تبیان، دستیار زندگی
بی بی سی در گزارشی از آغاز بزرگترین رزمایش دریایی خاورمیانه با مشارکت 30 کشور مختلف جهان در راستای کشف و جمع آوری مین های دریایی خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مانور آمریکا و متحدانش در خلیج فارس


بی بی سی دیروز در گزارشی از آغاز بزرگترین رزمایش دریایی خاورمیانه با مشارکت 30 کشور مختلف جهان در راستای کشف و جمع آوری مین های دریایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی ، طی روزهای اخیر ناوهای جنگی 30 کشور مختلف در آبهای خلیج فارس برای مشارکت در این رزمایش بزرگ مستقر شده اند.

به گزارش بی بی سی این رزمایش در زمانی برگزار می شود که تنشها در منطقه درباره موضوع هسته ای ایران افزایش یافته است.

مانور آمریکا ، ایران،خلیج فارس

این شبکه خبری همچنین به عبور 40 درصد از تولیدات نفت جهان از تنگه هرمز که ایران تهدیداتی را درباره بستن آن مطرح کرده بود، اشاره کرده است.

نیروی دریایی آمریکا این رزمایش را بزرگترین رزمایش دریایی در خاورمیانه اعلام کرده است. در همین راستا دریادار "جان میلر" فرمانده مرکزی نیروی دریایی آمریکا تاکید کرد: این رزمایش به کشف مینهای دریایی و تلاشهای بین المللی در راستای از بین آنها مرتبط است.

گزارش ها حاکی از آن است که مانور دریایی آمریکا و متحدانش بسیار گسترده است. فرانسه ، ژاپن، اردن و  نیوزلند در زمره گروهی متشکل از 30 کشور قرار دارد که در این مانور دریایی که از دیروز یکشنبه آغاز شده و تا 27 سپتامبر ادامه می یابد، حضور دارند

این در حالی است که منابع خبری وابسته به نیروی دریایی آمریکا یکماه پیش اعلام کرده بودند که مقامات آمریکایی تعطیلات کادر رزمناوهای آمریکایی را لغو کرده و به آنها دستور داده اند در راستای مواجهه با تهدیدات احتمالی از سوی ایران به خاورمیانه بازگردند.

بنابر گزارش بی بی سی، بزرگترین رزمایش دریایی خاورمیانه از روز گذشته آغاز شده و در آن جدیدترین فناوریها در راستای کشف مینهای دریایی مورد آزمایش قرار می گیرند. در مرحله دوم این رزمایش نیز عملیات از بین بردن مینها و بازگشایی معابر دریایی انجام خواهد شد.

هم چنین به گزارش  خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات نیروی دریایی آمریکا تاکید دارند که این مانور مین روبی علیه کشوری خاص یا پاسخی به تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز نیست.

با این حال مانور نظامی مشترک آمریکا و متحدانش در منطقه ای که محدوده ارضی ایران در آن واقع شده در سطح جهان به عنوان چالشی برای تهران ارزیابی می شود که بارها تهدید کرده از موشک های ضد ناو خود برای مقابله با تهدید ها استفاده خواهد کرد.

گرگ رائلسون، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در زمینه این مانور اظهار داشت: آزادی عبور و مرور در آب های بین المللی برای جامعه بین المللی و کشور های منطقه شامل ایران اهمیت دارد و از طریق این مانور به تحقق این هدف کمک می شود. به گفته مقامات آمریکایی، این مانور همکاری بین نیرو های دریایی خارجی را ارتقاء می دهد و آنها را برای مقابله با تهدید هایی در خصوص بستن راه های تجاری دریایی آماده می کند. رائلسون این نکته را خاطرنشان که مین های دریایی در سال های اخیر به تعداد زیادی کشتی آسیب زده اند و مهمترین آن تانکر نفتی ژاپن بوده که در سال 2010 وارد تنگه هرمز شد و با مین برخورد کرد. البته مدتی بعد یکی از شاخه های القاعده مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

با این حال نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که این مانور دریایی پیامی نیز برای ایران دارد. اسکات تروور، تحلیلگر نیروی دریایی در واشینگتن بر این باور است که پیام این مانور برای ایران است .

بزرگترین رزمایش دریایی خاورمیانه از روز گذشته آغاز شده و در آن جدیدترین فناوریها در راستای کشف مینهای دریایی مورد آزمایش قرار می گیرند. در مرحله دوم این رزمایش نیز عملیات از بین بردن مینها و بازگشایی معابر دریایی انجام خواهد شد.

گزارش ها حاکی از آن است که مانور دریایی آمریکا و متحدانش بسیار گسترده است. فرانسه ، ژاپن، اردن و  نیوزلند در زمره گروهی متشکل از 30 کشور قرار دارد که در این مانور دریایی که از دیروز یکشنبه آغاز شده و تا 27 سپتامبر ادامه می یابد، حضور دارند. برخی کشور ها مانند انگلیس سخت افزار نظامی و کشتی ها را تامین می کنند و برخی کشور ها نیز نیرو و ناظر به این مانور می فرستند.

گفتنی است مقامات در تهران نیز اعلام کرده اند که به دقت این مانور را زیر نظر دارند. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در زمینه برگزاری این مانور دریایی اظهار داشت: ما در مورد امنیت در خلیج فارس بسیار حساس هستیم و  اوضاع را زیر نظر داریم. وی خاطرنشان کرد گروهی که این مانور را انجام می دهند باید در مورد نقض امنیت منطقه بسیار هوشیار باشند.

این در حالی است که ایران نیز به طور متناوب مانور های نظامی برگزار می کند و قصد دارد یکی از بزرگترین مانورهای موشکی خود را نیز در فصل پاییز انجام دهد. همچنین ایران اعلام کرده است که در چند سال آینده، ناو های جنگی خود را در نزدیکی سواحل آمریکا مستقر می کند.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:بی بی سی،مهر، دیپلماسی ایرانی