، هر چند نگذاشتند او رویایش را به تمامی ‌در سمتی كه داشت تحقق بخشد ولی آنقدر این نهاد را مهم كرد كه همه امروز آن‌را معبر دستیابی به نهاد ریاست جموری ببینند. كرباسچی امروز رئیس ستاد انتخاباتی مهدی كروبی است و تلاش می‌كند در این راه به كروبی كمك كند تا او رئیس‌جمهور شود. گفت‌وگوی سایت خبری زاگرس‌پرس را با او می‌خوانید:

بسیاری این استدلال را بر زبان می‌آورند كه مزیت آقای كروبی نسبت به نامزدهای دیگر در صراحت كلام او و شجاعتی است كه در او می‌توان یافت‌، شما بعد از سه دهه انباشتن تجربه مدیریتی و آشنایی با پیچیدگی‌های جامعه ایران آیا واقعا معتقدید شجاعت به تنهایی كافی‌است كه كسی بر مسند ریاست جمهوری بنشیند و فاعل تغییری بشود كه وعده‌اش را می‌دهد؟

حتما انتظار ندارید با یك كلمه بله یا خیر جواب شما را بدهم‌، بی‌تردید شجاعت به تنهایی برای هیچ كاری كافی نیست شجاعت به همراه عقل و یك تیم حرفه‌ای مهم‌ترین نكته برای رئیس‌جمهور است. حتی برای رانندگی هم نباید تنها به این صفت تكیه كنیم بی‌شك اگر گرفتار تصادف و خسارت جبران‌ناپذیری می‌شویم. تجربه چهار سال اخیر پاسخ خوبی به این پرسش می‌دهد. رئیس‌جمهوری فعلی با شجاعت یك بخشنامه سازمان برنامه و بودجه را منحل كرد و در عرض یك ساعت ده‌ها مصوبه را از تصویب دولت گذاراند و حاصل این شجاعت را همه داریم می‌بینیم، بی‌شك باید اینقدر عقل برای ما قائل باشید كه به‌خاطر این واژه وارد میدان حمایت از كسی نشویم.

آقای كروبی اهل مشورت است و به همراه تیم كار می‌كند

اگر این استدلال را از شما بپذیریم پس چه عاملی شما را برانگیخت این ریسك را انجام دهید و مسوولیت ستاد كسی را بپذیرید كه لااقل نامزد رسمی ‌حزب‌تان نبود.

شجاعت و صراحت كلام ایشان در كنار مدیریتی كه ایشان در مجلس ششم یا نهادهای دیگری كه داشته‌اند. آقای كروبی اهل مشورت است و به همراه تیم كار می‌كند.

یعنی همان كاری كه خودتان در شهرداری تهران كردید و چهره شهر را در مدت كوتاهی تغییر دادید و از همه مهم‌تر شهرداری را تبدیل به یك نهاد مهم كردید؟

این لطف شماست‌، اگر كاری انجام شده است به همت همه كاركنان، مدیران‌، پیمانكاران و حمایت‌های دولت بود. اما آن زمان كه ما شهرداری را تحویل گرفتیم بحث جابه‌جایی مركز سیاسی كشور بود، ما با اتكا به نیروی مهندسی و توان كارشناسی این نهاد و پیمانكاران بخش خصوصی و مطالعات كارشناسی و تجارب قبلی توانستیم این مهم را به سرانجام برسانیم. در مدیریت شهرداری این شجاعت وجود داشت كه به نیروهای دست‌اندركار اعتماد كند. اگر دستاوردی از آن زمان باقی مانده باشد این بزرگراه‌، آن برج یا فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ نیست‌، بلكه تزریق آن روح خودباوری است كه ما می‌توانیم بسیاری از كارهای بزرگ انجام دهیم.اگر آن روز ورود به این صحنه شجاعت داشت امروز این روحیه نه در شهرداری تهران بلكه در همه كشور نهادینه شد و امروز انجام كارهای بزرگ عمرانی به‌دست پیمانكاران ایرانی كاملا كار عادی است و حتی ما این توان را داریم كه این توان را در كشور‌های دیگر به كار بریم. اگر امروز وارد صحنه انتخابات شدم به دلیل آن است كه در كروبی این شجاعت و بصیرت را می‌یابم كه این كار مهم را نه‌تنها حفظ كند و زیان‌هایی كه در چهار سال اخیر بر این فرآیند وارد شد جبران كند بلكه آن‌را چند گام به جلو ببرد.

یعنی معتقدید در دیگر نامزدهای ریاست جمهوری این شجاعت و بصیرت را نمی‌یابید؟

بی‌تردید این اعتقاد را ندارم و معتقدم در بین اصلاح‌طلبان بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب وجود دارند كه می‌توانند این مهم را به سرانجام برسانند ولی آن چیزی كه آقای كروبی را متمایز می‌كند در مولفه دیگری باید جست‌وجو كرد. متاسفانه بعد از دوم خرداد بسیاری از فعالان سیاسی گسست كاملی از گذشته ایجاد كردند و از یاد بردند این سازندگی و ظهور طبقه متوسط بود كه مطالبات سیاسی را دامن زد، آنها به‌جای آنكه آن فرآیند را كامل كنند بر علیه آن شوریدند و به این دلیل از مدیرانی كه پای به این عرصه گام گذاشته بودند حمایت كامل نشد. در اینجا بحث فردی جایی ندارد هر چند كه در جای خود بسیار مهم است. بلكه ادامه و بهسازی یك گفتمان موفق باید جدی گرفته می‌شد كه این كار نشد و زمینه‌ای فراهم شد كه بی‌برنامگی و نادیده گرفتن نیروهای مبرز و كارآزموده تبدیل به یك عرف شد و نتیجه این فرآیند در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری به نتیجه منطقی خود رسید. با توجه به اینكه جناب كروبی در این 20 سال از نزدیك تمام تحولات را دنبال كردند و با ریز مسائل اقتصادی و سیاسی كشور آشنا هستند و با آنها درگیر بودند و به دلیل مشورت‌پذیری و اعتمادی كه به مدیران و كارشناسان دارند می‌توان با مدیریت ایشان آن راه ناتمام را ادامه دهند. یعنی برگردیم به پایان دوران سازندگی و كار را از آنجا آغاز كنیم.

اگر همه در صحنه بمانیم و حق خود را بطلبیم هیچكس نمی‌تواند از وعده‌هایی كه داده است عقب بنشیند

هرگز، ما سال‌ها تجربه كردیم و امروز می‌دانیم بدون بسط آزادی‌، رعایت حقوق شهروندی‌، داشتن یك حقوق قضایی بی‌طرف و مستقل و در یك كلام مشاركت عمومی ‌و فرصت دادن به نقد فعال و تاثیرگذار نمی‌توان سازندگی را به سرانجام رساند. آن شجاعت در امر سازندگی باید تلفیقی بهینه پیدا كند با صراحت سیاسی تا به نتیجه مشخص برسد. بدون این شجاعت مضاعف نمی‌توانیم به آن توسعه ماندگار دست بیابیم كه هم آزادی را تضمین می‌كند و هم رفاه و هم عدالت در مفهوم عام آن ...

اما مساله این است كه مخالفان مدعی می‌شوند كه آقای كروبی ممكن است در آینده و پس از ریاست‌جمهوری عقب‌نشینی كند آنها می‌پرسند چه تضمینی وجود دارد كه این عقب‌نشینی بعد از انتخابات دوباره رخ ندهد.

اولا آقای كروبی اهل عقب‌نشینی از سخنانی كه بیان می‌كنند نیست. در ثانی نظارت عمومی ‌می‌تواند همیشه به رئیس‌جمهور یادآور شود كه چه شعارهایی داده و چه راه‌هایی را باید طی كند. اگر همه در صحنه بمانیم و حق خود را بطلبیم هیچكس نمی‌تواند از وعده‌هایی كه داده است عقب بنشیند. از طرف دیگر سیاست حوزه واقع‌بینی است‌، در فرآیندی كه انتخاب می‌كنیم نیروهای متضاد و تاثیرگذاری دخالت دارند آنها هم در تحقق خواسته‌های خود اراده كافی دارند. در این فرآیند باید دو گام جلو گذاشت و یك گام به عقب تا با صبوری موانع برطرف شود. به یك نمونه اشاره می‌كنم روزی كه ما تبلیغات محیطی را آغاز كردیم با مقاومت‌های شدیدی روبه‌رو شدیم و گاهی هم عقب نشستیم اما امروز دیگر هیچكس به این تبلیغات معترض نیست. شجاعت در ورود به صحنه‌های جدید است و شجاعت بزرگ‌تر شاید انعطاف‌پذیری در نهادینه كردن آغازهای نو است .

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور