تبیان، دستیار زندگی
زهرا اشراقی نوه حضرت امام(ره) به عنوان دنبال كننده جدی موضوع بانوی اول در ایران به خبرنگار سیاسی كلمه می‌گوید: « در جامعه كوچك‌تر جدای از همسر رییس جمهور پشت هر مرد موفق زن هنرمندی وجود دارد كه توانایی انجام كار دارند.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانوی اول مفهوم جدید سیاسی

زهرا اشراقی

بانوی اول، اصطلاحی رایج در جهان برای همسر رییس جمهور است. در ایالات متحده آمریكا میشل اوباما همسر باراك اوباما اینك بر صندلی بانوی اول نشسته است. یك دهه پیش از آن، هیلاری كلینتون كه اینك وزیر خارجه كابینه اوباما است بعنوان همسر بیل كلینتون رییس جمهور پیشین آمریكا هنگامی كه محمد خاتمی ریاست جمهوری ایران را برعهده داشت لقب بانوی نخست آمریكا را به خود اختصاص داده بود.

در ایران ولی موضوع همسر رییس جمهور به عنوان بانوی اول به تازگی مطرح شده است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی بعنوان سكانداران پیشین ریاست جمهوری در ایران بارها نسبت به نقش همسرانشان در ارایه مشاوره و موفقیت خود سخن گفته‌اند. اینك اما موضوع بانوی اول در ایران برای نخستین بار مطرح شده است و كاندیداهای ریاست جمهوری در ایران برای نخستین بار به همراه همسر خود به ستاد انتخابات ریاست جمهوری در وزارت كشور رفتند تا نامشان را در فهرست نامزدهای ریاست‌جمهوری ثبت كنند.

امام خمینی (ره) معمار كبیر انقلاب اسلامی ایران بارها در بیانات خود در صحیفه نور بارها بر نقش همسر مهربان خود در موفقیت‌های خود سخن گفته است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود همسر خود را یار و همراه خویش در مبارزات و حتی مشورت‌های سیاسی دانسته است. سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران نیز نقش همسر خود را در كسب موفقیت‌ها برجسته می‌داند. در این میان اكنون نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز به همراه همسر خود در برابر دوربین‌های تلویزیونی قرار می‌گیرند تا نقش بانوی اول را برجسته كنند.

همان اندازه كه رییس جمهور از رشد و توانایی فكری برخوردار است بانوی اول نیز به عنوان همسر وی باید به همان میزان از رشد و توانایی برخوردار باشد

زهرا اشراقی نوه حضرت امام(ره) به عنوان دنبال كننده جدی موضوع بانوی اول در ایران به خبرنگار سیاسی  كلمه می‌گوید: « در جامعه كوچك‌تر جدای از همسر رییس جمهور پشت هر مرد موفق زن هنرمندی وجود دارد كه توانایی انجام كار دارند.»

زهرا اشراقی معتقد است:«بانوی نخست در كشورهای دیگر حتی نقش مشاور برای رییس جمهور در امور مهم را نیز بر عهده دارد ولی در ایران این موضوع تازه در حال شكل گرفتن است.»

زهرا رهنورد همسر مهندس میرحسین موسوی كه كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران شده است از سوی برخی فعالان سیاسی لقب بانوی اول را به خود اختصاص داده است.

زهرا اشراقی می‌گوید:«همان اندازه كه رییس جمهور از رشد و توانایی فكری برخوردار است بانوی اول نیز به عنوان همسر وی باید به همان میزان از رشد و توانایی برخوردار باشد.»

به گفته زهرا اشراقی همسر رییس جمهور به عنوان بانوی اول می‌تواند در تصمیم گیری‌ها تاثیر گذار باشد. البته باید توجه داشت كه ایران در این موضوع از دیگر كشورها عقب مانده است و بانوی اولی در ایران موضوع نوپایی است.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

منبع: پایگاه خبری کلمه

تنظیم برای تبیان: گروه جامعه و سیاست