تبیان، دستیار زندگی
وحید جلیلی سردبیر ماهنامه سوره، سیدعلیرضا بهشتی مدیرمسئول روزنامه كلمه و عضو ستاد میرحسین موسوی و محمدجواد حق‌شناس مدیرمسئول روزنامه اعتمادملی و نماینده كروبی، در جمع دانشجویان دانشگاه امیركبیر به مناظره پرداختند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشروح مناظره بهشتی، جلیلی و حق‌شناس در دانشگاه امیركبیر
مناظره

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، وحید جلیلی سردبیر ماهنامه سوره، سیدعلیرضا بهشتی مدیرمسئول روزنامه كلمه و عضو ستاد میرحسین موسوی و محمدجواد حق‌شناس مدیرمسئول روزنامه اعتمادملی و نماینده كروبی به دعوت كانون اندیشه دانشجویان مسلمان دانشگاه صنعتی امیركبیر با حضور در نشستی با عنوان «فرهنگ و اندیشه در دولت دهم» به مناظره پرداخته و به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

* بهشتی: در 30 سال گذشته خط قرمزها بیشتر شده است

علیرضا بهشتی در ابتدای این جلسه به نقاط ضعف و قوت مختصات فرهنگی ایران بعد از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: انسان موجودی انتخاب‌گر است كه دو پیش‌فرض آزادی و آگاهی دارد و حكومتی كه جامعه را اداره می‌كند، موظف است به تنوع و تعدد احترام بگذارد و توجه كند، اما هر وقت این تنوع و تعدد مورد بی‌توجهی قرار بگیرد و سیاست‌های همگن‌سازانه بخواهد جامعه را یكدست كند چاره‌ای جز تمسك به زور نیست.

وی افزود: همگن‌سازی ممكن نیست جز به تحمیل الگوی خاصی از زندگی به یكایك شهروندان، كه وقتی این تحمیل صورت بگیرد ما با استبداد روبه رو می‌شویم و نتیجه آن این است كه صلاح‌ها و دیدگاه‌ها پنهان و زیرزمینی می‌شود و یا نفاق در زندگی انسان‌ها وارد شده و مانند دوزیستان در جامعه به دو یا چند رفتار خو می‌كنند.

عضو ستاد میرحسین موسوی ادامه داد: هر زمان كه به این اصل كه با فطرت خداداد انسان سازگار است، احترام گذاشتیم شاهد شكوفایی و توسعه فرهنگی چه در حوزه فرهنگ و چه در حوزه اندیشه بودیم و در تاریخ فرهنگ اسلامی نیز هر زمان كه یك نگاه و یا كلام خاص را حاكم كردند، ما شاهد افول و افت فرهنگی اسلامی هستیم و هر وقت مداراگری رواج داشته، شاهد رشد و شكوفایی و افزایش تولیدات فرهنگ و اندیشه‌ایم.

امام خمینی هنر را صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (ص)، اسلام تازیانه خوردگان و اسلام پابرهنگان معرفی كرد

بهشتی در این خصوص ادامه داد: وقتی یك دولت اقلی را بخواهیم رواج دهیم، اگر دولت اسلامی باشد پاسداری و حمایت از وجود گسترده‌‌ترین طیف ممكن از دیدگاه‌های مشروع لازم است و به لحاظ بنیادی با قانون اساسی و جهت‌گیری نظام در تضاد نیست اما در این تاریخ 30 ساله هر چه پیش رفتیم دایره مداراگری تنگ‌تر شده و خط قرمزها بیشتر كه این به نفع انقلابی كه با نام آزادی و پیشرفت روی داده، نیست.

وی همچنین گفت: از زمانی كه شهید مطهری می‌گفت استاد ماركسیسم باید در دانشگاه‌ها نظریات ماركس را تدریس كند، به روزی رسیده‌ایم كه حتی كسانی را كه نگاه‌های مختلف به اسلام را دارند، نمی‌توانید تحمل كنید.

* حق‌شناس: انقلاب اسلامی آغاز حركت در راستای زدودن استبداد بود

محمدجواد حق‌شناس

محمدجواد حق‌شناس پس از پایان صحبت‌های بهشتی در بخش اول صحبت‌های خود گفت: حوزه فرهنگ حوزه بسیار وسیع و گسترده است و ما باید بدانیم در چه جغرافیایی زندگی می‌كنیم و این حوزه در چه جغرافیایی مورد توجه است.

وی افزود: در اینجا بحث در مورد ایران با پیشینه‌ای بیش از 10 هزار سال تاریخ تمدن است و‌ آثار ارزشمند تاریخ ایران در سایر موزه‌های بزرگ نشان دهنده این است كه از وقتی بشر در كنار آب‌ها آرام گرفت این فلات ایران بوده كه توانسته بزرگ‌ترین تاریخ بشری از خود بجای گذارد كه منشور كورش و سنگ‌نوشته‌های فارس و آثار باستانی همدان حكایت از غنای فرهنگی ایران دارد.

مدیرمسئول روزنامه اعتمادملی ادامه داد: با پدیدار شدن پدیده جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در 30 سال پیش نسل پیشین ما حركتی را در راستای زدودن استبداد طولانی آغاز كرد و انقلابی شكل گرفت برای رسیدن و آزادی بیان كه به نقطه‌ای برسیم كه آگاهی مقدم به ناآگاهی است.

حق‌شناس با بیان اینكه در حوزه‌های مختلف اسلام در میان دانایی و نادانی تفاوت گذاشته شده است، تصریح كرد: با معیارهایی كه اسلام ارائه می‌كند، ما نمی‌توانیم به سمتی برویم كه استاد دانشگاه را بازنشسته می‌كنند و دانشجو را به خاطر اظهارنظرش بازداشت كرده و به گوشه بازداشتگاه ببرند.

* جلیلی: امام(ره) هنرمندان را بازوی خود در مقابله با اسلام آمریكایی می‌دانست

در ادامه این مناظره وحید جلیلی با بازخوانی یكی از مقالات خود به صحبت در خصوص نقش و جایگاه فرهنگ در انقلاب پرداخت و نظرات امام خمینی(ره) را در مورد مقوله هنر اسلامی و انقلابی تشریح كرد.

وی در این خصوص گفت: یكی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها كه مشمول فراخوان امام بود، مقوله هنر در كشور بود و پیام طوفانی ایشان به هنرمندان نشان می‌دهد كه امام این قشر را بازوی اصلی خود در مصاف با اسلام آمریكایی می‌دانست و هنر را صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (ص)، اسلام تازیانه خوردگان و اسلام پابرهنگان معرفی كرد.

* انتقاد بهشتی از توقیف یك‌روزه مطبوعات

بهشتی در بخش دوم سخنان خود و در پاسخ به سخنان جلیلی گفت: اگر در عرصه‌های مختلف زندگی دخالت حكومت‌ها و دولت‌ها در برخی اعصار و مقاطع تاریخی بتواند موجب شگفتگی آن عرصه شود اما تجربه بشری نشان داده در زمینه فرهنگ و اندیشه این مساله را نقض كرده است.

وی افزود: دخالت مستمر دستگاه‌های دولتی نه تنها در عرصه سیاست‌گذاری‌ها و عرصه فعالیت دولت‌ها، بلكه در تعیین اینكه چه چیز برای اندیشیدن و باور داشتن مجاز است دستاورد خوبی نداشته بلكه باعث فاصله رسمی و غیررسمی شده است.

حامی میرحسین موسوی با بیان اینكه حكومت‌هایی هوشیارند و بینش صحیح دارند كه بتوانند فاصله بین فرهنگ رسمی و غیررسمی را كم و منطقه هم‌پوشانه‌ای را گسترده كنند، ‌اضافه كرد: وقتی رسانه ملی و دستگاه‌های دولتی برای خود به راهی می‌روند و بخش قابل توجهی از جوانان و دانشجویان كه بیشتر با فرهنگ درگیر هستند به راهی دیگر می‌روند، این موجب شكاف و بی‌اعتمادی نسبت به دولت‌ها می‌شود.

بهشتی در پاسخ به قسمت‌هایی از مقاله جلیلی گفت: در میان همین سیل بازگشتگان از جبهه و جنگ، كسانی هستند كه تفكرهای مختلف بودند، مسلمان بودند، انقلاب را قبول داشتند، امام را به عنوان معمار این انقلاب می‌پذیرفتند و در چارچوب حركت می‌كردند اما با یكسان‌سازی فرهنگی و اندیشه‌ای مخالف بودند.

وی ادامه داد: جامعه‌ای كه نتواند چندصدایی را در درون گفتمان خود تحمل كند و تنوع و تعدد را در درون جمهوری اسلامی ایران تحمل كند دست به سركوب و بستن مطبوعات می‌زند و بعد شاهد توفیق یك‌روزه مطبوعات هستیم.

اگر آزادی بیان در دانشگاه وجود نداشته باشد، كجا باید دنبال آن گشت؟

* حق‌شناس: جمهوری اسلامی مهمترین دستاورد انقلاب بود

حق‌شناس پس از صحبت‌های بهشتی با اشاره به اینكه وقتی قرآن حتی در مقوله دین هم اكراه را نمی‌پذیرد، اظهار داشت: طبیعی است در حوزه‌های دیگر اندیشه‌ورزی و گفتگو میان خردمندان، هیچ جبر و حركت مستبدانه‌ای را نمی‌پذیرد در نتیجه در انقلاب بزرگ و شكوهمند ما كه بزرگ‌ترین دستاورد آن جمهوری اسلامی ایران بود محوری‌ترین شعار مردم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

وی ادامه داد: در قانون اساسی قانون‌های جدی برای آزادی احزاب، نشریه‌ها و گردهمایی‌ها در تمام شئون كه به ملت مربوط می‌شود وجود دارد و نمی‌توان آن را بعد از سه دهه فراموش كرد.

حامی كروبی در پاسخ به صحبت‌های جلیلی گفت: ما نمی‌توانیم با این مصادیق به سمتی برویم كه برای راه‌اندازی یك نشریه و برپایی یك گردهمایی دانشجویی با مشكل مواجه شویم و این وضعیت امروز با دیدگاه امام و بزرگان انقلاب و كسانی كه برای این انقلاب خون دادند یكسان نیست. چرا باید به حدی برسیم كه كروبی بگوید دانشگاه پادگان نیست؟

جلیلی در پاسخ به اظهارات بهشتی و حق‌شناس، یكی از مقالات خود را كه در نشریه سوره پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم و در سال 84 منتشر شده بود را بازخوانی كرد.

وی در این مقاله با اشاره به پیروزی احمدی‌نژاد، پیامدهای سوم تیر را بررسی و به برخی ادعاها مبنی بر تحجرگرایی در دولت نهم انتقاد كرده بود.

* بهشتی: دانشگاه باید محل تلاقی دیدگاه‌ها باشد

سیدعلیرضا بهشتی

در ادامه این برنامه بهشتی با بیان اینكه نباید هر تفكری غیر از تفكر خود را تكفیر كرد، اظهار داشت: نباید امام و انقلاب را مصادره كنیم و دیگران را با اتهاماتی كه به آنها نمی‌چسبد متهم كنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر گام اول این است كه دولت دست‌های خود را از فرهنگ كوتاه كند و در مرحله بعد باید اجازه دهیم دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته جامعه اداره دانشگاه را در كف با كفایت خود قرار دهند.

مدیر مسئول روزنامه كلمه سبز افزود: سومین مرحله این است كه به جای وارونه نویسی جنگ و انقلاب، تاریخ را درست نقل كنیم و چند صدایی را محكوم نكنیم، باید اجازه دهیم شهروندان با خرد خویش اسناد انقلاب را خوانده و تنها به نوشته‌های ما گوش فرا ندهند.

بهشتی در ادامه با انتقاد از ایجاد محدودیت در فضاهای علمی اظهار داشت: استاد دانشگاه نباید دچار خود سانسوری شود و دانشجویان در دانشگاه یك برخورد داشته و بیرون از دانشگاه رفتار دیگری از خود بروز دهند و در این زمینه سوال اصلی این است كه چرا بودجه های فرهنگی كشور باید به نهاد‌های متصل به مراكز قدرت كه ظاهرا خصوصی هستند، سرازیر شود كه هیچ نتیجه‌‌ خاص و مشخصی ندارد.

مدیر مسئول روزنامه كلمه سبز با تاكید بر اینكه موافق آزادی اندیشه، بیان و قلم در دانشگاه‌ها است، ادامه داد: دانشگاه باید محل تلاقی دیدگاه‌ها باشد و دانشجو و استاد در این محیط آزادی بیان داشته باشد و از بیان نظرات خود ترس و واهمه‌ای نداشته باشد.

وی ادامه داد: ما انقلابیون را كه در كنار ما بودند، تردد می‌كنیم چون به انقلاب با یك روایت خاص نگاه می‌كنیم كه این درست نیست زیرا انقلاب روایت‌های مختلف دارد و مخاطبان باید روایت مورد نظر خود را از این تعدد برگزینند.

بهشتی با بیان اینكه در تعاملات جهانی مهم این است كه هویت انقلابی و اسلامی خود را از دست ندهیم، اظهار داشت: اگر آزادی بیان در دانشگاه وجود نداشته باشد، كجا باید دنبال آن گشت؟

مدیر مسئول روزنامه كلمه سبز با بیان اینكه ایمان و كفر درجات مختلفی دارد، اظهار داشت: مدارا و تساهل سیره علوی و نبوی بوده و امام خمینی (ره) همواره دیدگاه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی را پذیرا بودند و ایشان جدا سازی دختران و پسران را در دانشگاه قبول نداشتند و ما پیروان همان امام(ره) هستیم.

* حق‌شناس: در سال‌های اخیر در بحث هسته‌ای، رویان و مبارزه با سرطان پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم

در ادامه این برنامه حق شناس با بیان اینكه نگران جلیلی هستم كه در این جلسه تنها مانده، اظهارات خود را آغاز كرد كه جلیلی در پاسخ به حق شناس گفت: نگران من نباشید چون من اصولگرایی به معنای متعارف آن نیستم.

مدیر مسئول روزنامه اعتمادملی در ادامه در خصوص راهكارهای اجرای برنامه های فرهنگی در دولت دهم اظهار داشت: باید به سمتی برویم كه از تلفیق موقعیت 10 هزار ساله ایران و پیروی مردم مسلمان از اسلام و همچنین دستاوردهای جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته در سطح منطقه و دنیا به عزت ایران و ایرانیان منجر شود.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای علمی جوانان در سال‌های اخیر گفت: در این سال‌ها در حوزه‌های مختلف مانند هسته‌ای، رویان، مبارزه با سرطان و موارد متعدد دیگر پیشرفت‌های چشم گیری داشته‌ایم كه نشان از استعداد جوانان ایرانی است و اگر دولت در سایر حوزه‌ها تمركز لازم را ایجاد كند، می‌توانیم شاهد موفقیت‌های دیگر هم باشیم به شرطی كه زمینه دسترسی آزاد اطلاعات در كشور وجود داشته باشد.

حق شناس ادامه داد: نمی‌شود دسترسی به اینترنت را در كشور محدود كرد ولی خواستار رسیدن به اوج بود.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی با بیان اینكه ایران از اقوام مختلف تشكیل شده است، اظهار داشت: همه این اقوام به ایرانی‌ بودن خود افتخار می‌كنند اما باید حقوق همه آنها را رعایت كرد تا كشور مانند گذشته نه چندان دور خود به قطب برتر منطقه تبدیل شود كه این نیازمند یك تعامل چند سویه با دنیای بین‌المللی با توجه به اصل عزت است.

وی با بیان اینكه نیازمند پایبندی به قانون در عین نگاه توسعه‌گرا هستیم، خاطرنشان كرد: برای رسیدن به این اصل باید بر واقعیت‌ و استعداد جوانان و اساتید بزرگوار كشور توجه شود تا كشور به نقطه مطلوب برسد.

چند صدایی به این معنی نیست كه با یك تحریریه 10 روزنامه منتشر كنیم و بعد از بستن آنها مدعی شوم كه 10 روزنامه بسته شده‌اند

* جلیلی: برخی القاء می‌كنند كه طرفداران احمدی‌نژاد همه دنبال محدود كردن هستند

در ادامه این جلسه جلیلی ضمن اشاره به اظهارات حق شناس و با اینكه متاسفانه برخی می‌خواهند در كشور همواره فضای دو قطبی حاكم باشد، گفت: من اصولگرا به معنای طیف سیاسی آن نیستم و نماینده فلان كاندیدا هم نیستم اما احمدی نژاد را در انتخابات پیشرو بر سایر كاندیداها ترجیح می‌دهم.

سردبیر نشریه راه در ادامه از اظهارات بهشتی نیز انتقاد كرد و گفت: نمی‌دانم ایشان چند بار به خاطر بیان نظراتش تحت فشار قرار گرفته و حتی شغلش را از دست داده است اما من وحید جلیلی هستم كه در سال‌های گذشته از نشریات زیادی از بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ره) تا نشریه سوره اخراج شده‌ام.

وی ادامه داد: برخی چنین القاء می‌كنند كه طرفداران احمدی‌نژاد همه دنبال بستن و محدود كردن هستند كه این برای من زور دارد.

جلیلی با بیان اینكه آقایان 16 یا هشت سال با گفتمان خود در كشور حكومت كرده‌اند، اظهار داشت: من 4 سال در سوره فعالیت كردم و 30 شماره از این نشریه را منتشر كردم اما توسط كسانی كه امروز در اردوگاه میرحسین هستند، اخراج شدم در حالی كه بعد از انتخابات ریاست جمهوری گذشته در سوره از احمدی‌نژاد انتقاد كردم و این رویه در مجله راه هم ادامه داشت.

وحید جلیلی

سردبیر نشریه راه با تاكید بر اینكه ما طرفدار چند صدایی هستیم، یادآور شد: چند صدایی به این معنی نیست كه با یك تحریریه 10 روزنامه منتشر كنیم و بعد از بستن آنها مدعی شوم كه 10 روزنامه بسته شده‌اند.

وی در ادامه به مقایسه نشریه «كمان» كه در حوزه دفاع مقدس منتشر می‌شد و همشهری ماه به سردبیری محمد قوچانی پرداخت و گفت: همشهری ماه 460 هزار نسخه تیراژ داشت كه این رانت در خاورمیانه بی‌سابقه بود، اما این مجله به صورت رایگان توزیع می‌شد و ما به خاطر همین می‌گوییم كه مخالف ریاكاری هستم.

جلیلی با اشاره به برخی شعارها در خصوص دفاع از حقوق زنان و اقشار مختلف اظهار داشت: كسانی كه این شعارها را مطرح می‌كنند باید پاسخ دهند كه چرا چون به خلوت می‌روند آن كار دیگر می‌كنند.

* بهشتی: موسوی بیشتر از خاتمی مدارا می‌كند

در ادامه این برنامه بهشتی در پاسخ به سوال یكی از دانشجویان مبنی بر اینكه آیا موسوی در دولت آینده خود رویه خاتمی را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: اگر منظور، مدارای خاتمی است كه باید از آن هم فراتر رفت.

سردبیر روزنامه كلمه سبز در ادامه به اظهارات جلیلی اشاره كرد و گفت: مبادا با نام آزادی‌خواهی سر كار بیاییم و جلوی آزادی دیگران را بگیریم، مبادا مظلومان دیروز، ظالمان امروز شوند.

وی در ادامه در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون چند صدایی در مطبوعات كشور گفت: روزنامه‌ای كه با هزینه بیت‌المال اداره می‌‌شود نباید تنگ‌نظری را تا حدی گسترش دهد كه شهید آوینی هم احساس انزوا كند.

بهشتی با بیان اینكه ارزش‌ها مهم هستند و نه افراد، اظهار داشت: من در مورد خودم صحبت نمی‌كنم چون كارنامه من روشن است و به عقیده دوستان هم احترام می‌گذارم.

مدیر مسئول روزنامه كلمه سبز با بیان اینكه در عرصه فرهنگ و اندیشه دچار نوعی نگاه تنگ‌نظرانه شده‌ایم، گفت: محیط دانشگاه، پادگانی شده است و من به عنوان عضو هیئت علمی این مسئله را با گوشت، پوست و استخوان خود درك می‌كنم.

وی افزود: سوال من این است كه چرا مقاله‌‌ من از ترس اینكه مبادا به دیگران توهین كنم، باید كوچك و كوچكتر شده و در نهایت نابود شود در عرصه‌ فرهنگی باید تولیدات فكری و فرهنگی مختلف در اختیار افراد قرار گیرد تا با نظر خود گزینه مورد نظر را انتخاب كنم اما باید حرف‌هایمان را باور داشته باشیم.

* حق‌شناس: باید در حوزه‌های مختلف فرهنگی مردم به رشد و بالندگی حداكثری برسند

در ادامه این برنامه حق‌شناس در پاسخ به سوال یكی از دانشجویان در خصوص برنامه‌‌های فرهنگی كروبی در حوزه فرهنگ و اندیشه اظهار داشت: كروبی به موارد زیادی از برنامه‌های خود اشاره كرده است اما من در خصوص دانشگاه خاطره‌ای از از ایشان نقل می‌كنم.

وی ادامه داد: آقای كروبی در جایی یاد‌آور شده كه بعد از آزادی از زندان در دوران شاه، به راحتی در كلاس‌های درس دانشگاه حاضر شده ولی امروز برای دانشجویان نقش ستاره ترسیم می‌كنند و آنها را از ادامه تحصیل محروم می‌كنند.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی با بیان اینكه ایجاد محدودیت كه در برخی موارد مشاهده می‌كنیم با خواسته‌های اصلی انقلاب همخوانی ندارد، ادامه داد: فضا را نباید به سیاهی و تیرگی مطلق تبدیل كنیم تا امروز مجبور شویم به شاگرد و یا فرزند خود پاسخ دهیم كه چرا انقلاب كرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینكه خداوند در قرآن به قلم قسم خورده است، اظهار داشت: باید به سمتی پیش برویم كه در حوزه‌های مختلف فرهنگی مردم به رشد و بالندگی حداكثری برسند كه این نیازمند ارائه مجوز فعالیت به اصناف مختلف در این حوزه‌ها است و باید باور داشته‌ باشیم كه مخاطبین فهیم هستند و قدرت تشخیص دارند.

در ادامه این برنامه جلیلی در خصوص اظهارات بهشتی پیرامون روایت‌های متعدد در خصوص انقلاب گفت: انقلاب را باید درست روایت كنیم و من در مجله سوره 7 مصاحبه چاپ كردم و گفتم كه چه كسانی آوینی را برنمی‌تابند، اما منظور آقای بهشتی روزنامه جمهوری اسلامی بود.

سردبیر نشریه راه به آزادی عمل در دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: چرا در این مورد به دانشگاه آزاد نمی‌پردازید و تنها در مورد دانشگاه‌های دولتی از دولت نهم انتقاد می‌كنید.

در ادامه این برنامه یكی از دانشجویان از جلیلی در خصوص سیاست‌های فرهنگی وزارت ارشاد در دوران مهاجرانی و مسجد جامعی سوال پرسید كه جلیلی با بیان اینكه من نظراتم را در خصوص دولت‌های قبلی بیان كرده‌ام ادامه داد: در آن دوران من سردبیر مجله سوره بودم و من هم می‌گفتم كه باید آزادی بیان وجود داشته باشد اما این آزادی باید برای همه یكسان باشد، حرف زدن امكان می‌خواهد و تنها به مجوز نیاز ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از تقسیم‌بندی مردم به شهروند درجه یك و درجه دو به پیگیری‌های مجله سوره در خصوص مرگ هاجر نویدی در دوران دولت اصلاحات اشاره كرد كه به دلیل هیاهوی دانشجویان و به هم ریختن فضا نتوانست صحبت‌هایش را ادامه دهد.

در ادامه این برنامه بهشتی خطاب به دانشجویان گفت: فرصت مظلوم‌نمایی را به كسی ندهید و اجازه دهید كه همه حرف‌هایشان را مطرح كنند و ما هم پاسخ آنها را می‌دهیم.

مدیرمسئول روزنامه كلمه سبز با بیان اینكه احساس كردم شاید سكوت بنده رضایت تلقی شود ادامه داد: برخی سوال می‌كنند كه دلیل سكوت 20 ساله موسوی در مقابل انحرافات چه بوده است كه ایشان به این مورد پاسخ كافی داده است، اما سوال من این است كه احمدی‌نژاد كه در همان دوران استاندار اردبیل بود چرا با انحرافات همراهی كرد.

دانشگاه باید محل تلاقی دیدگاه‌ها باشد

وی در ادامه به اظهارات جلیلی در خصوص دانشگاه‌ آزاد اشاره كرد و گفت: ما هم از دانشگاه آزاد سراپا دفاع نمی‌كنیم، اما همان اساتیدی كه در دولت نهم بازنشسته شده بودند در دانشگاه آزاد مشغول به كار شدند كه این نكته مثبتی است.

بهشتی در انتهای این بخش از صحبت‌های خود درخصوص فشار برخی مطبوعات به شهید آوینی گفت: بشنوید از همراهان آوینی كه چقدر تحت فشار كیهان‌نشینان بودند.

جلیلی در ادامه این برنامه و در پاسخ به اظهارات بهشتی گفت: ما هم می‌گوییم این فضای دوقطبی باید كنار رود و جریان سوم وارد شود.

سردبیر نشریه راه درخصوص دانشگاه آزاد نیز گفت: در مورد دانشگاه آزاد سیاه و سفید برخورد نكنیم، اگر آن كار خوب انجام شده است باید مفسده مدیریتی دانشگاه آزاد در سالهای گذشته را هم در نظر بگیریم.

در ادامه این برنامه حق‌شناس با بیان اینكه دانشگاه امیركبیر تاثیرگذارترین دانشگاه كشور است، اظهار داشت: انتظار این است كه دوستان آرامش خود را حفظ كرده و احترام طرفین را رعایت كنند تا چنین برداشت نشود كه تحمل شنیدن سخن مخالف را نداریم.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی درخصوص اظهارات جلیلی پیرامون همشهری ماه گفت: سوال این است كه اگر چاپ همشهری در دوره كرباسچی به آن صورت محكوم است چرا این روند در دوره احمدی‌نژاد ادامه پیدا كرد، چطور است كه استفاده از امكانات دولتی در زمان احمدی‌نژاد ایراد نداشته و چاپ همشهری برخلاف دولت دوران كرباسچی مجددا با توزیع سراسری در كشور آغاز شد؟

وی ادامه داد: در حالیكه 20 هزار تقاضا برای مجوز مطبوعات در كشور وجود دارد به مهرداد بذرپاش خارج از نوبت مجوز می‌دهند تا از امكانات دولتی و شبه دولتی استفاده كند، در مورد آگهی‌های دولتی نیز به این روزنامه 150 برابر روزنامه اعتماد ملی آگهی اختصاص می‌یابد و این روند در مورد كیهان، جام‌جم، ‌ایران و همشهری نیز صادق است كه آنها می‌توانند با قیمت كم منتشر شوند ولی ما مجبوریم روزنامه را با قیمت 400 تومان ارائه كنیم كه این نوعی تبعیض محسوب می‌شود.

در ادامه جلیلی در پاسخ به اظهارات حق‌شناس تاكید كرد: اگر بذرپاش خارج از نوبت مجوز گرفته خیلی بیخود كرده است و باید خودش پاسخگو باشد.

سردبیر نشریه راه در خصوص اختصاص آگهی‌های دولتی نیز اظهار داشت: من خودم مجله دارم و شما می‌توانید آگهی‌های مجله ما را با مجله شهروندامروز مقایسه كنید و ببینید كه چه میزان آگهی از میراث فرهنگی، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ... به مجله شهروندامروز اختصاص می‌یافت.

در ادامه این برنامه بهشتی در پاسخ به سوال یكی از دانشجویان درخصوص اینكه برنامه‌های كروبی و موسوی درخصوص دانشگاه‌ها قیم‌مابانه خواهد بود یا به آزادی توجه می‌كنند؟ اظهار داشت: اگر قرار بود سیاست قیم‌مابانه حاكم شود كه نیازی به تغییر نبود.

حق‌شناس نیز در پاسخ به همین سوال گفت: نگاه به دانشگاه از بالا به پایین نخواهد بود و به دانشجو مصلحت او را دیكته نمی‌كنند، دولت كروبی خود را دانای كل نمی‌داند كه این اصلا در شان دانشگاه و جمهوری اسلامی نیست.

در ادامه جلیلی در پاسخ به سوالی پیرامون گشت ارشاد، دستگیری دانشجویان، تك‌صدایی رسانه ملی و همچنین دلایل ترجیح احمدی‌نژاد به سایر كاندیداها اظهار داشت: پیرامون مساله حجاب و گشت ارشاد كه احمدی‌نژاد دخالتی نداشته، چون اصلا این كار به دولت ارتباطی ندارد ولی با این حال وزارت كشور كمیته‌ای تشكیل داده تا عملكرد نیروی انتظامی را تعدیل كند.

سردبیر نشریه راه درخصوص دستگیری دانشجویان نیز اظهار داشت: زندانی كردن افراد هم به دولت ارتباطی ندارد و در این خصوص قوه قضائیه تصمیم‌گیری می‌كند كه ما هم به قوه قضائیه انتقاداتی داریم.

وی ادامه داد: برخی كاندیداها ادعا می‌كنند كه گشت ارشاد را جمع می‌كنند اما از سوی دیگر فریاد قانون‌گرایی سرداده‌اند غافل از اینكه رئیس جمهور نمی‌تواند در عملكرد قوای لشگری دخالتی داشته باشد.

جلیلی در ادامه با رد تك‌صدایی در رسانه ملی یادآور شد: برنامه جریان كه از صدا و سیما پخش می‌شود مجری آن مخالف شدید احمدی‌نژاد است و رسما اعلام كرده كه عضو ستاد میرحسین و مسئول ستاد اصولگرایان حامی ایشان است.

سردبیر نشریه راه درخصوص دلایل ترجیح احمدی‌نژاد به سایر كاندیداها گفت: بروز و ظهور احمدی‌نژاد فضا را به هم زده و ما می‌خواهیم فضای جدیدی ایجاد شود كه در سالهای گذشته به اندازه كافی از این دو قطبی ضرر كرده‌ایم.

سال‌های اخیر در بحث هسته‌ای، رویان و مبارزه با سرطان پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم

بهشتی در ادامه این برنامه با اشاره به اظهارات جلیلی در خصوص گشت ارشاد گفت: فرماندهی نیروی انتظامی همواره در دست فرماندهی كل قوا بوده كه در مواردی كه ایشان مناسب بدانند آن را تفویض می‌كنند و اكنون نیز فرماندهی آن در اختیار وزارت كشور قرار گرفته است كه اگر به لحاظ قانونی این تفویض پس گرفته نشود رئیس دولت آینده می‌تواند سیاست‌های نیروی انتظامی را تغییر دهد و این اصلا غیرقانونی نیست.

مدیرمسئول روزنامه كلمه سبز با انتقاد از اظهارات جلیلی پیرامون ایجاد قطب سوم در كشور گفت: سوال اصلی این است كه آیا كشور همیشه دو قطبی بوده و یا اینكه اصلا قطب سوم بوجود آمده است؟

وی با بیان اینكه فكر نمی‌كنم ایجاد تصویر دو قطبی از كشور واقع‌بینانه باشد، ادامه داد: اگر این ادعا درست باشد چرا اینقدر به موسوی فشار می‌آوریم كه اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن خود را مشخص كند.

جلیلی در پاسخ به اظهارات بهشتی گفت: انتظار ما از میرحسین این است كه مرز خود را مشخص كند، خوشبختانه ایشان هر چقدر بیشتر صحبت می‌كند به جریانات قبلی نزدیكتر می‌شود، درصورتیكه تا پیش از این گمان می‌كردیم كه اگر ایشان در انتخابات قبلی كاندید می‌شدند شاید به ایشان رای می‌دادیم .

سردبیر نشریه راه در ادامه تاكید كرد: موسوی باید مرز خود را با احمدی‌نژاد، هاشمی، خاتمی و مهاجرانی مشخص كند.

بهشتی در پاسخ به اظهارات جلیلی گفت: حداقل مرزبندی موسوی این است كه ایشان صداقت خواهند داشت.

جلیلی در پاسخ به ادعای بهشتی با اشاره به اینكه موسوی 11 سال رئیس فرهنگستان هنر كشور بود، گفت: ایشان كه همواره مدعی خط امام و اسلام ناب بوده باید كارنامه خود را در این مورد ارائه كند، آیا امام فقط مخالف انحلال سازمان مدیریت بوده‌اند؟ چرا ما در سایت فرهنگستان هنر نشانی از امام نمی‌بینیم.

وی در ادامه با انتقاد از طرح مباحثی مانند تحجرگرایی در رقابت‌های انتخاباتی اظهار داشت: تحجر شاخصه‌های معلومی دارد كه مهمترین شاخصه آن در اندیشه امام خمینی(ره) گوشه‌نشینی و انزوا است كه شما می‌توانید مصداق آن را ببینید.

بهشتی در پاسخ به این اظهارات جلیلی گفت: شاخص صداقت این است كه در انتخابات به مردم نگوییم نفت را سر سفره آنها می‌آوریم.

وی افزود: آقای موسوی در ابتدا هدف را استقرار یك جامعه ارزشی بر پایه اسلام ناب و مبتنی بر گفتمان امام دانست.

بهشتی در پاسخ به سؤالی كه آیا در صحبت‌های موسوی فرقی بین امانیسم و آزادی از غیر خدا است؟ گفت: ما با تسامح می‌توانیم یك دین همراه با اومانیسم داشته باشیم و همانقدر كه امام(ره) بر اسلامیت نظام تكیه داشتند بر جمهوریت آن هم تأكید داشتند.

حامی میرحسین موسوی ادامه داد: در زمان اوایل انقلاب عده‌ای از روی دلسوزی و نه از روی توطئه در نیروهای انتظامات شهر سخت‌گیری‌های افراطی انجام می‌دادند و عمل ضدآزادی‌خواهی اپوزیسیون حاكم می‌كردند كه امام(ره) با یك فرمان 8 ماده‌ای بر حفظ آزادی‌های فردی اشاره كردند و هشدار دادند كه مبدا آزادی‌های فردی را نادیده بگیرید.

بهشتی با بیان اینكه امام متعادل و مردم‌شناس بود و با زور و تحكم بر مردم حكومت نمی‌كرد بلكه بر قلب‌ها حكومت می‌كرد، تصریح كرد: در آن زمان اسلام ناب در مقابل اسلام متحجر آمریكایی بود و الان هركسی را كه مخالف می‌دانند از دایره اسلام خارج می‌كنند.

وی با بیان اینكه موسوی فقط به عدالت اشاره نكرده است، اظهار داشت: موسوی به چهار مؤلفه استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت معتقد است و اگر یك دولتی بر سر كار بیاید كه آزادی‌ها را محدود كند و عدالت را گسترش دهد این تصور بوجود می‌آید كه ما فقط یكی را می‌توانیم داشته باشیم ولی چنین نیست.

در ادامه این مناظره حق‌شناس با بیان اینكه ما در رابطه با بحث ایران و اسلام هیچگاه تقابلی احساس نمی‌كنیم، گفت: وقتی حكومت ایران شكل گرفت جمهوری اسلامی بود و مردم در چارچوب این جمهوری اسلامی رأی می‌دهند در ضمن ما قصد حكومت بر جهان را نداریم.

وی افزود: باید در چارچوب نیازهای خودمان مملكت را اداره كنیم تا زمانی كه مشكلات داریم عقل حكم می‌كند اول مشكلات را حل كنیم بعد به سراغ جهان اسلام برویم.

مدیر مسئول روزنامه اعتمادملی با بیان اینكه وقتی كه در سیاست خارجی كشورمان تحریم می‌شود دیگر توانی برای این تحریم‌ها در كشور باقی نمی‌ماند، گفت: رفتاری كه باید حاكم شود توجه به منافع ملی است كه در رابطه با آمریكا نیز می‌توان منافع را حفظ كرد و رابطه ما در چارچوب این منافع تعریف شود و ما باید در یك موضع برابر و براساس منافع ملی باشیم و بحث خودی و غیر خودی هم نداریم.

حق‌شناس افزود: وقتی احمدی‌نژاد برای اوباما قبل از اینكه او به ریاست جمهوری برسد نامه می‌نویسد و پاسخی دریافت نمی‌كند این چه معنا دارد؟

بهشتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه هیچ‌كس با شهید و شهادت مشكلی ندارد، افزود: همه شهدا برای ما عزیزند اما آنچه حساسیت‌ برانگیز است خود مسئله شهید و دفن آنها در دانشگاه‌ها نیست بلكه سواستفاده‌ای است كه از شهدا می‌شود.

جلیلی نیز در این پاسخ صحبت‌های حق‌شناس و بهشتی در خصوص رابطه با آمریكا گفت: اگر بخواهیم با آمریكا رابطه داشته باشیم نباید اصل مقدس تنش‌زدایی را خدشه‌دار كنیم وقتی می‌گویم سیاست تنش‌زدایی در جهان داریم یعنی‌ اینكه شما تنش ایجاد كنید ما آن را رفع می‌كنیم.

سردبیر نشریه راه در پایان افزود: اینها می‌گویند دولت را عقلانی كنیم اما می‌خواهند عقل را دولتی كنند.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور