تبیان، دستیار زندگی
تلاش شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برای جذب هنرمندان داخلی برخی بازیگران، خبری است که در روزهای اخیر بسیار از گوشه و کنار شنیده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمندان ایرانی در شبکه های ماهواره ای

تلاش شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برای جذب هنرمندان داخلی برخی بازیگران، خبری است که در روزهای اخیر بسیار از گوشه و کنار شنیده می شود.

فرآوری: ه.هدایتی-بخش ارتباطات تبیان
شبکه های ماهواره ای

تلاش شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برای جذب هنرمندان داخلی برخی بازیگران، خبری است که در روزهای اخیر بسیار از گوشه و کنار شنیده می شود. بویژه در فضای مجازی و عکسهایی که توسط عده ای در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته می شود.
البته در گذشته نیز شاهد مهاجرت برخی بازیگران از کشور بوده ایم، اما دعوت نامه هایی که این اواخر عده ای از هنرمندان از طریق فضای مجازی و ایمیل های شخصی از طرف این شبکه ها دریافت می کنند موجب شبهه دار شدن قضیه می شود. بخصوص خبر خروج سه بازیگر جوان، صدف طاهریان و چکامه چمن ماه و مانی کسرائیان که پس از گلشیفته فراهانی، مینا لاکانی و شبنم طلوعی بازیگرانی هستند که از کشور خارج شدند و ترجیح دادند فعالیت هنری شان را در آنسوی آبها پیگیری کنند.

شبكه جم در صفحات اختصاصی خود در شبكه های اجتماعی آگهی های استخدام منتشر كرده است. این آگهی ها شامل استخدام نیرو در تركیه، كشورهای اروپایی و مالزی می شود. مشاغل مورد نظر این شبكه هم اكثراً مرتبط با برنامه سازی تلویزیونی است!

گرچه این سه نفر که به تازگی از کشور خارج شده اند، به راهی که سایرین در پیش گرفتند، نرفتند و در عین حال فرصت و شرایط حضور در فیلمها و سریالهای خوبی را نداشتند و شاید مهمترین دلیل رفتنشان همین باشد. بنابراین به دنبال شرایط بهتر در جایی دیگر از دنیا تصمیم به سفر و ترک دیار گرفتند. نکته مهم در این میان، آن است که کار به دعوت از کارگردان و نویسنده و حتی صدابردار هم کشیده شده و این شبکه ها و در صدر آنها Gem قصد دارند تا از حضور عوامل پشت دوربین هم در کارهای خود بهره بگیرند. شنیده ها حاکی از آن است از اساتید بازیگری و گویندگی نیز دعوت به همکاری شده که هیچ کدام نپذیرفتند. با توجه به شرایط موجود و مشکلاتی هم که مدتی است در تولید آثار نمایشی چه در سینما و چه در تلویزیون به وجود آمده و بیشتر بازیگران و عوامل پشت دوربین کم کار و یا بیکار شده اند، چنین موقعیتی می تواند برای آنان وسوسه برانگیز باشد.

آگهی در فیسبوك برای جذب نیرو

شبكه جم در صفحات اختصاصی خود در شبكه های اجتماعی آگهی های استخدام منتشر كرده است. این آگهی ها شامل استخدام نیرو در تركیه، كشورهای اروپایی و مالزی می شود. مشاغل مورد نظر این شبكه هم اكثراً مرتبط با برنامه سازی تلویزیونی است!
در یكی از این آگهی ها كه مربوط به استخدام در تركیه است از افرادی كه دارای تجربه و تخصص هستند در مشاغل گوینده آذری و فارسی جهت دوبله، صدابردار، ادیتور، گرافیست، مجری، مترجم زبان تركی و فروشنده حرفه ای مسلط به زبان تركی استانبولی دعوت به همكاری شده است.
جالب اینجاست كه این آگهی از سوی اكثر كسانی كه آن را دیده اند چیزی بیشتر از یك شوخی خنده دار نبوده است و در پاسخ هایی كه به این در خواست داده اند برای شوخی نوشته اند «جوشكار نمی خواین؟»، «منم ظرف می شورم»، «شما به من تركی یاد بده، من برات همه گزینه ها رو انجام میدم»، «من براتون چایی میارم. قبوله؟» و«مترجم فارسى به فارسى نمی خواین؟؟»

ایمیل به هنرمندان

به گزارش سینماژورنال شبكه « GEM » به غیر از آگهی استخدام و دعوت به همكاری، روش جدیدی نیز برای جذب نیرو در پیش گرفته است. در این روش با ارسال پیام به هنرمندان و اهالی سینما، از آنان برای همكاری با این شبكه دعوت به عمل می آید.
در صورتی كه هنرمندی تمایل به همكاری با این شبكه داشته باشد با وی در مالزی قرار گذاشته می شود. البته سابقه قرار در كشور های اروپایی و البته تركیه نیز وجود دارد.
از این رو شاید بتوان گفت سروصدایی که این گونه خبرها در جامعه و در رسانه ها و بخصوص فضای مجازی ایجاد می کند، شاید تلنگری هر چند کوچک باشد برای مدیران سینمایی و تلویزیون که همین اتفاقات به ظاهر پیش پا افتاده را جدی گرفته و شرایط برای تولید و ساخت فیلم و سریال و همچنین حضور بازیگرانی که مدتهاست از عرصه هنر دور مانده اند را مهیا کند تا بیش از این شاهد خروج هنرمندان و به خصوص بازیگران از کشور نباشیم.

موضع تلویزیون در قبال همکاری هنرمندان با ماهواره

نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با یادآوری اینکه قبلا هم به این موضوع اشاره شده است، بار دیگر هشدار داد: هرگونه همکاری، تماس، مصاحبه و ارسال آگهی به شبکه های ماهواره ای چه رادیو و چه تلویزیون، به ویژه شبکه های معاند، ممنوع و تخلف است

پورمحمدی معاون سیما تصریح کرد: اول از همه این خود هنرمندان هستند که انتخاب می کنند با این شبکه های ماهواره ای همکاری داشته باشند؛ چراکه ما نمی توانیم در این زمینه کاری کنیم. هر کسی می تواند به هر جایی برود. در نهایت نهادهایی که مسوول این کارها هستند باید تصمیم گیری کرده و این تصمیم ها را اجرایی کنند.

معاون سیما در عین حال گفت: تردیدی نیست که ما در حال حاضر با بحران گسترده ای در تلویزیون مواجه هستیم و کم کاری وجود دارد و باید عده ی زیادی جمع شوند و این مشکل را برطرف کنند. اما اگر بازیگر یا هر فرد دیگری با این شبکه ها همکاری کند ما دیگر از همکاری با او معذور می شویم، بالاخره مشکل مالی سازمان صدا و سیما هم حل می شود و وضعیت اینگونه نمی ماند.
نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه قبلا هم به این موضوع اشاره شده است، بار دیگر هشدار داد: هرگونه همکاری، تماس، مصاحبه و ارسال آگهی به شبکه های ماهواره ای چه رادیو و چه تلویزیون، به ویژه شبکه های معاند، ممنوع و تخلف است و هنرمندان باید مراقبت کنند که بی جهت آب به آسیاب دشمن نریزند؛ چراکه تخلف محسوب می شود، حال این تخلف چه در تبلیغات هنری، صنعتی و سایر بخش ها باشد، در هر صورت ممنوع است.


منابع: ایسنا / شهدای ایران / ایران آنلاین