تبیان، دستیار زندگی
رسانه‌ها از جمله عرصه‌های تاثیرگذار قرن بیست و یک جهت ایجاد تغییر و تاثیر بر دیدگاه‌ مخاطبان و ایجاد چرخش در آنهاست و غرب و شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی در این‌ راه برای جهت‌دهی به افکار عمومی به نفع خود و دستیابی به اهداف مورد نظر، ترفندهای گوناگون را م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

13ترفند فاکس نیوز برای تاثیر بر مخاطب


رسانه‌ها از جمله عرصه‌های تاثیرگذار قرن بیست و یک جهت ایجاد تغییر و تاثیر بر دیدگاه‌ مخاطبان و ایجاد چرخش در آنهاست و غرب و شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی در این‌ راه برای جهت‌دهی به افکار عمومی به نفع خود و دستیابی به اهداف مورد نظر، ترفندهای گوناگون را مدنظر قرار می‌دهند.

فاکس نیوز

اندیشکده بابل اخیرا پژوهشی درباره تاثیرگذاری شبکه‌های خبری و القای پیام‌ها و سیاست‌های مورد نظر خود به مخاطبان انجام داده و در این‌باره شبکه "فاکس نیوز" را به عنوان نمونه در نظر گرفته تا به این وسیله راهبردها و ترفندهای این شبکه به طور خاص و شبکه‌های خبری و اطلاع‌رسانی غربی به طور خاص در تاثیرگذاری بر مخاطبانشان را مورد بررسی قرار دهد.

این اندیشکده دلیل انتخاب شبکه "فاکس نیوز" در این تحقیق را سخنان "بریانت ولچ" عنوان می‌کند که در مقاله‌ای شبکه خبری فاکس را "یک نوع تلقین فکری فرقه‌ای" معرفی می‌کند و در این‌باره تاکید می‌کند که هدف اصلی این شبکه اساسا استفاده از تکنیک‌های روان‌شناختی بی‌ثبات‌کننده برای تضعیف افکار و دیدگاه‌های ذهنی مخاطبان است و بر این اساس هدف اصلی گردانندگان شبکه‌ای چون فاکس‌نیوز کنترل همه‌جانبه ذهن مخاطب است تا فکر و ذهن بیننده به راحتی دستکاری شده و در خدمت منافع مورد نظر شبکه درآید، به ویژه آنکه در عصر و دوره کنونی ابزار اجباری تسلط و حاکمیت به مانند آنچه در رژیم‌های اقتدارگرای گذشته شاهد آن بودیم وجود ندارند، به همین دلیل باید از اداتی استفاده کرد تا مردم داوطلبانه به مخاطب شبکه‌های خبری و اطلاع رسانی تبدیل شوند و بدون هیچ نوع آگاهی تغییراتی در افکار و اندیشه‌های آنها ایجاد شود و بررسی‌ها از این حیث نشان داده که شبکه خبری "فاکس‌نیوز" در دستیابی به این اهداف موفق بوده است.

در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر خواننده با این شبکه توضیح می‌دهد که شبکه خبری "فاکس نیوز" در 7 اکتبر 1996 تاسیس شد و یک کانال خبری تلویزیونی ماهواره‌ای و کابلی است که تحت مالکیت "گروه سرگرمی فاکس" (Fox Entertainment Group )، یکی از شرکت‌های فرعی "نیوزکورپوریشن" (News Corporation ) است.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که حجم وسیعی از اطلاعات ارائه شده توسط فاکس نیوز به مخاطبان خود القاء می‌کند، عاری از حقیقت است

شبکه فاکس نیوز که برنامه‌های خود را عمدتا در استدیوهای نیویورک تولید می‌کند، تا آوریل 2009 ؛ 102 میلیون نفر بیننده در آمریکا و همچنین رقمی مشابه آن بیننده در سراسر جهان داشت،‌ اگرچه تعداد بینندگان و مخاطبان این شبکه در مقایسه با بسیاری دیگر از شبکه‌های خبری غربی چندان چشمگیر نمی‌نماید، اما در عمل این شبکه در القای پیام‌های مورد نظر خود از بسیاری از شبکه‌های خبری غربی موفق‌تر عمل کرده است.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که حجم وسیعی از اطلاعات ارائه شده توسط فاکس نیوز به مخاطبان خود القاء می‌کند، عاری از حقیقت است، مثلا این ادعا که "صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق دارای سلاح‌های کشتار جمعی بوده و در حملات 11 سپتامبر نقش داشته است" یا اینکه "تغییرات هوایی واقعی نیستند" یا اینکه "باراک اوباما مسلمان است و در ایالات متحده آمریکا به دنیا نیامده است" و یا اینکه "همه اعراب مسلمان و همه مسلمانان تروریست هستند" و یا هزاران ادعای دیگر که کذب محض بوده و بر هیچ پایه و اساس درستی نهاده نشده‌اند.

فاکس نیوز

در واقع فاکس نیوز برای القای این مطالب از راهبرد‌هایی استفاده می‌کند که هر قدر شما بیشتر به آنها بیشتر آشنا باشید اثر کمتری بر روی شما خواهند گذاشت، آنچه در زیر می‌آید نگاهی به مهمترین این راهبردهاست:

- ایجاد وحشت در مخاطب

ایجاد وحشت یکی از راهبردهای متداول در شبکه فاکس نیوز است، مخاطب در زمان بروز وحشت درونی در خود راه گریزی برای فرار از آن ندارد، برخلاف ترس ساده که فرد تلاش می‌کند، برای رهایی از آن یا مقابله با آن راهکاری بیابد، در وحشت جایی برای مقابله جز گریز از آن نیست و این از جمله ترفندهای مورد استفاده توسط این شبکه است، مانند به وحشت انداختن مخاطبان از مسلمانان، آنفولانزای خوکی، رکود اقتصادی، مهاجران و هزاران مسئله دیگر. مسئولان این شبکه در توجیه استفاده از این شیوه در برابر مخاطب تاکید می‌کنند که ایجاد وحشت سریع‌ترین راه برای منفعل کردن و تاثیرگذاری بر مغز منطقی است و توضیح می‌دهند که وقتی مردم بترسند، دیگر نمی‌توانند منطقی فکر کنند، پس هر چیزی را به آنها القا کنی باور می‌کنند.

- ترور شخصیت

شبکه فاکس نیوز آنگونه که مدیران آن هم به این نکته اعتراف می‌کنند، وقت خود را صرف بحث و مناقشه درباره افکار و اعتقادات مختلف نمی‌کنند و به جای آن راه میان‌بر از دور خارج کردن مخالفان را انتخاب می‌کنند. در این شیوه کارشناسان شبکه و روان‌کاوان آن انگیزه‌ها، اطلاعات و شخصیت و درک و شعور مخاطبان را شناسایی کرده و حملات خود را بر اساس آن پایه‌ریزی می‌کنند تا اعتقادات و باورهای مخاطبان خود را بی‌اعتبار جلوه دهند. این شیوه دیگر جایی برای بحث‌های حقیقی و صادقانه برای مخاطب باقی نمی‌گذارد.

- القا

در این شیوه فاکس نیوز با استفاده از تاکتیک‌های پنهانی مخالفان خود را متهم می‌کند که ابتدا آنها از این تاکتیک استفاده کرده‌اند، این تاکتیک در بحث مهاجرت‌ها به شکلی ویژه دیده می‌شود،‌ به عنوان مثال افرادی که مخالف نژادپرستی هستند خود متهم به نژادپرستی می‌شوند و یا در بحث تغییرات آب و هوایی افرادی که درباره علل تغییرات آب‌ و هوایی به دلایل انسانی روی می‌آورند، به نداشتن علم و عدم آگاهی متهم می‌شوند.

- بازنگری در تاریخ

در این تاکتیک فاکس نیوز حقایق مطالب و موضوعات را مطابق با جهان‌بینی مورد نظر خود بیان می‌کند و دلیل بکارگیری این شیوه آن است که متعصبان خشک‌اندیش انکار یک حقیقت تاریخی را بسیار راحت‌تر از به روز کردن جهان‌بینی خود می‌بینند و در این میان اگر دوباره‌نویسی تاریخ در خدمت منافع آنها باشد، این کار راحت‌تر صورت می‌گیرد، چون به اعتقاد آنها یک مخاطب بی‌طرف برای فهم آنچه آنها از آن به عنوان حقیقت یاد می‌کنند، وسوسه می‌‌شود.

فاکس نیوز

- توجیه نادرست مخاطب

به اعتقاد گردانندگان فاکس نیوز این تاکتیک زمانی بهترین تاثیرگذاری در مخاطب را درپی دارد که مردم احساس ناامنی و ترس کنند. این شیوه ترکیبی از ایجاد ترس و انحراف در اذهان مخاطبان است و ساده‌ترین توجیه در این تاکتیک آن است که اگر شما بتوانید گروهی را در مشکلات خود مانند مشکلات اقتصادی و اجتماعی مقصر بدانید، آنگاه راحت‌تر می‌توانید خشونت و غیرانسانی بودن آنها را توجیه کنید و مسئولیت هرگونه اقدام متخذه توسط خود را متوجه آنها کنید.

- ادغام خشونت با زور و مخالفت با خشونت

این تاکتیک بیشتر هنگام گزارش کردن اخبار مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان مثال استفاده از اصطلاحی مانند "نمایش قدرت" به جای "اقدامات سرکوبگرانه " برای طرف‌هایی که حامیان شبکه به شمار می‌آیند یا بالعکس استفاده از اصطلاح "اقدامات سرکوبگرانه " به جای برای "نمایش قدرت" برای طرف‌هایی که از مخالفان شبکه به شمار می‌آیند و به این ترتیب اقدامات خشونت‌آمیز توسط رسانه‌ها توجیه می‌شود، به عنوان مثال اعمال خشونت در سیاست‌های آمریکا چه در جنگ‌ها و چه در بحث‌های داخلی امری اخلاقی و شجاعانه تلقی می‌شود و خشونت معادل قدرت، وطن پرستی و پارسایی معنا می‌شود.

- اعمال زور

این تکنیکی که به وفور و به صورت مکرر مشاهده شده که توسط بسیاری از گزارشگران فاکس نیوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گزارشگران از عدم اعتماد به نفس مردمی که با آنها به مصاحبه می‌پردازند، سوء استفاده و بهره‌برداری کرده تا آنها را مورد نکوهش و ملامت قرار دهند و به این ترتیب آنها را وادار به تسلیم در برابر عقاید خودشان کنند، چون بسیاری از کسانی که مورد ملامت و سرزنش قرار می‌گیرند، احساس شرمندگی می‌کنند و سریع‌ترین راهی که برای پایان دادن به این وضعیت به نظر آنها خواهید رسید پذیرفتن افکار طرف مقابل یا شخصی است که تلاش دارد، به زور عقاید خود را به مخاطب تحمیل کند.

این اندیشکده دلیل انتخاب شبکه "فاکس نیوز" در این تحقیق را سخنان "بریانت ولچ" عنوان می‌کند که در مقاله‌ای شبکه خبری فاکس را "یک نوع تلقین فکری فرقه‌ای" معرفی می‌کند

- ایجاد سردرگمی

ایجاد سردرگمی مانند اعمال زور در قبال مخاطبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از اعتماد به نفس کمی برخوردار هستند. این شیوه پایه اساسی و اصلی مغشوش کردن عمدی بحث و اصرار بر منطقی بودن آن و القای این امر که مخالفان با این مباحث مرتجع و عقب‌مانده و خشک مغز هستند و گزارشگران فاکس نیوز به این ترتیب تلاش می‌کنند با سفسطه درستی ادعاهای خود را به ذهن مخاطب القا کنند.

- مردم گرایی

این شیوه در زمان برگزاری انتخابات مورد استفاده قرار می گیرد، گویندگان شبکه‌ها از جمله فاکس نیوز خود را یکی از توده مردم و کسانی معرفی می‌کنند که خواسته‌های خود را بی‌طرفانه و بدون تاثیرپذیری از جناح و جریانی بیان می‌‌کنند و هدف خشم طرف مقابل انتخاباتی قرار گرفته و طرف انتخاباتی دشمن مردم است یا طرف مقابل همیشه یک نخبه‌گرا، بروکرات یا یکی از اعضای وابسته به حکومت یا هر گروه دیگری است که از مردم نیست و هدف از آن القای این نکته به مردم است که سیاست‌های رسانه‌ مورد نظر آنها برآوردن خواسته و مطالبات مردم در مقابل سیاستمداران است.

- سوء استفاده از ایمان مخاطب

این شیوه شبیه شیوه مردم‌گرایی است، در این شیوه رسانه‌ها خود و حامیان و طرفداران خود را میهن‌پرست معرفی می‌کنند و در این راه هرکه آنها را به چالش بطلبد، دشمن میهن و مردم خوانده می‌شود. به این ترتیب خداوند خواهان و طرفدار فاکس نیوز و عوامل و طرفداران آن و جمهوری‌خواهان و آمریکاست و دشمن تمام کسانی است که آنها را دوست نداشته باشد.

فاکس نیوز

- اشباع

سه ویژگی مهم یک اشباع یا امتلاء یا پر کردن تاثیرگذار به معنای تکراری بودن، فراگیر بودن و ثابت بودن یک پیام است. در واقع پیام مورد نظر باید آشکارا یا پنهان بارها و بارها همه وقت تکرار شود، مثلا صدام حسین دارای سلاح‌های کشتار جمعی است. به اعتقاد فاکس نیوز اگر مطلبی به دفعات با تعداد کافی از افراد بارها و بارها بیان و تکرار شود، مردم آن را به عنوان یک حقیقت می‌پذیرند.

- زیر سوال بردن عقل‌گرایی

در بسیاری از رسانه‌های آمریکایی مانند فاکس نیوز عدم احترام به تحصیلات و عقل‌گرایی به خوبی مشاهده می شود، در اختیار داشتن یک معرفی نامه یا مدرک دانشگاهی برای آنها که مردم عادی هستند نشانه اعتبار نیست، بلکه به معنای عدم اعتبار است، در حقیقت در بین گزارشگران فاکس نیوز داشتن مهارت و تبحر عقلانی و اطلاعاتی و تحصیلات نشانه ضد آمریکایی بودن است،‌ آنچه برای این شبکه‌ها از جمله فاکس نیوز مهم می‌نماید، تبعیت محض گزارشگران و تمام کارمندان از مسئولان و اطاعت بی‌چون و چرا از اوامر است.

- چرخش ناگهانی در مباحث

در این شیوه گزارشگران ناگهان جهت بحث را به سوی دیگری غیر قابل پیش‌بینی برای مخاطب، اما قابل پیش‌بینی برای خود تغییر می‌دهند تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و ضمن اینکه از بازگشت به بحث اصلی ممانعت می‌کنند، تلاش‌های صورت گرفته در این‌باره را نوعی تحریف و بکار بردن و استفاده از شیوه القا عنوان می‌کنند.

موارد ذکر شده در سطور بالا تنها بخشی از ترفندهای مورد استفاده توسط این شبکه است که به عینه در پوشش خبری این شبکه از جنگ 2003 عراق قابل ملاحظه بود و کارشناسان امور رسانه‌ای از آن به عنوان عرصه انحصار و دستکاری خبر توسط فاکس نیوز نام می‌برند و این تنها گوشه‌ای از تحریف‌های خبری و واقعیت‌ها توسط فاکس نیوز جهت تاثیرگذاری بر مخاطبان است.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: فارس