تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم تغییرات را در صدا و سیما احساس می کنید این مطلب ر ا .بخوانید و نظر دهید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیب ملایم آرایش سیما!

اگر شما هم تغییرات را در صدا و سیما احساس می کنید این مطلب ر ا بخوانید و نظر دهید.

امیر رضوانی- بخش ارتباطات تبیان
رسانه ملی

شیب ملایم همیشه مربوط به اقتصاد نیست؛  هر چند سیاستمداران در موضوعاتی چون تورم  یا افزایش قیمت ها به دنبال آن هستند اما شیب ملایم بیشترین اثر را در موضوع فرهنگ، انحرافات و جنگ نرم علیه خود دارد.
 این شیب بر خلاف حوزه های اقتصاد چون تورم که انتظار دیده شدن و اثرات سریع از آن هست در عرصه فرهنگی بعد از مدت ها خود را با تغییرات گسترده نشان خواهد داد.
در زمینه های جنگ نرم و یا غفلت فرهنگی، ناهنجاری ها با شیب ملایم در عرصه جنگ نرم اشاعه می یابند در واقع می توان گفت که اساس تکنیک در جنگ نرم همین شیب ملایم است یعنی ارزش ها به مرور استحاله و تبدیل به ضد ارزش  و ناهنجاری می شوند که  رسانه ها نقش به سزایی در این رابطه دارند. مثال بارز این موضوع در حجاب به خوبی دیده می شود روند کوتاه شدن مانتوها تا مد شدن مانتوهای بدون دکمه از همین الگو پیروی می کند .

مدیریت غربی رسانه ها از این ابزارها برای نیل جوامع  به فرهنگ واحد دهکده جهانی که فرهنگی به سمت اباحه گری است به خوبی استفاده می کنند اما متاسفانه گاهی ما در مقابله با اقدامات ضد فرهنگی این دستگاه ها  اقدامات بدون برنامه و متناقض انجام می دهیم.
در واقع گاهی در مسیر جریان سازی رسانه های غربی کاسه داغ تر از آش! می شویم و جلوتر از آنها در مسیر  پیاده سازی اهدافشان گام برداشته و راه را برای آنها هموار می کنیم. یکی از مصدایق این شیب ملایم، در زمینه پوشش و آرایش بازیگران است .بعد از عادی سازی روابط بین دختران و پسران که در سینما تقریباً جا افتاده است حالا روند آرایش و پوشش بازیگران است که در سینما هیچ ترتیبی و آدابی نمی جوید! 
و حال با پشت سر گذاشتن شیب خود ، روند ملایم آن مدتی است که در تلویزیون یعنی همان سیمای ملی دنبال می شود.
شیب ملایم باعث می شود که به سختی تغییرات را احساس کرده و نسبت بدانها واکنش نشان ندهیم و خود جزئی از آن شویم. تئوری ای تحت عنوان قورباغه پخته  را حتما شنیده اید، که می گوید: اگر قورباغه را به یکباره در آب جوش بیاندازید بلافاصله به خاطر داغی آب از دیگ بیرون می پرد به همین دلیل ابتدا قورباغه ی زنده را در آب ولرم داخل دیگ می گذارند و سپس کم کم شعله را زیاد می کنند قورباغه به علت خونسرد بودن دمای بدنش همراه با دمای آب تغییر می کند و متوجه داغ شدن آب نمی شود تا اینکه زنده زنده می پزد... این اصل یکی از مهمترین اصول مدیریت نوین است یعنی اعمال تغییرات به صورت تدریجی.....
این هشدار را چند سال پیش در تبیان تحت عنوان مقاله ای ذکر کردیم اما نه تنها این شیب متوقف نشده بلکه دارد در پوشش و آرایش به سمت سینما پیش می رود. این روند را به ویژه در فیلم های الف و پروژه های تاریخی مشاهده می کنید. برای درک این روند فیلم معمای شاه را با فیلم های تاریخی دهه گذشته مقایسه کنید. در مجموعه های تلویزیونی نیز مقایسه جدول مجموعه های تلویزیونی چند سال اخیر در آرایش و پوشش بانوان این موضوع را به خوبی نشان خواهد داد.
البته تب این تغییر در خود بازیگران نیز وجود دارد خبرها از تغییرات زیبایی بازیگران به شکل متفاوتی خبر می دهند.
اما علاوه بر هم صدایی سیمای ملی و سینما در شیب جلوه نمایی بازیگران همگام با رسانه های ضد فرهنگی ، عملکرد ضعیف ما در فرهنگ سازی ارزش ها خود مزیدی بر علت است، یعنی هم بد پوششی را ترویج می کنیم و هم در تبلیغ و مد سازی سبک ایرانی اسلامی پوشش دچار مشکل هستیم.
در تعریف و تبلیغ حجاب و عفاف  بر خلاف دستگاه های جنگ نرم که از ابزار خود خوب استفاده می کنند ما ضعف عملکرد داریم. رسانه ملی نباید در این شیب به صورت نا آگاهانه و به همراه اقتضائات غلط جامعه وارد شود بلکه باید کاملا  با برنامه ریزی به سمت حرکت های ایجابی برود تا بتوانیم در مقابل سندروم خودنمایی در جامعه و بدحجابی که مسئولین و اخیرا وزیر ارشاد بدان اشاره کرده است به شیوه ای موثر مقابله کنیم .رسانه ها که بیشترین تاثیر را در فرهنگ سازی در زمینه حجاب وعفاف دارند نباید ناآگاهانه در پازل شیب ملایم بدحجابی وارد شوند بلکه بایدکاملا هماهنگ و به دور از موازی کاری و اقدامات متناقض علاجی برای این آسیب اجتماعی در بلند مدت تعریف کنند .علاجی نه برای گزارش های کمی و جدول پر کن بلکه راهی که اثرات آ در جامعه دیده شود.