تبیان، دستیار زندگی
عبدی در مناظره با جلایی پور گفت: مردم عادی حس من و شما را ندارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عبدی: مردم عادی حس من و شما را ندارند

عبدی در مناظره با جلایی پور گفت: مردم عادی حس من و شما را ندارند و در نظرسنجی‌هایی هم كه اخیرا ً انجام شده موفق‌ترین عملكرد این دولت را در سیاست خارجی می‌دانند كه البته از نظر من منفی‌ترین عملكرد دولت در این بخش است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حمیدرضا جلایی‌پور عضو شورای مركزی حزب مشاركت و از حامیان میرحسین موسوی و عباس عبدی مشاور كروبی در نشستی با عنوان "چرا موسوی؟ چرا كروبی؟ " كه از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود به مناظره پرداخته و به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

عبدی
جلایی پور

در ابتدای مناظره جلایی‌پور، جامعه ایران را دارای 5 معضل دانست و گفت:

این معضلات مختص 4 سال گذشته نیست، اما در این 4 سال به جای اینكه مهار شده و شاخص‌های این معضلات كم شود زیادتر شده و اگر از فرصت انتخابات آینده استفاده شود، تغییر دولت می‌تواند ما را به جایی برساند كه دولت بعدی این معضل‌ها را كنترل و مهار كند. وی با بیان اینكه این 5 معضل هر روز قربانیان زیادی می‌گیرد، افزود: اولین آن معضل سیاسی است كه حكمرانی یك‌طرفه‌ای در ایران شكل گرفته و برابر این حكمرانی رابطه بالا و پایین به صورت یك‌طرفه شده و مردم نمی‌توانند حرف‌هایشان را بیان كنند.

عضو شورای مركزی حزب مشاركت ادامه داد: این حكمرانی یك‌طرفه موجب شده كه حرف‌های اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، اصناف و... بیان نمی‌شود و احزاب هم قدرت، رسمیت و رسانه ندارند كه این ارتباط را در فرآیند انتخابات مورد خطاب قرار دهند و مردم با آگاهی از چند برنامه به پای صندوق‌های رأی بروند.

جلایی‌پور با بیان اینكه دولت نهم به جای اینكه بخش شهروندی و مدنی جامعه را قوی كند انتظار یك جامعه بدرقه‌ای، استقبالی و عریضه‌نویس را دارد، اضافه كرد: جامعه ایران پاسخی نمی‌دهد ولی حكمرانان از مردم توقع استقبال و عریضه‌نویسی را دارند و می‌خواهند مشروعیت خود را با این مسائل نشان دهند كه این تحقیر مردم است.

وی دومین معضل جامعه را معضل اقتصادی دانست و تأكید كرد: جامعه ایران از اقتصاد رانتی و دولتی رنج می‌برد، زیرا 90 درصد اقتصاد ایران دولتی و رانتی است و مبتنی بر یك فعالیت سازنده و ابتكارات كارگزاران اقتصادی نیست بلكه مبتنی بر پول نفت است و دولت نهم بجای اینكه روند دولت خاتمی را كه می‌خواست پول نفت را از گردش كار دولت خارج كند، ادامه دهد ایران را در 4 سال گذشته نفتی‌تر كرده است.

این حامی میرحسین موسوی در ادامه سخنانش اظهار داشت: مهم‌ترین جایی كه می‌تواند جوانان را اجتماعی كند یك بازار رقابتی مسئول و قانونمند است اما اقتصاد نفتی و رانتی ایران جوانان را از این بازار محروم كرده به صورتی كه اقتصاد ما نفتی بوده و نفتی‌تر شده است.

جلایی‌پور معضل سوم را معضل اجتماعی عنوان كرد و افزود: متأسفانه با تراكم آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم كه رشد فزاینده‌ای هم دارد و دولت نهم نیز اجازه بیان شدن این معضلات را نداده است به صورتی كه می‌توان تورم را در كشور اعلام كرد ولی آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان اعلام كرد و اگر هم بخواهیم اعلام كنیم با آمارهای صدا و سیما مخدوش می‌شود.

وی در بیان این آسیب‌های اجتماعی گفت: یكی از این آسیب‌ها رشد فزاینده بی‌اعتمادی اجتماعی بین مردم و دولت است و آسیب دیگر نیز بیكاری مزمن است به صورتی كه الان 4 میلیون بیكار در كشور داریم اما نمی‌توانیم آمار آن را اعلام كنیم.

عضو شورای مركزی حزب مشاركت در این خصوص افزود: آسیب دیگر رشد فزاینده اعتیاد است اما در دولت نهم جمعیت ایران معتاد نشده و روند اعتیاد مختص 4 سال گذشته نیست ولی در این 4 سال اعتیاد تخریبی‌تر شده و تریاك به هروئین و هروئین به شیشه تبدیل شده است و 600 هزار نفر از معتادان از الگوهای خطرناك پیروی می‌كنند كه این یك خودكشی دسته‌جمعی است.

جلایی‌پور آسیب اجتماعی بعدی را رشد فزاینده حاشیه‌نشینی دانست و تصریح كرد: بیش از 7 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم كه در جایی زندگی می‌كنند كه فیزیك اولیه زندگی هم فراهم نیست و نیروی انتظامی هم نمی‌تواند وارد آن مناطق شود.

وی ادامه داد: یكی دیگر از این آسیب‌های اجتماعی كه در دوران دولت مهرورزی رشد داشته است افزایش قتل و جنایات نه در خیابان و در بیابان‌ها بلكه در خانواده‌ها است و قتل‌های خانوادگی در سال 86، به میزان30 درصد افزایش داشته است.

عضو شورای مركزی حزب مشاركت چهارمین معضل جامعه را معضل فرهنگی نام برد و با بیان اینكه در جامعه ما 70 میلیون نفر به صورت غریبه با هم زندگی می‌كنند تأكید كرد: شرط یك زندگی موفق این است كه روابط و ارزش‌های مدنی در صدا و سیما و آموزش و پرورش تبلیغ شود.

جلایی‌پور جایگاه ایران در دنیا را پنجمین معضل جامعه دانست و اضافه كرد: ایران در یك منطقه حساسی قرار دارد كه مورد توجه كشورهای دنیا است و همچنین در تلاش است كه توسعه پیدا كند و برای توسعه باید با دنیا ارتباط برقرار كند.

وی افزود: در دولت نهم سیاست تنش‌زدایی دولت هاشمی و اعتمادسازی دولت خاتمی متوقف شد و شاهد یك سیاست خارجی شعاری، دعوایی و كلمه‌ای هستیم كه روند توسعه را كند كرده و هزینه‌های زیادی را به كشور تحمیل كرده است.

در ادامه این مناظره عباس عبدی ضمن تأیید اظهارات جلایی‌پور، اظهار داشت: مطالبی كه آقای جلایی‌پور گفتند مربوط به الان نیست به صورتی كه فروپاشی جامعه ما از گذشته شروع شده است اگرچه در یك مقاطعی تشدید شده و در مقاطعی دیگر هم كم شده است.

وی افزود: نمی‌توانیم با نفی و رد وضعیت موجود كسی را قانع كنیم كه در انتخابات شركت كند زیرا اوضاع جامعه نشان دهنده وضعیت نامناسب آن است و گشت‌های ارشاد در خیابان‌ها نیز از همه چیز حكایت دارد.

این عضو سابق جبهه مشاركت با بیان اینكه نقد حكومت احمدی‌نژاد وقت‌مان را تلف می‌كند، تصریح كرد: مردم عادی حس من و شما را ندارند و در نظرسنجی‌هایی هم كه اخیرا ً انجام شده بهترین پاسخ‌ها نسبت به سیاست خارجی دولت نهم است كه موفق‌ترین عملكرد این دولت را در سیاست خارجی می‌داند اما از نظر من منفی‌ترین عملكرد دولت نهم بحث سیاست خارجی است زیرا در مسئله هسته‌ای مردم به گونه دیگری فكر می‌كنند حالا كه موتور هسته‌ای روشن شده و غنی‌سازی داریم چه اتفاقی افتاده است اما آخر و عاقبت آن را نمی‌دانند ولی شما تحلیل می‌كنید و می‌بینید كه اوضاع خراب است.

عبدی در خصوص تزریق پول نفت به جامعه گفت: این كار به همین صورتی كه الان انجام می‌شود قبلا هم انجام می‌شده و مختص به 4 سال گذشته نیست.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: اگر به مردم بگوییم كه اوضاع بد است آنها می‌گویند كه دیگران چگونه عمل كردند كه این كاندیداها می‌خواهند عمل كنند.

مشاور كروبی با بیان اینكه باید اعلام كنیم كه چه برنامه‌ای برای تغییر وضع موجود داریم،‌ تأكید كرد: همه از رانتی بودن نفت صحبت می‌كنند اما هیچ‌كس برنامه‌ای برای آن ارائه نمی‌كند.

عبدی همچنین گفت: در انتخابات سال 76 و 80 فعال بودم اما در این انتخابات به یك دلیل خاص فعال‌تر هستم زیرا در این انتخابات باید بازی را ببریم نه لزوما نتیجه را و كسی كه صرفاً بدنبال نتیجه است هم بازی را می‌بازد و هم نتیجه را.

وی اعلام برنامه را اولین قدم بازی در انتخابات عنوان كرد و افزود: سطح برنامه كروبی اصلا با دیگر برنامه‌ها قابل قیاس نیست و مهم این است كه در انتخابات از این استاندارد پایین‌تر نیاییم.

عضو سابق جبهه مشاركت پاسخ دادن به مطالبات را یكی دیگر از نكات مهم در انتخابات دانست و تأكید كرد: دانشجویان، اقوام، نهادها و ... مطالبه می‌كنند و پاسخ دادن به این مطالبات ركن اساسی دموكراسی است.

عبدی ادامه داد: به هیچ وجه حاضر نمی‌شوم هر كسی پرچمی به دست گرفت زیر آن پرچم برود زیرا دوره حمایت گذشته و الان دوره مشاركت جویی است و در این انتخابات باید به كار گروهی و تیم درست كردن پرداخته شود.

وی خطاب به دانشجویان گفت: در انتخابات آینده هیچ كدام از كاندیداها به صفت شخص، نماینده جدی طبقه متوسط نیستند.

مشاور كروبی با بیان اینكه كسی كه رئیس‌جمهور می‌شود نباید در مسائل اقتصادی دخالت كند، تصریح كرد: من به این رئیس‌جمهور می‌گویم كه فقط در كار سیاست دخالت كند و وارد مسائل اقتصادی نشود و اقتصاددان‌ها نیز نباید در مسائل مدیریتی دخالت كنند.

وی در پایان این بخش از سخنانش اظهار داشت: یك سیاستمدار كه حرفه‌اش فقط سیاست است و قدرت تعامل با افراد و نهادها را دارد و می‌تواند زمینه را برای بازی ما ایجاد كند باید روی كار بیاید و این سیاستمدار نباید به جای ما بازی كند بلكه باید زمینه بازی ما را فراهم كند.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تهیه و تنظیم برای تبیان:سید ابراهیمی

منبع:فارس