تبیان، دستیار زندگی
نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احمدی نژاد رابطه بین مردم با دولت را پیوند زد و فاصله ها را حذف کرد، گفت: برخی از کسانی که از گذشته در بدنه دولت مانده اند، دغدغه خدمت به مردم ندارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیوند دولت و مردم در دولت نهم

فاطمه آجورلو

فاطمه آجورلو در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار سیاسی برنا در مورد هزار میلیارد تومان پول نفت که جریانات تخریبی علیه دولت مطرح می کنند، گفت: این رقم نتیجه گزارش دیوان محاسبات بوده است، آیین نامه هم فرصت داده است که دولت جواب دهد.

وی با بیان اینکه جوابیه دولت حدود یک ماه است که رسیده، اظهار داشت: برای ما هم جای سئوال دارد که خصوصا با توجه به نزدیکی انتخابات چرا دردستور کار مجلس قرار نمی گیرد تا در صحن علنی قرائت شود.

نماینده کرج در مجلس تصریح کرد: عملکرد دولت را از چند محور باید بررسی کرد؛ اقتصاد ما تقریبا یک اقتصاد یارانه محور است و لذا ما باید برای خارج شدن از آن یک به یک کالاها را از سبد حمایتی خارج می کردیم و دراین بحث منافع باندهایی به خطر می افتد به همین خاطر هر وقت قرار شد که اقدامی انجام شود و اتفاقی بیافتد که به سمت ساماندهی یارانه ها حرکت کنیم، یک تنش عظیم را ما باید مدیریت می کردیم.

وی ادامه داد: مثلا شاهد بودیم وقتی سیمان می خواست از سبد حمایتی خارج شود، احتکار و تبلیغات کردند، شلوغ کردند ولی چیزی که امروز مردم می بینند این است که هر کس می تواند نیازش را بدون واسطه تامین کند؛ اینجا قطع کردن دست واسطه ها هدف بود که تقریبا محقق شد و مباحثی مانند مواد شوینده یا سهمیه بندی بنزین نیز همگی در راستای این بود که ما بتوانیم حقایق واقعی نهفته در اقتصاد خودمان را پیدا کنیم و یک آسیب شناسی واقعی صورت گیرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان خاطرنشان کرد: ما در اوایل مجلس هفتم وقتی مرکز پژوهش ها کار تحقیقاتی می کرد و نمی توانست میزان واردات بنزین را با میزان تولید آن و میزان مصرف داخلی کنار هم قرار داده و تطبیق دهد اما بعد از سهمیه بندی بنزین شاهد بودیم که دست خیل یاز قاچاقچیان بنزین کوتاه و یک ضربه اقتصادی بر پیکر کسانی که خون مردم را می مکند و بیت المال را به یغما می برند، وارد شد و این خوشایند مزاق خیل ها نبود.

احمدی نژاد بین مردم با دولت را پیوند زد، فاصله ها را حذف کرد و مردم دولت را از جنس خود می دانند، جنس فکر دولت از جنس تفکر و اندیشه مردم است

وی افزود: درباره لایحه خدمات مدیریت کشوری که اولین مصوبه مجلس هفتم بود و دولت اصلاحات در روزهای آخر این لایحه را تقدیم مجلس کرد اما چون دولت تغییر کرد باید این لایحه به دولت باز می گشت و دوباره تنظیم و ارائه می شد.

آجورلو ضمن انتقاد از عدم اجرایی شدن لایحه خدمت کشوری یعنی همان دیدگاه عدالت محور مبنی بر اینکه تمام کسانی که از نظر علمی و تخصص در یک شرایط قراردارند، بتوانند در هر وزارتخانه ای که در حال خدمت هستند از امتیازات یکسان بهره ببرند، گفت: در همین بحث ما بازنشستگان لشکری و کشوری یا تامین اجتماعی را می بینیم که واقعا با نشاط شده اند، به خاطر این که کسی که بازنشسته می شود تازه پدربزرگ می شود داماد و عروس و نوه و .. دارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته یکباره کاهش چشم گیر حقوق داشتیم، تأکید کرد: معنای این کاهش حقوق شکستن عزت بزرگان در برابر بچه هایشان بود ولی امروز شاهد رشد خیلی خوبی در حقوق آن ها هستیم و همه با نشاط هستند.

این نماینده اصولگرای مجلس درباره بحث سهام عدالت نیز تصریح کرد: توزیع سهام عدالت یعنی حفظ شأن انسان ها. چرا که می توانند یک پس اندازی داشته باشند وامنیت اقتصادی را احساس کنند و علاوه بر آن تشیکل سهام عدالت برای اقشار کم درآمد یک نقطه امید است؛ اگر چه سود سهام در حال حاضر بالا نیست ولی یک سرمایه است برای آینده خانواده هایی که از طبقات و اقشار کم درآمد تشکیل شده اند.

وی افزود: ما در دولت نهم بیمه زنان سرپرست خانوار، بیمه خادمین مساجد، کارگران روز مزد معمولی و بیمه کامیون داران را داشتیم که همگی به معنی شناسایی اقشار آسیب پذیر و ایجاد یک پشتوانه برای آن ها بود که البته هزینه های خاص خود را دارد و نظام بیمه گر ما باید این را مدیریت کند.

فاطمه آجورلو

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی آخرین قسط معوقه که دولت پرداخت تقریبا معوقات سال 72 و 74 و 75 بود یعنی آموزش و پرورش با این جمعیت بالا همیشه مورد بی مهری قرار می گرفت ولی ما اول مجلس هفتم در کمیسیون آموزش و تحقیقات آمار آموزش و پرورش را خواستیم و دیدیم که آمار مرکز پژوهش های مجلس با سازمان مدیریت و خود وزارت آموزش و پرورش متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه دو مجموعه تصمیم ساز مانند آموزش و پرورش که مسئول امر است و سازمان مدیریت که باید تخصیص می داد هیچکدام آمار درستی نداشتند، گفت: وقتی آمار درست در یک مجموعه نباشد، اتفاقات خیلی ناگواری می افتد.

آجورلو بیان داشت: در دولت نهم شروع کردیم به اینکه یک آمار درست داشته باشیم وضعیت نیروی انسانی را شناسایی کرده و علت افت تحصیلی و همچنین از بین رفتن انگیزه در معلمان را بررسی کنیم؛ همینطور اینکه چرا اینقدر فاصله است بین پرداختی های فرهنگیان با کارمندان دیگر وزارتخانه ها و اینکه حق جذب فرهنگیان را بدون هیچ دلیلی 80 درصد می دادند یا مثلا ارتقای شغلی را کسانی که 600 امتیاز می گرفتند بدون هیچ دلیلی 60 درصد می پرداختند و 40 درصد را نمی دادند و مباحثی از این دست که بحث های جدی و آموزش و پرورش هستند.

وی با تصریح اینکه همه این موانع و مشکلات از سر راه برداشته شده اند و در حال حاضر یک آمار درست داریم، اظهار داشت: وقتی مجلس گفت میزان معوقات و کسری بودجه آموزش و پرورش را اعلام کنید در ابتدای دولت نهم گفتند 2 هزار و دویست میلیارد کسری داریم، ما هزار و 200 میلیارد تامین کردیم و هزار میلیارد باقی ماند برای سال بعد اتفاق جالبی افتاد و آقای علی احمدی که آمدند از وی خواستیم رقم واقعی داده و کسر بودجه وزارت آموزش و پرورش را اعلام کنند که وی 6 هزار و 800 میلیارد تومان گزارش داد، یعنی یک کسری تاریخی که همینطوری سال به سال روی هم جمع شده بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: از حدود سالهای 70 به بعد جرم آموزش و پرورش این بود که جمعیت زیادی داشت و اینکه به خاطر حفظ شأن معلمی سخنی نمی گفتند و سکوت می کردند. به خاطر همین یک دفعه می بینیم که در سال های پایانی دولت اصلاحات جامعه آموزش و پرورش نسبت به دولت یک دفعه یک نگاه تحقیر آمیزی پیدا می کند.

نماینده کرج خاطرنشان کرد: دولت اصلاحات در آموزش و پرورش امور تربیتی را حذف می کنند و با یک شعار قشنگ می گویند همه دست اندرکاران آموزش باید کار تربیتی کنند ولی هیچ سازوکاری برای این کار طراحی نمی شود و در همین حوزه برای ارتقاء روش های تربیت اسلامی در معلمین هیچ اقدامی نمی شود.

وی افزود: هر کس با هر دیدگاه سیاسی که وارد آموزش و پرورش شده صفر تا صد آموزش و پرورش را سعی می کرد تغییر دهد یعنی ما در آموزش و پرورش کمتر داشته ایم که یک دوی امدادی باشد یعنی کسانی که می آیند ادامه راه قبلی را بدهند؛ هر کس آمده نفر قبلی را نقد کرده و گفته می خواهم انقلاب کنم.

آجورلو اظهار داشت: ما در مدارس هر روز شاهد یک فاجعه بودیم؛ جایی دیواری می ریخت یک بچه کشته می شد، جایی بخاری آتش می گرفت و بچه ها می سوختند، در جایی چاه فرو می ریخت و لذا واقعا یک نگاه ویژه به آموزش و پرورش نیاز داشتیم.

همه این ها برخاسته از فکر دولت است؛ سالیان سال بود که پروژه های زیر ساختی در سطح کشور یا تعطیل بود و یا آنقدر کند پیش می رفت که دیگر هزینه ای که بابت تأخیر پروژه دریافت می کردند، از اصل بودجه پروژه خیلی بیشتر بود

به گفته وی، در گذشته با دید توجیه اقتصادی به آموزش و پرورش نگاه می کردند که اگر ما هزینه کنیم توجیه اقتصادی ندارد و زمانیکه بحث مقاوم سازی و نوسازی مدارس می شد، همه شروع می کردند به آه و ناله ولی هیچ کس دنبال تدبیر و طراحی برای جلوگیری از این فاجعه ها نبود؛ در حالی که در حال حاضر می بینیم که 4 هزار میلیارد تومان اختصاص داده می شود اتفاقی که افتاد 4 هزار میلیارد تومان مصوب شد در دولت نهم در تمام مناطق ، محروم ترین استان ها یک نهضت مقاوم سازی و نوسازی مدارس داریم فقط کرج برای اولین بار نزدیک به 30 مدرسه تخریب و نوسازی کردیم که در مهر و بهمن 87 افتتاح شدند.

عضو فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه این ها مباحثی نیست که ما به راحتی از کنار آن عبور کنیم، تصریح کرد: ما نیازمند نگاه مبتنی بر تفکر و اندیشه ای هستیم که به صورت زیر ساختی به آموزش و پرورش بنگرد.

وی درخصوص بحث آموزش عالی گفت: ما در دولت های گذشته وارث دانشگاه هایی بودیم که اکثرا کهنه و فرسوده بودند؛ مسئله این است که ما اگر بخواهیم به چشم انداز برسیم ابزار و سازوکار داریم؛ یک ابزار همین مباحث سخت افزاری در حوزه آکادمیک است. چرا که اگر در این حوزه دقت کنید، می بینید که تعداد استادان دانشگاه ما آنقدر کم است که اساتید همه از این دانشگاه به آن دانشگاه و از این شهر به آن شهر پروازی هستند برای اینکه بتوانند زندگی خود را تامین کنند و یا از طرفی می بینیم که یک عده خاص فقط برای فرصت های مطالعاتی اعزام می شوند ولی در دولت نهم افزایش جدی حقوق اعضای هیئت علمی و تعیین تکلیف برای اساتید منجر به این شد که دیگر پروازی تدریس نکنند.

نماینده کرج با بیان اینکه در آموزش عالی، بحث های حوزه عقیدتی در تمام زمینه ها و بحث ظرفیت سازی مهم ترین مباحث بود، افزود: کنکور به عنوان سدی که همه جوانان باید از آن عبور می کردند، نقطه استرس همه جوانان بود اما امروز با ظرفیت سازی هایی که شد در حال حذف است و تا چند سال آینده شاهد حذف کنکور خواهیم بود.

وی تأکید کرد: خیلی از دانشگاه های ما اعم از دولتی، پیام نوروهمه دانشگاه های فعال با یک رویکرد عالمانه در حال ادامه راه خود هستند ضمن اینکه دولت نهم در حال فعالیت روی محتوای دانشگاه هاست؛ در واقع غیر از مباحث کمیتی در زمینه های کیفیتی هم کار می شود.

آجورلو تصریح کرد: همه این ها برخاسته از فکر دولت است؛ سالیان سال بود که پروژه های زیر ساختی در سطح کشور یا تعطیل بود و یا آنقدر کند پیش می رفت که دیگر هزینه ای که بابت تأخیر پروژه دریافت می کردند، از اصل بودجه پروژه خیلی بیشتر بود.

وی با اعلام اینکه به طور مثال درهشت سال دولت اصلاحات در کرج جاده 45 کیلومتری ماهدشت به اشتهارد ده سال طول کشید و آخر هم کار به اتمام نرسید، به سفرهای استانی دولت نهم اشاره کرد و گفت: در مورد سفرهای استانی دیگر نیازی به صحبت ما نیست. چرا که مقام معظم رهبری کاملا تایید کرده و فرمودند زمانی باید مردم دنبال دولت ها می گشتند تا آنها را ببینند ولی الان این دولت است که در دورترین نقاط حضور پیدا کرده و مشکلات مردم را بررسی می کند.

آجورلو با اشاره به ریشه یابی بیماری در علم پزشکی و شناسایی درمان تا تجویز دارو و رسیدن به سلامتی گفت: مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره هم همینطور است کسی می تواند موفق باشد که بداند برای کجا و چه موردی تصمیم می گیرد.

وی ادامه داد: به طور مثال حدود 18 سال پیش در شورای عالی امنیت ملی نشسته اند یک تصویبی داشته اند برای جاده چالوس، گفته اند حریم از وسط جاده به هر طرف 70 متر تغییر کند، شما وقتی در جاده این 70 متر را تصور کنید، می بینید که تا سینه کش کوه می رود، یعنی در جاده ای که وسط با کنار جاده 4 متر کمتر فاصله دارد، 70 متر حریم تعریف کرده اند، که تقریبا می رسد به نزدیک قله کوه های اطراف جاده علت این تصمیم چیست؟

سفر استانی معنایش این است که وقتی می خواهند برای جاده چالوس تصمیم بگیرند، حداقل یک بار در عمر خودشان از نزدیک آن مکان را دیده باشند، تا تصمیمات واقعی باشد و بر مبنای نیازها باشد و یک تصمیم تشریفاتی نباشد که دردهای واقعی مردم مفقو دشود.

آجرلو در بیان علت این تصمیمات گفت: آنها نمی دانند برای کجا تصمیم گرفته اند، چون فضا را ندیده اند در مورد دیگری گفته اند که کل جاده چالوس ظرف 2 سال ساماندهی شود، الان 18 سال از آن مصوبه می گذرد ولی می بینیم که در این چهار سال اخیر آمده اند، روستا به روستا ساماندهی می کنند، در مسیری که این همه کوه است، این تصمیم شدنی نیست، این ها مصوبات شورای عالی امنیت ملی است که رییس جمهوری 18 سال پیش در راس آن بوده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سفر استانی معنایش این است که وقتی می خواهند برای جاده چالوس تصمیم بگیرند، حداقل یک بار در عمر خودشان از نزدیک آن مکان را دیده باشند، تا تصمیمات واقعی باشد و بر مبنای نیازها باشد و یک تصمیم تشریفاتی نباشد که دردهای واقعی مردم مفقو دشود.

آجور لو با بیان اینکه مردم باید مسئولین و نظام را از خود بدانند و احساس فاصله نکنند، اظهار داشت: اگر این اتفاق بیافتد آن وقت هر هزینه ای لازم باشد خود مردم برای نظام پرداخت می کنند، مگر زمان جنگ چه شد که مردم به جبهه ها رفتند؟

آجورلو ادامه داد: مردم انقلاب را مال خود می دانستند، لذا از آن دفاع کردند، مردم وقتی رییس جمهور را از خود دیدند، آن وقت است که همه با هم یکصدا می شوند و می گویند "انرژی هسته ای حق مسلم ما است" و می گویند تحریم را هم قبول می کنیم ، گرسنگی هم می کشیم، ولی زیر بار زورگویان نمی رویم.

وی گفت: احمدی نژاد بین مردم با دولت را پیوند زد، فاصله ها را حذف کرد و مردم دولت را از جنس خود می دانند، جنس فکر دولت از جنس تفکر و اندیشه مردم است.

آجورلو در پایان خاطرنشان کرد: خیلی ها تمام همت خود را می گذارند که مصوبات سفرهای استانی اجرایی نشود، باید گفت، تمام بدنه دولت بدنه همراه نیست. چرا که خیلی ها از گذشته در بدنه هستند و حتی در این دولت پست گرفته اند که دغدغه خدمت به مردم ندارند که باید آسیب شناسی شود و تدبیر شود.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور