تبیان، دستیار زندگی
تا چه اندازه پای رسانه ملی برای عزای امام حسین گریه کردید و چقدر با سریال های این دهه مانوس بودید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محرم رسانه ملی چگونه بود؟


تا چه اندازه پای رسانه ملی برای عزای امام حسین گریه کردید و چقدر با سریال های این دهه مانوس بودید؟

قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) به عنوان مایه قوام اسلام و عمود مذهب تشیع بی شك ماندگار ترین و تاثیر گذار ترین قیام و انقلاب در تاریخ بشریت است كه بعد از گذشت بیش از هزار سال هم چنان در مبارزه با ظلم و طاغوت روشنگری كرده و پیام آزادگی سر می دهد.

محرم رسانه

این واقعه یك گنجینه معنوی تمام نشدنی و از بهترین منابع و فرصت خلق آثار هنری حماسی، درام و تراژدیك است و به گفته «پیربوردیو» در کتاب تلویزیون و سلطه ژورنالیسم «امروزه سخن گفتن از تلویزیون به عنوان یکی از مهمترین رسانه های ارتباط جمعی که در دسترس اکثریت افراد قرار دارد و می توان آن را پرکاربردترین رسانه جمعی دانست». می تواند بهترین استفاده را با توجه به تعداد مخاطب و ابزاری كه در دست  دارد برده و مفاهیم  قیام عاشورا در فضای امروز دنیا كه از یك سو گروه های وهابی و معاند شبه افكنی كرده و علم مبارزه با تشیع را بر افراشته اند و از سوی دیگر  هر روز تعداد زیادی به خیل این مذهب  افزوده می شود، منتشر كند.

تلویزیون و یا رادیو، در مناسبت های مذهبی چون ماه محرم در كنار وظایف رسانه ای خود می توانند  مانند یک هیئت عزاداری قوی و موفق عمل كنند هیئتی كه هم تلاوت قران، هم سخنرانی هم عزاداری خوب دارد مانند برخی مجالس و منابر كه افراد برای حاضر شدن در مجلس عزای امام حسین مسافت زیادی را طی كرده و یا حتی سرمای هوا را تحمل می كنند، رفتار كنند اما نباید صرفا هیئتی عمل كند و از وظایف اصلی خود كه برنامه سازی هدف دار است غافل شود.

نمی شود منكر برنامه های خوب و پر بیننده ای چون این شب ها به عنوان یك برنامه گفت و گو محور حول موضوعات اعتقادی بود، اما متاسفانه چون جای خودش را باز و مخاطب خود را پیدا كرد دیگر برنامه سازان از آن پیروی كردند كه شاهد مدل مشابه این برنامه در غالب شبكه های سیما هستیم

غالب كسانی كه مجموعه های تلوزیونی را دنبال می كنند سریال مناسبتی شب دهم را به یاد دارند، مجموعه به یاد ماندنی كه شاید با توجه به روندی كه صدا و سیما در پیش گرفته تكرار نشدنی باشد.

عید آن سالهای نه چندان دو را می گویم كه با محرم  و تاسوعا و عاشورای حسینی همزمان شده بود، رسانه ملی به خوبی توانست با برنامه سازی و برنامه ریزی موفق  بین این دو هماهنگی ایجاد كند. كه سریال های پر بیننده ای چون شب دهم گواهی بر این مدعاست.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد

اما رفته رفته مجموعه های تكراری چون« شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» و گفت و گوی ها دو نفره جای سریال سازی با فكر را گرفت.

نمی شود منكر برنامه های خوب و پر بیننده ای چون این شب ها به عنوان یك برنامه گفت و گو محور حول موضوعات اعتقادی بود، اما متاسفانه چون جای خودش را باز و مخاطب خود را پیدا كرد دیگر برنامه سازان از آن پیروی كردند كه شاهد مدل مشابه این برنامه در غالب شبكه های سیما هستیم.

بسیاری از هموطنان مان در ایام محرم به حرمت عزای سیدالشهدا ماهواره های خود را خاموش می كنند و قاعدتا رسانه ی ملی و شبكه های داخلی می تواند از این فرصت بهترین استفاده را كرده و در انتقال مفاهیم بزرگ عاشورا قدم بردارد. همچنین هستند كسانی كه به هر دلیلی قادر به شركت در مراسم عزاداری نیستند و می خواهند با تلویزیون عزاداری كنند بنابر این در چنین فضایی، گستره مخاطبان رسانه ملی یش از حد تصور است از این رو نباید به برنامه های حداقلی اکتفا کند.

پخش مستقیم تصاویر حرم سیدالشهداء(ع)، پخش مراسم عزاداری شهر های مختلف فی نفسه امر مطلوبی است اما اگر پخش زنده مراسم ها جای برنامه سازی را بگیرد و تكراری شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نباید روشنگری در رابطه با قیام عاشورا جای خود را به پخش عزاداری ها بدهد! كه این مهم هوشمندی مسئولان این رسانه به عنوان دانشگاه ملی را می طلبد.

گویا برخی عوامل در راس رسانه ملی به تعداد مخاطبین خود در این ایام واقف نبوده و ترجیح دادند به جای نظارت به نحوه پخش برنامه ها فارغ از مسئولیتی كه دارند به مرخصی بروند كه نتیجه ‌آن می شود پخش برنامه های طنز در روزهای عزاداری از شبكه نسیم و پخش كارتون تكراری فوتبالیست ها در عصر عاشورا از شبكه پویا.

محرم رسانه

نا گفته نماند كه كسی مخالف پخش برنامه های كودك در این روزها نیست اما با توجه به خاص بودن این ایام و اهیمت آن در تقویت باورهای دینی از یك سو و اهمیت القا مفاهیم به كودكان با زبان كودكانه از سوی دیگر، این ایام با اتكا به همصدا بودن تمام مردم و جامعه، بهترین فرصت برای پاسخ به سوالات كودكان در قالب تصویر و نمایش بود كه متاسفانه شبكه پویا نیز سربلند بیرون نیامد.

قدرت تصویر و نمایش در القای مطالب بر هیچ كس پوشیده نیست و كسی نمی تواند اعجاز تصویر را نادیده بگیرد، در رابطه با مفاهیم مذهبی نیز  در كنار وع1 خطابه و سخنرانی فیلم و نمایش قدرت بیشتری برای عامه مردم داشته و مخاطب در فیلم و نمایش ارتباط بیشتری با وقایع تاریخی و مذهبی برقرار می كند،  كه نمونه بارز آن سریال مختار است.

بعید می دانم كسی روضه مسلم بن عقیل را بشنود و چهره مسلم (امین زندگانی) با ‌آن گریم زیبا مقابل چشمانش مجسم نشود، یا وقتی در روضه ها و سخنرانی ها نام اصحاب سیدالشهدا برده می شود به یاد زهیر، وهب و حبیب فیلم مختار نیافتد و یا در روضه علی اصغر و شهادت امام حسین و یارانش چهره حرمله و سایر اشقیا برایش زنده نشود.

میرباقری رسانه ملی را با این فیلم خود رو سپید كرد و گرنه نمی دانم چگونه مسئولین پخش می خواستند فیلم روز واقعه را برای چندمین بار بازسازی و پخش كنند.

پخش مستقیم تصاویر حرم سیدالشهداء(ع)، پخش مراسم عزاداری شهر های مختلف فی نفسه امر مطلوبی است اما اگر پخش زنده مراسم ها جای برنامه سازی را بگیرد و تكراری شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ما دوباره باید منتظر بمانیم تا اسدی،  فتحی و میرباقری هایی كه درد انتقال پیغام بزرگ عاشورا و قیام امام حسین را دارند و این مسئولیت را بر دوش خود به عنوان یك هنرمند می بینند دوباره پا در عرصه گذاشته و نقش آفرینی كنند.

البته نمی توان منكر پخش سخنرانی های وعاظ معروف، مداحی مداحان سرشناس، عزاداری شهر های مختلف  از شبكه های تلویزیون بود.

اما هر چه بود و پخش شد نمی شود تعبیر سنگ تمام را برای آن بكار برد هر چند رسانه ملی ما عادت دارد برنامه بسازد و خودش از خودش تشكر كند همین می شود كه روابط عمومی سازمان صدا و سیما از تعبیر سنگ تمام رسانه ملی در تاسوعا و عاشورای حسینی استفاده می كند.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

پخش پایکوبی از شبکه اهل بیت در محرم!

چرا رسانه ملی؛ دانشگاه نشد؟